Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen mielestä lapselle ei tarvitse ostaa uusia vaatteita ja kenkiä

Vierailija
02.07.2025 |

Vaan jo olemassaolevat saa kelvata. Suuttuu kun hänen mielestään shoppailen koko ajan lapsellemme vaatteita. Tosiasiassa ostan Prismasta lapselle vaatteita sitä mukaa kun hän kasvaa eli olemassaolevat vaatteet ja kengät jää pieneksi. En osta mitään gugguuta vaan edullista merkitöntä perusvaatetta. Ja sitäkin vain muutaman kutakin. Mies tiuskii vihaisena, että vanhat pitää kelvata. Kun kysyn mitä hänen mielestä pitäisi tehdä kun ne ei enää mahdu niin hermostuu siihen että kuulemma jankkaan. Me ei edes olla mitään toimeentulotuella eläviä tosi köyhiä eikä eletä velaksi. Mies vain on tuollainen. En jaksa enää, kun kaikesta lapseemme liittyvästä tulee riitaa. Mistä löytyy miehiä jotka jopa itse huolehtii lapselle uusia vaatteita tämän kasvaessa pituutta?

Kommentit (175)

Vierailija
141/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt etsiä 6-vuotiaalle pojalleni kirpparilta hyväkuntoisia housuja, ulkohousuja, haalareita, verkkareita ja kenkiä. En niitä juuri ollenkaan löydy. Joko ovat jo niin kuluneita, että ei ole mitään järkeä ostaa, hajoavat heti käsiin sitten itsellä, tai kengät on niin kuluneet että ne vuotaa tai on haitaksi jalalle kun on niin linttaan astutut jo. Housujen ja haalareiden polvet on ihan kuluneet, kankaasta melkein paistaa päivä läpi. On käytännössä pakko ostaa uusia kaupasta.

Jos jotain löytyy uuden veroisena, ne on juhlavaatteita. Niitäkään ei löydy kuin harvoin. Omat pojat 10 ja 12, harvoin jää edes pikkuveljelle mitään "perinnöksi", kun kaikki on puhki. Vielä vähemmän on mitään, mitä pistää kirpputorille. 

Torissa on myös jonkun verran myynnissä ihan uusia reiman haalareita ja collegehousuja ym. Mutta niiden hinta on usein enemmän kuin kauppojen alennusmyynneissä. Eli ei järkeä ostaa niitäkään, halvemmalla saa kaupasta. Ja saa vaihto- ja palautusoikeudenkin.

Vierailija
142/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteita voi ostaa käytettynä, kenkiä ei.  Tuhlaamisesta moittiminen on miehille tyypillistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteita voi ostaa käytettynä, kenkiä ei.  Tuhlaamisesta moittiminen on miehille tyypillistä.

Näytä mistä saa päiväkoti-ikäisille ja alakoululaisille pojille käytettynä ehjiä vaatteita. Ei nimittäin kuule saa. Huonokuntoista saa joo, mutta kun ne hajoo sitten ekassa käytössä täysin, niin ei mitään järkeä ostaa.

Vierailija
144/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös olen päätynyt ostamaan lapselle kohtuullisesti järkevää käyttövaatetta ihan uutena kaupasta. Sen verran, että tulevat käytetyksi "loppuun" sinä aikana, kun mahtuvat päälle. Harvat hutiostokset, jotka eivät olleetkaan mieluisia pistän kiertoon käytännössä ilmaiseksi. Jotain laatuhaalareita on jäänyt jopa kahden lapsen käytön jäljiltä siinä määrin käyttökelpoiseksi, että niitä on voinut kierrättää eteenpäin.

Vierailija
145/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä mistä saa päiväkoti-ikäisille ja alakoululaisille pojille käytettynä ehjiä vaatteita. Ei nimittäin kuule saa. Huonokuntoista saa joo, mutta kun ne hajoo sitten ekassa käytössä täysin, niin ei mitään järkeä ostaa.

Mulla on kolme poikaa, noin 70% vaatteista kiersi esikoiselta kuopukselle keskimmäisen lapsen kautta. Kenkiä ei kierrätetty. Että kyllä ne kestää kun ostaa kunnollista laatua (ei ole sama kuin kallista, esim H&M peruskalsarit kestää komeasti kolmen lapsen käytön, voi vielä hyvällä sydämellä antaa ne kierrätykseenkin) ja hoitaa oikein. Toki jos joku repesi tms niin ne sitten lensi lumppukierrätykseen, mutta harvinaista se oli. 

Vierailija
146/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kolme poikaa, noin 70% vaatteista kiersi esikoiselta kuopukselle keskimmäisen lapsen kautta. Kenkiä ei kierrätetty. Että kyllä ne kestää kun ostaa kunnollista laatua (ei ole sama kuin kallista, esim H&M peruskalsarit kestää komeasti kolmen lapsen käytön, voi vielä hyvällä sydämellä antaa ne kierrätykseenkin) ja hoitaa oikein. Toki jos joku repesi tms niin ne sitten lensi lumppukierrätykseen, mutta harvinaista se oli. 

No harvalla kai kalsareita polven- tai kyynärpään kohdat kuluvat puhki... Mut se on kyllä totta, kalsarit kestää kierrätettäviksi.

Vierailija
147/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä laatuvaatteet kestääkin lapselta toiselle. Mutta ei niitä kirppareilta pojille löydä. Ja meillä ei esim. HM tai Prisma tai Tokmanni kalsarit ole kestäneet yhdelläkään lapsella edes sitä aikaa että jäisivät pieniksi. Vaan kuluvat puhki tai reikiintyvät jostain saumasta. Ja hyvin huollan niitä, on käytössä päivän ja sitten nelkyt asteen pesu, ei rumpukuivausta, viikattuna kaappiin.

Vierailija
148/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten on sekin, että jos ne kierrätettyjä vaatteita käyttäneet lapset alkaa olla aikuisia, niin vaatteiden laatu on heikentynyt ihan järkyttävästi vuosien kuluessa.

Vierailija
149/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vieläkin käytössä jotain vaatteita, mitä äitini käytti itsellään aikuisena 40 vuotta sitten. Paitoja ja sellaisia. Ehjiä ovat ja siistejä. Tuntuu, että silloin vaatteet tehtiin kestämään käyttöä. Nyt kun olen eskaripojalleni ostanut housuja, niin ne on parissa viikossa polvista puhki vaikka ne olisi laatumerkkiä ja melko kalliita. 

Vierailija
150/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäkää se päivä kun mies alkaa kirpparilta metsästämään lapselleen perus käyttövaatetta lapsen kasvaessa. Sitä päivää ei nimittäin tule. Naiset joutuu kiertämään lastenvaatekirppiksiä jos jotkut.

Vierailija
151/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mun ei ole ikinä tarvinnut taistella miehen kanssa lasten varusteista! 

Vierailija
152/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän tietenkin riippuu siitäkin kuinka usein ostat niitä vaatteita ja kenkiä. Ei lapsillekaan pidä koko aikaa ostaa, näin neljän lapsen kokemuksella. 

Vierailija
153/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttäkää se päivä kun mies alkaa kirpparilta metsästämään lapselleen perus käyttövaatetta lapsen kasvaessa. Sitä päivää ei nimittäin tule. Naiset joutuu kiertämään lastenvaatekirppiksiä jos jotkut.

Meidän lapset on parikymppisiä ja pyysin miestä lajittelemaan myytäväksi vaatteita kirppikselle (minä siis menossa myymään). Hän ei kyennyt edes siihen. Kaksi kertaa on tarkkojen ohjeiden kanssa aikoinaan ostamassa yhdet kumpisaappaat ja yhdet toppahousut.

Muuten ihan koko vaaterumba on ollut minun harteillani koko tämän ajan.

Vierailija
154/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heitä kaikki ukon kengät roskikseen ja jätä vain yksi pari. Sano, että kyllä yhden kenkäparin pitää riittää.

Ja jätä vain väärän kokoinen pari kenkiä ukolle.

Juu, tuo on hyvä 😆. Yhdet parit vähän pientä kokoa. Kun valittaa, niin käske lopettaa jankkaaminen. 

Vierailija
155/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän tietenkin riippuu siitäkin kuinka usein ostat niitä vaatteita ja kenkiä. Ei lapsillekaan pidä koko aikaa ostaa, näin neljän lapsen kokemuksella. 

Kyllä niille käytännössä aika koko ajan jotain tarvitsee, vaikka kierrättäisi kuinka. t. kolmen lapsen äiti

Vierailija
156/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei meillä ole lapselle montaa vaatetta samaa käyttötarvetta varten. Vain yksi talvihaalari, vain yhdet kesälenkkarit, vain yhdet kumisaappaat, vain yksi vk-takki jne. Ja siivoan kyllä välillä lapsen vaatekaapista pieneksi jääneitä t-paitoja ym pois. Siirrän ne vaatehuoneeseen odottamaan, että menisi Vintedissä kaupaksi. Mutta usein ei mene kaupaksi nopeasti, jolloin ne voi olla vaatehuoneessa pari vuottakin odottamassa myyntiä. 

Ja miten nyt tuo vaatekaappikin laitetaan yksin minun (äidin) syyksi. Miksi et kysynyt, että miksi lapsen isä ei välillä siivoa lapsen vaatekaapista pieniä vaatteita pois?

Ap"

Siinä ei ole mitään ökyilyä, vaikka olisi jopa vaihtovaatteita. Pari talvihaalaria nollakelille ja yksi paksumpi. Tai useampi takki tai kengät. Ne vaatteet kuluu ja menee likaiseksi/märäksi nopeasti ja jos ei vain kotona ole, niin vaatetta tarvitaan riittävästi. Kannatan myös ehdotusta, että kysyt haluaako mies ottaa vaatehuollon hoitaakseen ja pyydät selvittämään mitä lapsi tarvitsee, mitä on ja miten pyykinpesu hoidetaan. Kun tarpeeksi yksityiskohtaisesti avaa vaatehuoltoon menevän työn, niin mies varmasti mielellään antaa sinun hoitaa tämän myös jatkossa nurkumatta.

Olen itse uusperheen äiti ja miehellä oli ennestään muutama lapsi. Hän varta vasten kysyi, että hoidanko lapsen vaatehuollon. Maksanut osansa valittamatta, eikä ole koskaan kysellyt, että onko jokin tarpeen tai miksi pyykkiä pestään niin paljon. Viimeinen ei liity tähän aloitukseen, mutta on välillä toinen isien suosikki valituksen kohde.

Vierailija
157/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt joka päivä tarvi ostaa, mutta kyllä viikoittain joutuu ostamaan jotain. Sukkia, kalsareita, lippiksiä, collegehousuja, t-paitaa jne. Ja aina kauden vaihtuessa sitten isommin kenkiä ja takkeja ja sellaisia. Tietenkin jos on useampi lapsi, niin osa näistä siirtyy nuoremmille lapsille. Minulla on vain yksi lapsi ja lahjaksi ei saada koskaan vaatteita niin tuntuu että melkein koko ajan joutuu jotain ostamaan. Sukatkin kuluu todella nopeasti. 

Vierailija
158/175 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aika lailla koko ajan päivystän, josko jotain löytyisi. Nyt on etsinnässä hyvä yöpuku nuorimmalle, mutta eipä oikein alessakaan ole.

Viime viikolla etsittiin sopivia rantatossuja.

Vierailija
159/175 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko sulla kuluu rahaa niihin vaatteisiin ? 

Tämähän ei ole millään lailla oleellinen tieto, jos mies nillittää joka kerta, kun lapselle hankitaan tarvikkeita, maksoivat ne sitten euron tai satasen.

Itse olen oppinut elämässä kuuntelemaan myös sen toisen osapuolen näkemyksen asioista. Kovin ovat monesti eronneet toisistaan.

"Toisen osapuolen"? No ap:n tapauksessa olen satavarma, että se "toinen osapuoli" vielä vähemmän osaa sanoa, kuinka suuri summa heidän lastensa vaatteisiin menee vuodessa. Ei, mies näkee vain vaimonsa "shoppailemassa" ihan koko ajan.

Vierailija
160/175 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen pitäisi olla tyytyväinen että vaimo (ap) myy Vintedissä niitä pieneksi jääneitä. Sitä rahaahan voi käyttää sitten uusiin, niin saa osan uusista sillä. Mutta ei, mies ilmeisesti vain valittaa ja hermostuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä