Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada vaimo liikkumaan ilman riitelyä?

Vierailija
29.06.2025 |

Hei

Olemme viittäkymmentä lähestyvä pariskunta. Lapset kohta aikuisia. Olen huolissani vaimoni fyysisestä kunnosta tulevaisuudessa. 

Itse olen liikkunut säännöllisesti teini-ikäisestä. Opetan ja valmennan nykyisin, oma kilpaurheilu loppui lasten saamiseen. Lapset ovat perineet minun harrastukseni ja käyvät kanssani harjoituksissa useina päivinä viikossa. 

Vaimoni liikkui epäsäännöllisesti nuorena. Lasten myötä se väheni. Kymmenisen vuotta sitten se jäi kokonaan. Hän ei ole liikunnallinen ihminen. 

Minua ei häiritse suoraan liikunnan puute. Liikkumattomuuden vaikutukset näkyvät koko ajan selvemmin. On tullut painoa, selkää särkee, polvia särkee ja hyvää oloa haetaan esimerkiksi herkuttelusta. 

Kodin työt pyörivät vahvasti minun vastuullani. Vaimoni ei jaksa töiden jälkeen tehdä oikein mitään. Mikäli jokin työ on tekemättä se kuitenkin häiritsee häntä suuresti. Kotitöistä jaksan hoitaa suuremman osan, enkä koe vaikeana teettää töitä lapsillamme, tämä ei ole ongelma. 

Olen yrittänyt ehdottaa ja keksiä yhteistä harrastusta. Hankimme kotiin kuntoiluvälineitä hänen pyynnöstään, käyttämättä ovat. Yritän olla kannustava. En koskaan ole arvostellut, vähätellyt tai puuttunut hänen liikuntavalintoihinsa negatiivisesti. 

Tiedän mitä tapahtuu jos otan asian suoraan puheeksi. Hän suuttuu minulle ja alkaa kokea häpeää itsestään. Hän kokosi minun arvostelevan ulkonäköään, kaikki huomio olisi hänen painossaan. Vaikka yrittäisin valita sanani kuinka tarkasti. 

Mielestäni hän on hyvin kaunis nainen. Aina ollut ja on edelleen. Olemme molemmat vanhentuneet. En halua muuttaa häntä ulkoisesti, haluan hänen olevan terve ja toimintakykyinen kun lapsemme muuttavat omilleen. 

Onko kukaan koskaan kokenut onnistumista tälläisessä tilanteessa? Joko onnistunut rohkaisemaan kumppaninsa liikkumaan tai tullut rohkaistuksi ilman kriisiä parisuhteessa.

Kommentit (287)

Vierailija
81/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ostat juoksumaton tai kuntopyörän? 

Luulen, että vaimollesi on vaikea paikka lähteä kuntoilemaan muiden ihmisten nähden. Monella on tällainen rajoite. Esimerkiksi kuntosalille ei lähdetä ellei olla hyvässä kunnossa.

Kuntopyörä ehkä, jos jaksaminen ja motivaatio riittävät. Mutta juoksumatolla juokseminen kipeiden polvien kanssa on täysin poissuljettu ajatus. 

Vierailija
82/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän keinon, joka kyllä auttaa varmasti, mutta siinä voi tulla sitten muita haasteita mukana. Itselläni Iihastuminen toiseen mieheen sai ihan himoliikkujaksi. Että ehkä hommaat salaisen ihailijan hänelle, johon ihastua!

Eikai sen aina tarvi olla edes toinen. Kyllä sitä voi sen omankin miehen kanssa lähteä vaikka mihin jos hän on kiinnostavaa seuraa.

Oli miten oli, vika on aina miehessä. Jos kumppani ei liiku vaikka itse liikutaan, on sekin siitä kiinni, että ollaan tylsää seuraa.

Ei tartte olla toinen, eikä vika ole välttämättä siinä nykyisessä puolisossa. Kerroin vain, mikä itselläni lisäsi sitä motivaatiota ainakin hetkellisesti, mutta voimakkaasti. Siitä oli sitten helpompi jatkaa maltillisemmalla määrällä liikuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lasten myötä väheni?

Minua ärsyttää, kun itselle kävi juuri noin. Imetys vei kilot, mutta imetyksen lopetettua paisuin kuin pullataikina, koska en yksinkertaisesti kerennyt tehdä mitään liikunnallista, koska hoidin niin lapset kuin kotityöt, laskujen maksut, polttopuiden teot, pesut, lasten sairastelut, neuvolat, harrastuksiin viemiset, kaupassakäynnit ja ruuat. Sen oman työssäkäyntini ohella. Mies taas työssäkäynnin lisäksi harrasteli kivasti kaikki vapaa-ajat ja ihmetteli, että miksi vaan valitan, ja alkoi harrastella vielä enemmän, koska vain valitin. Ei mennyt edes ratakiskosta kaaliin, että minulla ei riitä päivässä tunnit, jos teen kaiken yksin!

Nyt kun lapset jo vähän itsenäisempiä, kykenee taas vähän liikkumaan. Ja mieskin nykyään toisen harteilla.

Luitko aloituksen? Ap hoitaa kotityöt, lasten kanssa. Ei vaimo.

Vierailija
84/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos viet vaimon aina välillä kylpylään tai vähän parempaan uimahalliin? Siinä tulee uitua huomaamatta ja vaimo voi lähteä mielellään, jos sen ottaa mukavana parisuhdetekemisenä. Eihän se paljoa ole kerralla, mutta parempi kuin ei mitään. 

Jos vaimolle haluaa puhua asiasta, minä nostaisin esille vain sen, että vaimo vaikuttaa väsyneeltä eikä jaksa työpäivän jälkeen puuhailla (ei mainintaa lenkeistä tai liikunnasta tästä) ja haluaisit hänen siksi käyvän lääkärissä. Siellä hemoglobiini, ferritiini, kilpirauhasarvot ja ehkä reumatutkimus. Lisäksi teidän pitää raatorehellisesti käydä läpi, kuormittaako vaimoa arjessa joku (työ, parisuhde, muut ihmissuhteet, ikääntyvät omat vanhemmat, kotityöt, jne.)

Kylpylä ei välttämättä toimi, jos ap vaimo ei pidä kylpylöistä. 

Vierailija
85/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy mikä motivoisi liikkumaan! Ehkä kauneushoidot, hieronta, matkat?!? Itseäni vaikea saada motivoitua liikkumisesta, mutta EM. Asiat parantaisi tilannetta. Tai että jokainen pudotettu kilo niin saa palkinnoksi 100-500€. Itsellä tämä haastavaa koska olen normaalipainoinen. Mulla oli myös vastaavanlainen mies joka tiesi alusta lähtien että lähes vihaan liikuntaa. Silti halusi väkisin parisuhdetta ja yritti muuttaa mua. Lahjoikin joskus rahalla ja hänen mieliksi tein Mutta lopulta mies jätti mut ja olen tyytyväinen että jätti 😅

Taloutemme on ollut täysin yhteinen jo yli 20 vuotta. Hankala maksaa hänelle rahoista jotka ovat jo hänen. Kauneushoidoissa hän saa käydä jo nyt, niin paljon kuin itse haluaa ja minä siitä vain tykkään. 

Vierailija
86/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menet tietoisesti naimisiin ihmisen kanssa, joka ei ole liikunnallinen ja häiriinnyt siitä, että hän ei ole liikunnallinen?

Sama kuin ostaisi talon junaradan vierestä ja alkaisi valittaa vieressä kulkevista junista.

Ontuva vertaus. Vaimo pysyi kuosissa ja terveenä nuorempana, mutta ei huolehdi itsestään enää keski-iässä, jolloin olisi jo viimeistään erityisen tärkeää huolehtia kunnostaan ja terveydestään, paino hoituu terveellisiin lukemiin siinä sivussa.

Vierailija
87/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaisin keskustelua siitä jaksamisen näkökulmasta. Eihän se reilua ole, jos joudut hoitamaan kodin, kun vaimo ei jaksa. Kropasta täytyy pitää huolta näin vanhemmiten. Itsellä palaa heti selkä- ja hartiakivut, jos pidän pidemmän tauon salista. Ei muakaan kiinnostanut nuorena urheilu, kun oli muutenkin hoikka, eikä sattunut mihinkään. Eikä meillä kotona kukaan urheillut, joten en ollut sellaista tapaa oppinut. Nelikymppisenä oli pakko opetella oman hyvinvoinnin takia liikkumaan.

Vierailija
88/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen on liikkunut suhteen alussa mutta laiminlyönyt kokonaan liikkumisen myöhemmin ei alkuperäinen sopimus ole enää voimassa.

Ei miehellä ole myöskään mitään velvollisuutta ryhtyä naisensa omaishoitajaksi, varsinkaan jos syyt naisen kunnon rappeutumiseen johtuvat naisen omista päätöksistä.

Mikä velvollisuus kenelläkään on ryhtyä omaishoitajaksi?

Parisuhteessa on normaalia että puolisot huolehtivat toisistaan. Sitä kutsutaan rakastamiseksi ja välittämiseksi. Oman jaksamisensa rajoissa tietysti jokainen huolehtii. 

Onko rakastaminen joku velvollisuus? Minusta se lähtee ihan jostain muusta kuin velvollisuudesta.

Vierailija
89/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että vaimollesi on vaikea paikka lähteä kuntoilemaan muiden ihmisten nähden. Monella on tällainen rajoite. Esimerkiksi kuntosalille ei lähdetä ellei olla hyvässä kunnossa.

Kuntopyörä ehkä, jos jaksaminen ja motivaatio riittävät. Mutta juoksumatolla juokseminen kipeiden polvien kanssa on täysin poissuljettu ajatus. 

Entä kävely matolla? Siitä hyvä, että voi kävellä niin pitkään kuin pystyy.

Vierailija
90/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntopyörä ei kyllä aita selkäkipuihin. Pilatekseen, joogaan tai ihan vaan salille. Pyytää ammatilaiselta ohjelman, jolla paikat pysyy kunnossa ja kivut poissa.

Vierailija
91/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ja tutkimukset voisi olla hyvä idea, mutta siinä on sama ongelma kuin kaikessa muussakin. 

Mikäli minä ehdotan lääkäriä ja tutkimuksia. On tämä aivan samaa suoraa puhetta kuin ongelman lähestyminen nimeämällä ongelma suoraan. 

Seuraus on loukkaantuminen, mielipaha ja häpeä. Juuri ne asiat joita yritän välttää. 

Ehdotin jo, että otat asian esille sillä kulmalla, että väsyy kävellessä aiempaa enemmän, minkä vuoksi lääkärissä on hyvä käydä. Jos oma puolisoni noin ilmiselvästi voisi huonosti, tekisin kaikkeni saadakseni hänet tutkimuksiin.

Vierailija
92/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ehdottanut tanssia, joogaa, pilatesta, uimista ja pyöräilyä. Valmentajana minulla on aika hyvä käsitys mikä liikunta on hikijumppaa ja epämiellyttävää vähemmän liikkuneelle. En halua liikunnan muodostavan terveysriskiä jonka liian rankka harjoittelu voisi muodostaa. 

En kannusta liikkumaan säännöllisesti. Se voisi tuntua painostamiselta.

Lääkärissä hän on käynyt polvikipujen takia. Ei tahtoisi mennä uudestaan koska siellä paino nousee esiin keskusteluissa. 

Kuten tämäkin ketju osoittaa aihe on todella arka. Ymmärrän sen. Yritän löytää keinon vaikuttaa ja auttaa ilman loukkaamista. 

Kuulostat todella fiksulta puolisolta! Polvikipuihin monesti auttaa kevyt liikunta, kuten mainitsemasi uinti. Motivaatio liikkumiseen on vain ikävä kyllä hankala ulkopuolisen saada aikaan, sillä puolisosi täytyy itse huomata liikunnan hyvät puolet ja sen tuoma ilo, muuten siitä tulee pakkopullaa joka ei vie pitkälle. 

Voisiko tässä lähteä ensin liikkeelle ruokavaliosta? Kokkailkaa hyvää terveellistä ruokaa yhdessä ja sitten alkaa lisätä liikuntaa jotenkin. En ottaisi painoasiaa esille, vaan koittaisin kysyä mikä hänelle tuo hyvän mielen ja olon, muu kuin herkut ja sitten lähteä sitä toteuttamaan. Jotta muutos lähtisi hänestä itsestään.  Se voi hyvin olla alkuun esim. soutelu järvellä, suppailu, kalastus, golf, metsässä vaeltaminen ym. Eli ei suoraan virallista urheilua vaan lempeämpää yhdessä tekemistä. 

Vierailija
93/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ja tutkimukset voisi olla hyvä idea, mutta siinä on sama ongelma kuin kaikessa muussakin. 

Mikäli minä ehdotan lääkäriä ja tutkimuksia. On tämä aivan samaa suoraa puhetta kuin ongelman lähestyminen nimeämällä ongelma suoraan. 

Seuraus on loukkaantuminen, mielipaha ja häpeä. Juuri ne asiat joita yritän välttää. 

Pelkkä ehdottelu ei autakaan, vaan sen voi kokea syyllistävänä, kun itsellään ei voimavarat riitä. Mutta tehkääpä näin: Laitatte ilalla lapset nukkumaan ja menette yhdessä nettiin omaoloon, vaimo tunnistautuu käyttäjäksi ja teette oirekyselyn ja lähetätte terveysasemalle. Se on välittämistä ja tukemista. Näin saatte homman alulle, hoitaja soittaa vaimolle sieltä seuraavana päivänä, tekee labralähetteet ja varaa tarvittaessa lääkäriajan. 

Vierailija
94/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntooyörä  lähti juuri roskalavalle kun oli vain tiellä siivotessa. Aikaisemmin saman kohtalon koki soutulaite. Olen ollut kannustava erilaisia liikuntavälineitä hommattaessa. Olen osallistunut. Olen treenannut itse niillä, sen mitä olen jaksanut. 

Ei minun omakaan motivaationi riitä kotona jumppaamiseen. En syytä vaimoani ettei hänenkään. Olen kuitenkin tukenut kun hän on halunnut yrittää. 

Vierailija
95/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkonäköähän sinä mietit, kun huomiosi on painossa eikä jaksamisessa ja terveydessä

Mistä tälläinen vaikutelma syntyi?

"Hän kokosi minun arvostelevan ulkonäköään, kaikki huomio olisi hänen painossaan"

Tuossa sinä itse kirjoitat huomion olevan painossa, joka vaikuttaa ulkonäköön

Kirjoitan HÄN KOKISI huomion olevan hänen painossaan. Ymmärrätkö että hän voi kokea näin vaikka minä yrittäisin sanoa ja ilmaista muuta. 

Ehkä hän itse häpeää kertyneitä kilojaan ja on sen vuoksi yliherkkä koskien puheenaiheita kuten liikunta ja terveellinen ruokavalio, tms.

Vierailija
96/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patista vaimo lääkäriin. Jos on vaikka raudanpuutos tai kilpirauhasen vajaatoiminta. Kokemusta molemmista ja se väsymys on sitä luokkaa, ettei meinaa arkielämästä selviytyä mitenkään.

Vierailija
97/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et yhtään mitenkään, jos hän ei itse halua. Luulen, että jokainen ehdotus, vihjailu tms. pahentaa vain tilannetta. Liikkumisen halun pitää tulla häneltä itseltään. Vaimosi on sen ikäinen, että hän mahdollisesti kärsii esivaihdevuosioireista. Nivelsäryt, väsymys, ärtymys, masennus voivat aiheutua myös tästä.

Mutta nuo oireet usein myös helpottuisivat liikunnalla. 

Vierailija
98/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tuskin on kyse motivaatiosta, vaan jostain terveysongelmasta, mikä on selvitettävä.

Vierailija
99/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on kokonaisuus. Olen nähnyt tuon saman ilmiön lapsuudenkodissani: laihtuminen tapahtui ruokailun muutoksella jopa kotisohvalta käsin, eli sokeri pois. Lääkäri vaati, ja puolisoiden piti molempien sitoutua muutokseen eli laihdutettava ei retkahda ja laihduttajan tuen pitää olla kuin kallio/kuin pomo (nyt tehdään näin). Sohvaperuna ei lähde ylös ulos lenkille, hän on mukavuudenhaluinen tai hänellä on jokin muu mielenkiinnon kohde jonka voi tehdä kotona  (se ei vain ole nyt liikunta, esim. lukuharrastus). Vaikka pyytäisit ulos kävelylle niin se toinen tekee sen päätöksen. Nyt sama tilanne toistumassa omassa kodissani: miksi? Tietoa on, miksei mitään tapahdu? Muutos puuttuu. Pitäiskö kopioida yhtä telkkasarjaa: tässä pöydällä on 10 000€ ja saat ne, jos onnistut laihtua 10 kg. 

Vierailija
100/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naiselle pitää puhua kuin lapselle? Kertokaa oikeasti. 

Miksi nainen menee rikki jos kerrotaan tosiasiat ja vaaditaan tekemään niille jotain?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän