Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahdistaa, että kaikki säästöt ja omaisuus meni asuntoon.

Vierailija
29.06.2025 |

Ei kai tälle mitään voi, mutta ehkä helpottaa jos avaudun.

Ostin kalliin uudisasunnon silloin kun asuntojen hinnat oli korkeimmillaan. Elämäntilanne oli sellainen ja pankistakin kannustivat ja sanoivat että ei haittaa kalleus, koska asunnon voi sitten myydä kun elämäntilanne vaihtuu.

Noh, eipä voi myydä. Asunnon arvo laskenut jo 100 000 euroa. Vaikea sanoa, kun yhtäkään asunttoa ei ole saatu myytyä, yksi asunto taloyhtiöstä nytkin myynnissä polkuhintaan pelkällä yhtiölainaosuudella eikä silti mene kaupaksi.

Korot nousi ja jos saisin asunnon myytyä olisi hinta sellainen, että saisin ehkä juuri ja juuri velat maksettua tai sitten velkaa jäisikin.

Ja laitoin tähän kaikki säästöni ja omaisuuteni aikanaan, useita kymmeniä tuhansia, jotka siis olen jo menettänyt.

Tyhmyydestä sakotetaan, ei voi mitään. Onneksi nyt pärjäillään jotenkuten, mutta asumiskulut ihan pilvissä ja asunto on meille liian pieni ja huonolla sijainnilla.

Nyt ei voi muuta kuin sitkutella ja toivoa, että asuntokauppa vilkastuisi jossain kohtaa.

Kommentit (136)

Vierailija
1/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vuonna ostit?

Vierailija
2/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se asuntokauppa piristyy taas jossain kohtaa. Luonnollista aaltoliikettä markkinassa. Tsemppiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi sen silti myydä vaikka arvo laskenut. 

Vierailija
4/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni myös, mutta kohteena oli vanha kerrostalohuoneisto, koska sen verran sain lainaa. Nyt olen tyytyväinen, koska maksettavana on pelkkä pieni vastike. 

Vierailija
5/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se asuntokauppa piristyy taas jossain kohtaa. Luonnollista aaltoliikettä markkinassa. Tsemppiä.

Polttava kysymys onkin, että milloin piristyy. Turha varmaan odottaa merkittävää hintojen nousua enää.

Vierailija
6/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni myös, mutta kohteena oli vanha kerrostalohuoneisto, koska sen verran sain lainaa. Nyt olen tyytyväinen, koska maksettavana on pelkkä pieni vastike. 

Eikö sitä remontoida koskaan 

Vierailija
7/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole huonosti käynyt, nyt vaan maksat pois sillä tahdilla velkaa kun pystyt, tuosta asiasta varmasti voit yrittää neuvotella sellaisen sopimuksen mikä ois tässä elämäntilanteessa hyvä.

Vierailija
8/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei. Kaikki muut asiat yhtälössä voi muuttua parempaan, paitsi sijainti.

Vierailija
9/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on katto pään päällä, ihan oma. Tuumaa asiaa kun tulee sade ja / tai kylmä. Ostitko asunnon asuaksesi siinä vai myydäksesi?

Vierailija
10/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko remontoida niin että sais lisää tilan tuntua, järkevästi suunniteltua säilytystilaa lisäämällä, monesti myös aika pienellä vaivalla yhdestä huoneesta saa kaksi...

Vierailija
11/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten tekisit, jos myisit? Vuokralla on isommat asuinkustannukset. Etkö voi vain asua siinä ja olla tyytyväinen, että on oma kiva koti? Jos olisit myynyt kalliilla ja ostanut tilalle toisen, niin se toinenkin olisi ollut kallis. Kaikkien asuntojen hinnat nousevat ja laskevat yhtä aikaa, ei voi itse ainoana myydä kalliilla ja ostaa halvalla.

Vierailija
12/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostit uuden asunnon, eli hinta voi hyvinkin nousta takaisin myöhemmin.

Ei kannata murehtia.

Vierailija
13/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit laittanut ne johonkin järkevään. Esimerkiksi kaljaan.

Vierailija
14/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin vuonna 2020. Voi toki myydä asunnon, jos ostaja löytyisi, mutta kuten tuossa aiemmin kirjoitin, taloyhtiössä on useita myymättömiä asuntoja ja yksi naapuri on selvästi ottamassa koko myyntihinnan takkiin, kun siis yrittää myydä pelkällä yhtiölainaosuudella.

Eli jos myisin nykyisessä markkinassa,  joutuisin käytännössä antamaan asunnon pois ja minulle jäisi silti lainaa. Siinä ei luonnollisesti ole järkeä, koska jossain se on asuttava kuitenkin. Eli yritän tässä sitkutella.

Tämä asunto tosiaan oli kallis, koska tuolloin asuntomarkkinat kävi tosi kuumana ja pankista sanottiin, että isosta yhtiölainasta (alussa oli lyhennysvapaa) ei ole haittaa, koska asunnon voi myydä sitten pois ja jopa tienata siitä itselleen muutaman kymppitonnin.

En toki pankkia syytä vaan omaa huonoa talousosaamistani.

Vierailija
15/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohduttaudu sillä ettet ole ainoa. Suurin osa tekee asunnoillaan tappiota. Älä usko näitä lehtien juttuja kuinka joku osti Töölööstä kymppitonnilla kolmion ja teki siihen pintaremontin ja myi 5000 % voitolla. Harva osuu kultasuoneen. 

Vierailija
16/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sure. Anna hevosen surra, sillä on iso pää.

Vierailija
17/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25 vuotta säästänyt asuntoon. En ole vieläkään ostanut asuntoa. Tilillä rahaa 230000 euroa jaosa rahoista perintöä. Joskus ajattelin että ostan kaksion mutta en ole vieläkään ostanut ja olen kohta 50 vuotias.

Vierailija
18/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, se vasta ahdistaisisikin. Jos olisit rahat juonut, syönyt, narkannut, pelannut, matkustellut tai hukannut. 

Vierailija
19/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olen tietysti tyytyväinen että on katto pään päällä. Asumiskustannukset kaikkineen ovat vaan todella suuret,  vuokralla asuisin paljln halvemmalla.

Lisäksi talossa on paljon sijoitusasuntoja ja kun vuokralaisia on nykyään vaikea saada, on yhtiö muuttunut levottomaksi. 

Mutta kiitos paljon tuestanne ja ystävällisistä kommenteista ja että sain avautua.

Remonttiin ei ole senttiäkään rahaa, mutta toki huonekalujen sijoittelulla ja erilaisilla säilytysratkaisuilla yritetään saada asuttavammaksi.

Vierailija
20/136 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin asuntojen hinnat olivat korkeimmillaan?