Onko reilua, että äiti elättää täysi-ikäisen opiskelevan lapsen?
Maksaa asumiskulut ja ruoat, jotta lapsen ei tarvitsisi ottaa opintolainaa, eikä toinen vanhempi osallistu rahallisesti ollenkaan.
Kommentit (146)
Jos lapsi on ahker ja yritteliäs ja äidillä pätäkkää, niin tietysti maksaa ja elättää.
Ne hyvätuloisten lapset saa aivan kaiken helpommalla - nytkö sen vasta huomasit?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako se, että onko reilua, ku. Toinen vanhempi ei auta? Lapsi voi hakea avustusta molemmilta vanhemmilta. Ainakin jos on18v ja lukiossa. En muista oliko sä opiskelijaa ustus vai mikä. Ennen kuin täyttää 18v niin lastenvaljojaan yhteyttä.
Ei se mitään avustusta saa, jos isä ei omatoimisesti halua sellaista maksaa. Sanovat, että otat sitä opintolainaa ja maksat opintosi sillä. Yli 18v saa elatustukea "pakolla" vain, jos ei ole mahdosta rahoittaa opintoja muilla keinoin.
Minäkin autan lapsiani. En vingu asiasta vaikka pihistän omista menoistani. Minulle se ei ole mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äidillä on varaa ja haluaa sen tehdä, niin silloin se on reilua. Jos äiti joutuu sen vuoksi tinkimään omista menoistaan enemmän kuin haluaisi, silloin se ei ole reilua. Jos lapsen isä ei halua osallistua, ei häntä voi siihen pakottaa.
Äiti elää työttömyyspäivärahan varassa.
Ap
No sitten sossun luukulle. Niin muutkin tuossa tilanteessa tekee.
Ei saa toimeentulotukea, kun opintolaina lasketaan tuloksi vaikka sitä ei nostaisi.
Ap
Sekin on valinta ettei nosta. Mikä tämän aloituksen pointti on? Tukia pitäisi saada enemmän?
Ei se noin mene enää täysi-ikäisen kohdalla. Lapsen itse pitää viedä asia oikeuteen, jotta saa koulutusavustusta. Sen saaminen ei ole automaatio ja sen määrä on joitain kymppejä eli ei mikään elatusavun suuruinen summa. J OS vanhemman tulot on pienet niin ei sitä määrätä edes maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän äiti tee sen vapaaehtoisesti.
En tiedä onko se niinkään vapaaehtoista, kun äidillä ei olisi rahaa siihen.
Ap
Mistäs sinä sen tiedät vaikka olisikin?
Miksi sitä opintolainaa pitää niin pelätä? Iät ajat niitä on otettu, ja maksettu poiskin ajan kanssa. En äitinä suostuisi ap:n tapaan elättämään isoa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän äiti tee sen vapaaehtoisesti.
En tiedä onko se niinkään vapaaehtoista, kun äidillä ei olisi rahaa siihen.
Ap
Mistäs sinä sen tiedät vaikka olisikin?
Ap puhuu itsestään kolmannessa persoonassa. Jonkin sortin persoonallisuushäiriö ilmeisesti kyseessä.
eri
Voisi se opintorahakin olla isompi köyhille. Hyvätuloisten vanhempien lasten ei tarvitse opintolainaa ottaa, joten tuo lisää eriarvoisuutta.
Ap
Opintoraha ON isompi köyhille. Jos toista astetta suorittava koululainen asuu vanhempien luona niin vanhempien tulot vaikuttavat tuen määrään.
Vierailija kirjoitti:
Ne hyvätuloisten lapset saa aivan kaiken helpommalla - nytkö sen vasta huomasit?
Saa ja ei saa. Kaikki minun tietämäni hyvätuloisten lapset ovat painaneet töitä lukiosta lähtien jopa opintojen ohessa. Se työn malli tulee kotoa.
Kun työttömyystukesi laskee niin teille tulee nälkä. Mitä sitten teet?
Sullekko ne rahat pitäisi mennä? Olet ilmeisesti kyseisen äidin miesystävä
Joskus etäisät suostuvat maksamasn koulutusavustusta kun tajuavat että se menee lapsen tilille. Sillähän nuori voi ostaa omat ruokansa itse.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kyseinen äiti on tämä ap. Jostain syystä puhuu itsestään enimmäkseen hän-muodossa, mutta paljasti jo ajat sitten, että on itse tämä äiti.
Vierailija kirjoitti:
Joskus etäisät suostuvat maksamasn koulutusavustusta kun tajuavat että se menee lapsen tilille. Sillähän nuori voi ostaa omat ruokansa itse.
Isä voi halutessaan siirtää rahaa lapsen tilille ihan ilman mitään avustussopimuksiakin.
Minulle on ihan selvää, että tuen lapsiani sen minkä voin. Täysin pyytämättä ja omasta halustani. Tekisin sen vaikka omien tarpeideni kustannuksella, antaisinhan miettimättä vaikka henkeni heidän puolestaan. Eli on kohdallani reilua.
Toisen tietoinen hyväksikäyttö ja kuppaaminen on sitten asia erikseen. Sellaista en katsoisi edes omalta lapseltani, eli riippuu täysin ihmisistä ja olosuhteista. Toisten puolesta ei oikein voi päättää onko reilua vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa ja ei saa. Kaikki minun tietämäni hyvätuloisten lapset ovat painaneet töitä lukiosta lähtien jopa opintojen ohessa. Se työn malli tulee kotoa.
Helppo tehdä töitä, kun työpaikka lankeaa eteen suhteilla. Köyhäkin tekisin, jos saisi isin avulla paikan. Vaan ei saa, kun ei ole esim. pressan poika.
Tämän takia ei kannata lapsia tehdä. Miehelle on NIIN helppoa vain ottaa ja lähteä. Minimi elarit tulee jos tulee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kyseinen äiti on tämä ap. Jostain syystä puhuu itsestään enimmäkseen hän-muodossa, mutta paljasti jo ajat sitten, että on itse tämä äiti.
No siinä tapauksessa kasvattaa selkärangan eikä ole kitisevä marttyyri. Joko auttaa tai ei auta ja piste. Ketään muuta ei kuitenkaan voi auttamaan pakottaa, joten isän osuuden pohtimiseen on turha energiaansa tuhlata.
Tarkoittaako se, että onko reilua, ku. Toinen vanhempi ei auta? Lapsi voi hakea avustusta molemmilta vanhemmilta. Ainakin jos on18v ja lukiossa. En muista oliko sä opiskelijaa ustus vai mikä. Ennen kuin täyttää 18v niin lastenvaljojaan yhteyttä.