Kuka sulle osti alkoholia, kun joit ja olit alaikäinen?
Kommentit (57)
Veli kavereineen ja helposti myös ihan random ihmiset, kun vaan kysyi kaupan nurkalla. Myöhemmin olin pari kertaa myös itse tuollainen randomhakija.
Enää en todellakaan ostaisi. Maailma muuttuu, eikä todellakaan vain huonompaan.
Tasin juoda 22-vuotiaana ekan kerran alkoholia. En tykännyt ja siitä menikin useampi vuosi seuraavaan kertaan.
Jotain puolituttuja vähän vanhempia jannuja. Tai kaverin vanhempi poikaystävä. 15v alkoi juhliminen ja tämä 80-luvulla.
Joku koulukaveri ja joku romani Veijo.
Siskon mies, en edes pyytänyt, houkutteli. Ajatteli tietysti tekevänsä oikein, mutta ei se niin ollut.
En koskaan ole juonut, mutta alaikäisenä kaikki ympärillä sitä moskaa yrittivät tuputtaa. Tädit, vanhemmat, serkut... Kaikki. Ota nyt. Maista edes vähän. Hyvää tämä on. Älä ole noin nipo.
15-vuotiaasta asti kävin yleensä itse hakemassa. Lähiökioskit ja -grillit oli parhaita paikkoja, koska pienyrittäjät eivät ole niin tarkkoja, varsinkin kun kaljan ja tupakanmyynti alaikäisille on tuottoisaa puuhaa.
Piti vain olla pelisilmää, että menee silloin, kun ei ole muita asiakkaita, ja itsevarmana ostaa oluet. Helpotti että murrosikä oli jo ohi, viikset kasvoi.
Kaupasta ämpäri, sokeria, hiivaa ja sitruunaa. Itse ostettu.
Kylällä aina pyörinyt kehitysvammainen ukko.
Me maalla tehtiin pontikat itse. Itse ne juotiinkin. Ja sitten tapeltiin. Sitten juotiin taas ja tapeltiin vielä enemmän. Välillä käytiin tyttöjä vokottelemassa mutta sekin meni toisten poikien kanssa tappeluksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaupasta ämpäri, sokeria, hiivaa ja sitruunaa. Itse ostettu.
Miksi sitruunaa? Jotain viiniäkö sä teit? :D
Oltiin kytiksellä Alkon tai kaupan lähettyvillä ja pyydettiin jotain sen näköistä tyyppiä esim. juopot, joka vois käydä hakemassa. Maksettiin yleensä hakista jotain 10-20mrk, osa ei halunnut mitään vaan kävi "hyvää hyvyyttään". 😀 Kertaakaan ei kukaan tehnyt ohareita tai ryöstänyt rahoja. Good old times.
Tein itse kunnon kiljua perinteisellä muurahaiskeko valmistuksella hyvää oli.
Äiti ja yhden kerran yksi täysi-ikäinen kaveri.
En juonut kun olin alaikäinen. Sen jälkeen onkin tullut kaadettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan itse ostin.
eivätkö papereita kysyneet vai olisi isoveljen/siskon paprut?
Ohis. Ei papereita kysytty kun Alkossa, mutta kaupasta sai -70 alussa keskiolutta ostaa kuka vaan. Samoin tupakkia. Ei se mitenkään harvinaista ollut kun vanhemmat laittoi lapsen hakemaan kalljaa ja tupakkia kaupasta. Rahaakaan ei tarvinnut viedä mukana kun osti vastakirjalle, joka laskun sitten faija tai mutsi kävi maksamassa tilipäivänä.
Ihan itse minä ostin omat kaljat ja tupakit joskus 14v ikäisenä. Samana vuonna kesällä kielikurssilla Englannissa kävin osattamassa liquor storesta illaksi rantabileisiin Zinzano pullon ja Lucky Strike tupakka-askin.
Niin se maailma muuttuu, silloin sitä ei pidetty minään ongelmana. Eikä merkkareita ollut vielä pienennett sillä syyllä, että niihin kuulemma voi pikkulapset tukehtua. Kioskissa tikkari hedelmä- tai toffee tikkari maksoi 15 penniä ja karamelliaski 25 penniä. Marlboro tupakka-aski taisi maksaa jotain vähän päälle markan, jos en väärin muista.
Nämä spurgut ottivat hakupalkaksi pari kaljaa.