Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (21890)
JUURI NYT! Helsinkiläisessä ruokakaupassa taustamusiikkina Gelateria! Luulin jo kuulevani omiani, mutta oli pakko mennä seisomaan kaiuttimen alle varmistamaan kuulohavainto.
Maltoin kuitenkin olla taputtamatta.
Vierailija kirjoitti:
JUURI NYT! Helsinkiläisessä ruokakaupassa taustamusiikkina Gelateria! Luulin jo kuulevani omiani, mutta oli pakko mennä seisomaan kaiuttimen alle varmistamaan kuulohavainto.
No vau! Tämä kyllä jo ylittää uutiskynnyksen!
On aina huomionarvoinen ja noteeraamisen arvoinen asia, jos KAJ'n musiikkia kuulee jossain suomenkielisessä ympäristössä tai suomenkielisillä radiokanavilla. Se on meinaan tosi harvinaista herkkua ainakin oman kokemuksen mukaan. Ei todellakaan tapahdu kovin usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vau! Tämä kyllä jo ylittää uutiskynnyksen!
On aina huomionarvoinen ja noteeraamisen arvoinen asia, jos KAJ'n musiikkia kuulee jossain suomenkielisessä ympäristössä tai suomenkielisillä radiokanavilla. Se on meinaan tosi harvinaista herkkua ainakin oman kokemuksen mukaan. Ei todellakaan tapahdu kovin usein.
On todellakin. Luulin aluksi biisin soivan vain päässäni, niin yllättävä tapahtuma tuo oli. En muista koskaan kuulleeni "luonnossa" missään muuta kuin Bara bada bastun ja senkin vain muutaman kerran.
Yle Vegas bussturné genom Svenskfinland oli tänään perjantaina i Österbotten. Areenassa on koko viiden ja puolen tunnin tallenne. Pysähdyttiin muun muassa Pensalassa. Fabboa ei näkynyt mutta (4:06 - 4:09) YOLO sentään soitettiin. Aikaisempiakin jaksoja kuuntelin vähän sieltä täältä, ja sekä Itä- että Länsi-Uudenmaan musiikkivalintoihin sisältyi Gelateria. Julkkishaastateltavia oli Klaus Härö (Porvoo) ja Kjell Westö (Helsinki), jälkimmäinen tosin ennalta äänitettynä koska kirjailija oli livenä MTV3:ssa ja Ylen kamera sai tyytyä pahvi-Kjelliin. Joku hankolainen jutusteli murteista ja mainitsi KAJ'n merkityksen murteiden arvostuksen lisääjänä.
Tampere-talolle on kuitenkin koko ajan ollut lippuja tarjolla, joten parvekkeen avaaminen myyntiin ei mielestäni ole ollut mikään erityinen uutinen.
Tai sitten se antaa tilaisuuden muistuttaa tulevasta keikasta, joka on monelta voinut jäädä huomaamatta tai unohtua jo. Tähän asti ennakkomainonta on ollut matalalla profiililla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.instagram.com/reel/DdHBNtJN1QD/
Tässä eilinen radiohaastattelu, jossa lyhyessä ajassa ehdittiin puhumaan jo monenlaista. Jakob haluaisi olla nurmikonleikkaaja jos nykyiset hommat loppuisivat😂Minä en ihan ymmärtänyt sitä loppua, jossa jän puhui rap-musiikista. Onko heidän esityksensä hänen (ja haastattelijan) mielestä noloja vai sanooko hän vain, että livenä pitää laittaa kaikki peliin ja sitten kupla puhkeaa?
Mun mielestäni Jakob on siinä rap-kohdassa lähinnä huolissaan siitä, että kaikki ei tunnu tajuavan heidän kirjoittavan huumorimusiikkia, vaan monet missaavat vitsin. Että jotkut ottavat heidät tosissaan esimerkiksi silloin kun he esittävät kovia räppäreitä, ja sitten heille itselleen tulee vähän nolo olo.
Mä olen kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka tarmokkaasti he välillä alleviivaavat sitä, että tämä on parodiaa, ironiaa, sarkasmia, milloin mitäkin. Tulee mieleen se Kaj-10-konsertin mahtipontinen Leif-hahmo ja latteuksia tihkuva biisi. Senkin on jotkut kuulemma käsittäneet vakavalla mielellä luoduksi voimaballadiksi, vaikka he kuinka urakalla ja osoittelevasti tekivät siitä komediaa. Ei oo aina humoristeilla helppoa.
En tiedä muista faneista, mutta ainakin tuntemani innokkaat pääosin Gunilla-ikäiset uusfanit hyvinkin ymmärtävät ironian, sarkasmin ja parodian. Ja sama porukka on hyvin itseironista, joten biiseissä eletään "tosissaan" mukana, koska porukka suorastaan tihkuu itseironiaa. Näkeehän sen muun muassa gunillojen reaktiosta Jakobin Gunilla-mainintaan.
Tämä muuten selittänee erityisesti Vems pojk e don suosion: Sanoituksessa ja esityksessä on niin monta tasoa, joka osuu myös itseen ja antaa mahdollisuuden nauraa itselleen. Porukassa on entisiä poikabändien faneja, joten fanittaessa voi parodioida itseään. Mutta moni varmasti tunnistaa myös Gun-Maj'n, joskus myös itsestään.
Hupparipäivän parodian oivaltamista on vaikea sanoa kaikkien puolesta. Suomea hyvin osaavat varmasti tajuavat sanoituksen järjettömyyden, mutta vaikea sanoa kuinka hyvin sen ovat tajunneet suomea osaamattomat.
Vörjeans sitten vetää mahdollisuuden itselleen nauramiseen jo aivan toiselle tasolle.
Rakastan KAJ'ta juuri tästä syystä: Se antaa minulle mahdollisuuden nauraa myös itselleni ja olla naurettava.
En tiedä kuinka hyvin he itse tämän puolen faneistaan tuntevat. Tai koskeeko tämä kaikkia faneja tai varsinkaan satunnaisemmin heitä kuuntelevia.
Mutta siis varmasti löytyy aina heitä, jotka ottavat esityksen ja biisin vakavissaan. Huumorin ymmärtää aina joku väärin, oli se millaista rautalankaa hyvänsä. Siitä ei pääse eroon. Mutta heinä en olisi kovin huolissaan suurimmasta osasta faneja.
Mä arvelisin, että ainakin 95 prosenttia kuulijoista ymmärtää Kaj'n komiikan ja vitsit presiis niin kuin ne on tarkoitettu. Meistä tämän ketjun osallistujista varmaan vielä suurempi osuus.
Fanien Gunilla-osasto, johon monet tähän ketjuun kirjoittavista kuuluu, on keskimääräistä yleisöä sivistyneempää. Koulutettuja kulttuuritanttoja, joilla on hyvät hoksottimet. Ilman niitähän ei edes saisi vöyrinkielisistä teksteistä tolkkua. Me suomenkieliset gunillat (vai pitäisikö sanoa ritvat tai sinikat) taidetaan joskus jopa oivaltaa jotkut asiat paremmin kuin Kaj'n perinteiset ruotsinkieliset keskivertokannattajat. Toki on tietysti sellaistakin, missä me auttamatta jäädään kieli- ja kulttuurimuurin taa,
Pieni prosentti on sitten niitä, joilta Kaj'n jutut menevät usein ohi tai yli, mikä on oikeastaan vain hyvä. Huumori, jonka tajuaisi sata prosenttia kansalaisista, olisi aika tuskallista kuunneltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevin oli jakamassa Vuoden biisin palkinnon Musiikkikustantajien gaalassa Liekinheittimelle. Sitä on päästy piireihin.
https://www.instagram.com/stories/lindalampeniusofficial/39831219862928…
https://www.instagram.com/stories/marjaberry/3983120870095911558
Ihmettelinkin miksi tää tuli mulle Instassa vastaan eilen. Mietin, että on tuttu ääni, mutta en katsonut tarkemmin enkä tunnistanut ääntä, kun Kevin puhui suomea.
Kiva nähdä että juuri Kevin oli tuolla. Häntä ei muuten näe yhtä paljon, J ja A ovat enemmän esillä. Voi varmaan olla ihan Kevinin omasta tahdosta. Olen saanut vaikutuksen että han haluaa vähän enemmän omaa rauhaa.
X3M:llä on marraskuun alussa taas vastaava hyväntekeväisyyslähetys kuin viime vuonna: https://yle.fi/a/7-10104841 Se, jossa Vörjeans oli vieraana. Kunpa Vörjeans tai KAJ olisi mukana tänäkin vuonna!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevin oli jakamassa Vuoden biisin palkinnon Musiikkikustantajien gaalassa Liekinheittimelle. Sitä on päästy piireihin.
https://www.instagram.com/stories/lindalampeniusofficial/39831219862928…
https://www.instagram.com/stories/marjaberry/3983120870095911558
Ihmettelinkin miksi tää tuli mulle Instassa vastaan eilen. Mietin, että on tuttu ääni, mutta en katsonut tarkemmin enkä tunnistanut ääntä, kun Kevin puhui suomea.
Kiva nähdä että juuri Kevin oli tuolla. Häntä ei muuten näe yhtä paljon, J ja A ovat enemmän esillä. Voi varmaan olla ihan Kevinin omasta tahdosta. Olen saanut vaikutuksen että han haluaa vähän enemmän omaa rauhaa.
Tuolla on ilmeisesti tapana, että palkinnon jakaa kategorian edellisvuoden voittaja, vai kuinka? Homma langennut automaattisesti Kevinille, porukan parhaalle suomenpuhujalle. Varsinkin kun Jakob on ehkä juuri ollut jossain kirjahaastattelussa, ja Axelille olisi tullut 800 kilometrin reissu parin minuutin takia. Loistavasti Kevin keikkansa heitti.
Vierailija kirjoitti:
Yle Vegas bussturné genom Svenskfinland oli tänään perjantaina i Österbotten. Areenassa on koko viiden ja puolen tunnin tallenne. Pysähdyttiin muun muassa Pensalassa. Fabboa ei näkynyt mutta (4:06 - 4:09) YOLO sentään soitettiin. Aikaisempiakin jaksoja kuuntelin vähän sieltä täältä, ja sekä Itä- että Länsi-Uudenmaan musiikkivalintoihin sisältyi Gelateria. Julkkishaastateltavia oli Klaus Härö (Porvoo) ja Kjell Westö (Helsinki), jälkimmäinen tosin ennalta äänitettynä koska kirjailija oli livenä MTV3:ssa ja Ylen kamera sai tyytyä pahvi-Kjelliin. Joku hankolainen jutusteli murteista ja mainitsi KAJ'n merkityksen murteiden arvostuksen lisääjänä.
Vaikka Kjell onkin nuoruutensa Munkkivuoressa ja Munkkiniemessä viettänyt hänen isäpuolen sukunsa on Kruunupyyn saaristosta.
Tämä keskustelu on ehkä käyty 5000 viestiä sitten, mutta toistamisen uhalla.
Vaikka Kjell onkin nuoruutensa Munkkivuoressa ja Munkkiniemessä viettänyt hänen isäpuolen sukunsa on Kruunupyyn saaristosta.
Aivan niin. Jossakin vastikään kuulemassani (varmaankin suomenkielisessä) haastattelussa hän sanoi, että molemmat hänen vanhemmistaan olivat muuttaneet Helsinkiin ruotsinkieliseltä Pohjanmaalta. Helsinki-haastatteluissa korostetaan usein, että hänen kirjoissaan tapahtumat on usein sijoitettu Helsinkiin, ja hän on hyvin perehtynyt kaupungin historiaan.
Vierailija kirjoitti:
X3M:llä on marraskuun alussa taas vastaava hyväntekeväisyyslähetys kuin viime vuonna: https://yle.fi/a/7-10104841 Se, jossa Vörjeans oli vieraana. Kunpa Vörjeans tai KAJ olisi mukana tänäkin vuonna!
Vörjeansin viimevuotinen vierailu oli sen verran rankka tapaus, että toimittajat luultavasti harkitsee tänä vuonna kahteen kertaan, ketä kutsuvat. Kaj tietysti käyttäytyisi sivistyneesti, mutta mahtavatko ehtiä. Pojilla on sillä viikolla keikka Norjassa.
En olisi ikinä voinut kuvitella tilannetta, että katsoin tänään markkinoilla Yahama-lippistä "sillä silmällä".
Vierailija kirjoitti:
En olisi ikinä voinut kuvitella tilannetta, että katsoin tänään markkinoilla Yahama-lippistä "sillä silmällä".
Mä olen reilun puolentoista viime vuoden aikana tehnyt hämmentävän monta asiaa, joita en olisi ikinä voinut kuvitella tekeväni. Kajahtaminen on ollut järisyttävä ilmiö mun elämässäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen reilun puolentoista viime vuoden aikana tehnyt hämmentävän monta asiaa, joita en olisi ikinä voinut kuvitella tekeväni. Kajahtaminen on ollut järisyttävä ilmiö mun elämässäni.
En ole "canadian tuxedo"-ihmisiä,.mutta lippis voisi sopia tammikuun keikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vörjeansin viimevuotinen vierailu oli sen verran rankka tapaus, että toimittajat luultavasti harkitsee tänä vuonna kahteen kertaan, ketä kutsuvat. Kaj tietysti käyttäytyisi sivistyneesti, mutta mahtavatko ehtiä. Pojilla on sillä viikolla keikka Norjassa.
Viime vuonnahan oli puhe, että KAJ:lla on noussut pissa päähän ja he kieltäytyivät sen takia🤣
Mitenköhän tänä vuonna mahtaa olla?
Onkohan tästä aiemmin keskusteltu tässä ketjussa? Aloittajan mielestä Kaj'lla on yksi hitti, ja sen "hitteydestä" voidaan varmasti olla hänen kanssaan samaa mieltä. Mutta mitkä muut Kaj'n biisit on teidän mielestänne hittejä ja miksi juuri ne? Mikä tulisi kakkosena sen suuren saunalaulun jälkeen? Mikä on juuri sinulle The Hit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Olen jo luovuttanut yrittämästä olla enää mitenkään järkevä mihinkään KAJ'hin liittyvän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Olen jo luovuttanut yrittämästä olla enää mitenkään järkevä mihinkään KAJ'hin liittyvän kanssa.
Sama juttu täälläkin. En voi lakata ihmettelemästä miten niin monille muillekin on käynyt samalla tavalla kuin itselleni.
On mennyt kapuloita kirjapainon rattaisiin. Tämä voisi melkein olla tarkoituksellinen mainosjippo.