Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (21890)
Vierailija kirjoitti:
Muakin kiinnostaa tuo riimien kääntäminen. Miten sellainen onnistuu? Kuinka paljon voi, saa ja täytyy soveltaa alkuperäistä, jotta saa suomeksi toimivan lopputuloksen?
Mä olen osa-aikaisesti kääntäjä (muutakin pitää elääkseen tehdä). Joskus tulee eteen myös riimillistä käännettävää, joka on mulle yhtä aikaa vaikeinta ja hauskinta. Joskus välähtää heti originaalia vastaava riimi suomeksi, joskus se vaatii aikaa. Joskus (usein) sitä ei tule ollenkaan, jolloin pitää soveltaa ja etsiä vastaava ajatus/idea suomeksi. Etenkin kaunokirjallisuutta käännettäessähän ei muutenkaan käännetä sanoja eikä välttämättä edes lauseita vaan tulkitaan alkutekstin ajatus ja tunnelma. Tosi hauska nähdä, kuinka Gnistanista on tehty Kipinä.
Täällä aikaisemmin puhuttiin kääntämisestä ruotsin ja suomen välillä. Ruotsi ei kuulu mun kieliini, mutta mä sanoisin, että riimien kääntäminen romaanisista, slaavilaisista ja germaanisista (siis myös ruotsista) suomeksi on vaikeampaa kuin toisinpäin. Suomessa on pitkiä sanoja, ja jos vöyriin vertaa, ne on ihan hirmu pitkiä. Miettikää nyt vaikka sitä, miten jåo nåo e ja jåo yolo ja nåo tai pa to ta na ka ko sanottaisiin suomeksi. Venyvät huomattavasti originaalia pidemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OGAE l. Euroviisijen kansallisten fanclubien järjestö järjestää ilmeisesti joka vuosi OGAE Song Contestin, johon eri maiden fanclubit ilmoittavat osallistujan olletikin aiemmin viisuihin osallistuneista esiintyjistä. Suomen fanclub on ilmoittanut Economy Plussan!
https://eurovoix.com/2026/09/08/ogae-song-contest-2026-entries-revealed/
Sen verran korjaan, että edustajalla ei tarvitse olla mitään euroviisukytköstä. Suomen fanklubi on äänestänyt 24 kappaleesta ehdokkaansa ja kärki 10 pisteet meni näin:
1. Kaj - Economy plus 186 pistettä
2. Isac Elliot - Ai että 157 pistettä
3. Benjamin - Badabim ( My Kind of terapiaa ) 151 pistettä
4. Portion Boys & Komiat - Koko Suomi tanssii 137 pistettä
5. Elias Kaskinen - Meidän tässä kuuluisi rakastuu 118 pistettä
6. Ahti & Behm - Tähdet 109 pistettä
7. Haloo Helsinki! - Voiko enkelitkin eksyä 106 pistettä
8. Hokka - In The Darkness 89 pistettä
9. Ilta - Jokaisen hymyn takana 88 pistettä
10. Ani & Sara Bee - Tuhlaajapoika 83 pistettä
Täytyy sanoa, että ainakin minut tämä äänestystulos yllätti, ja iloisella tavalla. Euroviisuympyrät ja viisufaniympyrät tosin on mulle aika vieraita, ja varmaan vähän omanlaisiansa juttuja siellä, mutta enpä olisi osannut kuvitellakaan, että vöyrinkielinen Economy Plus pesee koko tuon porukan. Hyvin äänestetty, Suomen viisufanit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakob 3 vuotta sitten Vasabladetissa. Että yksi projekti kerrallaan...
Han känner ingen press över att hans kollegor har fler projekt på gång just nu, utan han stöttar dem till hundra procent. Att jobba med ett projekt åt gången är något som passar Norrgårds personlighet bättre.
Näinpä... Minun on vaikea uskoa, että Jakob olisi ollut Ruotsissa kolmena aamuna vain tekemässä lyhyet haastattelut. Onkohan jotain muutakin meneillään? Katsoin että Mello-kappaleiden deadline on huomenna, eli tuskin mitään siihen liittyvää vielä kuvattaisiin tai harjoiteltaisiin.
Mä uskon, että Jakob on hyvinkin voinut olla siellä "vain" kirjojen takia. Kirjahaastattelut pyydetään ja annetaan silloin kun sauna on kuuma eli kirja ajankohtainen. Jos et mene silloin kun kysytään, tilaisuus menee sivu suun. Ja ilmiselvästi sekä kustantaja että Jakob itse haluavat käyttää joka ikisen markkinointimahdollisuuden, joka suinkin tarjoutuu. Haastatteluiden pituudella tai lyhyydellä ei sinänsä ole isoa merkitystä (paitsi meille faneille); tärkeintä on saada läpi viesti, että tällainen kirja on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OGAE l. Euroviisijen kansallisten fanclubien järjestö järjestää ilmeisesti joka vuosi OGAE Song Contestin, johon eri maiden fanclubit ilmoittavat osallistujan olletikin aiemmin viisuihin osallistuneista esiintyjistä. Suomen fanclub on ilmoittanut Economy Plussan!
Sen verran korjaan, että edustajalla ei tarvitse olla mitään euroviisukytköstä. Suomen fanklubi on äänestänyt 24 kappaleesta ehdokkaansa ja kärki 10 pisteet meni näin:
10. Ani & Sara Bee - Tuhlaajapoika 83 pistettäTäytyy sanoa, että ainakin minut tämä äänestystulos yllätti, ja iloisella tavalla. Euroviisuympyrät ja viisufaniympyrät tosin on mulle aika vieraita, ja varmaan vähän omanlaisiansa juttuja siellä, mutta enpä olisi osannut kuvitellakaan, että vöyrinkielinen Economy Plus pesee koko tuon porukan. Hyvin äänestetty, Suomen viisufanit!
Mä olin just tulossa kirjoittamaan samaa. Euroviisut on mulle itelleni vieras maailma mutta olisin kuvitellut, että viisufaniklubilaisia kiinnostaisi joku muu musiikki kuin Kaj'n (jonka bastulaulu ei mun ymmärtääkseni ollut mitenkään tyypillinen viisubiisi). Toisaalta en tiedä, ovatko nuo muutkaan kymppikärkeen yltäneet "viisutyypillisiä", mutta ainakin niiden esittäjät ovat suuren yleisön ja suurten massojen suosikkeja, eiks niin? Ja sitten kolme poikaa Vöyriltä pesee koko porukan. Häkellyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10. Ani & Sara Bee - Tuhlaajapoika 83 pistettäTäytyy sanoa, että ainakin minut tämä äänestystulos yllätti, ja iloisella tavalla. Euroviisuympyrät ja viisufaniympyrät tosin on mulle aika vieraita, ja varmaan vähän omanlaisiansa juttuja siellä, mutta enpä olisi osannut kuvitellakaan, että vöyrinkielinen Economy Plus pesee koko tuon porukan. Hyvin äänestetty, Suomen viisufanit!
Mä olin just tulossa kirjoittamaan samaa. Euroviisut on mulle itelleni vieras maailma mutta olisin kuvitellut, että viisufaniklubilaisia kiinnostaisi joku muu musiikki kuin Kaj'n (jonka bastulaulu ei mun ymmärtääkseni ollut mitenkään tyypillinen viisubiisi). Toisaalta en tiedä, ovatko nuo muutkaan kymppikärkeen yltäneet "viisutyypillisiä", mutta ainakin niiden esittäjät ovat suuren yleisön ja suurten massojen suosikkeja, eiks niin? Ja sitten kolme poikaa Vöyriltä pesee koko porukan. Häkellyttävää.
Euroviisupiireissä saa selvää etua siitä, että on jo ennalta piireissä tuttu nimi. Ja kun vielä on fanien suosikkina hävinnyt (vrt Käärijä), saa vähän lisää etua.
Kaikista kansainvälisen kisan ehdokkaista löytyy soittolista: https://www.youtube.com/playlist?list=PLcL8_PSJ4sqs
Vierailija kirjoitti:
Muakin kiinnostaa tuo riimien kääntäminen. Miten sellainen onnistuu? Kuinka paljon voi, saa ja täytyy soveltaa alkuperäistä, jotta saa suomeksi toimivan lopputuloksen?
Tämä on nyt vain yhden kääntäjän kokemus yhdenlaisista riimittelyprojekteista.
Minä haluan säilyttää yleisen tunnelman ja ydinsisällön. Jokin yksityiskohta on ehkä jätettävä pois, jos sitä ei kerta kaikkiaan saa mahtumaan käännökseen järkevästi, ja toisaalta johonkin kohtaan saattaa olla tarpeen lisätä jotain pientä, vaikka adjektiivi jonkin sanan eteen, jotta rytmi toimisi.
Joissain projekteissani on otettava huomioon tekstin lisäksi myös kuvat. Käännös ei tietenkään saa olla ristiriidassa kuvien kanssa. Kuvista voi saada ideoita siihen, mitä tekstiin voi lisätä, jos johonkin kohtaan on lisättävä jotain.
Pyrin samanlaiseen rakenteeseen kuin alkutekstissä. Jos alkutekstissä suositaan AABBCC-rakennetta, siis aina kaksi riviä kerrallaan rimmaa keskenään, minäkin suosin sitä. Jos jossain kohdassa kikkaillaan erilaisella rakenteella, yritän saada sen mukaan tekstiin, mutta en välttämättä samaan kohtaan, jos se ei kerta kaikkiaan toimi siinä. Minä en pyri säilyttämään rytmiä enkä edes tavumäärää samana, mutta laulujen sanoissahan se olisi välttämätöntä. Rytmin pitää silti toimia ja kunkin rivin olla sopivan pituinen.
Lähden siitä, että pilkon alkutekstin palasiksi päässäni kappale tai loru kerrallaan, siis analysoin, mitä tässä nyt pitäisi saada sanotuksi. Sitten lähden miettimään sopivia sanoja ja niille riimipareja. Yritän kiinnittää huomiota myös kokonaisuuteen niin, ettei sama riimi toistu ainakaan kovin monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen osa-aikaisesti kääntäjä (muutakin pitää elääkseen tehdä). Joskus tulee eteen myös riimillistä käännettävää, joka on mulle yhtä aikaa vaikeinta ja hauskinta. Joskus välähtää heti originaalia vastaava riimi suomeksi, joskus se vaatii aikaa. Joskus (usein) sitä ei tule ollenkaan, jolloin pitää soveltaa ja etsiä vastaava ajatus/idea suomeksi. Etenkin kaunokirjallisuutta käännettäessähän ei muutenkaan käännetä sanoja eikä välttämättä edes lauseita vaan tulkitaan alkutekstin ajatus ja tunnelma. Tosi hauska nähdä, kuinka Gnistanista on tehty Kipinä.
Täällä aikaisemmin puhuttiin kääntämisestä ruotsin ja suomen välillä. Ruotsi ei kuulu mun kieliini, mutta mä sanoisin, että riimien kääntäminen romaanisista, slaavilaisista ja germaanisista (siis myös ruotsista) suomeksi on vaikeampaa kuin toisinpäin. Suomessa on pitkiä sanoja, ja jos vöyriin vertaa, ne on ihan hirmu pitkiä. Miettikää nyt vaikka sitä, miten jåo nåo e ja jåo yolo ja nåo tai pa to ta na ka ko sanottaisiin suomeksi. Venyvät huomattavasti originaalia pidemmiksi.
Minulle tuli mieleen käännösiskelmät esimerkkinä siitä, kuinka riimejä on käännetty muilta kieliltä suomeksi, eritoten noista mainitsemistasi kielistä. Esimerkkinä tuli ensimmäiseksi mieleen Dark Lady - Tuo tumma nainen. Niistä voi tutkailla, kuinka se on tehty. Käännökset eivät monesti ole sanasta sanaan, mutta tuossa esimerkissäkin tarina pysyy samankaltaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli mieleen käännösiskelmät esimerkkinä siitä, kuinka riimejä on käännetty muilta kieliltä suomeksi, eritoten noista mainitsemistasi kielistä. Esimerkkinä tuli ensimmäiseksi mieleen Dark Lady - Tuo tumma nainen. Niistä voi tutkailla, kuinka se on tehty. Käännökset eivät monesti ole sanasta sanaan, mutta tuossa esimerkissäkin tarina pysyy samankaltaisena.
Onko joku jo päässyt lukemaan rinnakkain Gnistania ja Kipinää?
Täällä mainittu Maxim Fedorov muuten kieli-ihmisenä käsittelee kirjassaan ohimennen myös laulujen riimejä ja riimittelyä. Häntä (kuten muakin) riepoi viime vuoden viisuissa se, kuinka Erika Vikmanin biisissä paino oli fraasissa ich komme väärällä tavulla. Kun pitäisi olla ich KOMme, tekstissä se meni ich komME.
Hän testasi useilla saksalaisilla kavereillaan, ymmärtävätkö nämä, mitä Erika laulaa, eivätkä he ymmärtäneet. Niin hämäävä voi väärä sanapaino olla (tosin hän myös äänsi ichin huolimattomasti). He eivät siis tunnistaneet fraasia saksankieliseksi vaan veikkasivat sen olevan jotain slaavilaista kieltä. Mulle tuli heti mieleen, kuinka Kaj'lla on riimit ja sanapainot aina kohdallaan, mikä on yksi syy siihen, että mä niin suuresti ihailen poikien verbaliikkaa.
Kommentoin tähän kirjallisuuskeskustelun väliin vielä vähän Hemmaplanista ennenkuin taas unohdan...
Avoimeen faniryhmään oli linkattu pieni Firmans man-klippi Victor Nyblomin instasta. Ehkä ollut linkattuna tännekin. Eli Victorhan oli tämä Hemmaplan-bändin mainio rumpali ja kapellimestari ja tuurasi Gambämääniniä myös Teatrossa, Gambämäänin kun oli Tommyn mukaan nauttinut liikaa "virvokkeita" eikä ollut soittokunnossa... Olin kyllä Hemmaplanissa paikan päällä ja kuulin tietysti tämän hieman uudenlaisen Firmans man sovituksen, mutta jotenkin en kaikelta pökertyneisyydeltäni edes osannut noteerata, miten upea tämä tummempisävyinen sovitus oli. Ja Jakobin juuri siinä loppuosuudessa laulamat upeat korkeat nuotit jäivät minulta kunnolla rekisteröimättä. Mahtava sovitus tästä biisistä ja sopi erittäin hyvin tuonne suurelle stadionille!
Koko bändihän oli aivan loistava, hienoja ja taitavia muusikoita kaikki. Monet biisit nousivat livebändin myötä aivan uudelle tasolle. Toivottavasti tekevät KAJn kanssa yhteistyötä toistekin, jotta saisimme nauttia näistä upeista esityksistä jatkossakin jossain sopivassa konsertissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt vain yhden kääntäjän kokemus yhdenlaisista riimittelyprojekteista.
Minä haluan säilyttää yleisen tunnelman ja ydinsisällön. Jokin yksityiskohta on ehkä jätettävä pois, jos sitä ei kerta kaikkiaan saa mahtumaan käännökseen järkevästi, ja toisaalta johonkin kohtaan saattaa olla tarpeen lisätä jotain pientä, vaikka adjektiivi jonkin sanan eteen, jotta rytmi toimisi.
Joissain projekteissani on otettava huomioon tekstin lisäksi myös kuvat. Käännös ei tietenkään saa olla ristiriidassa kuvien kanssa. Kuvista voi saada ideoita siihen, mitä tekstiin voi lisätä, jos johonkin kohtaan on lisättävä jotain.
Pyrin samanlaiseen rakenteeseen kuin alkutekstissä. Jos alkutekstissä suositaan AABBCC-rakennetta, siis aina kaksi riviä kerrallaan rimmaa keskenään, minäkin suosin sitä. Jos jossain kohdassa kikkaillaan erilaisella rakenteella, yritän saada sen mukaan tekstiin, mutta en välttämättä samaan kohtaan, jos se ei kerta kaikkiaan toimi siinä. Minä en pyri säilyttämään rytmiä enkä edes tavumäärää samana, mutta laulujen sanoissahan se olisi välttämätöntä. Rytmin pitää silti toimia ja kunkin rivin olla sopivan pituinen.
Lähden siitä, että pilkon alkutekstin palasiksi päässäni kappale tai loru kerrallaan, siis analysoin, mitä tässä nyt pitäisi saada sanotuksi. Sitten lähden miettimään sopivia sanoja ja niille riimipareja. Yritän kiinnittää huomiota myös kokonaisuuteen niin, ettei sama riimi toistu ainakaan kovin monta kertaa.
"Rytmin pitää silti toimia ja kunkin rivin olla sopivan pituinen."
Tähän sopii hyvin liittää tämä artikkeli, missä Jakob kertoo, miten riimit oikein syntyvät.
"Rytmen måste sitta, jag vill att texten ska kunna läsas högt, nästan som att den ska sjungas eller rappas. Kaoset får finnas, men i ordnade former."
Tämähän oli muistaakseni täällä joskus aikaisemmin jo, mutta otetaan uudelleen, kun on juuri nyt niin ajankohtainen. Aivan ihana artikkeli!
https://www.instagram.com/reel/DdHBNtJN1QD/
Tässä eilinen radiohaastattelu, jossa lyhyessä ajassa ehdittiin puhumaan jo monenlaista. Jakob haluaisi olla nurmikonleikkaaja jos nykyiset hommat loppuisivat😂
Minä en ihan ymmärtänyt sitä loppua, jossa jän puhui rap-musiikista. Onko heidän esityksensä hänen (ja haastattelijan) mielestä noloja vai sanooko hän vain, että livenä pitää laittaa kaikki peliin ja sitten kupla puhkeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Han känner ingen press över att hans kollegor har fler projekt på gång just nu, utan han stöttar dem till hundra procent. Att jobba med ett projekt åt gången är något som passar Norrgårds personlighet bättre.
Näinpä... Minun on vaikea uskoa, että Jakob olisi ollut Ruotsissa kolmena aamuna vain tekemässä lyhyet haastattelut. Onkohan jotain muutakin meneillään? Katsoin että Mello-kappaleiden deadline on huomenna, eli tuskin mitään siihen liittyvää vielä kuvattaisiin tai harjoiteltaisiin.
Mä uskon, että Jakob on hyvinkin voinut olla siellä "vain" kirjojen takia. Kirjahaastattelut pyydetään ja annetaan silloin kun sauna on kuuma eli kirja ajankohtainen. Jos et mene silloin kun kysytään, tilaisuus menee sivu suun. Ja ilmiselvästi sekä kustantaja että Jakob itse haluavat käyttää joka ikisen markkinointimahdollisuuden, joka suinkin tarjoutuu. Haastatteluiden pituudella tai lyhyydellä ei sinänsä ole isoa merkitystä (paitsi meille faneille); tärkeintä on saada läpi viesti, että tällainen kirja on olemassa.
Mä en kirjamaailmaa niin tunne, mutta voin hyvin uskoa, että tuollaisia "mitättömän" tuntuisiakin haastatteluja voi joutua/haluta antaa ja nähdä suhteeton vaiva muutaman minuutin haastattelua varten.
Julkisuus on sekin työtä ja välillä varmasti raakaa sellaista. Jakob vielä tunnollisena voi haluta tehdä tämänkin kunnolla ja tarttuu mahdollisuuksiin, jos vain aikataulut antavat myöden.
Onhan esiintyjän työ muutenkin sellaista, että saatetaan tehdä päiviä, viikkoja tai kuukausia töitä hetken esitystä varten. Ja matkustetaan vaikka ersättningsbussilla Kiirunaan, kun tilanne vaatii.
Meidän "normaaleita" töitä tekevien vinkkelistä tuo esiintyjien yms. vaivannäkö suhteessa näkyvään työhön tuntuu suhteettomalta, mutta sitä se usein kai on. Me vain harvoin olemme siitä tietoisia.
Vierailija kirjoitti:
https://www.instagram.com/reel/DdHBNtJN1QD/
Tässä eilinen radiohaastattelu, jossa lyhyessä ajassa ehdittiin puhumaan jo monenlaista. Jakob haluaisi olla nurmikonleikkaaja jos nykyiset hommat loppuisivat😂Minä en ihan ymmärtänyt sitä loppua, jossa jän puhui rap-musiikista. Onko heidän esityksensä hänen (ja haastattelijan) mielestä noloja vai sanooko hän vain, että livenä pitää laittaa kaikki peliin ja sitten kupla puhkeaa?
Edellinen reel samalla käyttäjällä on toinen eilinen radiohaastattelu.
Hengästyin, kun luin kaj_lover_sweden instagramista Jakobin syksyn ohjelmaa. Siinä ei edes ole kaikkia tapahtumia.
Tillsammans-ryhmään joku ilmeisesti kirjastonhoitaja tms. oli kirjoittanut kehotuksen ehdottaa kirjastoille Jakobin kirjan hankkimista. Kirjastot kuulemma hankkivat sitä mitä asiakkaat toivovat.
Otin neuvosta vaarin ja lähetin hankintaehdotuksen sellaisen kirjaston verkkolomakkeella, jossa en ole koskaan käynyt mutta jossa näyttää - suomenkieliseksi paikkakunnaksi - olevan suht' mukavasti ruotsinkielisiä lastenkirjoja. Gnistan siis puuttuu vielä. Ruotsipainotteiset kunnat hankkinevat S & S-kustantamon kirjoja automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kirjamaailmaa niin tunne, mutta voin hyvin uskoa, että tuollaisia "mitättömän" tuntuisiakin haastatteluja voi joutua/haluta antaa ja nähdä suhteeton vaiva muutaman minuutin haastattelua varten.
Julkisuus on sekin työtä ja välillä varmasti raakaa sellaista. Jakob vielä tunnollisena voi haluta tehdä tämänkin kunnolla ja tarttuu mahdollisuuksiin, jos vain aikataulut antavat myöden.
Onhan esiintyjän työ muutenkin sellaista, että saatetaan tehdä päiviä, viikkoja tai kuukausia töitä hetken esitystä varten. Ja matkustetaan vaikka ersättningsbussilla Kiirunaan, kun tilanne vaatii.
Meidän "normaaleita" töitä tekevien vinkkelistä tuo esiintyjien yms. vaivannäkö suhteessa näkyvään työhön tuntuu suhteettomalta, mutta sitä se usein kai on. Me vain harvoin olemme siitä tietoisia.
Jakobin ja koko Kaj'n (niin kuin muidenkin esiintyvien taiteilijoiden) leipä on pieninä murusina maailmalla, kuten jo Tapio Rautavaara aikoinaan lauloi. Sieltä ne muruset on käytävä keräämässä yksi kerrallaan ja nähty vaiva voi joskus tuntua suhteettomalta. Me tavikset ei aina sitä muisteta, kun nähdään vaan se kuukausien ja vuosien työn lopputulos.
Nyt hänen leipäänsä toivottavasti venyttää myös kirjailijuus. Se on niitä kovimpia hommia, joilla itsensä elättää (eikä sillä tietysti moni eläkään, kunhan saa vähän jätskirahaa siitäkin). Mutta onneksi hänellä (ja Axelilla) on niin paljon muutakin osaamista, että aina löytyy jostain jotain. Hauska nähdä, keksiikö Kevinkin jotain uutta nyt tulevalla talvikaudella ennen seuraavaa kesää ja kesäkiertuetta.
Kiitos vinkistä VBL-haastatteluun (lokakuu 2023). Siinäkin Jakob antaa kunniaa toisille: Utan Axel och Kevin hade jag aldrig tackat ja till något. Våra olikheter är därför bra, vi kompletterar varandra. - - Jag måste värmas upp först, det är så jag fungerar helt enkelt.
Tuolloin Karar-albumi oli tulossa seuraavaksi kevääksi ja uusi KAJ-turnee suunnitteilla. - Gnistaniin ei viitata, mutta nyt on kerrottu idean alkaneet hautua kolmisen vuotta sitten, vai kuinka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakobin ja koko Kaj'n (niin kuin muidenkin esiintyvien taiteilijoiden) leipä on pieninä murusina maailmalla, kuten jo Tapio Rautavaara aikoinaan lauloi. Sieltä ne muruset on käytävä keräämässä yksi kerrallaan ja nähty vaiva voi joskus tuntua suhteettomalta. Me tavikset ei aina sitä muisteta, kun nähdään vaan se kuukausien ja vuosien työn lopputulos.
Nyt hänen leipäänsä toivottavasti venyttää myös kirjailijuus. Se on niitä kovimpia hommia, joilla itsensä elättää (eikä sillä tietysti moni eläkään, kunhan saa vähän jätskirahaa siitäkin). Mutta onneksi hänellä (ja Axelilla) on niin paljon muutakin osaamista, että aina löytyy jostain jotain. Hauska nähdä, keksiikö Kevinkin jotain uutta nyt tulevalla talvikaudella ennen seuraavaa kesää ja kesäkiertuetta.
Riittäähän pojilla tekemistä talvikaudellakin. Kaj'lla on kalenteri on ripoteltu täyteen keikkaa aina kun Jakobilla on pieninkin rako Änglagårdin esityksissä, ja tietysti På spåretissa. Mä hämmästyin eniten sitä joulunaluskonserttia Oulussa. Jos vaan saan mahdutettua omiin aikatauluihini, lähden ihan periaatteesta sen katsomaan vaikka matka on pitkä. On jotenkin niin hienoa että he tänäkin vuonna muistaa myös suomenkielisiä paikkakuntia.