Onko reilua, että äiti elättää täysi-ikäisen opiskelevan lapsen?
Maksaa asumiskulut ja ruoat, jotta lapsen ei tarvitsisi ottaa opintolainaa, eikä toinen vanhempi osallistu rahallisesti ollenkaan.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se on reilua, jos vanhempi haluaa niin tehdä. Miksi pitäisi pakottaa lapsi ottamaan lainaa, jos on mahdollisuus maksaa hänen elämisensä ilman, että omista hankinnoista tarvitsee tinkiä?
Lapsi voi tehdä myös töitä opiskellessa.
Missä välissä se töitä tekisi, kun koulua on aamusta iltaan ja siihen tehtävät, tenttiin lukemiset jne. päälle?
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äidillä on varaa ja haluaa sen tehdä, niin silloin se on reilua. Jos äiti joutuu sen vuoksi tinkimään omista menoistaan enemmän kuin haluaisi, silloin se ei ole reilua. Jos lapsen isä ei halua osallistua, ei häntä voi siihen pakottaa.
Äiti elää työttömyyspäivärahan varassa.
Ap
Eipä taida elää. Hänellä voi olla osakevarallisuutta ja osinkotuloja. On olemassa pörssiyrityksiä, jotka maksavat kerran kuukaudessa osinkoja.
Se on jokaisen vanhemman oma asia, miten nämä hoidetaan. Toiset haluavat panostaa siihen, että lapsi voi keskittyä opintoihin ilman lainaa. Toiset eivät halua tai pysty. Molemmat ihan yhtä reiluja.
Itse luen aina vain avauksen. Muiden höpinät ei kiinnosta pätkän vertaa. 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän äiti tee sen vapaaehtoisesti.
En tiedä onko se niinkään vapaaehtoista, kun äidillä ei olisi rahaa siihen.
Ap
Kuka siis pakottaa? Ehkä äiti haluaa ettei lapsen tarvitse ottaa lainaa, vaikka itse sitten joutuukin tiukille. On se silti vapaaehtoista, ja äidin valinta.
Ei minulle mitään maksa laittaa pari perunaa lisää karttilaan. Enemmän maksaisi maksaa velkoja tms.
Vierailija kirjoitti:
Se on jokaisen vanhemman oma asia, miten nämä hoidetaan. Toiset haluavat panostaa siihen, että lapsi voi keskittyä opintoihin ilman lainaa. Toiset eivät halua tai pysty. Molemmat ihan yhtä reiluja.
Ei se kovin reilua ole, jos lopettaa elatuksen, vaikka lapsi ei ole selvinnyt vielä 2 asteen opinnoistakaan. Joku vastuu vanhemmalla.
Itse tuen kahta lasta ammattikorkeakouluopinnoissa. On selvä asia, että autan.
Saatte asumistukea? Kun nuori muuttaa pois, se laskee. Pystytkö jäämään nykyiseen asuntoon? Paljonko muutto maksaa? Onko pienempi asunto helppo löytää?
Mihin nuori käyttää nyt opintorahan? Maksaako hän siitä itse kulujaan kuten bussilipun, puhelinlaskun yms? Syökö hän koululla?
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle mitään maksa laittaa pari perunaa lisää karttilaan. Enemmän maksaisi maksaa velkoja tms.
Kyllä nuo jossain kohtaa osaa omilleen muuttaa. Siihen asti menee pari perunaa enemmän pataan ja jauhelihakastike suurustetaan useammalle. No problem.
Ainakaan lapsen ei kannata tällaisessa tapauksessa opiskella yliopistossa, vaan lyhyempi tutkinto riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kovin reilua ole, jos lopettaa elatuksen, vaikka lapsi ei ole selvinnyt vielä 2 asteen opinnoistakaan. Joku vastuu vanhemmalla.
Itse tuen kahta lasta ammattikorkeakouluopinnoissa. On selvä asia, että autan.
Vanhempien vastuuu päättyy lain mukaan siihen, kun lapsi täyttää 18v. Siihen mennessä ehtii kyllä 2. asteen opinnot suorittaa, jos opiskelee kunnolla eikä lepsuile. Sekin on hyvä muistaa, että kaikilla vanhemmilla ei ole samanlaista taloudellista tilannetta kuin sinulla. On täysin reilua, että vanhempi ei jätä esim. omia ruokia ostamatta vain, koska joku tanttarainen on sitä mieltä, että kaikki raha pitää antaa lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Jos äidillä on varaa ja haluaa sen tehdä, niin silloin se on reilua. Jos äiti joutuu sen vuoksi tinkimään omista menoistaan enemmän kuin haluaisi, silloin se ei ole reilua. Jos lapsen isä ei halua osallistua, ei häntä voi siihen pakottaa.
Ei äiti joudu mitään. Kyllä hän voi kieltäytyä, ja lapsi voi hakea opintolainaa. Ihan reilua, jos äiti omasta vapaasta tahdostaan tinkii omista menoistaan. Niin minä olen aina tehnyt. Lapset ensin, ja jos jotain jää, niin voi käyttää omiin juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt en Ap ymmärrä logiikkaasi. Sanot ettet halua nuoren nostavan opintolainaa ja samalla harkitset hänen potkaisemista pois kotoa?
Missä kohtaa olen sellaista harkinnut? Kerroin, etten ainakaan ole heittämässä häntä pihalle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan lapsen ei kannata tällaisessa tapauksessa opiskella yliopistossa, vaan lyhyempi tutkinto riittää.
Kyseinen lapsi yrittää suorittaa amista loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en Ap ymmärrä logiikkaasi. Sanot ettet halua nuoren nostavan opintolainaa ja samalla harkitset hänen potkaisemista pois kotoa?
Missä kohtaa olen sellaista harkinnut? Kerroin, etten ainakaan ole heittämässä häntä pihalle.
Ap
Mikä tässä sitten on ongelma? Ihan itse valitset, elätätkö täysi-ikäistä vai et.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan kaikille kolmelle lapselleni "opintotukea", jotta pärjäävät ilman lainaa. En näe tässä mitään ongelmaa. Minulla on sen verran hyvät tulot, että muutaman satasen tukimaksut eivät talouttani hetkauta isommin.
Silloinhan tilanne on ihan eri, jos on isot tulot.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti elää työttömyyspäivärahan varassa.
Ap
Eipä taida elää. Hänellä voi olla osakevarallisuutta ja osinkotuloja. On olemassa pörssiyrityksiä, jotka maksavat kerran kuukaudessa osinkoja.
Miksi muka ei eläisi? En nyt ihan tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan kaikille kolmelle lapselleni "opintotukea", jotta pärjäävät ilman lainaa. En näe tässä mitään ongelmaa. Minulla on sen verran hyvät tulot, että muutaman satasen tukimaksut eivät talouttani hetkauta isommin.
Silloinhan tilanne on ihan eri, jos on isot tulot.
Ap
No shit Sherlock! :D
Ei ap tuohon ole muuta ratkaisua kuin se opintolaina kun tukesi laskee.
Tai sitten sinun on työllistyttävä tai nuoren osa-aikatyöllistyttävä. Miikä tänä päivänä on vaikeaa.
Eiköhän hän vuoden sisällä valmistu joten tämä on vain väliaikaista.
Lapsi on varmaan poika. Poikien äidit paapovat lapsiaan ja hyvä kun avioon päästävät.