Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yhdistystoiminta aina sisäänpäinlämpiävän piirin kaikukammio?

Vierailija
28.06.2025 |

Olin jonkin aikaa mukana eräässä Karjalan kotiseutuyhdistyksessä, mutta huomasin pian, että jos oli jotain vähän eriäviä mielipiteitä, niin niistä oli paras olla hiljaa. Kovin oli jyrkät käsitykset monilla, vain sukujuurilla tuntui olevan merkitystä eikä kiinnostuksella itse asiaa kohtaan niinkään. Päätin sitten itse lähteä ja jättää heidät pyörimään piireihinsä. 

Onko muukin yhdistystoiminta yhtä ankeaa?

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Yhdistysten ja muiden ryhmien toiminta perustuu kai siihen että siellä on johtaja tai johtajia, "hierarkia". Tai se järjestetään tietyllä tavalla. Eli jos haluaa vapaampaa ja eri puhujia, pitää keksiä miten ja mitä. 

Yhdistyksissä ei ole johtajia, ne on työelämän organisaatioissa, eikä pidä ottaa mallia sieltä. 

Aika usein tehtävä jako ottaa mallia yrityspuolella. On puheenjohtaja, sihteeri, taloudenhoitaja, tiedotusvastaava, jäsenvastaava jne.

Nimikkeet mutta vastuut määräytyy samalla periaatteella kuin luottamustehtävissä yleensä. Siinä menee pahasti metsään jos olettaa että yhdistyksen puheenjohtaja on ylin  kuten esimies työorganisaatiossa, jokaine

Virheistä vastaa se joka tekee, ei hallitus yhteisesti, mutta tietty hallitukselle annetaan vastuuvapaus kollektiivisesti. 

Vierailija
42/43 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Yhdistysten ja muiden ryhmien toiminta perustuu kai siihen että siellä on johtaja tai johtajia, "hierarkia". Tai se järjestetään tietyllä tavalla. Eli jos haluaa vapaampaa ja eri puhujia, pitää keksiä miten ja mitä. 

Yhdistyksissä ei ole johtajia, ne on työelämän organisaatioissa, eikä pidä ottaa mallia sieltä. 

Yhdistyslaki määrää että yhdistyksellä tulee olla hallitus ja toiminnantarkastaja, eli johtajat tulee olla jo ihan lain säätäminäkin.

Lisäksi laissa sanotaan että yhdistys voi säännöissään määrittää, että käytännön päätösvaltaa yhdistyksessä käyttävät valtuutetut, esim puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, toiminnanjohtaja jne  

Yhdistys voi myös lain mukaan päättää itse miten päätöksenteossa käytettävät äänet jakautuvat. Ääniä ei siis tarvitse olla 1 per jäsen vaan yhdistyksen säännöissä voidaan määritellä vaikkapa että perustajajäsenillä on äänestyksissä enemmän ääniä kuin myöhemmin liittyneillä. Halutessaan voisi jopa kirjoittaa säännöt niin että hallituksen jäsenillä on enemmän ääniä äänestyksissä kuin rivijäsenillä. 

Yhdistyslaki antaa aika paljon vapauksia, kuten vapaassa maassa pitääkin, mutta se ei ole mahdollista yhdistyksellä ei olisi ketään johtajia tai vastuuhenkilöitä.

Yhdistyshän on myös oikeushenkilö, eli yhdistys voi tehdä erilaisia sopimuksia, ottaa lainaa jne. Tällöin on selvää että jonkun täytyy olla myös vastuussa toiminnasta ja ne ketkä ovat vastuussa myös käyttävät viime kädessä päätösvaltaa. Yhdistyksessä se tarkoittaa hallitusta ja mahdollisesti valtuutettuja, riippuen yhdistyksen säännöistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdistyslaki määrää että yhdistyksellä tulee olla hallitus ja toiminnantarkastaja, eli johtajat tulee olla jo ihan lain säätäminäkin.

Lisäksi laissa sanotaan että yhdistys voi säännöissään määrittää, että käytännön päätösvaltaa yhdistyksessä käyttävät valtuutetut, esim puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, toiminnanjohtaja jne  

Yhdistys voi myös lain mukaan päättää itse miten päätöksenteossa käytettävät äänet jakautuvat. Ä

Tuossa on niin paljon pielessä etten jaksa ruveta jauhamaan. Yhdistyksissä jokainen vastaa itse siitä mihin lupautuu, työsuhteessa vastaa esimies (johtaja) työntekijöidensä tekemisistä, ihan eri pohjalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme