Onko reilua, että äiti elättää täysi-ikäisen opiskelevan lapsen?
Maksaa asumiskulut ja ruoat, jotta lapsen ei tarvitsisi ottaa opintolainaa, eikä toinen vanhempi osallistu rahallisesti ollenkaan.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne hyvätuloisten lapset saa aivan kaiken helpommalla - nytkö sen vasta huomasit?
Saa ja ei saa. Kaikki minun tietämäni hyvätuloisten lapset ovat painaneet töitä lukiosta lähtien jopa opintojen ohessa. Se työn malli tulee kotoa.
Helppo tehdä töitä, kun työpaikka lankeaa eteen suhteilla. Köyhäkin tekisin, jos saisi isin avulla paikan. Vaan ei saa, kun ei ole esim. pressan poika.
Köyhälläkin voi olla suhteita. Eri asia jos on syrjäytynyt, oli sitten rikas tai köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Noin minä teen. Nyt alkaa vielä toinen lapsi opiskella. En halua lasten ottavan lainaa. Tässä on nyt vuosi menty vanhemman lapsen opiskelijaelämää tukien. Nyt syksyllä aloittaa toinen. Tuet vähenee opiskelijoilla, ja tiukkaa on. Haluan auttaa. Heidän luuseri isänsä on jossain. Eipä apuja tule.
Ei omat tuloni mitkään suuret ole. Elän itse niukasti, joten siksi on varaa auttaa.
Miksei lapset ota opintolainaa? Korko jotain 3% tällä hetkellä ja kun valmistuu ajoissa saa 40% lainasta anteeksi. Ei ole yhtään hyvää syytä miksei lainaa ottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne hyvätuloisten lapset saa aivan kaiken helpommalla - nytkö sen vasta huomasit?
Saa ja ei saa. Kaikki minun tietämäni hyvätuloisten lapset ovat painaneet töitä lukiosta lähtien jopa opintojen ohessa. Se työn malli tulee kotoa.
Helppo tehdä töitä, kun työpaikka lankeaa eteen suhteilla. Köyhäkin tekisin, jos saisi isin avulla paikan. Vaan ei saa, kun ei ole esim. pressan poika.
Mistään suhteistä ei ole ollut kyse. Ihan kaupoista, kioskeista ym on paikat hakeneet. Olleet kaikkien haettavissa kyseiset paikat. Se asenne on työhön eri riippuen kotitaustasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äidillä on varaa ja haluaa sen tehdä, niin silloin se on reilua. Jos äiti joutuu sen vuoksi tinkimään omista menoistaan enemmän kuin haluaisi, silloin se ei ole reilua. Jos lapsen isä ei halua osallistua, ei häntä voi siihen pakottaa.
Äiti elää työttömyyspäivärahan varassa.
Ap
No ei voi valittaa, että olisi huonot tuet, jos nillä voi muitakin elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin minä teen. Nyt alkaa vielä toinen lapsi opiskella. En halua lasten ottavan lainaa. Tässä on nyt vuosi menty vanhemman lapsen opiskelijaelämää tukien. Nyt syksyllä aloittaa toinen. Tuet vähenee opiskelijoilla, ja tiukkaa on. Haluan auttaa. Heidän luuseri isänsä on jossain. Eipä apuja tule.
Ei omat tuloni mitkään suuret ole. Elän itse niukasti, joten siksi on varaa auttaa.
Miksei lapset ota opintolainaa? Korko jotain 3% tällä hetkellä ja kun valmistuu ajoissa saa 40% lainasta anteeksi. Ei ole yhtään hyvää syytä miksei lainaa ottaisi.
Ihan varmasti on hyvä syy auttaa ettei lapset valmistu lainat niskassa. Työn saanti on epävarmaa ja milloin tahansa poistuu tuo lainan anteeksi saaminen. Se ei ole kuin yksi hallituksen päätös. Pystyn auttamaan, kun nipistän menoistani. Teen sen mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Voisi se opintorahakin olla isompi köyhille. Hyvätuloisten vanhempien lasten ei tarvitse opintolainaa ottaa, joten tuo lisää eriarvoisuutta.
Ap
Opintoraha ON isompi köyhille. Jos toista astetta suorittava koululainen asuu vanhempien luona niin vanhempien tulot vaikuttavat tuen määrään.
Et taida tietää paljonko se on :D Noin 100 euroa kuukaudessa vaikka vanhemman tulot olisi 0 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta syytä. Kaikki eivät valmistu juuri käsketyssä ajassa eikä se ole välttämättä oma valinta. Harvalla alalla on varma työpaikka, ja vaikka olisi, palkka ei ole mahtava. Opintolaina voi muodostua esteeksi esimerkiksi asuntolainan ottamiselle tai lasten saamiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi se opintorahakin olla isompi köyhille. Hyvätuloisten vanhempien lasten ei tarvitse opintolainaa ottaa, joten tuo lisää eriarvoisuutta.
Ap
Opintoraha ON isompi köyhille. Jos toista astetta suorittava koululainen asuu vanhempien luona niin vanhempien tulot vaikuttavat tuen määrään.
Et taida tietää paljonko se on :D Noin 100 euroa kuukaudessa vaikka vanhemman tulot olisi 0 euroa.
Onhan 109 euroa kuitenkin enemmän kuin 0 euroa. Eli köyhä saa enemmän kuin varakas. Pitäisikö opintorahan olla suurempi on sitten eri asia.
Tuokin oli ihan hyvä pointti, että tämä oikeisto- ja vasemmistohallitusten vuorottelu tekee politiikasta poukkoilevaa, eikä mikään etenkään nuorille tehty systeemi ole enää luotettava. Näkeehän sen noista opiskelijavalinnoistakin.
Onko tää ap nyt siis ko. nuoren äiti vai joku ihan ulkopuolinen henkilö, joka tietämättä kaikkia faktoja nyt nillittää vauva palstalla?
Onhan se tiestysti harmi jos toinen vanhempi ei elätykseen osallistu, mutta aina ei asiat mene niinkuin siellä kuuluisassa Strömsössä eikä elämä ole aina reilua.
Jos ap on nuoren äiti, niin lopeta hyvä ihminen nuoren kulujen maksu, jos et kuluja halua tai pysty maksamaan. Nähtävästi toinen vanhempi on oman päätöksensä jo tehnyt.
Jos taas olet asiassa ulkopuolinen, niin anna toisten hoitaa asiansa omalla tavallaan ja pidä sinä huoli omista asioistasi.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu lapsen sukupuolesta jos on lapsi on nainen niin eihön siinä tukemisessa ja auttamisesta ole mitään väärää kun naisen kuuluu aina saada apua muilta että nainen pääsee helpommalla ilman stressiä mutta jos lapsi on mies niin on todellakin väärin kun miesten pitää oppia tulemaan toimeen omillaan että.osaa sitten parisuhteessa auttaa, tukea ja maksaa puolison elämä
Omituinen höpöttäjä.👎
Tietenkin on. Minä maksan kahden opidkelijan elämisem.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta syytä. Kaikki eivät valmistu juuri käsketyssä ajassa eikä se ole välttämättä oma valinta. Harvalla alalla on varma työpaikka, ja vaikka olisi, palkka ei ole mahtava. Opintolaina voi muodostua esteeksi esimerkiksi asuntolainan ottamiselle tai &n
Tässä Apn tapauksessa olisi kyse maks. 1 vuoden opintolainasta, ehkä 9-10 kk. Sen takia ei jää asuntolaina tai lapset saamatta.
Joskus sen valmistumisen varmistaminen on taloudellisestikin järkevää, vaikka lainarahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta syytä. Kaikki eivät valmistu juuri käsketyssä ajassa eikä se ole välttämättä oma valinta. Harvalla alalla on varma työpaikka, ja vaikka olisi, palkka ei ole mahtava. Opintolaina voi muodostua
Sitä suuremmalla syyllä jättää ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äidillä on varaa ja haluaa sen tehdä, niin silloin se on reilua. Jos äiti joutuu sen vuoksi tinkimään omista menoistaan enemmän kuin haluaisi, silloin se ei ole reilua. Jos lapsen isä ei halua osallistua, ei häntä voi siihen pakottaa.
Äiti elää työttömyyspäivärahan varassa.
Ap
No sitten sossun luukulle. Niin muutkin tuossa tilanteessa tekee.
Ei saa toimeentulotukea, kun opintolaina lasketaan tuloksi vaikka sitä ei nostaisi.
Ap
Sekin on valinta ettei nosta. Mikä tämän aloituksen point
No sehän onkin. Kotona asuva 18v ei saa opintotukea jos vanhemman palkka on about mediaanin. Lainan saa.
Ehkä äidin olisi nyt parasta kannustaa poikaa ottamaan se opintolaina. Varsinkin jos talous alkaa mennä tosi heikoille. Voihan äiti auttaa sitten lainan takaisinmaksussa, jos silloin on parempi taloustilanne. Ja jos töitä ei opintojen päätyttyä löydy niin lainaahan ei voi silloin maksaa takaisin vaan se menee valtiontakaukseen.
Yksi lapsistani tosin maksoi opntolainansa takaisin toimeentulotuestaan. Sopi pankin kanssa tarpeeksi pienet kuukausierä ja oli tarkka rahankäyttäjä ja vähään tyytyväinen.
Itse elätän itseni, en vaivaisi pienituloista ulosotossa olevaa äitiäni kun hänellä on muitakin lapsia. Ymmärrän kuitenkin, että ei kaikilla ole tähän mahdollisuutta. Siksi on opintolaina.
t. opiskelija
Taas näitä sukupolvikysymyksiä.
Minulle ei tullut mieleenkään, että olisin pyytänyt tai odottanut vanhemmiltani rahaa opintoihin.
Otin kaiken opintotuen, minkä sain; laina mukaanlukien. Muistaakseni asumistukea ei ollutkaan. Opinnot olivat kurssimuotoiset, oli luentopakko, pitkät päivät, välillä yöpäivystys ja kesti lähes 6 vuotta.
Ihan on kuule jokaisen henk koht päätös ja asia joten älkääpäs puuttuko muiden ihmisten asioihin arvoisat sossutädit.