Kävin tänään hautausmaalla hoitamassa läheiseni haudan kukkia. Siellä hautausmaan työntekijänaiset
kovalla äänellä nauroivat rumasti. Kuulosti ikävältä siinä ympäristössä. Olettaisi jotain kunnioitusta osoitettavan sellaisessa paikassa työskennellessä.
No olen varmaan tiukkapipoinen kukkahattutäti mutta kuitenkin.
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa on vielä paikkoja josta poistetaan jos nauraa, esimerkiksi moskeijat, siellä heitetään ulos ja niin pitäisi myös hautausmaalla naurajille tehdä.
Tulee käytyä aina välillä muistelemassa niitä nuoruuden hauskoja ystäviä jotka ovat jo kuolleet - ei niiden haudalla itketä, naureskellaan joillekin vanhoille jutuille. Tuskin esim. se kaveriporukan vitsiniekka joka vielä saattohoidossa halusi ettei kukaan sure, nyt toivoisi että haudalla käydään parkumassa.
En koskaan ole nähnyt hautausmaalla nauravia ihmisiä ja monella olen käynyt, joten ehkä siellä sinun hautausmaalla sitten on poikkeuksellisen hauskoja vainajia. Ei todellakaan ole mikään yleinen tapa vaan lähinnä junttien juttu.
Ennemmin olenkin iloinen juntti kuin naama norsunveetulla kulkeva "sivistynyt".
Vierailija kirjoitti:
Voiko hautausmaalla soittaa musiikkia tai soittaa huuliharppua tai kitaraa ?
Tämä olisi hienoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi hienoa!
Ei se hautausmaa kuitenkaan mikään piknik-paikka tai soittoesitysten paikka ole.
Tässä oli kyse työntekijöiden keskinäisestä hauskasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Hautausmailla on yleensä vessat. Kyllä niihin saa pissata, jopa kakata.
En kyllä tiedä että yleisiä vessoja hautausmailla on, joissain uusimmissa kappeleissa on varmaan, mutta vain hautajaisten aikana auki omaisille.
Mun tietääkseni esim. Turun suurilla hautausmailla on vessoja avoinna hautausmaalla kävijöitä varten. vai muistanko väärin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Hautausmailla on yleensä vessat. Kyllä niihin saa pissata, jopa kakata.
En kyllä tiedä että yleisiä vessoja hautausmailla on, joissain uusimmissa kappeleissa on varmaan, mutta vain hautajaisten aikana auki omaisille.
Mun tietääkseni esim. Turun suurilla hautausmailla on vessoja avoinna hautausmaalla kävijöitä varten. vai muistanko väärin...
Ja Maskussakin taisi olla - ainakin silloin kun kävin yhtenä kesänä tiekirkkoa katsomassa.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri ehdotti minulle työkokeilua hautausmaan toimistotöihin. Ja ei ole provo.
Eikö seurakunta kuitenkin valitse sen työkokeilijankin. Ja hautaustoimistossa pitää olla srk:n jäsen.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä näin Tampereen Kalevankankaan hautausmaalla kun työntekijät pitivät lounastaukoaan istumalla hautakiven päällä ja syömällä eväitään. Työmiehen hymy loisti housuista. En muista vainajan nimeä, jonka yläpuolella nuo valkeat puolikuut lepäsivät.
Minäpä olen nähnyt, kun omainen itse istuu hautakiven päällä takavako vilkkuen. Meille työntekijöille on kyllä pidetty tiukka koulutus, että ei edes rukkasia lasketa kiven päälle.
Vierailija kirjoitti:
Joissakin hautaisissa saattaa olla kokonainen torvisoittokunta. Varmasti kitaraakin saisi rämpyttää, jos tämä vainajan omaisten mielestä tyyliin sopisi.
Kappelit harvoin on auki vaikka niissä vessat löytyisiin sen vuoksi usealle hautausmaalle on rakennettu ihan erilliset wc:t tai ne löytyy huoltorakennkuksesta. Huoltorakennuksessa muuten on aika usein myös työntekijöiden taukotilat joten varoituksen sana naurusta jos sinne sattuu olemaan asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi hienoa!
Ei se hautausmaa kuitenkaan mikään piknik-paikka tai soittoesitysten paikka ole.
Voisi olla. Mikäs sen mukavampi tapa muistella läheistään kuin piknik ja kitaralla säestetty laulu!
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on ihmisiä, jotka kykenevät tekemään hautausmaalla töitä. Erittäin raskasta työtä. Kaikki eivät siihen kykene, ei henkisesti eikä fyysisesti.
Kaikki kunnia heille.
Kiitos.
Henkisesti raskasta - kesäajan hautausmaan kunnossapito tuskin on henkisesti raskasta. Viheraluetyöntekijöitä. Hoitavat nurmikoiden (jos nurmipintaa on) leikkauksen, sopimushaudoilla kukkaistutusten hoidon... puhtaanapidon, haravoivat katkenneet oksat kulkuteiltä ja niin edespäin. Mitä henkisesti raskasta tuossa on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi hienoa!
Voisi olla. Mikäs sen mukavampi tapa muistella läheistään kuin piknik ja kitaralla säestetty laulu!
No, sittenhän niitä valituksia räkättäjistä, pienessä huppelissa hilluvista hautausmaahekottelijoista tulisi pilvin pimein.
Puistoalueet ovat paikkoja, joissa voi pitää keskinäisen muisteluhetken piknikkorien kanssa ja musiikkia soitellen.
Jos ei ollut samaan aikaan hautausta menossa, niin ei tuossa mitään väärää ole. Elämä jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi hienoa!
No, sittenhän niitä valituksia räkättäjistä, pienessä huppelissa hilluvista hautausmaahekottelijoista tulisi pilvin pimein.
Puistoalueet ovat paikkoja, joissa voi pitää keskinäisen muisteluhetken piknikkorien kanssa ja musiikkia soitellen.
Ei taida kyllä olla lakia, joka kieltäisi läheisen haudalla soittelunkaan. Enkä nyt tarkoita mitään vahvistimien kautta tuotettua sähkökitaramellastusta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäpä näin Tampereen Kalevankankaan hautausmaalla kun työntekijät pitivät lounastaukoaan istumalla hautakiven päällä ja syömällä eväitään. Työmiehen hymy loisti housuista. En muista vainajan nimeä, jonka yläpuolella nuo valkeat puolikuut lepäsivät.
Minäpä olen nähnyt, kun omainen itse istuu hautakiven päällä takavako vilkkuen. Meille työntekijöille on kyllä pidetty tiukka koulutus, että ei edes rukkasia lasketa kiven päälle.
Toivottavasti Tampereellakin on koulutettu. Tuo perseposkien asettaminen hautakiven päälle tapahtui ainakin viisi vuotta sitten.
Aaltosenpuiston talvisodan muistomerkillä istuu aina pössyttelijöitä ja kaljoittelijoita. Ihmiset ei nykyään ilmeisesti hahmota, mikä on arvokasta ja kunnioittavaa käytöstä ja mikä ei. Tai ei kiinnosta sotiemme veteraanien muistomerkit, se on vain kaljanjuontitaso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauratteko häissä, hautajaisissa, kirkossa, kirjastossa (siellä hiljaisuus), saattohoidossa olevan luona, juuri kuolleen vuoteen äärellä, syöpään sairastuneen luona, koska kaikki on niin erilaisia. Voi perkele mitää juttua teillä on !
Kyllä minusta voi nauraa jokaisessa luettelemassasi tilanteessa ja paikassa. Itkuvirsiäkö pitäisi vääntää?
Minua naurattaa valmiiksi jo sinun tuleva kuolemasi.
Hyvä! Toivonkin, että elämääni muistetaan ilolla ja kuoltuani ihmiset ennemmin nauraisivat kuin itkisivät.
Minä ainakin nauran jo kun astutaan kirkkokäytävälle ja näen ensimmäistä kertaa arkkusi, silloin alkaa naurunkäkätys välittömästi, hauskaa kuuluu olla. Toivottavasti kaikki läsnäolijat ovat samoilla linjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa on vielä paikkoja josta poistetaan jos nauraa, esimerkiksi moskeijat, siellä heitetään ulos ja niin pitäisi myös hautausmaalla naurajille tehdä.
Tulee käytyä aina välillä muistelemassa niitä nuoruuden hauskoja ystäviä jotka ovat jo kuolleet - ei niiden haudalla itketä, naureskellaan joillekin vanhoille jutuille. Tuskin esim. se kaveriporukan vitsiniekka joka vielä saattohoidossa halusi ettei kukaan sure, nyt toivoisi että haudalla käydään parkumassa.
En koskaan ole nähnyt hautausmaalla nauravia ihmisiä ja monella olen käynyt, joten ehkä siellä sinun hautausmaalla sitten on poikkeuksellisen hauskoja vainajia. Ei todellakaan ole mikään yleinen tapa vaan lähinnä junttien juttu.
Ennemmin olenkin iloinen
Suomessa ei juurikaan ole montaa sivistynyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri ehdotti minulle työkokeilua hautausmaan toimistotöihin. Ja ei ole provo.
Eikö seurakunta kuitenkin valitse sen työkokeilijankin. Ja hautaustoimistossa pitää olla srk:n jäsen.
Onko näin, epäilen tuota että hautaustoimistotyöntekijän pitää kuulua seurakuntaan. Miksi muka?
Yleensä ne työntekijät on kyllä kesällä nuoria teinejä 15-18 v. ja sitten on joku pomoihminen.
Kuulisittepa mitä ne lääkärit ja hoitajat puhuvat kun potilas on nukutuksessa, hämmästyisitte.