Miehen mielestä lapselle ei tarvitse ostaa uusia vaatteita ja kenkiä
Vaan jo olemassaolevat saa kelvata. Suuttuu kun hänen mielestään shoppailen koko ajan lapsellemme vaatteita. Tosiasiassa ostan Prismasta lapselle vaatteita sitä mukaa kun hän kasvaa eli olemassaolevat vaatteet ja kengät jää pieneksi. En osta mitään gugguuta vaan edullista merkitöntä perusvaatetta. Ja sitäkin vain muutaman kutakin. Mies tiuskii vihaisena, että vanhat pitää kelvata. Kun kysyn mitä hänen mielestä pitäisi tehdä kun ne ei enää mahdu niin hermostuu siihen että kuulemma jankkaan. Me ei edes olla mitään toimeentulotuella eläviä tosi köyhiä eikä eletä velaksi. Mies vain on tuollainen. En jaksa enää, kun kaikesta lapseemme liittyvästä tulee riitaa. Mistä löytyy miehiä jotka jopa itse huolehtii lapselle uusia vaatteita tämän kasvaessa pituutta?
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät on tarkoitettu lapsen hyväksi.
Meillä lapsilisät meni lasten musiikkiharrastukseen, opetuksen maksuun, instrumentteihin ja nuotteihin, tosin eivät siihen edes riittäneet.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sulla kuluu rahaa niihin vaatteisiin ?
Mitä väliä sillä edes on? Jos ap ostaa edullista perusvaatetta (ei merkkivaatteita) ja ostospaikka on yleensä joku Prisma, niin niihin kuluu sen verran kun on pakko lapsen vaatteisiin kulua. Välillä varmaan vähän enemmän, jos lapsella on kasvupyrähdys tai jos talveksi joutuu ostamaan kahdet uudet talvikengät (yhdet vedenpitävät ja yhdet kovemmille pakkasille). Tai jos päiväkodin aloituksen vuoksi on ostettava sinne päiväkotiin sadehousut, sadetakki, kurahanskat ja kumisaappaat ja varavaatetta myös siis varatalvikintaat ym (meillä ainakin päiväkodista tuli käsky, että tällaiset on aina siellä oltava niin, että ne on aina siellä säilytyksessä, ei koskaan kotona ettei vahingossa puutu sateen yllättäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän ei ole millään lailla oleellinen tieto, jos mies nillittää joka kerta, kun lapselle hankitaan tarvikkeita, maksoivat ne sitten euron tai satasen.
Itse olen oppinut elämässä kuuntelemaan myös sen toisen osapuolen näkemyksen asioista. Kovin ovat monesti eronneet toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän ei ole millään lailla oleellinen tieto, jos mies nillittää joka kerta, kun lapselle hankitaan tarvikkeita, maksoivat ne sitten euron tai satasen.
Itse olen oppinut elämässä kuuntelemaan myös sen toisen osapuolen näkemyksen asioista. Kovin ovat monesti eronneet toisistaan.
Tiedätkö mitä? Riitaan ei usein todellakaan tarvita aina kahta. Välillä joku ihminen ihan omalla käytöksellään aiheuttaa aina ne riidat. Ilman että se toinen olisi tehnyt mitään väärin tai mitään pahaa. Sitten kun se uhri-osapuoli yrittää saada apua ja tukea tilanteeseen, niin on törkeää alkaa syyttää häntä tilanteesta, johon on syyllinen vain ja ainoastaan se narsistisesti käyttäytyvä tai henkistä väkivaltaa harjoittava henkilö. Ja jos sen narsistisesti käyttäytyvän näkemystä alkaa kysymään, niin tietysti hän pyörittää puheissaan tilanteen niin, että hän olisi ihan syytön kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko olevani kovin väärässä jos väitän että teidänkin lapsilla on vaatteita yli tarpeen, eli totuus on jossain siellä puolessa välissä.
Olet kyllä väärässä. Lapsi kasvaa ja meillä jo olevat vaatteet ja kengät jää pieneksi. Ei ole sopivaa kokoa silloin yhtään. Tai joo, jos nyt pilkkua viilataan niin menneen talven kengät mahtuu jalkaan vielä kesällä, mutta ei lapsi voi kesällä Kuomissa kulkea. Tietysti jos laskee vaikka lapsen kaikkien t-paitojen määrän, niin onhan niitä meillä yli 10, mutta eipä niillä kymmenellä mitään tee kun ne ei enää mahdu päälle. Ap
Miksi ne 10 t-paitaa on siellä kaapissa edelleen, jos ne ovat lian pieniä? Mä tein kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä täyden inventaarion lasten vaatteista ja ka
No kun asia ärsyttää SINUA, siksi se varmaan sit päätyy sun hommaksi? Mutta mä tein tuoh ihan tosiaan lastani ajatellen, 3v osaa jo itse hakea sopivat vaatteet kaapista, jos siellä ei ole hyllyt täynnä epäsopivaa kampetta.
Mun miehellä on ollut aika köyhä lapsuus ja sisarusten vaatteita käytetty ja vanhoissa rikkinäisissä vaatteissa kuljettu. Aina oli pulaa jostain tai talvella kylmä, jopa sisätilissa kun isä säästi lämmityksessä (mutta oli niillä rahaa muuhun kuten viinaan ja juhlimiseen).
Joten ainakin mun miehestä on kasvanut tyyppi, joka osaa ostaa lapselle vaatteita kun niitä tarvitaan. Ei halua että on kylmä, märkä tai kuljetaan risoissa ja liian pienissä vaatteissa. Ja meillä kotona ei myöskään tarvitse palella. Lelujakin ostaa. Ei mitään ökyilyä, mutta normaalisti.
Meidän perheessä harrastetaan autoja, joten ei ne kaikki rasvanäpitkään ole sellaisia kuten täällä kuvaillaan ja luullaan.
Eli kyllä ihan oikeita miehiä löytyy, jotka välittävät perheestään. Kun nyt sitäkin kyselit. Sun miehesi on vaan nyt jotenkin outo enkä jaksaisi kyllä tuollaista nillitystä jos et kerran ylishoppaile.
Ylipäätään sellaiset ihmiset, jotka suuttuu jostain arkisesta asiasta koko ajan on todella rasittavia. Mäkeen sellaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä edes on? Jos ap ostaa edullista perusvaatetta (ei merkkivaatteita) ja ostospaikka on yleensä joku Prisma, niin niihin kuluu sen verran kun on pakko lapsen vaatteisiin kulua. Välillä varmaan vähän enemmän, jos lapsella on kasvupyrähdys tai jos talveksi joutuu ostamaan kahdet uudet talvikengät (yhdet vedenpitävät ja yhdet kovemmille pakkasille). Tai jos päiväkodin aloituksen vuoksi on ostettava sinne päiväkotiin sadehousut, sadetakki, kurahanskat ja kumisaappaat ja varavaatetta myös siis varatalvikintaat ym (meillä ainakin päiväkodista tuli käsky, että tällaiset on aina siellä oltava niin, että ne on aina siellä säilytyksessä, ei koskaan kotona ettei vahingossa puutu sateen yllättäessä.
Juu, eihän sillä mitään väliä ole miten paljon rahaa palaa. Vaikka sitä rahaa ei olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, eihän sillä mitään väliä ole
Mitä oikein ehdotat? Että lapselle ei sitten osteta talvikenkiä tai päiväkotiin sadehousuja? Niinkö? Ap kertoi ettei he elä toimeentulotuella. Tämä tarkoittaa sitä, että heillä on kyllä sen verran rahaa, että pystyvät ostamaan lapselle pakolliset vaatteet ja varusteet. Toki se voi tarkoittaa, että silloin iskä ei saa uutta autoa tai uusia aluvanteita. Tai baarireissua. Kyse on prioriteeteistä. Muuta on tingittävä, jotta lapsi saa tarpeelliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pue jonakin päivänä sille lapselle päälle ne pieneksi jääneet vaatteet (ei kenkiä), hoksaiskohan tuo mies sitten, miksi niitä uusia pitää ostaa?
Hänen mielestään lyhyeksi jääneet hihat ja lahkeet ei haittaa mitään. Käyttää itsekin rikkinäisiä vaatteita. Ap
Mun mies myös käyttää vaatteet ihan loppuun. Ihmisten ilmoille sentään ymmärtää pukea päälleen siistimpää, mutta kotona...
Mutta! Kertaakaan mies ei ole nillittänyt siitä, että mä ostan vaatteita meidän lapsille. Lapsilla on joskus ollut esim liian pieni paita, mutta se on ollut lapsen "toive", kun lempparipaitaa ei ole saanut heittää pois. Kotona on saanut käyttää, ei muualla.
En mä jaksaisi tuollaisesta tapella lasteni isän kanssa.
Ilmiö kuitenkun on todellinen. Tiedän isän, joka tyrann
Ai jestas tätä lainatun kommentin miestä joka antoi luvan ostaa lapselle uudet kengät kun kynsi hiertyi irti liian pienistä. Neuvolaterkkana olisin tehnyt lastensuojeluilmoituksen sillä perusteella että vanhemmat laiminlyövät lapsen asianmukaisen vaatetuksen.
Me oltiin taloudellisesti ihan hyvin toimeentulevia kun alettiin yrittämään raskautta. Laskettiin, että helposti onnistuu lapsen kulujen maksaminen, vaikka vuoroteltaisiin pitkään kotona lapsen ollessa pieni ym. Kuitenkin äitiyslomani jälkeen moni asia muuttui, meille tuli työttömyyttä (jouduin yt:ssä ulos), en saanut uutta työtä, miehenkin työt väheni eli palkka pieneni, moni asia yhteiskunnassa samalla kallistui (kuten tiedätte näin on viime vuosina käynyt). Eli meillä alkoi olemaan rahasta todella tiukkaa. Minä karsin pois kaikki omat kuluni. Jotta saisin lapselle ostettua lapsen tarvitsemat asiat. Mies taas ei suostunut kuin vähän pienentämään omia kulujaan. Mies ei suostunut ymmärtämään, että lapsi tarvii uutta vaatetta vaan samoin kuin aapeen mies hermostui siitä. Eli minä priorisoin lapsen, mies itsensä. Miehellä ja lapsella oli kunnon vaatteet ja harrastuskin, minulla ei, koska jostain minun piti säästää jotta lapsi sai ne. Tästä katkeruudesta en koskaan selvinnyt ja parisuhde hajosi sen takia.
Olen yrittänyt etsiä 6-vuotiaalle pojalleni kirpparilta hyväkuntoisia housuja, ulkohousuja, haalareita, verkkareita ja kenkiä. En niitä juuri ollenkaan löydy. Joko ovat jo niin kuluneita, että ei ole mitään järkeä ostaa, hajoavat heti käsiin sitten itsellä, tai kengät on niin kuluneet että ne vuotaa tai on haitaksi jalalle kun on niin linttaan astutut jo. Housujen ja haalareiden polvet on ihan kuluneet, kankaasta melkein paistaa päivä läpi. On käytännössä pakko ostaa uusia kaupasta.
Mies luiskaan. Miksi hän edes halusi perheen kun ei kiinnosta huolehtia lapsesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, eihän sillä mitään väliä ole
Harvalla oikeasti on kyse rahasta, vaan siitä, että se raha halutaan laittaa johonkin muuhun kuin lapsen hyvinvointiin. Meillä oli esim. ennen naapuri, joka kulki itse kyllä aina merkkivaatteissa ja kummallakin vanhemmalla piti olla omat autot käytössä, vaikka työmatkat olivat ihan lyhyet. Olisivat voineet vaikka kävellä töihin. Isä hankki kyllä kaikki härvelit pihaansa, oli venettä ja moottoripyörää. Lasten vaatteet olivat kuitenkin aina ostettu kirpparilta ja usein täysin epäsopivia. Oli jätetty hirveästi kasvunvaraa tai vaihtoehtoisesti ihan liian pienet. Lapset palella hytisivät usein, kun pakkasella lapsi oli puettu johonkin ohueen kesähaalariin. Säästivät ilmeisesti talvivaatteiden hankinnassa. Pienet eivät halunneet mennä edes ulos, mikä mielestäni kertoo aika paljon. Lapset kun yleensä pitävät lumileikeistä. Kontrasti vanhempien ja lasten "elintasossa" pisti silmään aika pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pue jonakin päivänä sille lapselle päälle ne pieneksi jääneet vaatteet (ei kenkiä), hoksaiskohan tuo mies sitten, miksi niitä uusia pitää ostaa?
Hänen mielestään lyhyeksi jääneet hihat ja lahkeet ei haittaa mitään. Käyttää itsekin rikkinäisiä vaatteita. Ap
Mun mies myös käyttää vaatteet ihan loppuun. Ihmisten ilmoille sentään ymmärtää pukea päälleen siistimpää, mutta kotona...
Mutta! Kertaakaan mies ei ole nillittänyt siitä, että mä ostan vaatteita meidän lapsille. Lapsilla on joskus ollut esim liian pieni paita, mutta se on ollut lapsen "toive", kun lempparipaitaa ei ole saanut heittää pois. Kotona on saanut käyttää, ei muualla.
En mä jaksaisi tuollaisesta tapella lasteni isän kanssa.
Ilmiö kuitenkun on todellinen. Tiedän isän, joka tyrann
Tuo jälkimmäinen on kyllä ihan puhdasta taloudellista väkivaltaa.
Mun lasten isä oli aivan samanlainen. Aina sanoi että osta kirpputorilta tai kommentoi mitä se ja se vaate hänen mielestään maksaa tai paljonko hän on siitä valmis maksamaan. Eikä nämä perustuneet mihinkään todellisuuteen. Hän tiesi että minä sitten joustan omastani jotta lapsi saa joten harrasti tätä tyranniaa eroon asti ja toki sen jälkeenkin kun alkoi kiivaasti väittää mihin käytän hänen antamat runsaat lapsilisät (200 €/lapsi) itseeni ja omiin matkoihini ym. Kun ostin lapselle omista lomarahoistani vuosia odotetun play stationin ja toiselle hintavamman puhelimen sain kuulla vuosia miten hölmöä on tuollaisia ostaa vaikka ne olivat tärkeimmät asiat lapsille vuosia. Omiin taksimatkoihin ryyppyreissuiltaan oystyi kuitenkin käyttämään toista sataa seisten perusteluidensa takana siitä että eikai hpn mitään julkisia käytä! Luojan kiitos on entinen mies ja nyt lapsetkin jo täysi-ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Osta kirppikseltä niin ei mene niin paljon rahaa. Vauvoille saa niistä tosi hyvin vaatteita kun ei yhtä kokoa käytetä kauaa. Eurolla parilla löytyy kaikki. Samalla edelliset sinne myyntiin niin saat rahat uusiin. Näin itse tein eikä kukaan valittanut mistään. Ekoteko samalla.
Kirppareilla hinnat on nousseet, eikä todellakaan ole niin järkevää kuin ennen. TEMU-krääsää ja myrkkyvaatteita joukossa. Hinnat usein samat kuin peruskaupoissa uudesta tavarasta tai vaatteet rikkinäisiä tai tahraisia. Vauva pärjäsi äitiyspakkauksella pitkään, mutta 3-9v lapsille on jo hankalampaa löytää kohtuuhintaista käytettyä ehjää vaatetta. Merkeistä en välitä, mutta mitään Temuvaatetta tai rikkinäisiä ei saa olla ja hinnat alempia käytetyistä kuin uudesta.
Itse huomasin aikoinaan, että kirppareilta ei enää löytänyt pojille vaatteita noin viisivuotiaasta alkaen. Syykin oli selvä, kun katsoin mitä oma poika touhuaa pihalla. Aina oli haalareista ja housuista polvet puhki.
Oma lapsuudenperhe oli köyhä ja vaatteet sen mukaiset. En lapsena oikein halunnut mennä talvella ulos, kun vaatteet kastui ja koko ajan paleli. Omille lapsille hankin parhaat mahdolliset ulkoiluvaatteet hinnasta riippumatta eikä mieskään mitään valittanut. Oli ilo katsoa sisään tulevia punaposkisia ja iloisia lapsia, kun he olivat kuivia ja lämpimiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt etsiä 6-vuotiaalle pojalleni kirpparilta hyväkuntoisia housuja, ulkohousuja, haalareita, verkkareita ja kenkiä. En niitä juuri ollenkaan löydy. Joko ovat jo niin kuluneita, että ei ole mitään järkeä ostaa, hajoavat heti käsiin sitten itsellä, tai kengät on niin kuluneet että ne vuotaa tai on haitaksi jalalle kun on niin linttaan astutut jo. Housujen ja haalareiden polvet on ihan kuluneet, kankaasta melkein paistaa päivä läpi. On käytännössä pakko ostaa uusia kaupasta.
Jos jotain löytyy uuden veroisena, ne on juhlavaatteita. Niitäkään ei löydy kuin harvoin. Omat pojat 10 ja 12, harvoin jää edes pikkuveljelle mitään "perinnöksi", kun kaikki on puhki. Vielä vähemmän on mitään, mitä pistää kirpputorille.