Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada vaimo liikkumaan ilman riitelyä?

Vierailija
29.06.2025 |

Hei

Olemme viittäkymmentä lähestyvä pariskunta. Lapset kohta aikuisia. Olen huolissani vaimoni fyysisestä kunnosta tulevaisuudessa. 

Itse olen liikkunut säännöllisesti teini-ikäisestä. Opetan ja valmennan nykyisin, oma kilpaurheilu loppui lasten saamiseen. Lapset ovat perineet minun harrastukseni ja käyvät kanssani harjoituksissa useina päivinä viikossa. 

Vaimoni liikkui epäsäännöllisesti nuorena. Lasten myötä se väheni. Kymmenisen vuotta sitten se jäi kokonaan. Hän ei ole liikunnallinen ihminen. 

Minua ei häiritse suoraan liikunnan puute. Liikkumattomuuden vaikutukset näkyvät koko ajan selvemmin. On tullut painoa, selkää särkee, polvia särkee ja hyvää oloa haetaan esimerkiksi herkuttelusta. 

Kodin työt pyörivät vahvasti minun vastuullani. Vaimoni ei jaksa töiden jälkeen tehdä oikein mitään. Mikäli jokin työ on tekemättä se kuitenkin häiritsee häntä suuresti. Kotitöistä jaksan hoitaa suuremman osan, enkä koe vaikeana teettää töitä lapsillamme, tämä ei ole ongelma. 

Olen yrittänyt ehdottaa ja keksiä yhteistä harrastusta. Hankimme kotiin kuntoiluvälineitä hänen pyynnöstään, käyttämättä ovat. Yritän olla kannustava. En koskaan ole arvostellut, vähätellyt tai puuttunut hänen liikuntavalintoihinsa negatiivisesti. 

Tiedän mitä tapahtuu jos otan asian suoraan puheeksi. Hän suuttuu minulle ja alkaa kokea häpeää itsestään. Hän kokosi minun arvostelevan ulkonäköään, kaikki huomio olisi hänen painossaan. Vaikka yrittäisin valita sanani kuinka tarkasti. 

Mielestäni hän on hyvin kaunis nainen. Aina ollut ja on edelleen. Olemme molemmat vanhentuneet. En halua muuttaa häntä ulkoisesti, haluan hänen olevan terve ja toimintakykyinen kun lapsemme muuttavat omilleen. 

Onko kukaan koskaan kokenut onnistumista tälläisessä tilanteessa? Joko onnistunut rohkaisemaan kumppaninsa liikkumaan tai tullut rohkaistuksi ilman kriisiä parisuhteessa.

Kommentit (287)

Vierailija
1/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet tietoisesti naimisiin ihmisen kanssa, joka ei ole liikunnallinen ja häiriinnyt siitä, että hän ei ole liikunnallinen?

Sama kuin ostaisi talon junaradan vierestä ja alkaisi valittaa vieressä kulkevista junista.

Vierailija
2/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menet tietoisesti naimisiin ihmisen kanssa, joka ei ole liikunnallinen ja häiriinnyt siitä, että hän ei ole liikunnallinen?

Sama kuin ostaisi talon junaradan vierestä ja alkaisi valittaa vieressä kulkevista junista.

Niin minäkin ajattelen tästä.

Nyt lähtä ulos sohvaltaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäköähän sinä mietit, kun huomiosi on painossa eikä jaksamisessa ja terveydessä

Vierailija
5/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida olla sinun osaltasi paljoa tehtävissä. Ehkä lääkäri tai muu ammattilainen saattaisi kyetä motivoimaan häntä? Tai sitten ei. 

Vierailija
6/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni häiriinnyn hänen terveysongelmistaan. Liikunta itsessään on vain väline ei se tärkeä asia. 

Vierailija
7/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkonäköähän sinä mietit, kun huomiosi on painossa eikä jaksamisessa ja terveydessä

Mistä tälläinen vaikutelma syntyi?

Vierailija
8/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hän kokosi minun arvostelevan ulkonäköään, kaikki huomio olisi hänen painossaan"

Tuossa sinä itse kirjoitat huomion olevan painossa, joka vaikuttaa ulkonäköön

Vierailija
9/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju todistaa hyvin miksi AP on niin pulassa. Naisen saaminen liikkumaan on mahdotonta. 

Mikäli yrität puuttua naisen terveyteen ja auttaa. Se on avioliiton loppu. Et rakasta. Jos rakastaisit, niin ostaisit lisää sipsejä ja olisit hiljaa. 

Vierailija
10/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hän kokosi minun arvostelevan ulkonäköään, kaikki huomio olisi hänen painossaan"

Tuossa sinä itse kirjoitat huomion olevan painossa, joka vaikuttaa ulkonäköön

Kirjoitan HÄN KOKISI huomion olevan hänen painossaan. Ymmärrätkö että hän voi kokea näin vaikka minä yrittäisin sanoa ja ilmaista muuta. 

Vierailija
11/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju todistaa hyvin miksi AP on niin pulassa. Naisen saaminen liikkumaan on mahdotonta. 

Mikäli yrität puuttua naisen terveyteen ja auttaa. Se on avioliiton loppu. Et rakasta. Jos rakastaisit, niin ostaisit lisää sipsejä ja olisit hiljaa. 

Onko miehen tapoihin puuttuminen jotenkin helpompaa?

Vierailija
12/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo valjastetaan rattaiden eteen. Hänen naamansa edessä roikotetaan hillomunkkia, jota hän yrittää tavoitella.

Toinen toteutustapa on käyttää rattaiden sijaan juoksumattoa. 

Vierailija
13/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko miehen tapoihin puuttuminen jotenkin helpompaa?

On. Miehen tapoihin saa puuttua ja se on sosiaalisesti hyväksyttävää. Miehelle voi sanoa tämän lihonneen. Eihän se kivalta tunnu silloinkaan, mutta niin voi tehdä. 

On ihan normaalia että vaimot kieltävät miehiltään ruokia, juomia, nikotiinituotteita, vaatteita, hiustyylejä tai partakarvojen muotoja. 

Vierailija
14/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama ongelma, mutta mieheni kanssa. Hän ei jaksa oikein mitään. Jos liikkuu niin varmaankin pettyy itseensä kun ei jaksa samaan tapaan kuin nuorena. Tämän vuoksi ei liiku. Olen yrittänyt monenlaista. Ei mitään vaikutusta. Kävelykin nykyään niin hidasta ettei oikein ole mukava lenkkeillä yhdessä. 

Vierailija
15/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

..."vaikutukset näkyvät koko ajan selvemmin. On tullut painoa, selkää särkee, polvia särkee ja hyvää oloa haetaan esimerkiksi herkuttelusta."

Vierailija
16/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhkaa avioerolla. Se saa liikettä niveliin akalla kuin akalla. Toteuta myös se ero ja etsi (jos joku pitää olla) parempi kumppani.

Vierailija
17/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vaikea asia. Oma työstressi sai masentumaan ja liikunta jäi. En ole ollut kova liikkuja aiemminkaan. Terveysasiat sai uudelleen salille ja tanssimaan. 

Jos mieheni olisi huomautellut asiasta, niin olisin suuttunut. Ainoa millä hän olisi saanut minut liikkumaan olisi ollut että hän olisi lupautunut kanssani parisalsakurssille. Tanssiminen on hauskaa ja liikunta tulee sivutuotteena. 

Onko vaimollasi joku laji joka kiinnostaa tai olisi mieleinen? Jos ei niin ehdottaisin romanttisia kävelyretkiä iltaisin ihan kahdestaan. Jutellessa se lenkkiin tulee heitettyä huomaamatta. 

Vierailija
18/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

..."vaikutukset näkyvät koko ajan selvemmin. On tullut painoa, selkää särkee, polvia särkee ja hyvää oloa haetaan esimerkiksi herkuttelusta."

Eli paino mainitaan kerran. Muita syitä mainitaan kolme. Ulkonäköä ei mainita kertaakaan. 

Vierailija
19/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni häiriinnyn hänen terveysongelmistaan. Liikunta itsessään on vain väline ei se tärkeä asia. 

Onko vaimo käynyt lääkärissä terveysongelmistaan? Uppoaisiko neuvot paremmin, jos ne tulisivat asiantuntijalta? Ehkä saisi lähetteen fysioterapiaan, jossa saisi kannustusta.

Herkuttelusta lohdun hakeminen kuulostaa, että asiassa on emotionaalinenkin komponentti (kokemusta on). Esim. itse olen lopen uupunut, tiedän, että "pitäisi" liikkua, mutta pelkkä ajatus saa lyyhistymään. Sitten koen olevani huono, kun en tee, mitä pitäisi, ja haen lohtua syömisestä, josta tulee entistäkin paskempi olo. Ehkä sellainen liikuntamuoto, joka ottaisi huomioon myös henkisen puolen, tuntuisi paremmalta kuin "vaatimus" jostain rankasta hikiliikunnasta. Itse olen miettinyt joogaa tms. Tai alkuun vaikka ihan vain venyttely. Rauhallinen pyöräily myös tuntuu lempeältä kangistuneille nivelille. Minua ei kanssa koskaan ole kiinnostanut liikunta itsessään, mutta esim. rakastan metsiä ja valokuvausta, ja ennen tein monen tunnin lenkkejä metsissä kamera mukana (ja muutenkin kävelin todella paljon). Jalkavaivojen myötä se jäi.

Ajattelen, että ensin vaimosi pitäisi tutkituttaa terveysongelmat, ehkä aluksi lääkitä kipuja. Kun kaikki liikkuminen vain sattuu ja tulee huono olo, eipä sitä halua tehdä senkään vertaa. Ja myös huomioida henkinen puoli siinä, mitä vaimo haluaa ja jaksaa tehdä.

Vierailija
20/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtekää paritanssikurssille.