Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (22125)
Vierailija kirjoitti:
Axel ja Jakob (varmaan Kevin on myös saanut oman osansa) ovat kertoneet että vuosien varrella on tullut aika paljon "kuulkaas pojat mulla on nyt LOISTOIDEA mistä teidän pitäisi kirjoittaa biisi". Kohteliaina herrasmiehinä he vain hymyilevät ja nyökkäävät. Tietenkin on silti mahdollista että se cowboymusikaali olisi oikeasti heidän mielestä hyvä idea.
Kohteliaina juuri noin oletan mäkin heidän toimivan. Mutta vaikka olisi hyvä idea, ei siitä välttämättä lähde oma ajatus lentoon ja siten se ei toimi.
Tuskinpa he silti ideoista pahoillaan ovat. Mulla on lapsi, jolla on melkoinen mielikuvituksen lento, ja käy välillä kysymässä multa ideoita projekteihinsa. Käytännössä poikkeuksetta hylkää aina mun ajatukseni, mutta silti tuntuu niitä tarvitsevan, koska jotenkin tarvitsee välillä ensin mielestään toimimattomia ideoita, jotka sitten pulpauttavat päästä sen oman, itselleen sopivan idean. Eli keksii ideansa itse, mutta tarvitsee jotain ruokkimaan ideointia ja näemmä sitä ruokkivat ne kelpaamattomat ehdotukset. Luovuutta usein auttaa kaikenlaisten ideoiden pallottelu.
Osui ja upposi äsken Areenasta uusintana tullut parin vuoden takainen radio-ohjelma "Näistä levyistä en luovu", jossa Seela Sella kertoi mielimusiikistaan. Piti ihan kuunnella uudelleen ja kirjata ylös tämä kohta:
Toimittaja: Usein kun listataan elämän tärkeimpiä kappaleita, niin ihmiset palaa nuoruutensa musiikkiin. Ehkä ne parhaimmat ja rakkaimmat kappaleet ei ole niitä nyt tulleita, vaan joskus olleita. Ajatteletko sinä, että paras musiikki on jo tehty?
Seela Sella: Ei noin voi ajatella. Kyllä voi tulla vaikka mitä ihan uutta! Ihmiselle, joka rakastaa kaikensorttista taidetta ja saa siitä jotakin, niin - ethän sä tiedä, mitä uutta sä saat!
Tämähän on just näin kaikille meille, jotka 2 vuotta sitten ei tiedetty mitään ilmiöstä nimeltä KAJ, kuunneltiin ehkä tosiaan lähinnä vain sitä "nuoruutemme musiikkia" ja nyt ollaankin onnellisen kajahtaneita tämän aarrearkun löydettyämme ja kolmikon uusia juttuja odotellessamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoimessa faniryhmässä näköjään keskustellaan vielä siitä HBL:n kolumnista, missä hieman kritisoitiin sitä, että Mårtenin hahmo on Änglagårdin musikaaliversioon käsikirjoitettu särmättömämmäksi ja sliipatummaksi kuin elokuvassa. Ja että Jakobin pitäisi saada olla k*sipää eikä (taas) tällainen haaveksijanuorukainen, mitä hän on esittänyt aiemminkin. En ole kolumnia päässyt lukemaan, mutta ilmeisesti siinä on kirjoitettu myös, että moni KAJ-fani saattaa nyt pettyä näkemäänsä, koska rooli onkin tällainen.
Miten niin pettyä? On ollut käsikirjoittajan valinta tehdä Mårtenin roolihahmosta erilainen kuin elokuvassa. Jakob esittää roolinsa hahmon edellyttämällä tavalla ja esittää ilmeisen hyvin arvosteluista päätellen. Mulle ainakin on nyt tullut täysin selväksi kun musikaalia katsomaan menen, että se ei ole yks' yhteen elokuvan kanssa. Eikä mielestäni ole edes tarpeen olla. Menen katsomaan uutta taiteellista kokonaisuutta, jossa Jakobin roolina on olla haaveilija, kåt och glad, sen mukaan, millaisen näkemyksen ohjaaja on tästä hahmosta ottanut. En suinkaan pety, jos hän suoriutuu tästä roolityöstä hyvin ( niinkuin olen lähes kaikkialta lukenut).
Ehkäpä KAJ'n pitäisi tehdäkin se Grimin ehdottama Vörjeans-musikaali, niin tulisi kaikille selväksi se, minkä me fanit jo tiedämme, että kyllä taipuu Jakobilta myös toisenlainen rooli.
Minä tiedän yhden fanin, joka uskomatonta kyllä pettyi Änglagårdiin. Hän tiesi etukäteen, ettei Jakobilla ole pääroolia (valitti siitäkin aikoinaan). Esityksessä Jakobilla oli vielä pienempi rooli kuin hän oli ajatellut. Hänen mielestään käsikirjoitusta olisi pitänyt muuttaa Mårtenin roolin nostamiseksi, koska Jakob on tuonut niin paljon yleisöä paikalle.
Tämä on toivottavasti yksittäistapaus. Kaikki muut, joista olen kuullut, ovat pitäneet esityksestä kovasti ja nauttineet muista esityksistä siinä missä kuin Jakobin esityksestäkin.
Haloo, ei esitystä muokata yhden näyttelijän juuri saaman suuren suosion vuoksi. Mitähän siitä sanoisi koko musikaalitiimi! Ja eikö Jakobin rooli olllut sellainen keskisuuri, jonkun kirjoituksen mukaan - ei iso, muttei nyt niin pienikään. Koko ohjaussuunnitelma menee käsikirjoituksen ja ohjaajan näkemyksen mukaan, ei siinä ajatella mitä yksittäinen näyttelijä on saanut aikaan muulla areenalla. Uskon, että Jakob nähtiin vahvasti Mårtenina taustansa ja kokemuksensa takia. Myös lahjakkaana, sillä hänellä ei ole teatteri- tai musiikkiteatterialan koulutusta. Hän sai tosi nopeasti vastauksen, että saisi roolin. Tämä roolityö voi tuoda vaikka mitä tullessaan, kun hän pääsee näyttämään taitojaan Svenskanin ammattilaisten kanssa. Ensimmäinen ulkopuolinen musikaalirooli omien tuotosten jälkeen - sekin vielä!
Vierailija kirjoitti:
Täällähän joku taisi kerran mainitakin, että Jakobin silmät ansaitsisivat (hymyn ohella) oman Nobelinsa. Hänellä on todella kauniit ja eloisan ilmeikkäät silmät!
Terv. Mirja 56 vee. Rauhoittukaa nyt vähän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen alkanut jo odottaa Kevinin ensi viikon esiintymistä Kulttuuricocktailissa. J ja A ovat olleet niin paljon esillä omien projektiensa tiimoilta, että on hauska, että K saa oman hetkensä. Ja vielä asiaohjelmassa. Toki Jakobin X3M-haastattelunkin kuuntelen mielelläni. Kjell Simosas on hyvä toimittaja. (Jos jotain kiinnostaa, niin nimi äännetään Siimosas.)
Onkohan tämä Kulttuuricocktail mahdollisesti kaksikielinen ohjelma? Vai puhtaasti suomenkielinen? Multa on jäänyt tämä kokonaan katsomatta, mutta ainakin Kevinin jakso pitää tietysti tsekata.
On niin mukavaa, kun täältä saa juuri itseä mietityttäneisiin asioihin vastauksen ihan kysymättä. Simosas, Simuusas, Siimosas, hrrm. Ihmettelen asiaa joka kerta kun hänen nimensä tulee vastaan eli aika usein. Minua on huvittanut aina ruotsin perushankaluus suomalaiselle. Juuri tänään huvituin käyttöohjeita lukiessa. Lapsena sen ajatteli olevan bruksan-visning. Joku osa minusta uskoo vakaasti edelleen asian olevan niin ja sillä hyvä. En tiedä onko se sama osa, joka kuitenkin ihmettelee toistuvasti, mikä ihme se bruksan on. Toinen hauskuus on juurikin tämä, miten ihmisten nimet ääntyvät.
Gunillaikäisenä tätinäkin olen tähän päivään asti luullut sen olevan bruksan-visning... Eli kiitos tästäkin tiedosta :D
Ruotsin kielen Kuuskajaskari. t. Toinen gunilla :)
Ja avokassukat!
MItes juhannussima?
Axel ja Jakob (varmaan Kevin on myös saanut oman osansa) ovat kertoneet että vuosien varrella on tullut aika paljon "kuulkaas pojat mulla on nyt LOISTOIDEA mistä teidän pitäisi kirjoittaa biisi". Kohteliaina herrasmiehinä he vain hymyilevät ja nyökkäävät. Tietenkin on silti mahdollista että se cowboymusikaali olisi oikeasti heidän mielestä hyvä idea.