Miten arkesi parani, kun erosit puolisostasi pikkulapsiaikana?
Kysymykseni on osoitettu henkilöille, jotka ovat itse halunneet erota pikkulapsiaikana, siis ennen kuin lapsi on mennyt kouluun?
Kun itse ainakin ihmettelen, että miten se voi olla parempi/helpompi tilanne, että sulla on vaikka 4-vuotias lapsi, että sä hoidat hänet yksin vuoroviikoin tai enemmänkin, kuin että asuisit yhdessä lapsen toisen vanhemman kanssa ja hän jakaisi vanhemmuutta/lapsen asioiden hoitoa sun kanssa? Eikö se ole raskasta hoitaa lähes aina lapsen asiat yksin?
Kuulemma alle kouluikäisille ei edes suositella vuoroviikkoasumista.
Kommentit (74)
Varmaan aika avainasemassa usein onkin se, että sitä vanhemmuttaa ja lasten asioiden hoitoa ei jaeta (ainakaan tasapuolisesti) yhdessä asuessakaan.
On helpompi hoitaa ne itse kuin stressata hoitaako se toinen edes osuutensa ja parhaillaan sitten on vain yksi passattava lisää, pistää talouden sekaisin tai käy vain tyyliin kääntymässä puhtaiden vaatteiden toivossa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aika avainasemassa usein onkin se, että sitä vanhemmuttaa ja lasten asioiden hoitoa ei jaeta (ainakaan tasapuolisesti) yhdessä asuessakaan.
On helpompi hoitaa ne itse kuin stressata hoitaako se toinen edes osuutensa ja parhaillaan sitten on vain yksi passattava lisää, pistää talouden sekaisin tai käy vain tyyliin kääntymässä puhtaiden vaatteiden toivossa.
Mietin että onko tällaista oikeasti paljon vai onko kyseessä palstaantunutta marginaalia, jotta palstapellet syöttävät muka normaalina
Vierailija kirjoitti:
no kyllä minä ainakin oletan, että jos kumpikin on halunnut lasta yhtä paljon, niin silloin kumpikin hoitaa itse oman lapsensa 50/50. Asia erikseen, jos vaikka mies on hinkunut, että haluaa lapsen, eikä nainen niinkään ole innostunut, niin silloin minun mielestäni sen miehen on hoidettava lasta enemmän ja jäätävä pidemmäöksi aikaa vanhempainvapaalle.
Muuttui paljonkin. Pääsin takaisin töihin, puoliso saa nyt hoitaa lasta, kun sitä niin paljon halusi. Arki on paljon mukavampaa. Maksan elareita, mutta mulle jää silti paljon enemmän rahaa kuin aiemmin. Henkinen taakka on pienempi, kun mua ei yritetä koko ajan painostaa rooliin mitä en edes halunnut. Työnjako sovittiin kyllä ihan paperilla jo ennen kuin lasta edes yritettiin, syntymän jälkeen ex repi oman kopionsa ja nauroi päälle, ettei sillä ole mitään virkaa. Se sopimus oli kuitenkin yksi syy, miksi maksan niin pientä elatusmaksua.
Vierailija kirjoitti:
Oli yksi lapsi vähemmän hoidettavana.
Mies paljastui täydelliseksi lapseksi, kun olisi pitänyt ottaa vastuuta lapsiarjesta.
Oli helpotus.
Ja se tuli ihan täytenä yllätyksenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no kyllä minä ainakin oletan, että jos kumpikin on halunnut lasta yhtä paljon, niin silloin kumpikin hoitaa itse oman lapsensa 50/50. Asia erikseen, jos vaikka mies on hinkunut, että haluaa lapsen, eikä nainen niinkään ole innostunut, niin silloin minun mielestäni sen miehen on hoidettava lasta enemmän ja jäätävä pidemmäöksi aikaa vanhempainvapaalle.
Paljonko tuollaisessa tilanteessa kohtuullista maksaa naiselle, joka kuitenkin on raskaana ja synnyttää?
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta ainakin asumiskulut, ruokakulut ja laskut maksetaan puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli yksi lapsi vähemmän hoidettavana.
Mies paljastui täydelliseksi lapseksi, kun olisi pitänyt ottaa vastuuta lapsiarjesta.
Oli helpotus.
Ja se tuli ihan täytenä yllätyksenä?
Kyllä. Lapsiarki on täydellisen erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Oli yksi lapsi vähemmän hoidettavana. Mies paljastui täydelliseksi lapseksi, kun olisi pitänyt ottaa vastuuta lapsiarjesta. Oli helpotus.
Tämä on pariterapeuttien mukaan yleisin syy eroille pikkulapsiaikaan. Voi kun olisikin joku ,,pakkokurssi,, nuorille pareille, jotka suunnittelevat perheenlisäystä!
up