Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varaisitko lentoliput lapsivapaalle lennolle?

Vierailija
30.06.2025 |

Jos lentoyhtiöt tarjoaisi sellaisia?

Kommentit (215)

Vierailija
61/215 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista koskaan häiriintyneeni lentokoneessa lapsista. Harvemmin aikuisistakaan kyllä, ehkä olen matkustanut vain paikkoihin joihin känniääliöt eivät halua.

Vierailija
62/215 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti, ja vähintään pitäisi vaatia vanhempaa AINA ostamaan lapselle oma istuin iästä riippumatta. On älytöntä että se v*tun vauvva pidetään sylissä potkimassa ja hosumassa myös vieressä istujaa. Jos sillä olisi oma istuin, olisi edes vähän hajurakoa toisiin ympärillä istuviin. 

Ei voi, kun kansainvälinen ilmailulaki kieltää. Alle 2-vuotias matkustaa sylissä. Ei saa omaa istuinta. Moni ostaisikin, jos voisi. 

Pitää ostaa viereinen paikka kaverille joka ei sitten lähdekään lennolle...Aikoinaan otettiin matka Prahaan eikä keveri lähtenytkään, olivat riidoissa rouvansa kanssa. Rouva lähti ja kysyttiin että voidaanko vaihtaa matkustaja, eräs tuttu olisi lähtenyt mukaamme. Ei voi... eikä saa rahoja takaisinkaan, kysyi vielä neiti että annatteko istuinpaikan uudelleen myytäväksi, olisi tulijoita. No ei jos ei saada rahoja takaisin. Kiusaa se on pienikin kiusa, totesi neiti nyrpeänä. Niin, kuka kiusasi ketä... turha varmaan mainita että kyseessä oli Finnair. Olipahan tilavampaa matkustaa sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/215 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varaisi. Vaarana olisi joutua sellaiselle lennolle, missä on paljon lapsivihamielisiä, keskenkasvuisiksi jääneitä, itsekkäitä minä-minä-tyyppejä. Tai reitistä riippuen siellä voisi olla myös känniääliöitä. 

Vierailija
64/215 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Lapset ovat parasta maailmassa.

T: Antti Laine

Vierailija
65/215 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti, ja vähintään pitäisi vaatia vanhempaa AINA ostamaan lapselle oma istuin iästä riippumatta. On älytöntä että se v*tun vauvva pidetään sylissä potkimassa ja hosumassa myös vieressä istujaa. Jos sillä olisi oma istuin, olisi edes vähän hajurakoa toisiin ympärillä istuviin. 

Ei voi, kun kansainvälinen ilmailulaki kieltää. Alle 2-vuotias matkustaa sylissä. Ei saa omaa istuinta. Moni ostaisikin, jos voisi. 

Pitää ostaa viereinen paikka kaverille joka ei sitten lähdekään lennolle...Aikoinaan otettiin matka Prahaan eikä keveri lähtenytkään, olivat riidoissa rouvansa kanssa. Rouva lähti ja kysyttiin että voidaanko vaihtaa matkustaja, eräs tuttu olisi lähtenyt mukaamme. Ei voi... eikä saa rahoja takaisinkaan, kysyi vielä neiti että annatteko istuinpaikan uudelleen myytäväksi,

Tuossakin on vaarana, että se menee stand by -paikaksi ja siihen tulee esim. joku Finnairin henkilökuntaan kuuluva, joilla on oikeus matkustaa tyhjäksi jääneillä paikoilla. Siis sinänsä ei haittaa, jos vieruskaveri on finnairilainen, mutta ei se paikka siis välttämättä jää tyhjäksi vaikka kaveri ei lähtisi lennolle. 

Vierailija
66/215 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaisin. En ole mikään lastenvihaaja, mutta olen aivan kyllästynyt täysin kädettömiin ja välinpitämättömiin vanhempiin. Tuntuu että nykyään moni ei opeta lapselleen edes alkeellisia käytöstapoja eikä lasta uskalleta kieltään ollenkaan, ilmeisesti ajatellaan ettei lapselle saa missään tapauksessa tulla paha mieli. 

Vierailija
67/215 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En varaisi. Vaarana olisi joutua sellaiselle lennolle, missä on paljon lapsivihamielisiä, keskenkasvuisiksi jääneitä, itsekkäitä minä-minä-tyyppejä. Tai reitistä riippuen siellä voisi olla myös känniääliöitä. 

Ei millään pahalla, mutta tuntemistani ihmisistä kaikkein pahimmat minä minä tyypit ovat useamman lapsen vanhempia. 

Vierailija
68/215 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran olen saanut lentokoneesa ja bussissa selkänojaan potkuja/lyöntejä takapenkillä istuvilta lapsilta (joita äiti/isä ei valvo eikä puutu mitenkään vaikka istuu vieressä), että olisin kyllä mielelläni valmis maksamaan hieman extraa lapsivapaasta lennosta. Varsinkin jos olisi yön yli lento. Ajatuskin että 12 tunnin lento kaukomaille olisi pelkkää huutoa ja itkua... apua!?! Pari youtube videota olen nähnyt näistä kauhulennoista jossa vauva huutaa 8 tuntia putkeen... Ei kiitos.

Surullista että maailma on ajautunut tähän mutta ei tämä lapsettomien/lapsivapaiden vika ole että joutuu näitä miettiä. Nythän on kyse omasta hyvinvoinnista.

Vierailija
69/215 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuulla varaisin!

Vierailija
70/215 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä sepität mutta enemmän se on mielestäni lapsivihamielistä että vanhemmat eivät kasvata lapsiaan ja antavat riehua/huutaa/kiljua julkisilla paikoilla. Lapset siinä kärsii eniten kun eivät saa ohjausta jota tarvitsevat.

Vierailija
71/215 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, millaisessa tilanteessa voisin varata lipun lapsivapaalle lennolle. Ehkä, jos olisin menossa yksin tai aikuisporukassa sellaiseen kohteeseen, johossa käy paljon huonotapaisia lapsiperheitä, mutta en oikein osaa kuvitella miksi menisin sellaiseen paikkaan. Sitä paitsi toisiko lapsivapaus mitään lisäarvoa, koska hyvin luultavasti myös sinne menevät aikuisetkin olisivat huonotapaisia. Jos aikuinen ei kasvata lapsiaan käyttäytymään hyvin, niin tuskin hän itsekän kovin fiksusti osaa käyttäytyä, ja huonosti käyttäytyvät aikuiset häiritsevät vielä enemmän kuin lapset. Eikä se tee kenestäkään aikuisesta paremmin käyttäytyvää, että hänellä ei ole lapsia. 

Vierailija
72/215 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aikaa sitten lennolla neljä tuntii, joku nainen luki satua lapselleen KOVAAN ÄÄNEEN KOKO HELVETIN MATKAN. Kun päästiin perille lapsi nukahti. Karmee kokemus. 

Vierailija
73/215 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaisin. En ole mikään lastenvihaaja, mutta olen aivan kyllästynyt täysin kädettömiin ja välinpitämättömiin vanhempiin. Tuntuu että nykyään moni ei opeta lapselleen edes alkeellisia käytöstapoja eikä lasta uskalleta kieltään ollenkaan, ilmeisesti ajatellaan ettei lapselle saa missään tapauksessa tulla paha mieli. 

Hmm. Jotenkin minun on vaikea uskoa, että ihmisestä tulisi kädetön ja välinpitämätön vasta sitten, kun hän saa lapsen. 

Vierailija
74/215 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En , kun lapset mahtuu ainakin minun maailmaani. Ei sellaisia reittilentoja tietääkseni tällä hetkellä olekaan. Tietysti aina voi ostaa tilauslennon ja ottaa mukaan ketä haluaa.  

Työkaverin lapset töissä näin kesäaikaan? Mahtavia. Pikkuruiset lapset italialaisen pikkukylän ravintolassa myöhään illalla? Suloisia. Koululaiset pitämässä omaa kirppistä puistossa loman tullen mummin mobilepayn avulla? Riemastuttavia. 

Kolmevuotias potkimassa koko kehonsa voimalla istuimeni selkänojaa pitkällä lennolla, ilman että vanhempi puuttuu asiaan edes pyyntöni jälkeen? Voisin maksaa, ettei minun tarvitse kokea tällaista enää. Väärinhän se on, tuon vanhemman kuuluisi maksaa minulle, mutta sitä ei tule tässä maailmassa tapahtumaan. 

Vierailija
75/215 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja voisiko tätä mahdollisesti MUUTTAA?! Sehän tässä oli pointti, että tämä pitäisi muuttaa nykyköytännöstä, joka on aivan helvettiä sille viereen sattuvalle. 

En usko että kovin helposti voisi. Laki on tosiaan kansainvälinen, eli ei ole vain Suomen päätettävissä. Perustuu turvallisuuteen

Alle 2v lapsille saa kyllä varata oman istuinpaikan. Usein se ohitetaan kun alle 2v matkustaa ilman omaa paikkaa ilmaiseksi. Kaukolennoilla se pienen lapsen oma paikka on kyllä aika paljon mukavampi ainakin vanhemmalle. Vauvoille alle 9kg saa varta sellaisen vaunukopan tapaisen. Myös osa autojen turvakaukaloista käyvät ilmailu matkustamiseen. Omanikin ostin sillä perusteella, ihan perus britaxin kaukalo.

T. Paljon matkustava neljän äiti 

Vierailija
76/215 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin varaisin. Kävisin myös lapsivapaassa kaupassa ja asuisin lapsivapaassa kerrostalossa. Ja huom. en ole lapseton vaan omat on jo aikuisia eikä vaan jaksa yhtään alle 15-vuotiasta rääkyjää.

Vierailija
77/215 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Käytän aina tällaisia lapsivapaita vaihtoehtoja jos sellaisia on.

Vierailija
78/215 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varaisin. Tympäisee kun lapsimatkustajat potkivat istuimen selkänojaa tai oksentelevat tai huutavat/itkevät yms.

Niin, sinähän et ole koskaan itse ollut lapsi, et ole matkustanut lentokoneessa, et potkinut selkänojaa, et oksentanut etkä huutoitkenyt. Sinä olet syntynyt aikuisena.

Selkänojan potkiminen ei ole hyväksyttävää edes lapselta! Sinut on kasvatettu omituisesti, jos se on mielestäsi normaalia lapsen käytöstä. Myös huutaminen on monella lapsella sitä, että eivät vain osaa ja ymmärrä puhua normaaliäänellä, kun ei ole koskaan opetettu käytöstapoja.

Vierailija
79/215 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Espanjan lennoilla, myös reittilennoilla, näitä häirikkölapsiperheitä on paljon. Viimeksi takanani istui joku espanjalais-suomalainen perhe, jonka kersat häiriköivät koko 4,5 h lennon eikä vanhemmilla ollut mitään otetta heihin vaikka kahdella kielellä yrittivät. Pahimpia ovat lennot Aurinkorannikolle, mutta tosiaan myös Barcelona- ja Madrid-lennoilla näitä riittää.

Vierailija
80/215 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin pitää töiden takia lennellä siihenkin suuntaan. Niin saadaan vientieuroja Suomelle. Kannatan myös Bangkokin reiteille baariosastoa noille lomailijoille, samaan tapaan kuin junassa on ravintolavaunu. Kannatan myös lapsiperheille omaa osastoa niill

Lapsiperheitä on tietenkin reiteillä sinne missä ne lapsiperheet lomailee, Espanja, Kreikan saaret, Kroatia, mitä näitä nyt on. 

Ahaa. Huonosti käyttäytyvien lasten ongelma liittyykin siis Euroopan turistikohteisiin suuntautuviin lentoihin. Niihin mennään usein tilauslennoilla, eikä reittilennoilla. Jos olisi valittavana aikuisten lento ja lapsille sallittu lento, niin ottaisin ehkä kuitenkin sen lapsille sallitun. Ehkä olen niin pässi, etten usko noihin juttuihin potkivista ja huutavista lapsista ennen kuin itse näen sellaisia. Humalassa öykkäröiviä aikuisia sen sijaan olen nähnyt kyllä ihan tarpeeksi.