Onko sairaalaosastolla tarjottava ruoka suositusten mukaista, esim. kalaa kahdesti viikossa ja 500-800 g kasviksia?
Tietoa? Tai onko jossain nähtävillä sairaaloiden ruokalistat?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Et sinä sinä sinne asumaan jää. Sama mitä parina päivänä syö.
Niin, itse olen ollut 5 kk sairaalassa. Ruoka mautonta/pahaa, kukaan ei kysellyt saanko syötyä. Usein olin nälissäni. Ei varmaan auttanut vakavan sairauden voittamiseen. Kanttiinissa oli vain rasvaisia känttyjä ja kahvia, ei edes voileipiä.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan ei ole voimakkaasti maustettua koska ei ikäihmiset ole tottuneet syömään jotain chiliä
Chiliä löytyy joistakin ruoista. (Mango-chili)kanakeitto on yksi, jokin kalakastike oli toinen. Kyllä ne ikäihmisetkin syövät, vaihtoehto on ota tai jätä. Ei ole tulista ja potilaat kehuvat ruokia usein, ihme kyllä. Usein ruoilla on mahtipontisia ja pitkiä nimiä. Esittelen tarjoillessa Lapin keiton (savu)porokeittona, sitähän se on. Ja peruslaitosruoka on laktoositonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se osasto missä olin, niin ruoka oli täysin ala-arvoista mössöä. Valtava annos johon oli yritetty kätkeä mahdollisimman paljon kasviksia eikä yhtään lihaa. Kalaa en tainnut nähdä kuin pari eksynyttä palaa kalakeitossa. Leivälle ei saanut kuin yhden juustoviipaleen, kurkkua tai jos tuuri kävi niin lauantaimakkarasiivun. Aloin jemmaamaan noita päällisiä, että sain edes joka kolmas päivä syömäkelpoisen leivän. xD Jäi suurin osa syömättä tuolla jaksolla.
Saahan sinne viedä omiakin eväitä. Mikset vienyt ja pyytänyt jotain tuomaan?
Ai sokeana, kun molemmista silmistä oli lähtenyt näkö raivokkaan ja yllättävän tulehduksen seurauksena. Olin siellä täysin toisten armoilla. Kokeilepa itse ja tippaa tuli 30-60 minuutin välein yötä päivää silmiin.
Sairaalassa ollaan useimmiten toisten armoilla, ei kai sinne muuten joudu jäämään. Miten sun "sokeus" estää muita toimittamasta sulle ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä sinä sinne asumaan jää. Sama mitä parina päivänä syö.
Niin, itse olen ollut 5 kk sairaalassa. Ruoka mautonta/pahaa, kukaan ei kysellyt saanko syötyä. Usein olin nälissäni. Ei varmaan auttanut vakavan sairauden voittamiseen. Kanttiinissa oli vain rasvaisia känttyjä ja kahvia, ei edes voileipiä.
No mitä sulle ois pitänyt olla tarjolla sitten kun ei osaston ruoka kelpaa eikä kanttiinistakaan löydy mitään syötävää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se osasto missä olin, niin ruoka oli täysin ala-arvoista mössöä. Valtava annos johon oli yritetty kätkeä mahdollisimman paljon kasviksia eikä yhtään lihaa. Kalaa en tainnut nähdä kuin pari eksynyttä palaa kalakeitossa. Leivälle ei saanut kuin yhden juustoviipaleen, kurkkua tai jos tuuri kävi niin lauantaimakkarasiivun. Aloin jemmaamaan noita päällisiä, että sain edes joka kolmas päivä syömäkelpoisen leivän. xD Jäi suurin osa syömättä tuolla jaksolla.
Ai sokeana, kun molemmista silmistä oli lähtenyt näkö raivokkaan ja yllättävän tulehduksen seurauksena. Olin siellä täysin toisten armoilla. Kokeilepa itse ja tippaa tuli 30-60 minuutin välein yötä päivää silmiin
Näit kuitenkin voileivänpäällismakkarat?
Hyvin rajoitettuja ruokavaliota ihmisillä. Hoitoja, leikkauksia. Tähystyksiä, paastoja. Vaikea siinä on ruokaympyrää toteuttaa. Jos haluaa, voi vaikka Woltilla tilata ruokaa haluamastaan ravintolasta tai pyytää kaveria tuomaan vaikka Savoysta illallisen, jos hoito sen sallii. Lastensairaalaan useinkin uppoaa hampurilaisaterioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sokeana, kun molemmista silmistä oli lähtenyt näkö raivokkaan ja yllättävän tulehduksen seurauksena. Olin siellä täysin toisten armoilla. Kokeilepa itse ja tippaa tuli 30-60 minuutin välein yötä päivää silmiin
No esimerkiksi siten, että olisi pitänyt nähdä käyttää vaikka puhelinta, jotta johonkin olisi saanut yhteyden, ja vielä oletuksena, että joku tuttu olisi ollut samalla paikkakunnalla. Woltissa sun muissa ei ole tileja, koska koskaan en ole käyttänyt. Pyhä yksinkertaisuus. Sossunkin jouduin pyytämään täyttämään viralliset paperit puolestani, kun en nähnyt mitään. Hoitajilla valtava kiire, koska hoitajavaje. Teetermoksen täyttivät, kun ehtivät / muistivat. Laita laput silmille ja yritä tehdä normaalit elämän asiat, kuten vessat ja syömiset. Saat vähän osviittaa, ja valtava tuska, kun silmän hermot ovat paljaana.
HUSin alueen sairaaloissa joitakin kuukausia viime vuosina viettäneenä voisin sanoa, ettei siellä kasviksiin uskota. Satunnaien tomaattilohko tai kurkkuviipale leivälle ja ruuan kanssa saa desin maukasta porkkanaraastetta. Sitten voi kulua päivä pari, kun tulee desin verran maukasta lantturaastetta. Yhden mandariinin olen saanut.
Ruoka ok, eihän se maistunut oikein miltään, mutta se oli jonkun tekemää ja tuli eteen kellon tarkasti. Rakastin siksi.
Listat näkyy netissä kunkin sairaalan sivuilla, kun googlaa. Ne voi tsekata myös osastolta, kun aikaa on.
Sairaalaosastojen ruoka on kaikkea muuta kuin ravitsemussuositusten mukaista. Kasviksia on vain nimeksi. Nekin kasvikset ylikypsiä.
Erityisruokavaliota noudattavalle ei välttämättä ole tarjota mitään. Ainakin Jorvissa on minulle käynyt näin molemmilla kerroilla , vuosina 2017 ja 2024, kun olen siellä ollut. Tämä siitä huolimatta, että olin jo ennakkoon ilmoittanut erityisruokavaliostani.
Pitää myös itse aina varmistaa, että on tuotu oikeanlaista ruokaa. Ruuanjakaja pystyy aina tarkistamaan tiedot listoista sekä tarjottimella olevasta tietolapusta, onko laktoositon, maidoton, gluteeniton jne.
HUS:n sairaalojen listat löytyy täältä: https://menu.hus.fi/HUSAromieMenus/FI/Default/HUS/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sokeana, kun molemmista silmistä oli lähtenyt näkö raivokkaan ja yllättävän tulehduksen seurauksena. Olin siellä täysin toisten armoilla. Kokeilepa itse ja tippaa
Sinun napa ei ole ainoa jonka äärellä hoitajat joutuu juoksemaan. Ja tiedän kyllä kokemuksesta mitä osastolla oleminen on kun joudun siellä viettämään välillä useita kuukausia vuodesta koko loppuelämäni. Et sinä siellä nälkään kuole vaikka ei hetkellisesti näkökykyä olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osastolla näe ruokalistoja
Osastoilla on ruokalistat näkyvillä käytävällä/päiväsalissa. Ellei ole, kysy osastokeittiöstä, kollega järjestää. Meillä löytyy netistä Pirkanmaan Voimian sivuilta.
Hyvin hiilihydraattipainotteista, sokeria, sokeria, sokeria (jogurtit, mehukeitot, päiväkahvipullat, mehut). Kalaa kahdesti viikossa. Paljon einestä. -sairaalahuoltaja
Meillä saa antaa vain sokeritonta mehua. Aamu-ja iltapalaleipiin laitetaan salaattia, tomaattia ja kurkkua päälle. Hedelmiä saa tilata ja antaa potilaille. Ruoka on perunavoittoista eikä tosiaan mitään gurmeeta. Mutta kasviksia ja salaattia on lämpimän ruoan kanssa.
Jouduin kuukauden makaamaan. Laihduin 10 kg, kertoo sapuskoiden tasosta. Puuroa, pari leivänpalaa, erittäin laiha kahvi, lasi maitoa, pikku kuppi kaalisalaattia. Ei juuri lihaa. Perunaa ja siihen kastike.
Rahakysymys. Menkää privaattisairaalaan. Missä maksatte itse, niin saatte varmasti monipuolisempaa ruokaa. Verorahat alkaa olla vähissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Osastolla on sairaita ihmisiä. Sairaille ovat omat suosituksensa. Vuodepotilas ei tarvi energiaa yhtä paljoa kuin jalkeilla oleva ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä Oysissa ainakaan viime vuonna juuri kasviksia näkynyt.
Minä olen kasvissyöjä. Saan aina vielä lisäsalaatin tai pari kun mainitsen asiasta jo ruokavaliotietoja täytettäessä. Samoin pullat vaihdetaan hedelmiin ja kiisselit marjoihin kun niin pyydän. Ikävä kyllä lapsuudessa alkaneen kroonisen sairauden vuoksi joudun aika ajoin osastolla muutaman päivän viettämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osastolla näe ruokalistoja
Osastoilla on ruokalistat näkyvillä käytävällä/päiväsalissa. Ellei ole, kysy osastokeittiöstä, kollega järjestää. Meillä löytyy netistä Pirkanmaan Voimian sivuilta.
Hyvin hiilihydraattipainotteista, sokeria, sokeria, sokeria (jogurtit, mehukeitot, päiväkahvipullat, mehut). Kalaa kahdesti viikossa. Paljon einestä. -sairaalahuoltaja
Nuo sokeriset vaihdetaan sokeroimattomiin hedelmiin ja marjoihin pyydettäessä. Pullaakaan ei ole pakko syödä. Sen tilalle voi saada leipää tai hedelmän.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin kuukauden makaamaan. Laihduin 10 kg, kertoo sapuskoiden tasosta. Puuroa, pari leivänpalaa, erittäin laiha kahvi, lasi maitoa, pikku kuppi kaalisalaattia. Ei juuri lihaa. Perunaa ja siihen kastike.
Ja sun ylipainosta.
Osa joutuu jäämään pidemmäksi aikaa. Itselläni nyt neljäs viikko alkamassa huomenna.