Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (22333)

Vierailija
22301/22333 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjallisuudesta puheen ollen: onko teille muille tuttu vöyriläinen Nilla Kjellsdotter? Mä löysin hänet vasta hiljattain ja ihastuin oikopäätä. Niin hauskaa kulkea hänen sankarittarensa, rikospoliisi Mija Wadön kanssa tutuissa maisemissa. (No, tutuissa ja tutuissa, oikeasti en ole koskaan käynyt Vöyrillä, mutta syystä tahi toisesta tiedän kylästä uskomattoman paljon.)

Vöråssa tuskin on oikeasti ketään tapettu sitten Oravaisten vuoden 1809 taistelun, mutta Kjellsdotterin dekkareissa hiippailee sarjamurhaajia siellä sun täällä ja ruumiita löytyy tuhkatiheään. Rikosromaaneissa on tietysti pakkokin; olisihan se aika ikävystyttävää, jos Mija vain esimerkiksi sakottelisi kaahailijoita. Mutta siis multa lämmin Nilla-suositus!

Vierailija
22302/22333 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vöyri oli merkittävässä roolissa puukkojunkkareiden aikaan ja myöhemmin 
Vöyrin sotakoulu toimi samassa nuorisoseurantalossa kuin missä KAJ on myöhemmin aloitellut toimintaansa.
Vöyrin sotakoulu olisi siis ensimmäinen ammattialiupseerien opetuslaitos 1918-tapahtumien aikoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
22303/22333 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vöyrillä ei kuitenkaan käyty vuonna 1918 taisteluja. Kylä oli vahvasti valkoista aluetta, jonne punakaartilaiset eivät koskaan tulleet. Vöyriltä lähdettiin kyllä mukaan Tampereen taisteluun, mutta se on toinen juttu.

Vierailija
22304/22333 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevinin ansiokas esiintyminen Ylen Kulttuuricocktailissa on näköjään kansainvälisten fanien iloksi käännetty englanniksi.

Vierailija
22305/22333 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevinin ansiokas esiintyminen Ylen Kulttuuricocktailissa on näköjään kansainvälisten fanien iloksi käännetty englanniksi.

Jopa kaksi eri fania on tehnyt sen. 

Vierailija
22306/22333 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vanha pätkä silkkiuikkujen kosiskelusta tuo  mieleen erään tuntemamme lintuharrastajaparin. 

Vierailija
22307/22333 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin monipuolisesti sivistävää on ollut tämä kajahdus. Mä en entisessä elämässäni tiennyt linnuista yhtään mitään, mutta nykyään silkkiuikut tuntuu erinomaisen luontevalta puheenaiheelta. Varsinkin albiinoversiot.

Vierailija
22308/22333 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjallisuudesta puheen ollen: onko teille muille tuttu vöyriläinen Nilla Kjellsdotter? Mä löysin hänet vasta hiljattain ja ihastuin oikopäätä. Niin hauskaa kulkea hänen sankarittarensa, rikospoliisi Mija Wadön kanssa tutuissa maisemissa. (No, tutuissa ja tutuissa, oikeasti en ole koskaan käynyt Vöyrillä, mutta syystä tahi toisesta tiedän kylästä uskomattoman paljon.)

Vöråssa tuskin on oikeasti ketään tapettu sitten Oravaisten vuoden 1809 taistelun, mutta Kjellsdotterin dekkareissa hiippailee sarjamurhaajia siellä sun täällä ja ruumiita löytyy tuhkatiheään. Rikosromaaneissa on tietysti pakkokin; olisihan se aika ikävystyttävää, jos Mija vain esimerkiksi sakottelisi kaahailijoita. Mutta siis multa lämmin Nilla-suositus!

Mä myös aloin lukea Kjellsdotterin kirjoja kajahtamisen jälkeen, lämmin suositus täältäkin. Nyt jopa olen pohtinut, yrittäisikö uusinta ruotsiksi. Toisaalta pelkään, jäisikö juonesta jotain oleellista pimentoon. Toistaiseksi en ole tarttunut muihin kuin Axelin ja Jakobin tekeleisiin ruotsiksi. 

Näissä tuo ympäristö on sikäli jännä, että kirjoista saa jotenkin sen vaikutelman, että kaikki Vaasan seudulla tapahtuu ruotsiksi. Hyvin harvoin kirjoissa on mitään viittauksia siihen, että joku puhuu suomea, tai suomenkielisiä henkilöitä jotka eivät puhu ruotsia. Onkohan siksi, että nämä ovat kai aika paljon Ruotsin markkinoille suunnattuja.

Vierailija
22309/22333 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sopisi oikein hyvin, että Mija ottaisi puhutteluun muutaman Volvolla kaahailevan paikallisen raggarin. Heistä saisi mun puolestani tulla vaikka vakihahmoja Kjellsdotterin kirjoihin.  :)

Vierailija
22310/22333 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös aloin lukea Kjellsdotterin kirjoja kajahtamisen jälkeen, lämmin suositus täältäkin. Nyt jopa olen pohtinut, yrittäisikö uusinta ruotsiksi. Toisaalta pelkään, jäisikö juonesta jotain oleellista pimentoon. Toistaiseksi en ole tarttunut muihin kuin Axelin ja Jakobin tekeleisiin ruotsiksi. 

Näissä tuo ympäristö on sikäli jännä, että kirjoista saa jotenkin sen vaikutelman, että kaikki Vaasan seudulla tapahtuu ruotsiksi. Hyvin harvoin kirjoissa on mitään viittauksia siihen, että joku puhuu suomea, tai suomenkielisiä henkilöitä jotka eivät puhu ruotsia. Onkohan siksi, että nämä ovat kai aika paljon Ruotsin markkinoille suunnattuja. 

Kustantamo on tukholmalainen Nordstedts. 

Vierailija
22311/22333 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

... siis Norstedts, tulikohan nyt oikein

Vierailija
22312/22333 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä niin hienoa ja ihanaa, että on olemassa näitä aktiivisia faneja, jotka tekevät käännöksiä ja yleensä vielä tosi nopeasti. Suurkiitos heille! Arvokasta kulttuurityötä kyllä tekevät hekin. 

Vierailija
22313/22333 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kokeilin selkokirjaa. Lyhyitä uusia tekstejä suomenruotsalaisilta kirjailijoilta, siis ei vanhempien kirjojen lyhennelmiä. Mukana - kukapas muu kuin Kirjailija-Axel. 
Bultande hjärtan : lättlästa berättelser om livet och kärleken. Lärum-förlaget. 

Vierailija
22314/22333 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaasassa järjestetään 12. - 14. marraskuuta kaksikielinen kirjallisuusfestivaali nimeltä LittFest. Näkyvät olevan koolla suunnilleen kaikki sekä suomen- että ruotsinkielisen kirjallisuuden tämän hetken kovat nimet. Kirjailija Axel Ähman esiintyy 13. marraskuuta kahdesti. Ensin häntä haastattelevat (aiheena hänen omat kirjansa) opiskelijat. Sen jälkeen hän on mukana paneelikeskustelussa, jossa pohditaan syitä österbottenilaiskirjallisuuden nykyiseen suosioon.

https://www.vaasa.fi/koe-ja-nae/kulttuuria-vaasassa-ja-seudulla/vaasa-l…

Nyt sitten vaan toivotaan, että tästä tapahtumasta saadaan jotain materiaalia youtubeen 🙏. Axelia olisi niin kiva kuunnella - toki muitakin panelisteja. Hänellä on aina mielenkiintoista sanottavaa ja hyviä näkökulmia keskusteluissa ja haastatteluissa, koskivatpa ne sitten kirjallisuutta tai musiikkia. Hänen esiintymistapansa on selkeä ja rauhallinen, monesti myös erittäin hauska ja pohdiskelevakin. 

Vierailija
22315/22333 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin juuri, että Lidretiin on uusi jaksoja. Kaksi on jo julkaistu ja kolme seuraavaa julkistettu. Viikon päästä on vuorossa KAJversumin  laidalla vaikuttava Josefin Sirén 

Vierailija
22316/22333 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannintaitoni pätki pahimmin kohdissa 14:40, 16:30 ja 21:. "It covers a larger area" - "On enemmän pintaa Ruotsissa, on trevligt, kivaa, mutta ei ole syvää" - "The Swedes love us run away with itself", "This is Hansa Island" - "kansallisaarre" 

Vierailija
22317/22333 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannintaitoni pätki pahimmin kohdissa 14:40, 16:30 ja 21:. "It covers a larger area" - "On enemmän pintaa Ruotsissa, on trevligt, kivaa, mutta ei ole syvää" - "The Swedes love us run away with itself", "This is Hansa Island" - "kansallisaarre" 

Siinä Kevinin olisi pitänyt sanoa pinnallista eikä pintaa.

Vierailija
22318/22333 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallnin kakkoskauden kahden ekan jakson ajat ja esittelyt on Telsussa. Alkaa ma 09.11. klo 20.22. 

Vierailija
22319/22333 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole vielä rohjennut katsoa kumpaakaan englanniksi käännettyä versiota tuosta Kulttuuricocktailista. Pelkään nimittäin, että ne on tekoälyllä tehtyjä eli isolta osin, ellei jopa valtaosin puutaheinää. Ja millä muulla keinoin riikinruotsalainen edes osaisi kääntää suomea englanniksi kuin painamalla sitä äly(töntä)nappia. Kaikki kunnia fani- ja harrastajakääntäjille silloin, kun heillä on edes jonkinlaiset mahdollisuudet onnistumiseen. En tarkoita virallista tutkintoa, mutta riittävä kielitaito ja kulttuurin tuntemus pitäisi kuitenkin olla.

Vierailija
22320/22333 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kokeilin selkokirjaa. Lyhyitä uusia tekstejä suomenruotsalaisilta kirjailijoilta, siis ei vanhempien kirjojen lyhennelmiä. Mukana - kukapas muu kuin Kirjailija-Axel. 
Bultande hjärtan : lättlästa berättelser om livet och kärleken. Lärum-förlaget. 

Kiitos, meni juuri tilaukseen. Varsinainen vinkkien aarreaitta tämä ketju, muun hyvän lisäksi.