Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahdistaa, että kaikki säästöt ja omaisuus meni asuntoon.

Vierailija
29.06.2025 |

Ei kai tälle mitään voi, mutta ehkä helpottaa jos avaudun.

Ostin kalliin uudisasunnon silloin kun asuntojen hinnat oli korkeimmillaan. Elämäntilanne oli sellainen ja pankistakin kannustivat ja sanoivat että ei haittaa kalleus, koska asunnon voi sitten myydä kun elämäntilanne vaihtuu.

Noh, eipä voi myydä. Asunnon arvo laskenut jo 100 000 euroa. Vaikea sanoa, kun yhtäkään asunttoa ei ole saatu myytyä, yksi asunto taloyhtiöstä nytkin myynnissä polkuhintaan pelkällä yhtiölainaosuudella eikä silti mene kaupaksi.

Korot nousi ja jos saisin asunnon myytyä olisi hinta sellainen, että saisin ehkä juuri ja juuri velat maksettua tai sitten velkaa jäisikin.

Ja laitoin tähän kaikki säästöni ja omaisuuteni aikanaan, useita kymmeniä tuhansia, jotka siis olen jo menettänyt.

Tyhmyydestä sakotetaan, ei voi mitään. Onneksi nyt pärjäillään jotenkuten, mutta asumiskulut ihan pilvissä ja asunto on meille liian pieni ja huonolla sijainnilla.

Nyt ei voi muuta kuin sitkutella ja toivoa, että asuntokauppa vilkastuisi jossain kohtaa.

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika remonttihulletonta uudiskohteessa seuraavat 15-20v 15-25v niin ehkä joku ikkunaremppa ja muuta pientä siihen voi varautua sijoituksilla pienellä summalla kuussa. Ei ne asuntoa kohden montaa kymppiä tule maksaa. 

Huolettomasti katsellen, kun arvo laskee sen 15-30k€ vuodessa ja olet täysin sidottu asuinpaikkaasi, koska ostolaita katosi.

Sitten tulee yt:t ja kenkää tai lomautus toistaiseksi...

Ai niin sitä asumistukea ei sitten saa, kukaan ei osta järkihinnalla, firmastasi on 10 muuta samoilla spekseillä työmarkkinoilla ja avoimia paikkoja 100km säteellä 0.

Ai sä meinaat, että mun uuden asunnon arvo Helsingissä laskee 30 tonnia vuodessa? 😁

ja vaikka joutuisin työttömäksi, olen varautunut siihenkin viimeiset 10v säästämällä säännöllisesti eiköhän näillä säästöillä elele jonkin aikaa.

Sinulla ei takuulla ole niin paljoa säästössä, että pystyisit pelkästään niiden turvin elämään pitkiä aikoja. Sitä paitsi olet samanlainen kuin kaikki muutkin, eli et missään tapauksessa halua käyttää säästöjäsi elämiseen.

Vierailija
122/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika remonttihulletonta uudiskohteessa seuraavat 15-20v 15-25v niin ehkä joku ikkunaremppa ja muuta pientä siihen voi varautua sijoituksilla pienellä summalla kuussa. Ei ne asuntoa kohden montaa kymppiä tule maksaa. 

Huolettomasti katsellen, kun arvo laskee sen 15-30k€ vuodessa ja olet täysin sidottu asuinpaikkaasi, koska ostolaita katosi.

Ai niin sitä asumistukea ei sitten saa, kukaan ei osta järkihinnalla, firmastasi on 10 muuta samoilla spekseillä työmarkkinoilla ja avoimia paikkoja 100km säteellä 0.

Ai sä meinaat, että mun uuden asunnon arvo Helsingissä laskee 30 tonnia vuodessa? 😁

ja vaikka joutuisin työttömäksi, olen varautunut siihenkin viimeiset 10v säästä

>Todennäköisesti hinnasta lähtee seuraavien vuosien aikana  huomattavasti enemmän pois/vuosi.  Onhan se jollain yritettävä uskotella itselle, että on tehnyt hyvän sijoituksen...

kyllä nyt on niin harhainen käsitys taas asuntojen arvosta. Ihmisten on kuitenkin asuttava jossain ja jos kaupunki kasvaa, niin kuvitteletko, että myytävien asuntojen arvo laskisi samalla. Pienen ukrainasodan notkahduksen jälkeen, mun asunnon arvo on edelleen korkeampi kuin ostohetkellä.  Ja tuollahan ei ole mitään väliä minulle, koska asun siinä asunnossa. Ihan sama onko hinta nolla euroa vai miljoonan, koska kumpaakaan ei tapahdu ennen kuin asunto on myyty. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja vaikka joutuisin työttömäksi, olen varautunut siihenkin viimeiset 10v säästä

>Sinulla ei takuulla ole niin paljoa säästössä, että pystyisit pelkästään niiden turvin elämään pitkiä aikoja. Sitä paitsi olet samanlainen kuin kaikki muutkin, eli et missään tapauksessa halua käyttää säästöjäsi elämiseen.

ansiosidonnainen ja säästöt (alle 100k). Luulen, että ei tuota tuskaa.. tarkoitukseni on jäädä eläkkeelle jo paljon aikaisemmin kuin eläkeikä, joten sijoitan kaiken liikenevän sentin

Vierailija
124/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja vaikka joutuisin työttömäks

En usko tähän hetkeäkään. Ennuste on täysin toinen.

T: sijoittaja, joka myy kolme sijoituskämpäänsä asap.

Vierailija
125/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tyhmä, ap! Kyllä sitä on uskallettava elää, euroakaan ei täältä mukaansa saa.

Jos pitää vaihtaa, niin olisiko mahdollista laittaa asuntoa vuokralle? Sitten neuvottelet uuden lainan, jossa nykyinen lainaosuus ja mahdollinen uuden asunnon laina samassa.

Vierailija
126/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunto on kuitenkin ostettu tarpeeseen, eikä sijoitukseksi. Pitäisi ennemminkin ajatella, mitä samanlaisessa asuminen olisi maksanut vuokrattuna. Jos asunnon arvonlasku ja hoitovastike yhteensä on vieläkin suurempi kuin vuokrakulut, vasta silloin on tullut tehtyä hutiostos.

Koska moni ei näitä käsitä, niin tässä esimerkki rahallisesti.

Asunto 350 000 euroa, uusi kaksio helsingissä. (Vuokraa maksaisi 1100e/kk, 2% vuosittaisilla korontarkistuksella 25 vuoden jälkeen vuokra olisi 1800 euroa. Tästä keskiarvo olisi noin 1400e/kk eli 25 vuodessa maksaisi keskimäärin vuokraa 420 000 euroa). Vastaavasti oman asunnon kulut 25v aikana, jos lainaa ottaisi 200 000 euroa ja korot menee ylös alas, niin koko 25v laina-ajalla 3,5% korolla korkoja kertyisi 85000 euroa. Yhtiövastiketta koko 25 vuodelle laskettuna yhtiövastike + 60% eli yläkan

>Vähän hassusti kirjoitettu. Siis toisaalta vuokraaminen edullisempaa mutta koska asunnon arvo nousee (jos nousee), menee tasoihin,- varmaan tarkoitit? - miinus remontit........

eihän se vuokralla asuminen, mitenkää voi edullisempaa olla jos samassa 25v menee vuokraa 420 000 euroa tai 175 000 euroa (asunnon ostohinta vähennett, oletuksena kuitenkin on, että Helsingissä ei asunnon arvo tipu 25v aikana). 

Vierailija
127/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin vuonna 2020. Voi toki myydä asunnon, jos ostaja löytyisi, mutta kuten tuossa aiemmin kirjoitin, taloyhtiössä on useita myymättömiä asuntoja ja yksi naapuri on selvästi ottamassa koko myyntihinnan takkiin, kun siis yrittää myydä pelkällä yhtiölainaosuudella.

Eli jos myisin nykyisessä markkinassa,  joutuisin käytännössä antamaan asunnon pois ja minulle jäisi silti lainaa. Siinä ei luonnollisesti ole järkeä, koska jossain se on asuttava kuitenkin. Eli yritän tässä sitkutella.

Tämä asunto tosiaan oli kallis, koska tuolloin asuntomarkkinat kävi tosi kuumana ja pankista sanottiin, että isosta yhtiölainasta (alussa oli lyhennysvapaa) ei ole haittaa, koska asunnon voi myydä sitten pois ja jopa tienata siitä itselleen muutaman kymppitonnin.

En toki pankkia syytä vaan omaa huonoa talousosaamistani.

No mistä  me voitiin tietää, mitä maailmassa tulee tapahtumaan. Ostin myös uudiskohteen v. 2020. Kämppäni oli kokoluokassaan paikkakunnan kalleimpia. 😎 Oli helppo ostaa myyntihinnalla, kun 75% velattomasta hinnasta oli yhtiölainaa. Myyntihinta minulla oli omasta takaa.

Kun korot hyppäsivät yllättäin 2022-2023, vaihdoin yhtiölainan lyhennykset omaan asuntolainaan.  Nyt korot tulleet taas alas, mutta eipä minullakaan kovin isoa lainataakkaa ole. En ole myymässä, mutta ehkä vaikeampi löytää ostaja, kun yhtiölaina on nyt maksettu tästä pois. Ostaja tarvii oman, isohkon asuntolainan. Muutama yhtiön asunto on jo myyty uudelleen, alkuperäistä hintaa edullisemmin. Eli ovat ottaneet takkiin.

Todennäköisesti oma kämppäni jää lapsille perinnöksi. Sinänsä mukava asunto, hyvä pohja ja sijainti mitä mainioin.

Vierailija
128/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voi sen silti myydä vaikka arvo laskenut. 

Aika moni on joutunut myymään asuntonsa isolla tappiolla. Niin kävi monille 90-luvulla ja sitä tapahtuu nytkin.

Vierailija
129/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kyllä nyt on niin harhainen käsitys taas asuntojen arvosta. Ihmisten on kuitenkin asuttava jossain ja jos kaupunki kasvaa, niin kuvitteletko, että myytävien asuntojen arvo laskisi samalla. Pienen ukrainasodan notkahduksen jälkeen, mun asunnon arvo on edelleen korkeampi kuin ostohetkellä. Ja tuollahan ei ole mitään väliä minulle, koska asun siinä asunnossa. Ihan sama onko hinta nolla euroa vai miljoonan, koska kumpaakaan ei tapahdu ennen kuin asunto on myyty."

Suattaahan se olla niinniin, vuan suattaapi olla olemattakii...

Todellisuudessa esimerkiksi vuonna 2015 300 000€:lla ostetusta kämpästä pitäisi nyt saada lähes 370 000€, että pelkkä inflaation vaikutus olisi huomioitu omilleen pääsemisessä. Lisäksi kokoajan kämppien hintapyynnöt ovat tippuneet ja realiarvot ovat vieläkin pienempiä kuin pyynnöt, joten todellakin toivo, että saat lainasi maksettua, ettei vouti myy kämppää pakkomyynnissä todellisella arvolla, kun pankki perii lainarästejä. Ei ole yksi eikä kaksi kämppää, mitä tullaan parin kolmen vuoden päästä myymään pakkomyynnissä.  Ehkä 10 vuoden päästä alkaa vähitellen pahin kuoppa olla ohitettu, mutta nykytasolle nousua on turha odottaa.

Vierailija
130/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole tyhmä, ap! Kyllä sitä on uskallettava elää, euroakaan ei täältä mukaansa saa.

Jos pitää vaihtaa, niin olisiko mahdollista laittaa asuntoa vuokralle? Sitten neuvottelet uuden lainan, jossa nykyinen lainaosuus ja mahdollinen uuden asunnon laina samassa.

Jos on yhtiölainoitettu kohde, todennäköisesti rahoitusvastike on niin iso, että maksettavaa jää vielä vuokratulon jälkeen.

Vierailija
131/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ratkaisut tehdään siinä hetkessä, niillä tiedoilla ja taidoilla, jotka silloin on.

Helppo on jälkikäteen olla viisas. Ei me voida tietää ennakkoon.

Laitatte vuokralle ja menette itse isompaan vuokralle.

Vierailija
132/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eihän se vuokralla asuminen, mitenkää voi edullisempaa olla jos samassa 25v menee vuokraa 420 000 euroa tai 175 000 euroa (asunnon ostohinta vähennett, oletuksena kuitenkin on, että Helsingissä ei asunnon arvo tipu 25v aikana). 

En tajunnut edellisen laskelmista mitään, mutta yleisenä kommenttina kannattaa asua vuokralla, jos kykenee löytämään rahoilleen parempaa tuottoa.

Esimerkiksi asun vuokralla uudiskohteessa hyvällä sijainnilla, mutta sijoitustuotolla korjattuna maksan asumisesta 100 €/kk. Jos olisin ostanut kämpän sijoittamisen sijaan, maksaisin vastiketta 290 €/kk. Häviäisin 190 €/kk omistamalla kämpän ja lisäksi jossain vaiheessa tulee remontit maksettavaksi. Olin jo katselemassa kämppää kunnes joku viisaampi selitti minulle, mikä on vaihtoehtoiskustannus.

Vierailija
133/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajunnut edellisen laskelmista mitään, mutta yleisenä kommenttina kannattaa asua vuokralla, jos kykenee löytämään rahoilleen parempaa tuottoa.

Esimerkiksi asun vuokralla uudiskohteessa hyvällä sijainnilla, mutta sijoitustuotolla korjattuna maksan asumisesta 100 €/kk. Jos olisin ostanut kämpän sijoittamisen sijaan, maksaisin vastiketta 290 €/kk. Häviäisin 190 €/kk omistamalla kämpän ja lisäksi jossain vaiheessa tulee remontit maksettavaksi. Olin jo katselemassa kämppää kunnes joku viisaampi selitti minulle, mikä on vaihtoehtoiskustannus.<

Sinä et kuitenkaan ota ollenkaan huomioon sitä että maksaessasi omaa pois joku päivä se on sinun ja myydessäsi sen saat tuottoa. Itse maksan lainaa osinko tuloilla pois. Saan siis asua ns. Ilmaiseksi JA joku päivä asunto on minun.

Vierailija
134/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi asun vuokralla uudiskohteessa hyvällä sijainnilla, mutta sijoitustuotolla korjattuna maksan asumisesta 100 €/kk. Jos olisin ostanut kämpän sijoittamisen sijaan, maksaisin vastiketta 290 €/kk. Häviäisin 190 €/kk omistamalla kämpän ja lisäksi jossain vaiheessa tulee remontit maksettavaksi. Olin jo katselemassa kämppää kunnes joku viisaampi selitti minulle, mikä on vaihtoehtoiskustannus.<

Jos ei ole valmiiksi pääomaa reilusti, niin ei yleensä pysty kannattavasti laittamaan uutta yhtiölainoitettua kohdetta vuokraukseen. Varsinkin jos joutuu ottamaan myyntihintaan oman asuntolainan, on yleensä kokonaiskustannukset sitä luokkaa, että halvemmalla saa isomman muualta vuokralle. Sama juttu itselle ostaessa, kannattaa todella tarkkaan laskea mitä korko- ja vastikekulut on ja mikä on vuokra vastaavan kokoisesta asunnosta. Saattaa päästä omistamisen korko- ja vadtikekuluja halvemmalla vuokralle ja voi sijoittaa säästön johonkin muuhun kuin asuntoon.

Vierailija
135/136 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ratkaisut tehdään siinä hetkessä, niillä tiedoilla ja taidoilla, jotka silloin on.

Helppo on jälkikäteen olla viisas. Ei me voida tietää ennakkoon.

Laitatte vuokralle ja menette itse isompaan vuokralle.

Ei ole tyhmyyttä tehdä virheitä, vaan olla ottamatta niistä opiksi, joten ryhmä ei ota virheistä opiksi, viisas ottaa omista virheistä opiksi ja nero osaa ottaa jopa toisten virheistä opiksi. Kyllä yhtiölainoituksen ja muun ylivelkaantumisen riskeistä on varoitettu jo matalien korkojen aikana, mutta otettiinko näitä varoituksia huomioon. Ei otettu ei, vaan päinvastoin haukuttiin, kun joku kertoi, miten liian ison lainan kanssa tulee käymään.

Vierailija
136/136 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astuit viritettyyn ansaan.