Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada vaimo liikkumaan ilman riitelyä?

Vierailija
29.06.2025 |

Hei

Olemme viittäkymmentä lähestyvä pariskunta. Lapset kohta aikuisia. Olen huolissani vaimoni fyysisestä kunnosta tulevaisuudessa. 

Itse olen liikkunut säännöllisesti teini-ikäisestä. Opetan ja valmennan nykyisin, oma kilpaurheilu loppui lasten saamiseen. Lapset ovat perineet minun harrastukseni ja käyvät kanssani harjoituksissa useina päivinä viikossa. 

Vaimoni liikkui epäsäännöllisesti nuorena. Lasten myötä se väheni. Kymmenisen vuotta sitten se jäi kokonaan. Hän ei ole liikunnallinen ihminen. 

Minua ei häiritse suoraan liikunnan puute. Liikkumattomuuden vaikutukset näkyvät koko ajan selvemmin. On tullut painoa, selkää särkee, polvia särkee ja hyvää oloa haetaan esimerkiksi herkuttelusta. 

Kodin työt pyörivät vahvasti minun vastuullani. Vaimoni ei jaksa töiden jälkeen tehdä oikein mitään. Mikäli jokin työ on tekemättä se kuitenkin häiritsee häntä suuresti. Kotitöistä jaksan hoitaa suuremman osan, enkä koe vaikeana teettää töitä lapsillamme, tämä ei ole ongelma. 

Olen yrittänyt ehdottaa ja keksiä yhteistä harrastusta. Hankimme kotiin kuntoiluvälineitä hänen pyynnöstään, käyttämättä ovat. Yritän olla kannustava. En koskaan ole arvostellut, vähätellyt tai puuttunut hänen liikuntavalintoihinsa negatiivisesti. 

Tiedän mitä tapahtuu jos otan asian suoraan puheeksi. Hän suuttuu minulle ja alkaa kokea häpeää itsestään. Hän kokosi minun arvostelevan ulkonäköään, kaikki huomio olisi hänen painossaan. Vaikka yrittäisin valita sanani kuinka tarkasti. 

Mielestäni hän on hyvin kaunis nainen. Aina ollut ja on edelleen. Olemme molemmat vanhentuneet. En halua muuttaa häntä ulkoisesti, haluan hänen olevan terve ja toimintakykyinen kun lapsemme muuttavat omilleen. 

Onko kukaan koskaan kokenut onnistumista tälläisessä tilanteessa? Joko onnistunut rohkaisemaan kumppaninsa liikkumaan tai tullut rohkaistuksi ilman kriisiä parisuhteessa.

Kommentit (287)

Vierailija
41/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmaan mitenkään.

Olet tietoisesti mennyt naimisiin ihmisen kanssa joka ei ole kiinnostunut urheilusta ja jonka asenne siihen on se, että vähän huidotaan jotain joskus terveyden takia tai jotain.

Sori, mutta jos ihminen ei halua liikkua, ei se liiku. Sanon tämän itse myös himourheilijana joka tosin löysi sen liikunnan ja omat lajit vasta reilusti parikymppisenä.

Vierailija
42/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesta voin sanoa, että liikunta alkaa tuntua paljon mukavammalta sen jälkeen kun ensin saa muutaman ylimääräisen kilon karistetuksi. Kyllä siihen siis nyt kannattaa pyrkiä. Paino on kuitenkin herkkä asia, jonka puheeksi ottamisessa on riskinsä. Laihduttamisen aloittaminen myös vaatii henkisiä voimavaroja eikä onnistu, jos on noin uupunut, ettei työpäivän jälkeen jaksa mitään. Suosittelen käyntiä terveysasemalle tai työterveyshuoltoon, peruslabrat, mm. verensokeri ja kilpirauhasarvot, olisi hyvä tarkistuttaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju todistaa hyvin miksi AP on niin pulassa. Naisen saaminen liikkumaan on mahdotonta. 

Mikäli yrität puuttua naisen terveyteen ja auttaa. Se on avioliiton loppu. Et rakasta. Jos rakastaisit, niin ostaisit lisää sipsejä ja olisit hiljaa. 

Onko miehen tapoihin puuttuminen jotenkin helpompaa?

On. Miehen tapoihin saa puuttua ja se on sosiaalisesti hyväksyttävää. Miehelle voi sanoa tämän lihonneen. Eihän se kivalta tunnu silloinkaan, mutta niin voi tehdä. 

On ihan normaalia että vaimot kieltävät miehiltään ruokia, juomia, nikotiinituotteita, vaatteita, hiustyylejä tai partakarvojen muotoja. 

Ja mies muuttaa tapansa kun nainen sanoo että "Ei saa...

Mikä ongelma tuossa on?

Vierailija
44/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et yhtään mitenkään, jos hän ei itse halua. Luulen, että jokainen ehdotus, vihjailu tms. pahentaa vain tilannetta. Liikkumisen halun pitää tulla häneltä itseltään. Vaimosi on sen ikäinen, että hän mahdollisesti kärsii esivaihdevuosioireista. Nivelsäryt, väsymys, ärtymys, masennus voivat aiheutua myös tästä.

Vierailija
45/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun vaimos on masentunut, koska sä olet puupää. Olet niitä ihmisiä, jotka on ihan kivoja ja varmaan hyvän näköisiäkin, mutta sun kanssas ei pysty keskustelemaan mistään muusta kuin liikunnasta.

Ehkä vaimosi pitäisi hakea muita töitä. Sen työ voi olla aivan paskaa, eikä se kerro siitä koska työasiat on salassapidettäviä.

Vierailija
46/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se oli mies, joka ei jaksanut työpäivän jälkeen mitään, paino nousi, tuli jalkavaivoja ja herkut maistui. Patistelin terveysasemalle, ja diabetes sieltä löytyi. Sai lääkkeet, ja nyt 10 kg hoikempana jaksaa jo käydä taas salillakin. 

Vierailija
47/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkärissä on käynyt polvikipujen takia, ei siellä muita asioita ole tutkittu. Jatkuva väsymys ei ole normaalia ylipainoisellekaan. Myös diabetes voi aiheuttaa väsymystä. Mielestäni on erittäin aiheellista tutkia terveyttä tarkemmin.

Vierailija
48/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnnä kalu sisään ja sano että naapurin Ritvalla tiukempi

Vaimo alkaa liikkua vauhdilla!

Kyllä lähtee eikä tule koskaan takaisin.

Vierailija
49/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun vaimos on masentunut, koska sä olet puupää. Olet niitä ihmisiä, jotka on ihan kivoja ja varmaan hyvän näköisiäkin, mutta sun kanssas ei pysty keskustelemaan mistään muusta kuin liikunnasta.

Ehkä vaimosi pitäisi hakea muita töitä. Sen työ voi olla aivan paskaa, eikä se kerro siitä koska työasiat on salassapidettäviä.

Hauskasti projisoitu. Tää ketju on aivan kultaa. 

Vierailija
50/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän keinon, joka kyllä auttaa varmasti, mutta siinä voi tulla sitten muita haasteita mukana. Itselläni Iihastuminen toiseen mieheen sai ihan himoliikkujaksi. Että ehkä hommaat salaisen ihailijan hänelle, johon ihastua!

Vierailija
51/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä kävit vuosikymmeniä useamman kerran harrastuksissa ja vaimo hoiti kodin. Just.

Toivon, että vaimosi tajuaa uhranneensa elämänsä sinun ja lasten vuoksi ja lähtee tuosta liitosta ja alkaa VIHDOINKIN elää itseään varten. 

Vierailija
52/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin ne vaivat ainakaan makaamalla paranee. Monet selkävaivatkin lähtisivät, kun ihmiset liikkuisivat ja vahvistaisivat ympäröiviä lihaksia. Tähän se pakollinen "no mursin selkäni seitsemästä kohtaa ja olen neliraajahalvaantunut, että yritä siinä sitten liikkua!!" 

Vierailija
53/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kaikkia ei urheilu kiinnosta laisinkaan ja on sulaa hulluutta yrittää pitää liitto kasassa missä on kaksi aivan  eri tyyppistä ihmistä, itse en katselisi päivääkään urheiluhullua kumppania joka kaiken lisäksi raahaa lapsetkin tekemään samaa

Lapsia ei onneksi ole tarvinnut raahata. Vaimo ei ole kyllä tästä koskaan suuttunut. Päinvastoin kehunut. 

Urheiluhullu en mielestäni ole. Lopetin kilpailemisen kun ensimmäinen lapsemme syntyi. Syynä kilpaurheiluun vaatimusten ja perheen vaatimusten ristiriita. En ole katunut valintaani. 

Minunkaan mielestä et vaikuta urheiluhullulta. Olet vain huolissasi vaimosi hyvinvoinnista, ja liikunta on sinulle lähinnä sydäntäsi oleva asia. Huomaat vaimosi kunnon heikkenemisen siitä, ettei hän jaksa liikkua. Mutta se tilanne ei välttämättä korjaannu pelkästään sillä että yrität saada vaimon liikkumaan, jos syy jaksamattomuuteen on muualla. Syy pitää korjata.

Vierailija
54/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän keinon, joka kyllä auttaa varmasti, mutta siinä voi tulla sitten muita haasteita mukana. Itselläni Iihastuminen toiseen mieheen sai ihan himoliikkujaksi. Että ehkä hommaat salaisen ihailijan hänelle, johon ihastua!

Eikai sen aina tarvi olla edes toinen. Kyllä sitä voi sen omankin miehen kanssa lähteä vaikka mihin jos hän on kiinnostavaa seuraa.

Vierailija
55/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suosittelen yhteistä liikuntaa sisältävää harrastusta. Ei mitään kilpailullista tai hikiliikuntaa (ellei vaimo osoita niihin kiinnostusta), eikä sitä sinun ja lasten lajia. Tanssi voisi olla hyvä lähtökohta, ja siinä voit houkutella vaimon mukaan sillä, että itse haluaisit oppia vaikka sitä sambaa tai polkkaa.

Vierailija
56/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtävä, jossa ei voi kuin epäonnistua.

Vierailija
57/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikai sen aina tarvi olla edes toinen. Kyllä sitä voi sen omankin miehen kanssa lähteä vaikka mihin jos hän on kiinnostavaa seuraa.

Oli miten oli, vika on aina miehessä. Jos kumppani ei liiku vaikka itse liikutaan, on sekin siitä kiinni, että ollaan tylsää seuraa.

Vierailija
58/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on terveyteen liittyvät syyt aiheuttaneet sen, että en jaksa tällä hetkellä liikkua kuten aiemmin. Onko puolisosi käynyt lääkärissä? Esim. alhainen ferritiini, kilpirauhasongelmat, työuupumus, masennus, vaihdevuodet jne voivat aiheuttaa sen, että ei jaksa liikkua ja esimerkiksi kävelyvauhti voi hidastua.

Olisiko mahdollista käydä keskustelua siltä pohjalta, että olet huomannut, että hän väsyy nykyään kävelyllä, ja olin hyvä käydä selvittämässä, onko taustalla jotain terveysongelmia?

Tämä tämä tämä TÄMÄ ja vielä kerran tämä! Lääkäriin pikapikaa. Isäntä maksaa vaikka yksityiselle lääkärille kaikki perustutkimukset: verikokeet, virtsakokeet, keuhkokuva, EKG ym. Gynelle myös. Ei kaikki vaivat korjaannu liikunnalla vaikka ap olisikin terveenä pysynyt.  

Tuttavapiirissä eräs viisikymppinen ihmetteli kun ei enää jaksanut kävellä. Mitään muita oireita ei ollut. Löytyi vatsasyöpä ja kuoli muutaman kuukauden päästä. 

Vierailija
59/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uhkaa avioerolla. Se saa liikettä niveliin akalla kuin akalla. Toteuta myös se ero ja etsi (jos joku pitää olla) parempi kumppani.

Uhoilet ja akattelet täällä naisia ja jaat avioliittovinkkejä vaikka itse et ole työntänyt sitä pipuliasi vielä kertaakaan naiseen. 

Vierailija
60/287 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä kävit vuosikymmeniä useamman kerran harrastuksissa ja vaimo hoiti kodin. Just.

Toivon, että vaimosi tajuaa uhranneensa elämänsä sinun ja lasten vuoksi ja lähtee tuosta liitosta ja alkaa VIHDOINKIN elää itseään varten. 

Olen kyllä aina ollut erittäin tarkka, että juuri näin ei tapahdu. Asiasta on keskusteltu ja pidetty huolta, ihan yhdessä, ettei yllä kuvatun mukaista ongelmaa tapahdu.

Olen jatkuvasti pitänyt huolta, että myös hänellä on aikaa itselleen. Toki elämäämme mahtuu ajanjaksoja milloin vapaa-aikaa ei ole riittänyt kummallekkaan. 

Lasten harrastaminen on tapahtunut minun kanssani ja tämä on suonut vaimolleni aikaa itselleen hyvin paljon. 

Mikäli tämä olisi ongelmamme. Olisi hän voinut sen sanoa, jollain kerroilla kun aiheesta olemme keskustelleet. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi