Vanhempiensa omistamassa asunnossa asuva Inka Kuusijärvi menettää yli puolet asumistuestaan syynä opiskelijoiden asumistuen iso muutos
Turussa asuva kemian opiskelija Inka Kuusijärvi kuuluu siihen ryhmään opiskelijoita, jonka asumistuessa tapahtuu roima pudotus elokuun alussa. Kuusijärven tuki tippuu 217 eurosta 83 euroon.
Kuusijärveä harmittaa, sillä hänen tukensa putoaa erityisen paljon siksi, että hän asuu vanhempiensa omistamassa asunnossa.
Samalla tavalla maksan tästä vuokraa kuin muutkin, Kuusijärvi sanoo.
Inka Kuusijärven mielestä muutos on erikoinen, koska tukirahat päätyvät asunnon omistajalle, olipa sitten kyseessä sijoittaja tai oma vanhempi.
Kommentit (760)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varakkailla onkin nyt vaikeaa, kun kela ei enää maksakaan kultalusikka suussa syntyneelle jälkikasvulle (= eli sille varakkaalle itselleen) muutamaa satasta tukirahaa. Hyi saatana että alkaa ällöttämään tämän Suomen läpitunkeva julkisen rahan syytäminen.
Maksaa aivan samalla tavalla kuin muillekin. Näiden opiskelijoiden pitää vain nyt muuttaa naapurin omistamaan asuntoon. Tai jonkun ison firman omistamaan, joka ei edes maksa siitä veroja.
Ei pidä. Ei noilla varakkailla opiskelijalapsilleen asunnon hankkineilla oikeasti ole pula mistään kelasatasista, vaan se lapsi jatkaa asumistaan kuten ennenkin. Pappa betalar, kuten on tehnyt tähänkin saakka (miinus ne ilmaseksi saadut kelasataset joita tietenkään suurin osa ei jätä ottamatta kun niitä kerran on tyrkytetty).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varakkailla onkin nyt vaikeaa, kun kela ei enää maksakaan kultalusikka suussa syntyneelle jälkikasvulle (= eli sille varakkaalle itselleen) muutamaa satasta tukirahaa. Hyi saatana että alkaa ällöttämään tämän Suomen läpitunkeva julkisen rahan syytäminen.
Joo. Asumistukirahat menee asuntosijoittajien perseeseen.
Ennemminkin sieltä ulos, söin eilen kaviaaria.... Plop plop...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ns sijoitusasunto, eli olen perinyt sen. Voisin laittaa lapseni sinne, mutta ei hänellä ole varaa vastiketta maksaa. Koska asunnossa on tehty putkiremontti ja yhtiövastike ja rahoitusvastike ovat 680 euroa.
Minulla ei ole varaa avustaa lastani, eli en pysty maksamaan kahden asunnon putkiremontteja.Eli jouduIn ottamaan vieraan vuokralaisen. Tässä häviävät kaikki.
Olen kanssasi suunnilleen samassa tilanteessa. Asuntoni yhtiövastike on putki- ja julkisivuremontin vuoksi suuri.
Mitä järkeä on ottaa vieras vuokralainen?
Sitten se oma lapsi menee jollekin toiselle ja asuntoon on otettava vieras vuokralainen. Mikä järki tässä on? Eihän valtio säästä tässä mitään.
Onko ihan mahdotonta ymmärtää että suurinta osaa niistä "vieraista vuo
Kyllä näitä pienempiä yksiöitä ja kaksioita pääsääntöisesti hakee vain ne, jotka saavat asumistukea. Ne, jotka ei ole tulojensa/omaisuutensa vuoksi oikeutettuja tukiin järjestävät asumisensa laadukkaammin ja kalliimmissa asunnoissa.
Tämähän näkyy jo jopa Helsingissä. Asuntojen myynti ei ole elpynyt. Tyhjillään on paljon asuntoja. Asuntojen arvo on laskenut ja maksavista vuokralaisista kilpaillaan.
Vierailija kirjoitti:
Minua tämä muutos harmittaa. Asumme omakotitalossa, jossa on erillinen pieni asunto. Lapset asuvat vielä kotona, ja kaikki tilat ovat omassa käytössä. Ajatus on, että kun lapset menevät opiskelemaan (varsin luultavasti ainakin yksi on jäämässä tähän kaupunkiin opiskelemaan), olisi tuo asunto vuokra-asuntona. Lapsi maksaisi siis aivan normaalisti vuokraa, mutta vuokralainen olisi meille tuttu.
Nyt meidän on pakko vuokrata asunto jollekin muulle opiskelijalle ja oma lapsi joutuu etsimään oman asuntonsa muualta. Tämä tuntuu järjettömältä.
Ymmärrän, että nämä kultalusikkasuut, jotka saavat vuokrarahat heti takaisin itselleen, herättää närää. Mutta jotain maalaisjärkeä olisi silti hyvä olla.
Miten se, että lapsi täyttää 18 muuttaa tilannetta niin, että hänen kotona asuessa pitäisi maksaa vuokraa, jos tilojen käyttö jatkuu samanlailla kuin tähänkin asti? Myös meillä lapsi täytti 18, jatkaa kotona asumista koska opiskelee kotipaikkakunnalla. Ei mekään peritä häneltä vuokraa kun jatkaa asumista omassa huoneessaan.
"Kyllä näitä pienempiä yksiöitä ja kaksioita pääsääntöisesti hakee vain ne, jotka saavat asumistukea. Ne, jotka ei ole tulojensa/omaisuutensa vuoksi oikeutettuja tukiin järjestävät asumisensa laadukkaammin ja kalliimmissa asunnoissa.
Tämähän näkyy jo jopa Helsingissä. Asuntojen myynti ei ole elpynyt. Tyhjillään on paljon asuntoja. Asuntojen arvo on laskenut ja maksavista vuokralaisista kilpaillaan."
Höpö höpö. Edullisia asuntoja hakevat myös (ja nimenomaan) ne, jotka eivät saa mitään tukia asumiseensa ja joutuvat kuittaamaan laskun ihan itse. Silloin alkaa kustannustaso kummasti kiinnostamaan enemmän kuin silloin, kun kyseessä on ilmainen aamiainen.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojako ne avaimet luovuttaa ja pesee samalla pyykit ?
Kyllä. On tähän erikoistuneita firmoja jotka hoitaa kaiken. Siivooja käy siellä, asettaa avaimen koodilokeroon ja vie pyykit pesulaan. Kaikki hoituu ja omistajan ei tarvi käydä paikalla ollenkaan. Hoitavat vielä varailukalenterin ja vuokralaisen kanssa yhdeydessä olonkin.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat jo vuosia sitten ostivat asuntoja ja me veljeni kanssa muutettiin heidän ystävien asuntoihin ja heidän lapset vanhempien.
Tämähän on sitä pahempaa loisimista. Loistaan yhteiskunnan rahoilla vaikka ei tarvitsisi. Röyhkeää ja noloa. Pahinta loisimiskastia.
Toisin kuin se, että että saat tukia, kun oikeasti tarvitset niitä.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat jo vuosia sitten ostivat asuntoja ja me veljeni kanssa muutettiin heidän ystävien asuntoihin ja heidän lapset vanhempien.
Eli olet/sukusi on loinen.
OK.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ihan parasta tosiaan olisi, jos valtio saataisiin lyhentämään suomalaisten varakkaiden asuntosijoitusten lainalyhennykset. 😂
Samalla tavalla valtio siihen vuokraan on osallistunut oli vuokralla sitten oma lapsi tai jonkun muun lapsi. Miten se oikeasti eroaa että kenen lapsi siinä asunnossa asuu? Ei yhtään mitenkään.
Valtioko maksaa mielestäsi kaikkien vuokrat? Olen itsekin asunut kymmenisen vuotta vuokralla, julkiset asumisen tuet 0€.
Et kuitenkaan varmaan opiskelijoille suunnatussa 20m2 asunnossa? Sellainen on harvinaista ihmiselle, joka ei nosta tukia. Käytännössä kaikki jotka nuissa pikkukämpissä asuvat, nostavat jotain tukia.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on paluu vanhaan, 2000-luvulla omana opiskeluaikana asia oli juurikin näin, eikä kukaan itkenyt.
Paitsi, että silloin sai enemmän opintorahaa ja asumistukea. Nyt opintotuki on lainapainotteinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija maksaa vanhemmilleen vuokraa ja kerryttää omaisuuttaan. Hän myös perii vanhemniltaan asuntoon liittyvän omaisuuden.
Mitä se periminen ehkä 70 -vuotiaana siihen suttaa, jos on 20 -vuotiaan nälkä?
Nälkä? Varakkaalla?
Aivot puuttuu, ei rahaa/ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Minua tämä muutos harmittaa. Asumme omakotitalossa, jossa on erillinen pieni asunto. Lapset asuvat vielä kotona, ja kaikki tilat ovat omassa käytössä. Ajatus on, että kun lapset menevät opiskelemaan (varsin luultavasti ainakin yksi on jäämässä tähän kaupunkiin opiskelemaan), olisi tuo asunto vuokra-asuntona. Lapsi maksaisi siis aivan normaalisti vuokraa, mutta vuokralainen olisi meille tuttu.
Nyt meidän on pakko vuokrata asunto jollekin muulle opiskelijalle ja oma lapsi joutuu etsimään oman asuntonsa muualta. Tämä tuntuu järjettömältä.
Ymmärrän, että nämä kultalusikkasuut, jotka saavat vuokrarahat heti takaisin itselleen, herättää närää. Mutta jotain maalaisjärkeä olisi silti hyvä olla.
Voi, voi. Teillä on omakotitalo ja siinä erillinen asunto. Nyt ette pääse hyötymään Kelan tuista. Osanottoni. Julkista velkaa kun sattuu olemaan meidän veronmaksajien niskassa jo riittävästi.
Sitten valtio menee ja leikkaa asumistukia teidän, teidän omakotitalon ja sen erillisasunnon vahingoksi. Oi, oi... Nyt lapsenne ehkä muuttaa toisaalle ja saa viettää reipasta opiskelijaelämää ilman vanhempien kyttäystä. Ette pääse näkemään, millaista miisua tai kollia siellä juoksee yöjalassa. Joskus kannattaa katkaista napanuora ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Inkan täytyy nyt löytää samassa tilanteessa oleva toinen opiskelija ja vanhemmat vuokraavat asunnot lapsilleen ristiin. Simsalabim, asumistuet säilyy.
Tässä loinen neuvoo toista, tulevaa loista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lapsi maksaa vanhemmilleen rahalla jonka veronmaksajat maksavat hänelle ja sitten vanhemmat voivat sen lahjoittaa takaisin... Joo ei kiitos.
Ei enää jatkossa samassa määrin meidän veronmaksajien piikkiin.
Ei samassa, vaan suuremmassa. Vanhemmillehan tämä tulee halvemmaksi. Nuori on se joka on kärsijänä.
Kärsijänä? Maksamalla vuokraa kerryttää samalla OMAA perintövarallisuuttaan. Jos on vieraalla vuokralla kerryttää jonkun randomin varallisuutta. Jos nyt todellisuudessa edes vuokraa maksoi. Tiedän kolme vanhempien omistusasunnossa asunutta opiskelijaa, eikä yksikään maksanut vuokria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: "Käytämme sitten Airbnb:stä saamamme tulot lapsemme vuokrien maksuun" Kyllä tietää, että tämän kirjoittajan teksti on täyttä paskapuhetta :'''DD Siis ihan nauratti lukea tätä marttyyritekstiä, jossa haisee vahva paskanpuhuminen ja valehteleminen. Tuosta Airbnb:n vuokrauksesta verojen ynnämuiden kulujen jälkee ei jää paljoa mitään lapsen avustukseen. Helpommin menisi, jos suostuisivat vaan vuokraamaan olemattomalla vuokralla, mihin lapsella on varaa. Jos teillä on vuokra-asunto, niin ei se teidän lapsi ole siitä mihinkään muuttamassa.
Helsingissä Airbnb tuottaa huomattavasti paremmin kuin pitkäaikaisvuokra. Sori, kyllä heille hyvin tuosta käteen jää, ja saavat vielä kuluitta lomaillakin Helsingissä.
Kukas noissa airbnb korsuissa huolehtii siivouksesta, lakanoiden ja pyyhkeiden vaihdosta, avainten luovutu
Mitä väliä sillä edes on kuka ne huolehtii? Joka tapauksessa niin siivouksesta, lakanoista kuin avaimen välityksistäkin kulut ja työtunnit laskutetaan asiakkaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ihan parasta tosiaan olisi, jos valtio saataisiin lyhentämään suomalaisten varakkaiden asuntosijoitusten lainalyhennykset. 😂
Samalla tavalla valtio siihen vuokraan on osallistunut oli vuokralla sitten oma lapsi tai jonkun muun lapsi. Miten se oikeasti eroaa että kenen lapsi siinä asunnossa asuu? Ei yhtään mitenkään.
Siten, että jos vuokraaja on muu, sinun lapsesi joutuu etsimään sopivan asunnon ja ottamaan itse vastuun maksamisesta, ja sinä joudut etsimään vuokralaisen itse asuntoosi jos mielit rahoittaa ostoksesi verovaroilla.
Joutuu se lapsi sen vuokran tietysti maksamaan vaikka vanhemmillaan vuokralla olisikin. Kela kyllä huomaa jos tuollaista vilunkia on, ei niitä maksamatta voi jättää. Ja nyt tosiaan minulle tuleekin toinen vuokralainen, ei siinä ole minulle henkilökohtaisesti mitään ongelmaa. Tunnen nuoren ja hän on fiksu ihminen. Saan häneltä enemmän vuokraakin kuin omalta lapseltani pyysin.
Harmittaa vain oman lapseni puolesta kun juuri hänelle sopiva asunto onnistuttiin löytämään. Hän saa sitten tuet siihen uuteen asuntoonsa toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten, että jos vuokraaja on muu, sinun lapsesi joutuu etsimään sopivan asunnon ja ottamaan itse vastuun maksamisesta, ja sinä joudut etsimään vuokralaisen itse asuntoosi jos mielit rahoittaa ostoksesi verovaroilla.
Joutuu se lapsi sen vuokran tietysti maksamaan vaikka vanhemmillaan vuokralla olisikin. Kela kyllä huomaa jos tuollaista vilunkia on, ei niitä maksamatta voi jättää. Ja nyt tosiaan minulle tuleekin toinen vuokralainen, ei siinä ole minulle henkilökohtaisesti mitään ongelmaa. Tunnen nuoren ja hän on fiksu ihminen. Saan häneltä enemmän vuokraakin kuin omalta lapseltani pyysin.
Harmittaa vain oman lapseni puolesta kun juuri hänelle sopiva asunto onnistuttiin löytämään. Hän saa sitten tuet siihen uuteen asuntoonsa toki.
Maksimituet, todennäköisesti. Enemmänhän tässä vain verorahoja kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t: persaukinen, mutta varakasta keskiluokkaa ulospäin esittävä
T: hieman kognitiivisesti rajoittunut
(ei kannata lähteä arvailemaan muiden tilanteita, usein menee metsään)
Vierailija kirjoitti:
Voi nyyh, kun rikkaiden asuntosijoituksiin ja kiinteän omaisuutensa kartuttamiseen ei enää liikenekään ihan yhtä paljon veronmaksajien rahaa kuin aiemmin.
Nyt on vaikeampi pitää kiinni omaisuudesta ihan kelle tahansa. Köyhänä toivotaan kansan pysyvän.
Ei samassa, vaan suuremmassa. Vanhemmillehan tämä tulee halvemmaksi. Nuori on se joka on kärsijänä.