Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada vaimo liikkumaan ilman riitelyä?

Vierailija
29.06.2025 |

Hei

Olemme viittäkymmentä lähestyvä pariskunta. Lapset kohta aikuisia. Olen huolissani vaimoni fyysisestä kunnosta tulevaisuudessa. 

Itse olen liikkunut säännöllisesti teini-ikäisestä. Opetan ja valmennan nykyisin, oma kilpaurheilu loppui lasten saamiseen. Lapset ovat perineet minun harrastukseni ja käyvät kanssani harjoituksissa useina päivinä viikossa. 

Vaimoni liikkui epäsäännöllisesti nuorena. Lasten myötä se väheni. Kymmenisen vuotta sitten se jäi kokonaan. Hän ei ole liikunnallinen ihminen. 

Minua ei häiritse suoraan liikunnan puute. Liikkumattomuuden vaikutukset näkyvät koko ajan selvemmin. On tullut painoa, selkää särkee, polvia särkee ja hyvää oloa haetaan esimerkiksi herkuttelusta. 

Kodin työt pyörivät vahvasti minun vastuullani. Vaimoni ei jaksa töiden jälkeen tehdä oikein mitään. Mikäli jokin työ on tekemättä se kuitenkin häiritsee häntä suuresti. Kotitöistä jaksan hoitaa suuremman osan, enkä koe vaikeana teettää töitä lapsillamme, tämä ei ole ongelma. 

Olen yrittänyt ehdottaa ja keksiä yhteistä harrastusta. Hankimme kotiin kuntoiluvälineitä hänen pyynnöstään, käyttämättä ovat. Yritän olla kannustava. En koskaan ole arvostellut, vähätellyt tai puuttunut hänen liikuntavalintoihinsa negatiivisesti. 

Tiedän mitä tapahtuu jos otan asian suoraan puheeksi. Hän suuttuu minulle ja alkaa kokea häpeää itsestään. Hän kokosi minun arvostelevan ulkonäköään, kaikki huomio olisi hänen painossaan. Vaikka yrittäisin valita sanani kuinka tarkasti. 

Mielestäni hän on hyvin kaunis nainen. Aina ollut ja on edelleen. Olemme molemmat vanhentuneet. En halua muuttaa häntä ulkoisesti, haluan hänen olevan terve ja toimintakykyinen kun lapsemme muuttavat omilleen. 

Onko kukaan koskaan kokenut onnistumista tälläisessä tilanteessa? Joko onnistunut rohkaisemaan kumppaninsa liikkumaan tai tullut rohkaistuksi ilman kriisiä parisuhteessa.

Kommentit (287)

Vierailija
61/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän keinon, joka kyllä auttaa varmasti, mutta siinä voi tulla sitten muita haasteita mukana. Itselläni Iihastuminen toiseen mieheen sai ihan himoliikkujaksi. Että ehkä hommaat salaisen ihailijan hänelle, johon ihastua!

Eikai sen aina tarvi olla edes toinen. Kyllä sitä voi sen omankin miehen kanssa lähteä vaikka mihin jos hän on kiinnostavaa seuraa.

Oli miten oli, vika on aina miehessä. Jos kumppani ei liiku vaikka itse liikutaan, on sekin siitä kiinni, että ollaan tylsää seuraa.

Motivaatiostahan se liikkuminen lähtee. Toinen voi joko lisätä sitä motivaatiota tai vähentää sitä tylsyydellä entisestään. Vaihtelu usein virkistää joten ei se kumppanin vaihtaminen välttämättä huono vaihtoehto ole lisätä motivaatiota.

Vierailija
62/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nainen on liikkunut suhteen alussa mutta laiminlyönyt kokonaan liikkumisen myöhemmin ei alkuperäinen sopimus ole enää voimassa.

Ei miehellä ole myöskään mitään velvollisuutta ryhtyä naisensa omaishoitajaksi, varsinkaan jos syyt naisen kunnon rappeutumiseen johtuvat naisen omista päätöksistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän keinon, joka kyllä auttaa varmasti, mutta siinä voi tulla sitten muita haasteita mukana. Itselläni Iihastuminen toiseen mieheen sai ihan himoliikkujaksi. Että ehkä hommaat salaisen ihailijan hänelle, johon ihastua!

Eikai sen aina tarvi olla edes toinen. Kyllä sitä voi sen omankin miehen kanssa lähteä vaikka mihin jos hän on kiinnostavaa seuraa.

Oli miten oli, vika on aina miehessä. Jos kumppani ei liiku vaikka itse liikutaan, on sekin siitä kiinni, että ollaan tylsää seuraa.

Motivaatiostahan se liikkuminen lähtee. Toinen voi joko lisätä sitä motivaatiota tai vähentää sitä tylsyydellä entisestään. Vaihtelu usein virkistää joten ei se kumppanin vaihtaminen välttämättä huono vaihtoehto ole lisätä motivaatiota.

Sanopa tuo ketjussa, jossa aloittajan kumppani on mies ja annetaan ymmärtää että syy miehen liikkumattomuuteen on se, että kumppani on tylsää tai epämotivoivaa seuraa.

Vierailija
64/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy mikä motivoisi liikkumaan! Ehkä kauneushoidot, hieronta, matkat?!? Itseäni vaikea saada motivoitua liikkumisesta, mutta EM. Asiat parantaisi tilannetta. Tai että jokainen pudotettu kilo niin saa palkinnoksi 100-500€. Itsellä tämä haastavaa koska olen normaalipainoinen. Mulla oli myös vastaavanlainen mies joka tiesi alusta lähtien että lähes vihaan liikuntaa. Silti halusi väkisin parisuhdetta ja yritti muuttaa mua. Lahjoikin joskus rahalla ja hänen mieliksi tein Mutta lopulta mies jätti mut ja olen tyytyväinen että jätti 😅

Vierailija
65/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen on liikkunut suhteen alussa mutta laiminlyönyt kokonaan liikkumisen myöhemmin ei alkuperäinen sopimus ole enää voimassa.

Ei miehellä ole myöskään mitään velvollisuutta ryhtyä naisensa omaishoitajaksi, varsinkaan jos syyt naisen kunnon rappeutumiseen johtuvat naisen omista päätöksistä.

Mikä velvollisuus kenelläkään on ryhtyä omaishoitajaksi?

Vierailija
66/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun yksin polut tallaa toinen ehkä lähtee joskus. Parempi yksin kuin yhdessä aina.

Vierailija
67/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ostat juoksumaton tai kuntopyörän? 

Luulen, että vaimollesi on vaikea paikka lähteä kuntoilemaan muiden ihmisten nähden. Monella on tällainen rajoite. Esimerkiksi kuntosalille ei lähdetä ellei olla hyvässä kunnossa.

Vierailija
68/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi aloittaja on  narsisti, kaikki täsmää.

Joku vois pistää taas sen luettelon narsistin piirteistä.

Vierailija
69/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sanopa tuo ketjussa, jossa aloittajan kumppani on mies ja annetaan ymmärtää että syy miehen liikkumattomuuteen on se, että kumppani on tylsää tai epämotivoivaa seuraa."

Ihan vapaasti voit tekstin sinne kopioida.

Vierailija
70/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuuko se, että ehdotat sellaista tekemistä, jossa tulee liikuttua? Mennäänkö viikonloppuna merenrantaan katsomaan veneitä? Käydäänpä luontopolulla katsomassa, joko kielot kukkivat? Lähdetään etsimään, löytyykö jo kantarelleja. Laajennetaanko kasvimaata, jotta saadaan enemmän mansikkaa? 

Vierailija
71/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvästi aloittaja on  narsisti, kaikki täsmää.

Joku vois pistää taas sen luettelon narsistin piirteistä.

Narsisti on nykyään muotisana jota käytetään kun jonkun ihmisen toiminta ei vastaa termin käyttäjän toiveita. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä etteikö amatöörin diagnoosi voisi joskus osua kohdilleen, mutta termin yleisen käytön takia se on pieni todennäköisyys. Diagnoosia on ammattilaistenkin vaikea tehdä, tästä syystä sille ei ole omaa luokkaa vaan käytetään luokkaa muu persoonallisuushäiriö F60.8.

Yleensäkin jotta potilaalla voidaan diagnosoida narsistinen persoonallisuushäiriö, tulee hänellä toteutua vähintään viisi kohtaa seuraavista DSM IV-luokituksen kohdista jotka ovat:

- Henkilöllä on suuret käsitykset itsestään, hän voi liioitella lahjoillaan ja saavutuksillaan sekä odottaa perusteettomasti muiden pitävän häntä ylivertaisena.

- Henkilö keskittyy ajatuksissaan jatkuvasti mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta.

- Henkilö uskoo olevansa jotenkin erikoinen ja ainutlaatuinen. Lisäksi hän kokee, että häntä ymmärtävät vain muut huomattavat henkilöt ja instituutiot, joiden kanssa hänen tulisi olla tekemisissä.

- Henkilö vaatii korostunutta ihailua.

- Henkilö kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun ja saamaan toiveensa täytettyä

- Henkilö käyttää häikäilemättömästi muita hyväkseen.

- Henkilöllä on empaattisuuden puute: haluttomuus huomata toisten tunteita ja tarpeita tai eläytyä niihin.

- Henkilö on usein kateellinen muille tai uskoo myös muiden kadehtivan häntä.

- Henkilö on ylimielinen, hänellä on röyhkeä käytös tai asennoituminen.

Viralliseen, ammattilaisen tekemään diagnoosiin kuuluu lisäksi perusteellinen ja strukturoitu haastattelu, elämäntilanteen ja menneisyyden huomiointi, sekä läheisten kanssa keskustelu.

Vierailija
72/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos viet vaimon aina välillä kylpylään tai vähän parempaan uimahalliin? Siinä tulee uitua huomaamatta ja vaimo voi lähteä mielellään, jos sen ottaa mukavana parisuhdetekemisenä. Eihän se paljoa ole kerralla, mutta parempi kuin ei mitään. 

Jos vaimolle haluaa puhua asiasta, minä nostaisin esille vain sen, että vaimo vaikuttaa väsyneeltä eikä jaksa työpäivän jälkeen puuhailla (ei mainintaa lenkeistä tai liikunnasta tästä) ja haluaisit hänen siksi käyvän lääkärissä. Siellä hemoglobiini, ferritiini, kilpirauhasarvot ja ehkä reumatutkimus. Lisäksi teidän pitää raatorehellisesti käydä läpi, kuormittaako vaimoa arjessa joku (työ, parisuhde, muut ihmissuhteet, ikääntyvät omat vanhemmat, kotityöt, jne.)

Vierailija
73/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä miksi ihmiset haluavat elää vanhana toisten avustattevina.Näin tässäkin käy ,mikäli vaimo ei nosta persettä penkistä. Viiskymppisenä on viimeistään aloitettava tavoitteellinen kuntoilu jotta lihakset ei katoa kokonaan, varsinkin naisten ongelma. Mietin, onko vaimollasi vaihdevuodet alkaneet( tai esivaihdevuodet) ,koska silloin saattaa vetämättömyys lisääntyä(masennuksen kaltaista) estrogeenin laskusta johtuen.Kokemuksesta tiedän, että sohva veti puoleensa, kunnes hain hormonikorvaushoidon ja sain itseni takaisin.

Vierailija
74/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin ne vaivat ainakaan makaamalla paranee. Monet selkävaivatkin lähtisivät, kun ihmiset liikkuisivat ja vahvistaisivat ympäröiviä lihaksia. Tähän se pakollinen "no mursin selkäni seitsemästä kohtaa ja olen neliraajahalvaantunut, että yritä siinä sitten liikkua!!" 

Selkävaivat kyllä useinkin lähitisvät liikkumalla, joo, mutta polvivaivoihin sen sijaan auttaa paremmin painonpudotus kuin pelkkä liikunnan lisääminen. Ylipainoisena polvinivelten rasittaminen voi vain saada aikaan lisää kulumia ja pahentaa tilannetta. Esimerkiksi uinti olisi hyvä laji. Pyöräilykin rasittaa melko vähän niveliä, mutta ei ehkä ole tässä tapauksessa motivaation kannalta niin sopiva. Voi myös hyvinkin olla, ettei ole kyse vain psyykkisestä motivaation puutteesta vaan jostain elimellisestä ongelmasta. Jos fyysisiä syitä ei ole selvitetty ja poissuljettu, se kannattaa tehdä ensin. 

Vierailija
75/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ja tutkimukset voisi olla hyvä idea, mutta siinä on sama ongelma kuin kaikessa muussakin. 

Mikäli minä ehdotan lääkäriä ja tutkimuksia. On tämä aivan samaa suoraa puhetta kuin ongelman lähestyminen nimeämällä ongelma suoraan. 

Seuraus on loukkaantuminen, mielipaha ja häpeä. Juuri ne asiat joita yritän välttää. 

Vierailija
76/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkonäköähän sinä mietit, kun huomiosi on painossa eikä jaksamisessa ja terveydessä

Mistä tälläinen vaikutelma syntyi?

"Hän kokosi minun arvostelevan ulkonäköään, kaikki huomio olisi hänen painossaan"

Tuossa sinä itse kirjoitat huomion olevan painossa, joka vaikuttaa ulkonäköön

Luetun ymmärtäminen nykyään tällä tasolla?! Eihän ap kirjoita että huomio on vaimon painossa, vaimo KOKEE niin. Ei ap ajattele niin.

Vierailija
77/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ostat juoksumaton tai kuntopyörän? 

Luulen, että vaimollesi on vaikea paikka lähteä kuntoilemaan muiden ihmisten nähden. Monella on tällainen rajoite. Esimerkiksi kuntosalille ei lähdetä ellei olla hyvässä kunnossa.

Tämä on hyvä idea. Samalla voi katsoa sarjoja mikäli sellaisia seuraa. Kävelee samalla kun seuraa salattuja elämiä tms.

Vierailija
78/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy mikä motivoisi liikkumaan! Ehkä kauneushoidot, hieronta, matkat?!? Itseäni vaikea saada motivoitua liikkumisesta, mutta EM. Asiat parantaisi tilannetta. Tai että jokainen pudotettu kilo niin saa palkinnoksi 100-500€. Itsellä tämä haastavaa koska olen normaalipainoinen. Mulla oli myös vastaavanlainen mies joka tiesi alusta lähtien että lähes vihaan liikuntaa. Silti halusi väkisin parisuhdetta ja yritti muuttaa mua. Lahjoikin joskus rahalla ja hänen mieliksi tein Mutta lopulta mies jätti mut ja olen tyytyväinen että jätti 😅

Taloutemme on ollut täysin yhteinen jo yli 20 vuotta. Maksanko yhteiseltä tililtämme hänelle yhteiselle tilillemme?

Vierailija
79/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä velvollisuus kenelläkään on ryhtyä omaishoitajaksi?

Parisuhteessa on normaalia että puolisot huolehtivat toisistaan. Sitä kutsutaan rakastamiseksi ja välittämiseksi. Oman jaksamisensa rajoissa tietysti jokainen huolehtii. 

Vierailija
80/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkonäköähän sinä mietit, kun huomiosi on painossa eikä jaksamisessa ja terveydessä

Mistä tälläinen vaikutelma syntyi?

"Hän kokosi minun arvostelevan ulkonäköään, kaikki huomio olisi hänen painossaan"

Tuossa sinä itse kirjoitat huomion olevan painossa, joka vaikuttaa ulkonäköön

Luetun ymmärtäminen nykyään tällä tasolla?! Eihän ap kirjoita että huomio on vaimon painossa, vaimo KOKEE niin. Ei ap ajattele niin.

Taattua vauvapalsta laatua. Ei lueta vaan silmäillään ja tajutaan asiat kuten halutaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi