Ilmainen säästövinkki köyhille jolla säästää ruokalaskuissa
Ihmettelen kun palstalla aina valitetaan ettei ole rahaa mihinkään niin nyt kerron vinkkini miten syön opiskelijana 30 - 50 eurolla kuussa. Ja ei en käy syömässä 2,95€ maksavaa opiskelijalounasta (koska se on kallista). Päivittäiset ruokani:
- Aamupala: Kaurapuuro: 1dl kaurahiutaleita ja 2dl vettä (käytännössä ilmaista ja terveellistä, en lisää puuroon mitään paitsi juhlapäivänä vähän suolaa)
- Lounas: Riisiä, halvinta pakastettua lihaa ja coopin pakasteherneitä
- Päivällinen: sama kuin lounas
- Iltapala: En syö (16-8 pätkäpaasto)
Pro-vinkki: Riisi kannattaa ostaa 20 kg säkeissä ja jos kaipaa enemmän proteiinia esim itse käyn salilla niin vedän välillä proteiinijauhetta.
Kommentit (464)
En syö aamupalaa ollenkaan, juon töissä yhden kahvin ja myöhemmin toisen kahvin.
Kun tulen töistä kotiin syön kaurapuuron, mutta lisään siihen vähän kaikkea, kuten soijarouhetta ja pakastemarjoja jne.
Myöhemmin syön tukevamman aterian, mutta viimeistään 2-3 tuntia ennen nukkumaan menoa.
Mainittakoon myös, että teen osittain fyysistä työtä ja kuljen pyörällä töihin kesät talvet ja olen siis mies henkilö, että tästä vähän näkee sen, että olemme tottuneet AIVAN LIIAN, siis AIVAN LIIAN suuriin ruokamääriin, kun syömme liian usein.
En syö puuroa enkä lihaa joten aika köyhäksi jäisi ruokavalio
Paljonko säästöä ruokalaskuihin tulee siitä, että kun litran jugurtti purkki on tyhjä, niin siihen voi vielä lisätä vähän vettä ja hulauttaa se loppulitku kurkkuunsa?
Tätä yksi ihminen minulle väitti säästöksi. Jäin oikein miettimään.
Jättiköhän se sen takia uuden litran purkin ostamatta?
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia sä et voi olla hiljaa?
Jos kuulet ääniä päässäsi lukiessasi vauvapalstaa, on syytä hakeutua lääkäriin.
Lusikoidessa joka toinen lusikallinen pelkkää ilmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä proteiinijauhetta vedät? Terv. köyhä opiskelija
Proteiinia saa myös todella edullisesti esimerkiksi pavuista. Lähikauppani myy erilaisia papuja suolaliemessä ja tölkit ovat lähes aina tarjouksessa 2,50/3 kpl( liiat suolat pavuista kannattaa huuhdella pois). Teen usein pavuista ja paseeratusta tomaatista (sitäkin tarjouksessa usein alle euron tölkki) pastakastikkeen minkä maustan hyvin oman maun mukaann ja syön täysjyvämakaroonin kanssa.
Kuivatut pavut tulevat paljon halvemmaksi.
Kaikkien vatsa ei totuttelusta huolimatta totu papuihin. Itse tykkään todella paljon niistä, juurikin tomaattisena ja mausteisena papupatana, mutta saan sitten seuraavan 1,5vrk olla sisällä, koska se on pelkkää vessassa ramppaamista. Ts. ilmavaivat ovat sitä luokkaa, että lähes jokaisella päästöllä tulee kiinteääkin.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko säästöä ruokalaskuihin tulee siitä, että kun litran jugurtti purkki on tyhjä, niin siihen voi vielä lisätä vähän vettä ja hulauttaa se loppulitku kurkkuunsa?
Varmaan vuoden mittaan tarvii ostaa joku purkki vähemmän, kun tosiaan se "tyhjä" purkki sisältää vielä aika paljon jogurttia ja ei ehkä tarvii avata seuraavaa samointein.. Tai ainakin itselleni sinne jää, kun en kovin paljon kuluta jogurttia ja ehkä se jo hiukan kuivuukin. Itse leikkaan purkin auki ja kaavin suht tyhjäksi, helpompi hävittääkin. Mutta nämä on näitä pienistä puroista isompi virta -tyyppisiä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
C-vitamiini tosiaan puuttuu. Siis marjat, juurekset, hedelmätjne.
Ja toiselle kommenttina, että normaalin maidon ostaminen on paljon halvempaa kuin maitojauheen.
have fun staying poor
No osta edes C-vitamiinipurkki Lidlistä.
Tai sitten voisi ostaa vaikka appelsiineja.
Avaa kaikki hammastahna ym pakkaukset saksilla puoliksi kun näyttää siltä että tuote on käytetty loppuun. Tulet yllättymään kuinka paljon tavaraa siellä sisällä vielä on. Tämän systeemin voi pakata minigrippiin ja sieltä kaapaista käyttöön.
Itsellä juuri kasvojen pesuaine ollut käytössä varmaan jo 2 viikkoa tällä systeemillä. Purkki oli nähtävästi ihan painettu typötyhjäksi mutta mikä yllätys löytyikään vielä sisältä. Tänään viimein heitän jämän pois kun se on kaavittu tyhjiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan vuoden mittaan tarvii ostaa joku purkki vähemmän, kun tosiaan se "tyhjä" purkki sisältää vielä aika paljon jogurttia ja ei ehkä tarvii avata seuraavaa samointein.. Tai ainakin itselleni sinne jää, kun en kovin paljon kuluta jogurttia ja ehkä se jo hiukan kuivuukin. Itse leikkaan purkin auki ja kaavin suht tyhjäksi, helpompi hävittääkin. Mutta nämä on näitä pienistä puroista isompi virta -tyyppisiä juttuja.
No siinä mielessä ehkä, että jos todella syö vaikkapa aamuisin aina sen yhden kupillisen jugurttia, minkä siis kaataa siitä litran purkista, ja kun purkki on periaatteessa tyhjä, niin sitten vielä viimeisenä aamuna huuhtelee sen vedellä ja nauttii sen todellakin aamujugurttinaan, niin sitten se on jonkinlainen säästö.
Mutta jos sen hulauttaa suuhunsa ihan vaan ylimääräisenä annoksena, niin en näe säästöä siinä. Sehän on verrattavissa vaikka siihen, että olet heittämässä keksipakettia roskiin, kun huomaat että siellähän on vielä yksi keksi murusina ja karistelet ne murut suuhusi. Jippii, tuliko säästöä?
Legit -sanasta on tullut lasten suusta kuultuna viime viikkoina yliannostus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siinä mielessä ehkä, että jos todella syö vaikkapa aamuisin aina sen yhden kupillisen jugurttia, minkä siis kaataa siitä litran purkista, ja kun purkki on periaatteessa tyhjä, niin sitten vielä viimeisenä aamuna huuhtelee sen vedellä ja nauttii sen todellakin aamujugurttinaan, niin sitten se on jonkinlainen säästö.
Mutta jos sen hulauttaa suuhunsa ihan vaan ylimääräisenä annoksena, niin en näe säästöä siinä. Sehän on verrattavissa vaikka siihen, että olet heittämässä keksipakettia roskiin, kun huomaat että siellähän on vielä yksi keksi murusina ja karistelet ne murut suuhusi. Jippii, tuliko säästöä?
Niin, mun mielestä tuo on juuri todellista säästöä, että pitää ostaa vähemmän ja että käyttää kaiken sen, mitä ostaa. Toki hintoihinkin pitää kiinnittää huomiota, eli ostaa se jugurtti edullisesti, mutta ostaessa aina kuitenkin kuluttaa rahaa ja kolikon toinen puoli on se, että käyttää järkevästi sen, mitä ostaa.
Tuo mainitsemasi, että syö ylimääräistä, ei tietenkään ole säästäväistä. Päinvastainen on, eli miettii, pärjääkö vaikka pienemmällä jugurttiannoksella tai syö yhden leivän kahden sijasta yms.
^^Eli tuossa keksiesimerkissäsi huomaat, että sulla onkin vielä yksi keksi, syöt sen huomenna lounaan jälkkäriksi, etkä heitä pois pakettia vielä. Uusi paketti tarvii aukaista vasta ylihuomenna, jos siis syöt usein keksin pieneksi makeaksi ruuan jälkeen. Jos paketissa on 13 keksiä ja hinta on 2,35 €, sun laskennallinen säästö on 0,18 euroa. Joka päivä jos teet vastaavan jutun, vuodessa säästät tai tuhlaat 65 euroa. Ei hirveästi, mutta ihan järkevää.
Ruispuurossa on enemmän kuitua kuin leivissä eikä rahaa mene kalliisiin päällisiin kuten leikkeleet jne. Kananmunassa on enemmän B12 vitamiiniä yms per gramma kuin punaisessa lihassa tai kanassa.
^Ruispuuro on varmasti erinomainen ja edullinen ruoka, mutta kyllähän myös ruisnäkkärissä, hapankorpuissa ja vastaavissa on paljon kuitua ja saa halvalla niitäkin.
Onko sulla kompassi? Koska sun suunta on vähän hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä proteiinijauhetta vedät? Terv. köyhä opiskelija
Proteiinia saa myös todella edullisesti esimerkiksi pavuista. Lähikauppani myy erilaisia papuja suolaliemessä ja tölkit ovat lähes aina tarjouksessa 2,50/3 kpl( liiat suolat pavuista kannattaa huuhdella pois). Teen usein pavuista ja paseeratusta tomaatista (sitäkin tarjouksessa usein alle euron tölkki) pastakastikkeen minkä maustan hyvin oman maun mukaann ja syön täysjyvämakaroonin kanssa.
Kuivatut pavut tulevat paljon halvemmaksi.
Kaikkien vatsa ei totuttelusta huolimatta totu papuihin. Itse tykkään todella paljon niistä, juurikin tomaattisena ja mausteisena papupatana, mutta saan sitten seuraavan 1,5vrk olla sisällä, koska se on pelkkää vessassa ramppaamista. Ts. ilmavaivat ovat sitä luokkaa, että lähes jokaisella päästöllä tulee kiinteääkin.
Mulla meni varmaan anakin puoli vuotta, että vatsa alkoi sietää palkokasveja. Ja se, että niitä syö vain silloin tällöin, ei paranna tilannetta yhtään. Itse otin tavaksi syödä niitä 2-3 päivänä viikossa säännöllisesti ja silti kesti kuukausia, että suolisto alkoi sietää niitä, mutta sen jälkeen ei sitten ole ollutkaan mitään ongelmia.
On mahdollista että joku ei opi sietämään niitä koskaan, mutta lähes kaikki, jotka ovat oppineet sietää niitä, kertovat samaa kuin minä, eli että siihen menee kuukausia ja siloinkin niitä pitää syödä säännöllisesti.
Aloitus on kirjoitettu vuosi sitten. Vieläköhän aloittaja vetää nuo samat päivittäin…