Loukkaannuinko turhasta? Miten käsitellä tätä?
Miesystävä (seurusteltu alle vuoden) otti reippaasti esille että olenko kokeillut ohuisiin harvenevia hiuksiani tiettyjä lisäaineita ja että voisi saada apua että hän on lukenut asiasta (eli takiani miettinyt asiaa itsekseen). Menin sanattomaksi, änkytin jotain. Yksin mietin kauanko hän on pohtinut minun tukkaani ja mitä siitä ajattelee, pitääkö minua sittenkin epäviehättävänä jne..tulee fiilis etten kelpaa ja haluaa muuttaa minua.
Tapansa esittää asioita on kuitenkin reipas ja suora, sellainen pelaaminen puuttuu häneltä kokonaan ja omatkin ongelmansa kertoo tosi suoraan. En siis usko että edes tajusi loukkaantuneeni tai että asiassa olisi mitään väärää. Koen silti itse niin, enkä tiedä nyt mitä ajatella. Nolottava ja epäviehättävä fiilis tuli kerrasta.
Kommentit (101)
No mitä helvettiä? Kyllä, loukkaannuit turhasta ja ei, sinun ei tarvitse käsitellä tätä mitenkään.
Eipä ihme, että elämä tuntuu olevan vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos loukkaannut, voit asiasta hyvin todeta. Jos hänen tyylinsä on tuollainen, on hänen syytä pohtia voiko sitä ilmentää joka asiassa. Tuo hiusasia on sinun kohdallasi sellainen. Itselläni on hiukset myös ohentuneet iän myötä, mutta olen siitä kyllä ihmisille kertoillutkin enkä pahastuisi jos joku tietäisi jotain mitä voisi kokeilla.
Miksi olet kertoillut? Kaikkihan näkevät sen.
Mistä sen erottaa, että onko jonkun hiukset ohentuneet vai onko ne aina olleet ohuet?
Kysytkö oikeasti jotain noin tyhmää? Tuskinpa tuo tyyppi kertoilee ventovieraille hiustensa ohentumisesta.
No mutta ei kai ihan tyypillistä ole että suoraan otetaan esille joku toisen ulkonäköasia ja sanotaan että olen selvittänyt tuota, voisit kokeilla noin ja näin. Alle vuoden seurustelusuhteessa etenkään. Kyllähän se nyt vähän mietityttää. En minä itse ainakaan sanoisi toiselle tosta vaan, esim jos toisella olisi kaljuuntumista niin suorasukaisesti "olen tutkinut tuota sinun kaljuuntumista ja suosittelen hakeutumaan lääkäriin". Varmasti moni mies loukkaantuisi. Niin minäkin pahoitin mieleni, ja kommentointi tuli ihan puskista.
Ap
"Yksin mietin kauanko hän on pohtinut minun tukkaani ja mitä siitä ajattelee, pitääkö minua sittenkin epäviehättävänä jne..tulee fiilis etten kelpaa ja haluaa muuttaa minua."
Yksin miettimisen sijaan sinun kannattaisi kysyä nuo kysymykset miesystävältäsi, niin saisit vastauksen.
Koska sinua hänen kommenttinsa loukkasi, niin voisit ihan hyvin sanoa siitä hänelle ja muutenkin, jos et toivo ulkonäön kommentointia, niin sano sekin hänelle ääneen.
Vierailija kirjoitti:
No mutta ei kai ihan tyypillistä ole että suoraan otetaan esille joku toisen ulkonäköasia ja sanotaan että olen selvittänyt tuota, voisit kokeilla noin ja näin. Alle vuoden seurustelusuhteessa etenkään. Kyllähän se nyt vähän mietityttää. En minä itse ainakaan sanoisi toiselle tosta vaan, esim jos toisella olisi kaljuuntumista niin suorasukaisesti "olen tutkinut tuota sinun kaljuuntumista ja suosittelen hakeutumaan lääkäriin". Varmasti moni mies loukkaantuisi. Niin minäkin pahoitin mieleni, ja kommentointi tuli ihan puskista.
Ap
Menetin joskus itse paljon hiuksiani (enk ole ihan vielä antanut anteeksi ystävilleni, joista kukaan ei asiasta sanonut mitään) ja jos joku ystäväni näyttäisi alkavan kärsiä tukan ohenemisesta tai olisi kaljuja läiskiä, niin aika varmasti ottaisin asian esille - vain saadakseni tietää, että hän on tietoinen asiasta ja jos ei, niin voidakseni kertoa, että kannattaisi käydä lääkärillä varmistamassa että kaikki on elimistössä muuten hyvin. Minulla hiusten lähtemisen taustalla oli hoitoa vaatinut kilipirauhassairaus.
Kaikilla ei ole suodatinta tai tunneälyä näissä asioissa. Hän tuskin sanoi pahalla. Voithan toki kertoa nyt hänelle että tämä tuntui sinusta ikävälle. Mutta toisaalta voit myös kertoa että oletko kokeillut vai et.
Ja tämä ilmeisesti on ihan selviö joten faktaa tässä puhuttiin. Miksi loukkaannuit kun tiesit itsekin tilanteen?
Toki vähän samaa kuin että jos lihavalle sanoo että hän on lihava. Hän varmasti tietää sen jo
Parisuhteessa kannattaa kertoa, kun pahoittaa mielensä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihan ok provo, ap. Tosin mun mielenkiinto asiaan romahti.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vielä jollakulla lanttu leikkaa, vaikka ap:lla aika onkin mennyt sen ohi, että edes omaa ulkonäköään huoltaisi.
No sinulla typeryksellä se lanttu ei leikkaa ameebankaan tasolla.
Kyllä minäkin pahoittaisin mieleni. Kyse on niin henkilökohtaisesta ja herkästä asiasta. Mies on varmasti tarkoittanut hyvää, välittää sinusta, mutta ei oikein tunnista hienotunteisuuden ja huomaavaisuuden rajoja sinua kohtaan. Et halua kenenkään puuttuvan henkilökohtaisiin asioihisi ilman lupaasi ja niin kuin pitääkin ihmisellä olla. Luottamus ansaitaan ajan kanssa ja teidän suhteessa sitä vasta rakennetaan. Ja koska se miehenneuvo tuli niin puskista ei hetikeksi, mitä vastaisikaan saati osaisi pitää puolensa.
Jos olisin sinä keskustelisin asiasta. Sanoisin ilman sarvia ja hampaita, että jatkossa toivot hänen miettivän kaksi kertaa ennen kuin puuttuu sinun henkilökohtaisiin asioihisi ilman lupaasi. Kysyt neuvoa, jos sitä tarvitset, mutta muuten hoidat asiasi itse. Mies todnäk ymmärtää selkokieltä kuin kuvailisit tarkkaan, miltä sinusta tuntui. Ratkaisukeskeiset ihmistyypit haluavat yleensä selkeät säännöt.
Anna miehelle vielä mahdollisuus. Tilanteita tulee ja menee, mutta ne tulevat myös siksi että silloin sovitaan säännöt tai puhutaan asia auki. Ihmiseen ei tutustu muuten. Onnea jatkoon!
P.S. Älä jää märehtimään ulkonäköäsi. Mies on sinun kanssasi siksi, että piti sinusta ulkoisesti ja sisäisesti kokonaisuutena.
Saattaisin vastaavassa tilanteessa ihan piruuttani ajaa hiukset kokonaan pois, ja alkaa käyttää jotain turbaania, trikoopipoa, tai huivia, joita monet syöpäpotilaat käyttävät peruukin sijaan. Minkähänlaisia reaktioita tulisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Menetin joskus itse paljon hiuksiani (enk ole ihan vielä antanut anteeksi ystävilleni, joista kukaan ei asiasta sanonut mitään) ja jos joku ystäväni näyttäisi alkavan kärsiä tukan ohenemisesta tai olisi kaljuja läiskiä, niin aika varmasti ottaisin asian esille - vain saadakseni tietää, että hän on tietoinen asiasta ja jos
Luuletko todellakin saakelin urpo, ettei ihminen itse huomaa jos päähän tulee kaljuja läiskiä??
Mies varmasti tarkoitti hyvää mutta lähestyi asiaa tökerösti ja epähienotunteisesti. Toisen ulkonäköä ylipäätään on kyseenalaista mennä kommentoimaan, jos toinen ei ole pyytänyt vinkkejä tai mielipidettä esimerkiksi hiusten hyvinvointiin liittyen.
Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että tällainen sinänsä hyväntahtoinen mutta raskaaksi käyvä töksäyttely on ominaisuus, jota ei saa kitkettyä toisesta noin vain pois. En ole ollut parisuhteessa tällaisen henkilön kanssa mutta minulla on ollut pari Asperger-piirteistä ystävää, joilla ei kummallakaan ollut suodatinta puheissaan eikä kykyä ymmärtää toisen ihmisen näkökulmaa. He eivät ihan oikeasti ymmärtäneet, mitä olivat tehneet väärin, vaikka kuinka suoraan olisin vääntänyt asian rautalangasta. Reaktio oli lähinnä äimistelyä ja puheripulimaista selittämistä, kuinka eivät tarkoittaneet pahaa ja että he vain ajattelivat parastani. Täysillä suuttuminen toimi siinä mielessä, että sillä sai ainakin molemmat hiljaiseksi mutta silloinkin vain sen takia, että he säikähtivät sitä, että olen heille vihainen. Syytä vihaisuudelle eivät edelleenkään ymmärtäneet.
En kuitenkaan halua olla jatkuvasti raivoamisvalmiudessa siltä varalta, että joku ei ymmärrä normaaleja rajoja normaalilla äänensävyllä esitettynä. Mielestäni sellainen ei kuulu aikuisten välisiin ihmissuhteisiin. Uuvuin lopulta niin pahasti, että jäädytin välit molempiin emmekä enää ole tekemisissä. Ole sinäkin rehellinen itsellesi siinä, jaksatko pidemmän päälle kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta huomauttelua, möläyttelyä ja ihmettelyä. Liian erilaiset kommunikointityylit tuppaavat muodostumaan suhteen kuin suhteen rasitteeksi ennen pitkää.
Eihän tosiasian esiin nostaminen ja samalla siihen korjausehdotuksen teko tosiaan voi ketään loukata? Silloin voi loukkaantua, jos toinen lyö kirveellä, vaikka vaan hamarapuolella. Hoida siis hiuksesi kuntoon ilman sen suuremmitta mutinoitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Menetin joskus itse paljon hiuksiani (enk ole ihan vielä antanut anteeksi ystävilleni, joista kukaan ei asiasta sanonut mitään) ja jos joku ystäväni näyttäisi alkavan kärsiä tukan ohenemisesta tai olisi kaljuja läiskiä, niin aika varmasti ottaisin asian esille - vain saadakseni tietää, että hän on tietoinen asiasta ja jos
Miten sait apua ja kasvoiko hiukset takaisin? Mitä lisäaineita tms mitkä auttoi? Thyroxin ei riitä siihen.
Ei ohuita hiuksia niin vaan hoideta kuntoon! Ohimoilta ohuet etenkin ja raja ylhäällä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tosiasian esiin nostaminen ja samalla siihen korjausehdotuksen teko tosiaan voi ketään loukata? Silloin voi loukkaantua, jos toinen lyö kirveellä, vaikka vaan hamarapuolella. Hoida siis hiuksesi kuntoon ilman sen suuremmitta mutinoitta.
Tässä piileekin jutun juju. Eli miehen on kestettävä sama, ja aloittajan on se testattava. Jos mies suuttuu, hän on narsisti tai joku muu sika. Eli rohkeasti vain kertomaan miehelle että tämän hampaat ovat vinot ja esittelemään esim. invisalign hoitoja. Jos mies on lyhyt, niin jalkojen luut voidaan katkaista ja luuduttaa pidemmiksi. Tosiasian esiin nostaminen ja korjauksen ehdottaminen ei voi loukata ketään.
Jokaisesta miehestä löytyy JSS-piirteitä. Aina löytyy hyvä syy jättää paremman toivossa. Kannattaa katsoa ainakin eläkeikään asti tulisiko vastaan upporikasta prinssiä.
Ymmärrän tosi hyvin ap:n ajatukset. Itselläni on vähän samantyyppinen mies, enkä ole parin vuoden seurustelun jälkeenkään oikein päässyt jyvälle onko hänellä jotain autistisia piirteitä vai mikä mättää niissä hetkissä kun hän on ikään kuin liiankin tarkkanäköinen ja rehellinen. Kuulemma ei osaa olla sanomatta ääneen kaikkea... Mitään pahantahtoisuutta hänessäkään ei kuitenkaan ole, jonka vuoksi noita tilanteita olen yrittänyt oppia sietämään.
Mutta kyllähän tuossa jonkinlainen sosiaalinen pelisilmä puuttuu, hienotunteisuuden puute tms. Normaalilla tunneälyllä varustettu ihminen nyt ei vaan töksäytä tuollaisia toiselle.
Sen takia vinkki siitä että kokeile asiaa toisin päin, eli huomauta hänelle jostakin vastaavasta asiasta ja katso miten suhtautuu, tuntuu varmaan sinulle ajatuksena tosi hankalalta mutta kannattaa silti ehkä kokeilla. Pystyykö hän vastaanottamaan samanlaista palautetta omaan kehoonsa liittyen?
Niin tai näin, eihän tuo ainoaksi vastaavaksi tilanteeksi jää jos ihmiseltä puuttuu sellainen sosiaalinen pelisilmä syystä tai toisesta.
Ei kannata loukkaantua, jos toinen on vilpitön ja haluaa auttaa. Voit kertoa hänelle, että hiuksesi ovat luonnostaan ohuet, ja pidät tuollaisia aineita humpuukina, tai voit hänen mielikseen kokeilla jotakin. En usko, että hänen tarkoituksensa oli loukata.