Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (22210)
Vierailija kirjoitti:
Miksi siis joku käy katsomassa saman musikaalin useampaan kertaan? Useammalla katsomiskerralla esityksestä avautuu uusia puolia ja huomaa yksityiskohtia, joita kertakatsomisella ei hoksannut. Ennen muuta se, että haluaa kokea ihanan elämyksen uudestaan. Itselläni tähän astinen ennätys on ollut viisi kertaa nähty Once ja neljä kertaa nähty The Producers, ja Änglagård taitaa mennä niistä ohi keväällä.
Mulla sama syy useampaan katsomiseen. BP:n ja Gambämarkin olen katsonut lukemattomia kertoja ja ainakin vielä kolmannella ja neljännellä kerralla löysin niistä itselleni uusia asioita.
Änglagårdinkin olen jo ehtinyt katsoa kolmeen kertaan, Änglagård-katseluille oli alunperin syynä Jakob, mutta kyllä katselukokemus on ollut hyvä Jakobista riippumattomista syistä.
Viimeksi opittua: Elämäni biisissä saa laulaa på svenska. Ehkä siis joskus myös vöyriksi, kunhan joku vieras hoksaa pyytää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siis joku käy katsomassa saman musikaalin useampaan kertaan? Useammalla katsomiskerralla esityksestä avautuu uusia puolia ja huomaa yksityiskohtia, joita kertakatsomisella ei hoksannut. Ennen muuta se, että haluaa kokea ihanan elämyksen uudestaan. Itselläni tähän astinen ennätys on ollut viisi kertaa nähty Once ja neljä kertaa nähty The Producers, ja Änglagård taitaa mennä niistä ohi keväällä.
Mulla sama syy useampaan katsomiseen. BP:n ja Gambämarkin olen katsonut lukemattomia kertoja ja ainakin vielä kolmannella ja neljännellä kerralla löysin niistä itselleni uusia asioita.
Änglagårdinkin olen jo ehtinyt katsoa kolmeen kertaan, Änglagård-katseluille oli alunperin syynä Jakob, mutta kyllä katselukokemus on ollut hyvä Jakobista riippumattomista syistä.
Ymmärrän kyllä, jos jonkun mielestä tuntuu vieraalta ajatukselta käydä katsomassa joku musikaali tai teatterikappale useampaan kertaan. Monestihan sitä hakee tällaisista tilaisuuksista aina jotain uutta, kiinnostavaa ja erilaista kokemusta ja saman katsominen aina vaan uudestaan voi tuntua oudolta.
Mutta ymmärrän hyvin myös kaikkia, ketkä palaavat saman esityksen pariin monta kertaa, ja erittäin hyvin ymmärrän myös tämän Jakob-motiivinkin. Jakob on mun mielestä Suomessa aivan ehdotonta kärkeä tänä päivänä, kun ajatellaan kevyen/pop-musiikin laulajia. Mä ainakin pidän hänen äänestään, äänen väristään, eläytymisestään ja tulkintakyvystään aivan valtavasti. En tiedä mihin kohtaan mun sielussa se iskee, mutta johonkin se iskee, ja iski heti kun kuulin BBB:n ekan kerran keväällä 2025. Jo silloin ajattelin sitä kertsiä kuunnellessani, että kylläpä jollakin noista kolmesta kaverista on huiman hyvä ääni. Hän voisi tosiaan laulaa sitä Vöyrin moneen kertaan mainittua puhelinluetteloa, ja mä voisin vaan onnellisena kuunnella.
Änglagårdia en vielä ole päässyt katsomaan mutta menossa olen. Lipun hankin heti kun tulivat myyntiin ja tiesin, että Jakob on mukana. Enkä pode mitään "tunnontuskia" tästä asiasta. Se, että arvostan suuresti Jakobia, ei tarkoita, ettenkö arvostaisi kaikkia muitakin näyttelijöitä. Siellähän on aivan huippukaarti. Odotan siis hyvää teatterikokemusta kaikin puolin, ja odotan kovasti myös Jakobin sooloa, koska oletan, että se sopii hänen kauniille äänelleen todella hyvin.
Terveisin Jakobin ihailija
Kiinnostaisi kuulla täällä keskustelevan joukon aikaisemmista Svenska Teatern -kokemuksista. Lisäksi: poikkeaako tämänkertainen niistä muuten kuin että KAJ-faneilla on lisänäkökulma asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi kuulla täällä keskustelevan joukon aikaisemmista Svenska Teatern -kokemuksista. Lisäksi: poikkeaako tämänkertainen niistä muuten kuin että KAJ-faneilla on lisänäkökulma asiaan?
Ensimmäinen kerta oli koulun kanssa 1979 Arsenik och gamla spetsar. Ilmeisesti ymmärsin silloin hyvin koska se jäi mieleen hauskimpana näytelmänä, jonka olen nähnyt. 1996 näin Me and my gal-musikaalin, jonka pääosassa oli NIcke Lignell. Olen käynyt myös Lilla teaternissa, ja aina tykännyt kovasti. Tottahan näyttelijätkin ovat parhaimmillaan kun saavat esiintyä äidinkielellään. Änglagård oli upea kokonaisuus ja vaikka olikin kiva, että Jakob on mukana, en itse pidä sitä esityksen tärkeimpänä asiana. Hieno teatteri, joka saa muutaman vuoden påäästä kansallisnäyttämön statuksen.
Amos A ja Kulturbärarna edelliset Svenskanissa näkemäni, ekassa kiinnosti aihe ja Kari Heiskasen ohjaus, jälkimmäisessä mainio Dennis Nylund. Musikaaleja en ole aiemmin Svenskanissa käynyt katsomassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen aiemmin käynyt katsomassa Svenskanissa vain vakavia näytelmiä, mm. Tsehovia, työn puolesta teatterikriitikon ominaisuudessa sekä kerran Peppi Pitkätossua kolmevuotiaan poikani kanssa. Nekin poikkesivat toisistaan, koska jälkimmäisessä oli lapsiyleisöä.
Minä kävin katsomassa Kristina från Duvemålan viitisentoista vuotta sitten, vaikka reissu tuli kalliiksi (pitkä matka ja yöpyminen). Todella hieno kokemus. Maria Ylipää pääosassa ei vakuuttanut, ja etenkin Du måste finnas oli minusta tulkittu väärin (Helen Sjöholmin versio on minusta aivan huippu), mutta muuten nautin kovasti. Minulle kohokohta oli Guldet blev till sand. Tuolloin siellä oli käytössä pikkuiset tekstityslaitteet, jollaista en tosin itse tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Kävikö kukaan katsomassa Hype-nuorisomusikaalia?
Olen nähnyt Svenskiksessä Kristina från Duvemålan ja käynyt katsomassa sen myös Göteborgissa ja Tukholmassa silloin kun päärooleissa olivat samat esiintyjät esim. Maria Ylipää ja Birthe Wingrén (nyt Änglagårdin Rut) kuin Helsingissä. Tykkäsin tosi paljon, neljä tuntia meni joka kerta kuin siivillä. Muita Svenskiksessä näkemiäni musikaaleja ovat olleet Chess, joka oli hieno, mutta mieleen on jäänyt parhaiten se, että kun istuin loosissa kakkosrivillä, niin eikös edessä istunut pitkiä ihmisiä, jonka päänupit peittivät ainakin puolet näkyvyydestä. Svenskiksen Mary Poppinsin olen nähnyt myös ja siinä nimiroolissa oli nyt Änglagårdin Evan roolissa nähtävä Josefin Silén, ja ihan huippuja olivat sekä hän että koko musikaali.
Alkuperäistä 90-luvun Hype-musikaalia en ole nähnyt, vain Marco Bjurströmin ohjaaman uuden version viime vuonna, mutta se taisi olla enimmäkseen suomenkielinen ja esiintymispaikkakin oli vaihtunut Aleksanterinteatteriin.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt Svenskiksessä Kristina från Duvemålan ja käynyt katsomassa sen myös Göteborgissa ja Tukholmassa silloin kun päärooleissa olivat samat esiintyjät esim. Maria Ylipää ja Birthe Wingrén (nyt Änglagårdin Rut) kuin Helsingissä. Tykkäsin tosi paljon, neljä tuntia meni joka kerta kuin siivillä. Muita Svenskiksessä näkemiäni musikaaleja ovat olleet Chess, joka oli hieno, mutta mieleen on jäänyt parhaiten se, että kun istuin loosissa kakkosrivillä, niin eikös edessä istunut pitkiä ihmisiä, jonka päänupit peittivät ainakin puolet näkyvyydestä. Svenskiksen Mary Poppinsin olen nähnyt myös ja siinä nimiroolissa oli nyt Änglagårdin Evan roolissa nähtävä Josefin Silén, ja ihan huippuja olivat sekä hän että koko musikaali.
Alkuperäistä 90-luvun Hype-musikaalia en ole nähnyt, vain Marco Bjurströmin ohjaaman uuden version viime vuonna, mutta se taisi olla enimmäkseen suomenkielinen ja esiintymispaikkakin oli vaihtunut Aleksanterinteatteriin.
Minä näin muistaakseni alkuperäisen Hype-musikaalin. Tosin en muista siitä paljon muuta kuin, että olin siellä joidenkin toisten ihmisten kanssa ja muistan, että teatterisali teki vaikutuksen. Se oli ihan toisenlainen kuin paikallinen teatterimme. En tiedä, miten olen tuolloin edes päätynyt ruotsinkieliseen teatteriin.
Tuonhan siis näki varmaan yli 100 000 ihmistä 90-luvun alkupuoliskolla. Ajattelin, että täälläkin voisi olla joku muukin.
Itse olin käynyt Svenska Teaternissa vain kerran ennen Änglagårdia. Tove tuli nähtyä vuonna 2017.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävikö kukaan katsomassa Hype-nuorisomusikaalia?
1994 bussilla lukioluokan kanssa käytiin katsomassa Hype. Kovinkaan paljoa en muista itse musikaalista, mutta kyllä se vaikutuksen teki.
Mä olen nähnyt Mamma Mian vuonna 2014 tai 2015. Ei mitään erityisen mieleenjääviä muistikuvia. Tarina muistaakseni mitäänsanomaton, mutta musiikki hyvää.
"Tuonhan siis näki varmaan yli 100 000 ihmistä 90-luvun alkupuoliskolla. Ajattelin, että täälläkin voisi olla joku muukin."
Hype oli nuorisolle:D Muistan kyllä hypetyksen mediassa ja esiintyjissä oli uutta porukkaa.
Musikaalivoittoisia ovat meidän ilmeisesti suomenkielisten kokemukset. Musiikki auttaa ylittämään muureja. Kevinhän kertoi viime syksynä tyytyväisenä ryhtyneensä käymään suomenkielisisssä näytelmissä, mitä hän ei ennen ole tehnyt ilmeisesti huonon kuullun ymmärtämisen takia.
Vasabladetissa on juttu ruotsinkielisistä nimistä Pohjanmaalla ja siinä haastatellaan mm. Jakobin äitiä Åsaa.
Vierailija kirjoitti:
Musikaalivoittoisia ovat meidän ilmeisesti suomenkielisten kokemukset. Musiikki auttaa ylittämään muureja. Kevinhän kertoi viime syksynä tyytyväisenä ryhtyneensä käymään suomenkielisisssä näytelmissä, mitä hän ei ennen ole tehnyt ilmeisesti huonon kuullun ymmärtämisen takia.
Änglagårdissa ruotsinkielen ymmärtämiseni on ollut heikkoa, vaikka viime ainoina haastatteluista olen ymmärtänyt oikeastaan kaiken.
Mielestäni on ollut aika vaivatonta seurata käännöksiä puhelimesta ilman että menettää lavan tapahtumia. Vilkaisen tekstiä yleensä vaan nopeasti.
Vasabladetissa on juttu ruotsinkielisistä nimistä Pohjanmaalla ja siinä haastatellaan mm. Jakobin äitiä Åsaa.
Mainitaanko muita meille KAJahtaneille tuttuja sukunimiä? (Näen lähinnä otsikkoja mutta en koko tekstiä)
Ja tuuraan samalla virallista linkittäjää ja teen työn ihan itse: