Iltalehti: Tarra-aktivistit iskivät Suviseuroihin - nyt ne itkevät saamaansa kohtelua
Lopen Suviseuroilla suvaitsevaisuuteen kehottavia tarroja jakanut Tarratoimikunta joutui häirinnän kohteeksi. Aktivisteja kohtaan on heitelty vettä, jäätelöä ja tavaroita, ja he ovat saaneet uhkaavaa huutelua, kuten toivotuksia "ettei heräisi aamulla". Piispa Mari Leppänen puolustaa aktivistien toimintaa, muistuttaen, että syrjivä opetus seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä on hengellistä väkivaltaa. Suviseurojen järjestäjät tuomitsivat häirinnän ja lupasivat puuttua siihen. Heidän mukaansa kaikilla on oikeus osallistua rauhassa.
Jos joku olisi vielä muutama vuosi sitten väittänyt, että Suviseuroihin tulee "tarra-aktivisteja" opettamaan lestadiolaisille masturboinnista ja ehkäisystä, olisin nauranut. Nyt ei enää naurata. Meille vakuutetaan, että kyse on vain "lempeästä vaikuttamisesta", mutta samalla nämä samat ihmiset vievät koko perhejuhlan poliittiseksi performanssiksi. Ja sitten kun joku keittää yli ja huutaa takaisin, ollaan heti uhreja ja "hengellisesti väkivaltaisesti kohdeltuja".
Onko meidän pakko hyväksyä se, että kaikki uskonnolliset kokoontumiset muutetaan kohta poliittisiksi näyttämöiksi?
Kommentit (292)
Ne jotka puolustavat väkivaltaa, ovat sitä kaikkialla. Kotonaan, julkisella paikalla ja töissään. Varokaa väkivaltaisia ihmisiä. Ovat erityisen usein öyhöttäviä miehiä.
Tapahtuman järjestäjän kannattaa lähettää lasku perään. Niinhän eduskuntatalonkin sotkijoille tehtiin.
Raamatun mukaan siementä ei saa heittää hukkaan, mutta virtsan heittämisestä ei puhuttu mitään. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Aktivisteja kohtaan on heitelty vettä, jäätelöä ja tavaroita, ja he ovat saaneet uhkaavaa huutelua
Taas suvaıtsevaiset vauhdissa. Pahempia fasisteja ja sananvapauden riistäjiä ei tässä maassa olekaan. Kannattavat ennakkosensuuria, Suomen tuhoamista, rikollisuutta ymv. Hienoa porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarratoimikunta voi mennä jakamaan tarroja muslimeille. Sehän olisi tasa-arvoa. Sieltä tulee sellasia ter ro ris teja, että vielä kaipaatte suviseuroja.
Pöyristeletkö sitäkin, jos osa muslimeista alkaa vastustaa kyseisessä uskonnossa esiintyviä äärivanhoillisia toimintamalleja? Et.
Tuskin sitä päivää tulee. Siinä voi lähteä henki. Edes "omat" eivät uskalla vastustaa.
Outoa, tuollakin ollut toimittajia paikan päällä, mutta mitään ei olla saatu talteen. Vain tarratoimikunnan omat väitteet ja kuvat. :)
Vierailija kirjoitti:
Kenelleköhän tästä tarrojen liimailusta oli aidosti hyötyä? Kuka tulee suvsitsevaisemmaksi provokaatiosta? Eikö rajalinjat vain kärjisty tässä.
Suvikset ovat pirun iso festari. Siellä on monta teiniä kaapissa, jotka ovat epävarmoja itsestään tai ehkä jo varmoja itsestään, mutta vakuuttuneita, että yhteisö on heitä tue. On useita tarinoita, joissa yhteisö tuhoaa tällaiset yksilöt.
Niin tuollainen tarra on aikomoinen ankkuri maailman tyrskyihin: hänelle on tukea yhteisön ulkopuolella ainakin ja tuki saattaa nousta yhteisöönkin, kun tietämys alkaa levitä. Ensin nyt tarrojen muodossa.
nimim edellä toimintaa arvostellut - kaikilla asioilla on kaksi puolta
20 000 jaettua tarraa, ei mikään pieni määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tarra-aktivistithan ovat itse lestadiolaisia. Eli omat ovat hyökänneet aktivistien päälle.
Lestadiolaisuus paljastaa juuri miksi tarratoimikunta on syntynyt ja välttämätön: lestadiolaisuudessa pelastus ja ihmisoikeudet kuuluu vain liikkeen oppeihin alistuneille lestadiolaisille, muut menköön helvettiin.
Ja epäkohtien esiintuominen johtaa rajuun hyökkäykseen.
Kyllä jokaisen yhteisön pitäisi pystyä käsittelemään myös hankalia aiheita asiallisesti. On aina epäterveen yhteisön merkki, jos siellä on tabuja, joita esiin ottava joutuu pelkäämään ja myös kohtaamaan häirintää. Miksi nämä aiheet uhkaavat niin pahasti lestadiolaista yhteisöä? Olisiko aika keskustella avoimemmin aiheista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tarra-aktivistithan ovat itse lestadiolaisia. Eli omat ovat hyökänneet aktivistien päälle.
Lestadiolaisuus paljastaa juuri miksi tarratoimikunta on syntynyt ja välttämätön: lestadiolaisuudessa pelastus ja ihmisoikeudet kuuluu vain liikkeen oppeihin alistuneille lestadiolaisille, muut menköön helvettiin.
Ja epäkohtien esiintuominen johtaa rajuun hyökkäykseen.
Kyllä jokaisen yhteisön pitäisi pystyä käsittelemään myös hankalia aiheita asiallisesti. On aina epäterveen yhteisön merkki, jos siellä on tabuja, joita esiin ottava joutuu pelkäämään ja myös kohtaamaan häirintää. Miksi nämä aiheet uhkaavat niin pahasti lestadiolaista yhteisöä? Olisiko aika keskustella avoimemmin aiheista?
Ihan avoimesti on puhuttu vuosikymmenet, että Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi, seksi kuuluu vain avioliittoon ja avioliitto on elinikäinen yhden naisen ja yhden miehen välillä. Nämä ovat uskon ihan peruspilareita. Näitä nämä yrittävät saada muuttumaan, joten strategia on täysin väärä. Lisäksi tilannetajuttomuus tulla häiritsemään kesän tärkeintä juhlaa.
Tarvetta on sille, että sukupuolivähemmistöön kuuluvia muistetta i siin olevan olemassa ja rakastavaa suhtautumista heihin sekä hienotunteisuutta. Tuon kun olisivat ottaneet agendakseen, tilanne olisi täysin eri.
Missä on videokuvaa näistä tapahtumista?
Vierailija kirjoitti:
Oon ite trans, mut oon sitä mieltä että ei toisten jeesusbileisiin pidä mennä mitään tarroja liimailemaan tai sitten voi käydä näin. Kunniavierainako heitä olisi pitänyt kohdella? Uskonyhteisöissä tapahtuu myös pahoja asioita, mutta ei se tarroja liimailemalla parane.
Kun ne ei olleet toisten jeesusbileet, vaan nämä tarran liimailijat haluavat herättää keskustelua oman väen keskuudessa. Kuvittelepa kuinka rankkaa olisi 12 vuoden iässä alkaa tajuta, että minä olen se syntinen ja poikkeava, jota ei hyväksytäkään tässä porukassa, jossa olen tiiviisti elänyt. Että minussa on jokin paha, hävettävä ominaisuus, joka pitää piilottaa, ettei vain kukaan saa tietää, koska minua ei hyväksytä ja suljetaan ulkopuolella, jos se paljastuu.
Ihmisten on vaikea ymmärtää, että nuo tarratoimikunnan vaateet on samoja kuin alkaisin sanoa, että jokaisen tähän ketjuun kirjoittavan on myönnetttävä uskovansa samalla tavalla kuin minä uskon, ollaan lähtökohtaisesti mitä kantaa tahansa, ateisti tai fundamentalistiuskovainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ite trans, mut oon sitä mieltä että ei toisten jeesusbileisiin pidä mennä mitään tarroja liimailemaan tai sitten voi käydä näin. Kunniavierainako heitä olisi pitänyt kohdella? Uskonyhteisöissä tapahtuu myös pahoja asioita, mutta ei se tarroja liimailemalla parane.
Kun ne ei olleet toisten jeesusbileet, vaan nämä tarran liimailijat haluavat herättää keskustelua oman väen keskuudessa. Kuvittelepa kuinka rankkaa olisi 12 vuoden iässä alkaa tajuta, että minä olen se syntinen ja poikkeava, jota ei hyväksytäkään tässä porukassa, jossa olen tiiviisti elänyt. Että minussa on jokin paha, hävettävä ominaisuus, joka pitää piilottaa, ettei vain kukaan saa tietää, koska minua ei hyväksytä ja suljetaan ulkopuolella, jos se paljastuu.
No niin se vaan menee, ikävä kyllä. Eiköhän tuohonkin samaistu moni muukin kuin vl-perheen lapsi. Uskossa saa kyllä suuntaviitat, miten käsitellä asiaa ja sen tuen parantamiseen pitäisi keskittyä.
Itse olen valtavirtavanhempien traumatisoima. Olen keskittynyt omaan paranemiseeni yrittämättä saada ymmärtämiseen kykenemättömiä vanhempia ymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaisuus on valitettavasti myös tätä: läpimätä, epäempaattinen, elitistinen, sovinistinen. Täysin rakkaudeton.
Mutta mikä tärkeintä, vapaaehtoinen. Eivät juurikaan tarvitse mitään informaatiota ollakseen toisenlaisia.
Hehän saavat ohjeistukset mm. ehkäisyyn liittyen. Siinä mennään jo rankasti ihmisen yksityisyyteen.
Samoin se, ettei saa mennä uudelleen naimisiin, jos entinen puoliso vaikkapa paljastaakin olevansa homo ja muuttaa yhteen miehen kanssa. Ja seksiä ei saa harrastaa kuin avioliitossa, joten elätkin sitten loppuelämäsi seksittä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin se vaan menee, ikävä kyllä. Eiköhän tuohonkin samaistu
Kun lestaperheessä oli ( ainakin ennen) noin 10 lasta, todennäköisyys sille, että perheen joku lapsi ei ole tavallinen hetero, on suuri. Kuinka voit vanhempana hylätä tällaisen lapsen vaatimalla, että hänen pitää piilotella ja hävetä itseään lopun ikänsä?
Vierailija kirjoitti:
Monet noista nuorisoporukoista pakenivat paikalta ja menivät metsään antamaan suuseksiä toisilleen. Oli myös aikuisia mukana.
Kiitos vinkistä. Täytyyhän ajella paikalle tarkastamaan tarjontaa.
Vierailija kirjoitti:
Myös virtsaa oli heitetty. Tekijä oli masturboinut ennen heittämistä.
Väkijoukko oli kannustanut tekijää ja useat alkaneet itsekin masturboida.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten on vaikea ymmärtää, että nuo tarratoimikunnan vaateet on samoja kuin alkaisin sanoa, että jokaisen tähän ketjuun kirjoittavan on myönnetttävä uskovansa samalla tavalla kuin minä uskon, ollaan lähtökohtaisesti mitä kantaa tahansa, ateisti tai fundamentalistiuskovainen.
Ei kun juuri päinvastoin. Että tällaisiakin on, ja se on ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet noista nuorisoporukoista pakenivat paikalta ja menivät metsään antamaan suuseksiä toisilleen. Oli myös aikuisia mukana.
Kiitos vinkistä. Täytyyhän ajella paikalle tarkastamaan tarjontaa.
Meitä lähtee täältä Isokyröstä isompi porukka sinne metsään mukaan sekstaamaan.
Tarrajulistus ja sateenkaariarvojen avoin toitotus pakottamisesta masturbointiin, honoiluun ym. järkyttää ja ahdistaa erityisesti seksuaalista väkivaltaa ja ahdistelua kokeneita lapsia ja nuoria, aikuisiakin.
Jättäkää heidät täysin rauhaan. Pysykää pridetapahtumissanne.