Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yrittäkää tajuta, että lasten "hankinta" ei ole aina omista päätöksistä kiinni!

Vierailija
28.06.2025 |

Törmäsin somessa juttuun, jossa sanottiin että jos haluaa kolme lasta pitäisi yrittäminen aloittaa 23-vuotiaana. Kommenttikentässä oli sitten ylpeileviä kommentteja siitä, miten "itse onneksi ymmärsin aloittaa nuorena ja kolmekymppisenä oli jo kolme lasta". Hämmentävän moni tuntuu kuvittelevan, että on jotenkin heidän omaa erinomaisuuttaan kun elämä on mennyt kuten suunnitteli ja muut ovat vaan ymmärtämättömiä kun jättävät lastenteon niin myöhään.

Jokaisen kannattaisi nöyryydellä tiedostaa se, että on ollut todella onnekas jos on saanut itse valita milloin lapsia "hankkii". Voi olla kiitollinen jos elämä on sujunut sillä tavalla otollisesti. Kaikilla ei ole näin. Lapsia ei voi tilata marketista haluamanaan ajankohtana kuin jotain tavaraa. Elämässä on lukemattomia muuttujia jotka vaikuttavat asioiden kulkuun ja kaikki ei todellakaan ole itsestä kiinni. 

Tuntuu muutenkin typerältä kun hedelmällisyydestä paasataan ja valistetaan naisille välillä ihan kun he eivät aiheesta mitään tietäisi. Lastenteon lykkääntyminen on hyvin harvoin kiinni tiedon puuttumisesta vaan ihan muista asioista joihin ei välttämättä voi vaikuttaa. Jos joku kaipaa valistusta iästä niin miehet.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestissä ei oke mitän sellaista, mikä ei olisi yleisesti ihmisten tietoisuudessa. Ehkäpä voi olla hyväksi käydä juttelemassa jossain asiasta, jos mieltä painaa.

Vierailija
2/32 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia valintoja on myös, kuluttaako aikansa parikymppisenä miehiin, jotka haluavat lapsia sitten joskus, ehkä, ja sitten eivät ollenkaan. Been there done that. Tyhmyydestä kärsii. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omia valintoja on myös, kuluttaako aikansa parikymppisenä miehiin, jotka haluavat lapsia sitten joskus, ehkä, ja sitten eivät ollenkaan. Been there done that. Tyhmyydestä kärsii. 

Suurin osa parikymppisistä naisista ei ole valmiita äitiyteen.

Vierailija
4/32 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hittojako välität, mitä kirjoitellaan, tietenkin jokainen päättää itse lisääntyykö tai ei. Lue parempia  juttuja.

Vierailija
5/32 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi käydä myös niin, että löytää nuorena hyvän miehen joka haluaa jatkossa lapsia, mutta mies muuttaakin yhtäkkiä mielensä. Tai pettää ja jättää. Tai itse sairastuu yllättäen. Ja niin edelleen. Elämää ei voi aina hallita vaan matto voi mennä jalkojen alta vaikka kuinka yrittäisi itse tehdä kaiken ns. oikein.

Vierailija
6/32 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata olla somessa. Siellähän ihmiset rakastaa kuuluttaa omaa erinomaisuuttaan asiassa kuin asiassa. 

Vierailija
7/32 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olekkaan, niin äärimmäisen harvoin naista kiinnostaa miehen mielipide että koska niitä lapsia tehdään vai tehdäänkö ollenkaan kun naiset huijaa miehiä isäksi jättämällä salaa ehkäisyn pois tai pihkomalla kondomit. Naisille kun iskee vauvakuume niin ei edes lailla ole mitään merkitystä kun mies huijataan isäksi ja kun asiaan liittyvät viranomaiset on aina naisia ja naiset tunnetusti tukia aina toista naista vaikka valheessa ja kieroilussa kun vastassa on mies. Onhan siittä ollut julkisuudessakin uutisia että viranomais naiset on pakottanut miehen maksamaan lapseen elämä joka ei ole edes miehen oma kun näille viranomaisille mies on täysin arvoton kaiken maksaja kun ainoa mikä merkitsee on naiset etu lasta hyväksikäyttäen. Yksikään nainen ei ole koskaan ollut rehellinen  tilanteessa missä on mies vastaan nainen. "Helvetissä on erityinen paikka naiselle joka ei toista naista tue" tämä ajattelu takaa sen että naiset ei ole koskaan rehellisiä näissä tilanteissa

Vierailija
8/32 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaan mies johon ei parikymppisenä "aikaa tuhlattu". Kuvittelet, että naisilla on joku niin mystisen vahva hoivavietti, että lapsettomuus olisi rangaistus ja vähintään pitää saada hoivata aikuista miestä ja, jos miestä "ei saa", niin vähintään laumaa kissoja. Oletpa höpsö mies, joka uskoo kaltaisillesi miehille tehtyjä somesatuja :D

Vierailija
9/32 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää tehdä lapsi jos ei halua? Kummallistah

"Tulet elämään yksinäisen vanhuuden ". Elin jo koko yksinäisen nuoruuden, mitä eroa?

"Kukaan ei huolehdi sinusta vanhana"  No en kyllä halua että oma lapsikaan siihen joutuis

"Kukaan ei käy kylässä" - Ei käynyt kun olin nuorikaan

"Olet itsekäs" Ai kun haluan olla yksin ja rauhassa?

Vierailija
10/32 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä purkaus naisista ja vauvakuumeesta ja miesten huijaamisesta isäksi :D. Ne keskimääräiset 1,2 lasta, jotka naiset Suomessa synnyttävät (kantasuomalaiset vielä vähemmän), ovat kyllä lähes poikkeuksetta tarkoin yhdessä suunniteltuja, toki päihdepiireissä vahinkoja sattuu, kun kumpikaan ei vaivaudu käyttämään ehkäisyä. Niissäkö liikut?

Vierailija
11/32 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se tuuristakin kiinni että hyvä parisuhde ja yhtäkkiä mies e i haluakaan lapsia, ala siinä sitten vaihdella kumppania 35 vuotiaana ja taas tuurista kiinni haluaako se edes lapsia. Ja mitkään vanhemmat päälle 40v miehet ei kiinnosta

Vierailija
12/32 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Ihmiset muutenkin pitävät mielellään elämässä menestymistä omana ansionaan vaikka monessa asiassa kyse on myös onnesta ja tuurista. Tietenkin ihminen voi itse toiminnallaan tehdä parhaansa ja pyrkiä vaikuttamaan asioiden kulkuun, mutta iso osa elämästä ei ole vain omissa käsissä.

Vierailija
13/32 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me aloitimme lapsen yrittämisen, kun olin 26-vuotias. Lasta ei kuitenkaan yrityksetä huolimatta kuulunut. Kävin valittamassa asiasta useammalle yleislääkärille ja varmaan ainakin viidelle gynekologille. Lykkäsivät jotain nappeja, muttei mitään apua.

Lopulta saimme neljän vuoden yrittämisen jälkeen työterveydestä lähetteen lapsettomuushoitoihin. Olen niin kiitollinen tuolle työterveyslääkärille. Ja ensimmäisestä inseminaatiosta alkoi pieni sydän sykkiä. Sen jälkeen saimme muut lapset ihan helposti luomuna. 

Mielestäni lapsettomuushoitoihin pääsyn pitää olla helpompaa. Ei voi olla niin, että ihminen joutuu juoksemaan kymmenien lääkäreiden luona ennen kuin saa apua. Meilläkin saattaisi olla muutama lapsi enemmän, jos tuota neljän vuoden odotusta ei olisi tullut. Uskon, että moni sijassani olisi antanut jo periksi.

Toisaalta koen, että kokemus oli kasvattava. Lapsia ei ikinä pidä pitää itsestään selvyytenä, vaan he ovat lahja.

Vierailija
14/32 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oikeesti säälin ihmistä jolla 3 lasta ennen 30v Oma elämä jäänyt elämättä. Kai sitä on tarve omaa "paremmuuttaan" toitottaa, kun parhaat vuodet menny kotiorjana.

Jos oisin halunnut lapsia. Olisin tehnyt yhden max kaksi 30-35v.

Onneksi nykyää nuoret tekee miten itse haluaa. Ei kuten muut käskee. Mikä helveti n trauma noilla 50-70luvun mammoilla on. Surkeat oli ajat heidän nuoruudessaan, niin nykyään pitää pilata lastenlasten elämä. Hirveetä kuultavaa miten haukkuvat vain nyky nuoria. Katkeria tapauksia jotka eivät mitään hyvää osaa sanoa kenestäkään paitsi itsestään "kyllä meidän nuoruudessa.."

Tyhmempikin ymmärtää teidän ongelmanne. 

Vierailija
15/32 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata olla somessa. Siellähän ihmiset rakastaa kuuluttaa omaa erinomaisuuttaan asiassa kuin asiassa. 

Yleensä välttelenkin tuon tyyppisiä keskusteluja somessa, mutta valitettavasti näihin samoihin asenteisiin törmää ihan oikeassakin elämässä liian paljon. Ap

Vierailija
16/32 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää tehdä lapsi jos ei halua? Kummallistah

"Tulet elämään yksinäisen vanhuuden ". Elin jo koko yksinäisen nuoruuden, mitä eroa?

"Kukaan ei huolehdi sinusta vanhana"  No en kyllä halua että oma lapsikaan siihen joutuis

"Kukaan ei käy kylässä" - Ei käynyt kun olin nuorikaan

"Olet itsekäs" Ai kun haluan olla yksin ja rauhassa?

Nämä typerykset eivät ymmärrä ettei kaikki halua perhettä. Eivät itse osaa olla yksin päivääkään. Läheisriippuvaisia. Minäkin olen erakko luonne. Tulisin hulluksi jos en sais asua yksin. Yksi 10v suhde ollut ja sekin oli pakko lopettaa, kun ei jaksa katella kokoajan jotaki.

En minäkään jankuta "miksi teit lapsia" Mutta minulle kyllä "Miten tollanen nainen voi olla sinkku ja lapseton" Tyhmiä juntteja jotka vielä sanovat meitä itsekkäiksi. Pitäskö teidän mennä mät kimä än pride kulkueen ihmisiä. Itsekästä kun et elä ku mä. 

Vierailija
17/32 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään moni eroaa Pikkulapsiaikana. Lapsista yksin huolehtiminen on raskasta ja joskus vuoroviikkosysteemi ei onnistu esim. Jos toinen on vaikka vuorotyössä ja jotkut etävanhemmat rvöt vaan yksinkertaisesti halua tavata lastaan kovin usein.

Vierailija
18/32 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista typerin olettamus on että lapseton tykkää matkustella ja nauttia iät ja ajat nuoruudesta. :D Ite ku oon just päinvastoin. eli en oo koskaan elänyt niinkuin "nuoret" . sen sijaan tykkään rauhasta ja koti-illoista.

Vierailija
19/32 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestissä ei oke mitän sellaista, mikä ei olisi yleisesti ihmisten tietoisuudessa. Ehkäpä voi olla hyväksi käydä juttelemassa jossain asiasta, jos mieltä painaa.

Niinhän sitä luulisi, mutta aika monen tietoisuudessa ei näinkin itsestäänselvät asiat tunnu olevan.

Vierailija
20/32 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up