Loukkaannuinko turhasta? Miten käsitellä tätä?
Miesystävä (seurusteltu alle vuoden) otti reippaasti esille että olenko kokeillut ohuisiin harvenevia hiuksiani tiettyjä lisäaineita ja että voisi saada apua että hän on lukenut asiasta (eli takiani miettinyt asiaa itsekseen). Menin sanattomaksi, änkytin jotain. Yksin mietin kauanko hän on pohtinut minun tukkaani ja mitä siitä ajattelee, pitääkö minua sittenkin epäviehättävänä jne..tulee fiilis etten kelpaa ja haluaa muuttaa minua.
Tapansa esittää asioita on kuitenkin reipas ja suora, sellainen pelaaminen puuttuu häneltä kokonaan ja omatkin ongelmansa kertoo tosi suoraan. En siis usko että edes tajusi loukkaantuneeni tai että asiassa olisi mitään väärää. Koen silti itse niin, enkä tiedä nyt mitä ajatella. Nolottava ja epäviehättävä fiilis tuli kerrasta.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Mies tarkoitti hyvää, en loukkaantuisi. Minunkin mieheni saattaa tehdä noin, kun netissä törmää johonkin tutkimukseen mikä liittyy minun sairauksiini tai ongelmiini.
(Olen lihava, diabetes, syömishäiriö, kiukunhallintaongelmaa, vaihdevuodet, sokerihimo, epäterve ruokavalio, liikunnan puute, siitä johtuvat tuki-ja liikuntaelinsairaudet +sydän ja verisuonisairaudet, uupumus, masennusta, uniapneaa jne. jne. Näitäkin voisi pitää henkilökohtaisina ja loukkaantua kun toinen ottaa puheeksi, mutta miksi turhaan, kun tosiasiat ovat tosiasioita ja toinen haluaa vain auttaa.)
Mieheni lukee tutkimuksen ja jos siinä on linkkejä tai lähteitä mainittu, niin hän lukee nekin ja sitten kertoo minulle mitä minun kannattaisi tehdä. Jos en ole sillä tuulella, että jaksan ongelmiani miettiä, niin pyydän kertomaan eri ajankohtana. Toisena hetkenä, kun olen muutenkin paremmalla tuulella, niin olen vastaanottavaisempi ja hänen jutuistaan on minulle oikeast
Ollaan mieheni kanssa molemmat ratkaisukeskeisiä ja korjataan usein toisiamme esim. jonkun tekemämme havainnon vuoksi tai kerrotaan, jos havaitaan jotain arkielämään liittyvää, tai mielenkiinnon kohteisiin liittyvää tietoa, mutta me molemmat myös inh oamme sitä, että toinen alkaa jakaa neuvoja tai huimoita täysin vääränä ajankohtana. Ja kun toisesta ei aina voi päällepäin tietää, että onko vireystila yt sellainen, että jaksaa vastaanottaa, niin ollaan kehitetty systeemi, jossa pistetään löytämiämme mielenkiintoisia artikkeleja nettiselaimen "lue tästä" kansioon.
Sinne siis voidaan laittaa vaikka artikkeli, jossa kerrotaan, että jos on sairaus a, niin silloin kannattaisi aamiainen rakentaa näin ja näin, tai vaikka artikkeli, jossa todetaan, että microsoft lopettaa win10 käyttiksille päivutysten tarjoamisen. Siellä kansiossa sitten vaikka alikansio kannettavista tietokoneista. Kun meitä on kaksi "pälliä" suhteessa ja molemmilla muisti pelaa, niin osataan sitten päätellä, että kumpi on kansioon lisännyt materiaalia ja toinen (Se "kohde") voi sitten sopivana aikana ottaa sen keskusteluun.
Tämä siis toimii meillä, kahdella ratkaisukeskeisellä ihmisellä, joilla työelämä sen verran rasittava ettei aina vaan jaksa ottaa toisen kanssa osaa hänen ratkaisuehdotuksiin jonkin asian suhteen mutta jotka kuitenkin tykkäävät ratkaisukeskeisyydestä (toki ap:n tulee sanoa kumppanilleen ettei halua häneltä ratkaisuja mihinkään, jos ei erikseen pyydä, mutta kunhan kirjoitin omasta elämästämme esimerkin sen vuoksi, että kaikkiin ongelmiin voi löytyä joku ratkaisu (heh, sori!! :D), jolla arki saadaan sujumaan ilman että tallotaan toisen varpaille väärään aikaan.
Oletko AP varma että et ole koskaan miehen läsnäollessa todennut esim että sinulla oli aikaisemmin/nuoruudessasi paksummat hiukset jne vastaavaa. Ja mies on sitten hakenut siihen ratkaisua itsekseen ja nyt kertonut että siihen on mahdollinen ratkaisu.
En ole koskaan puhunut hiuksistani miehelle mitään. Silläpä tämä tuli ihan puskista.
Ap
Biotiineista ym tutkitusti ei hyötyä.
Vanha viisaus kaikille miehille: Älä koskaan kommentoi tai huomioi yhdenkään naisen
ulkonäköä. On se nainen sitten vaimosi, kihlattusi tai teeveestä tuttu julkkis tai joku muu.
Et voi sanoa kauniiksi etkä rumaksi.
Miehelle ei ole olemassa naisen ulkonäköä.
Jos vaimosi kysyy mielipidettäsi jonkun naisen ulkonäöstä, niin lyö kirveellä polveesi, älä vastaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan puhunut hiuksistani miehelle mitään. Silläpä tämä tuli ihan puskista.
Ap
Miehesi on huomannut terveydentilassi muutoksen ja koska ei ole ollut varma siitä, että oletko itse sen huomannut, niin päätti kysyä. Varmasti vain huolissaan terveydestäsi. Olisit sanonut kiitos vinkeistä, menen ensin lääkäriin selvittämään onko jotain elimellistä vikaa.
Varmasti miehesi olisi voinut sanoa asian jotenkin toisinkin, mutta ehkä hän ei osannut ajatella, etät ole tnoin herkkä loukkaantumaan. Ensi kerralla ehkä osaa ottaa senkin huomioon?
Jotenkin vaan koen että tuoreessa seurustelusteessa yleisesti ottaen herkän asian kuten ulkonäkö/hiusten kunto esille ottaminen tosta vaan ja korjausehdotus ei ole ihan tahdikasta tai kuuluisi puhua vasta jos ihminen itse alkaa asiasta puhumaan. Ehkä olin liian herkkä kun mulle tuli olo etten ole riittävä, hiukseni häiritsee häntä jne. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin vaan koen että tuoreessa seurustelusteessa yleisesti ottaen herkän asian kuten ulkonäkö/hiusten kunto esille ottaminen tosta vaan ja korjausehdotus ei ole ihan tahdikasta tai kuuluisi puhua vasta jos ihminen itse alkaa asiasta puhumaan. Ehkä olin liian herkkä kun mulle tuli olo etten ole riittävä, hiukseni häiritsee häntä jne. Ap
En sanoisi, että oli liian herkkä, koska herkkyys on yksilöllinen ominaisuus. Teit vain oman oletuksesi miehesi sanomisen motiiveista omasta näkökulmastasi käsi, etkä miehesi. Se ehkä sai sinut loukkaantumaan enemmän. Suosittelen, että kerrot rehellisesti miehellesi että olet hiukan erilainen ihmistyyppi etkä ehkä halua huomioita ulkonäöstäsi, vaikka niillä olisikin hyvä tarkoitus. Miehesi varmasti ymmärtää sen, jos on ratkaisukeskeinen tyyppi.
Kommentoin jo, mutta voithan lakonisesti todeta, että no miten on, kustantaako herra tuuheatukka kampaajakäynnin ja aitohiuspidennyksen syntymäpäivänä, jos noin kovin häiritsee?
Todella monella julkisuudessa nähdyllä upealla kuontalolla esiintyvällä kaunottarella on pidennys-tuuhennus. Daamit laitattavat jatkojaan noin 6 vkon välein. Hius on usein venäläistä.
Sitten on pikaversiot: klipsein yhdeksi päiväksi kiinnitettävät. [Klipsikiinnitteiset pikapidennykset olivat myyntihitti jo yli 10 vuotta sitten]. Mustan rodun naiset menevät vielä pidemmälle, he käyttävät 'front lace' kokoperuukkeja arkisinkin, koska hyvin haastava tiuha kihara.
Yksittäisenkin hiuksen läpimitta pienenee useimmilla reilusti 45 jälkeen. Puhumattakaan kasvusyklin/hiuksen elinkaaren lyhentymisestä.
Botuliinin käytön yksi varjopuoli on päänahan verenkierron heikkeneminen ja ohimohiusrajan nousu nuoremmillakin.
Mistähän sulle voi puhua ettet loukkaantuisi? Jotain liirumlaarumia.
Vierailija kirjoitti:
Kommentoin jo, mutta voithan lakonisesti todeta, että no miten on, kustantaako herra tuuheatukka kampaajakäynnin ja aitohiuspidennyksen syntymäpäivänä, jos noin kovin häiritsee?
Todella monella julkisuudessa nähdyllä upealla kuontalolla esiintyvällä kaunottarella on pidennys-tuuhennus. Daamit laitattavat jatkojaan noin 6 vkon välein. Hius on usein venäläistä.
Sitten on pikaversiot: klipsein yhdeksi päiväksi kiinnitettävät. [Klipsikiinnitteiset pikapidennykset olivat myyntihitti jo yli 10 vuotta sitten]. Mustan rodun naiset menevät vielä pidemmälle, he käyttävät 'front lace' kokoperuukkeja arkisinkin, koska hyvin haastava tiuha kihara.
Yksittäisenkin hiuksen läpimitta pienenee useimmilla reilusti 45 jälkeen. Puhumattakaan kasvusyklin/hiuksen elinkaaren lyhentymisestä.
Botuliinin käytön yksi varjopuoli on päänahan verenkierron heikkeneminen.
Erinomainen kommentti. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miehesi on huomannut terveydentilassi muutoksen ja koska ei ole ollut varma siitä, että oletko itse sen huomannut, niin päätti kysyä. Varmasti vain huolissaan terveydestäsi. Olisit sanonut kiitos vinkeistä, menen ensin lääkäriin selvittämään onko jotain elimellistä vikaa.
Varmasti miehesi olisi voinut sanoa asian jotenkin toisinkin, mutta ehkä hän ei osannut ajatella, etät ole tnoin herkkä loukkaantumaan. Ensi kerralla ehkä osaa ottaa senkin huomioon?
Seurustellut alle vuoden ja huomannut nyt yhtäkkiä muutoksen terveydessä, jonka vuoksi suurin huolenaihe ulkonäköön liittyvä oire?
Juu....
Vierailija kirjoitti:
Mistähän sulle voi puhua ettet loukkaantuisi? Jotain liirumlaarumia.
Eikö ole olemassa mitään muita puheenaiheita, kuin toisen ulkonäkö?
Vierailija kirjoitti:
Itse en näe, että olisit liian herkkä. Kun puhutaan noin tuoreesta suhteesta ja toisella on jo antaa kysymättä korjausehdotuksia ulkonäköön liittyvään asiaan, niin juoksisin.
ihan ok, kaikki asiallinen podinta,vinkit,kommentoiti ok.kiva kun toinenkin osallistuu,ehkä myötätuntoa jos sellainen aihe. ok,älä oo herkkä nyt,ei tarkoittanut pahaa,vaan neutraalia tai posit.pohdintaa.
Kaksi ehdotusta tilanteeseen: toista pyysit, toista et :)
1. Keskustele miehen kanssa kommunikaatiotyyleistänne ja kerro reilusti mitä toivot häneltä. Jos toivot hieman hellempää lähestymistä, niin kerro se "Tykkään puhua rehellisesti, mutta minulle asiat voisi koettaa sanoa hieman pehmeämmin - muuten loukkaannun herkästi. Voitaisiinko harjoitella tätä yhdessä?"
2. Et halunnut tätä neuvoa, mutta naiset voivat myös hyötyä Rogaine-valmisteesta, jota saa apteekista (noin 100 e/3kk paketti). Suihkutetaan päänahkaan. Käytän tätä itse ja olen kokenut että vähentää hiusten tippumista. Kannattaa kokeilla - jos haluat muutosta tilanteeseen.
Kumpaankin ongelmaasi on ratkaisuja olemassa, eli siinä mielessä ei ole mikään paha tilanne :)
Eikö nuo ole ristiriitaisia neuvoja, kun kehotetaan testaamaan mieheen samaa lääkettä? Eli puuttumalla johonkin miehen henkilökohtaiseen ominaisuuteen. Mielestäni se on pahantahtoista ja lapsellista käytöstä. Parempi vaan olisi sanoa, että itse loukkaantui. Ei kait ole oikeita tai vääriä asioita loukkaantua parisuhteessa. On hyvä opetella yhdessä keskustelemaan toisen kanssa tunteista. Eikä tarvitse aina päätyä mihinkään sen kummempaan voitto/häviö -lopputulokseen, kun vaan oppia lisää kumpikin toisestaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi ehdotusta tilanteeseen: toista pyysit, toista et :)
1. Keskustele miehen kanssa kommunikaatiotyyleistänne ja kerro reilusti mitä toivot häneltä. Jos toivot hieman hellempää lähestymistä, niin kerro se "Tykkään puhua rehellisesti, mutta minulle asiat voisi koettaa sanoa hieman pehmeämmin - muuten loukkaannun herkästi. Voitaisiinko harjoitella tätä yhdessä?"
2. Et halunnut tätä neuvoa, mutta naiset voivat myös hyötyä Rogaine-valmisteesta, jota saa apteekista (noin 100 e/3kk paketti). Suihkutetaan päänahkaan. Käytän tätä itse ja olen kokenut että vähentää hiusten tippumista. Kannattaa kokeilla - jos haluat muutosta tilanteeseen.
Kumpaankin ongelmaasi on ratkaisuja olemassa, eli siinä mielessä ei ole mikään paha tilanne :)
Ihan viimeisenä itse todellakaan lähtisin tekemään mitään "korjailuja" ulkonäköasiaan, josta tuore kumppani olisi yhtäkkiä alkanut valittaa.
Kun tuo asia olisi "korjattu", niin mikähän olisi sitten seuraava korjaustarve?
Enkä myöskään lähtisi opettamaan kumppanille, että miten olla sanomatta minulle loukkauksia.
Jos on oltu yhdessä alle vuoden, niin kyllä se omalla kohdalla olisi ihan vaan ero ja etsimään sitä aidosti hyvää parisuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Juuri, hänellä on tuo edellä kuvattu ongelmanratkaisuluonne. Eli hyvin tarttuva asioihin, pohtii, huoltaa, hoitaa ja ottaa vastuita.
Huomaan että myös minuun päin hyvässä ja pahassa, eli jos huomioi jonkin asian sanoo heti "ootko huomannu sun tuo laite toimii noin kun jos päivität parempaan versioon niin toimii näin ja noin, mä etsin sulle minkä voisit ostaa.." ja minulle kun se ei niin hyväkin kelpaisi. Muttei tee sitä pahuuttaan.
Tässä hiushommassa taitaa olla sama, mutta nyt ylittyy oma raja ja kun mietin että on huomioinut, häiritseekö häntä noin, eikö pidä viehättävänä... niin se eniten tuntuu pahalta.
Ap
Kertomasi perusteella hän ei tarkoita mitään muuta kuin hyvää. Ei häntä ne hiukset häiritse, hän ajattelee että sinua ehkä häiritsee, vaikka nyt ei niin ollutkaan. Hän haluaa ihan vaan auttaa. Ei muuta.
Ota vinkit vastaan.
Olisiko mies jotenkin huomannut että tämä hiusasia vaivaa sinua ja yrittänyt omatoimisesti ratkaista sitä. Sitten tullut pontevasti kertomaan että ongelmaan on muuten ratkaisu. En voi ottaa kantaa koska tämä kaikki on niin tilannekohtaista. Jos suhde on muuten hyvä, niin itse yrittäisin ajatella että mies yritti auttaa sinua koska noilla lisäravinteilla voi jotkut todella saada apua oheneviin hiuksiin ja lisäravinne on helppo vaan ottaa, ei vaadi työtä toisin kuin esim laihduttaminen vaatii työtä.