Onko sinulla eläkkeelle jäädessäsi vain tuulen huuhtelema pylly?
Miten on tulojen ja omaisuuden kanssa? Etkö mitään onnistunut kerryttämään?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Perinteisesti näihin kyselyihin palstalla vastaavilla on velaton asunto, velaton kesämökki, pari velatonta autoa ja iso osakesalkku.
Sama toistuu nytkin
Älä unohda sitä linnaa ja viinitilaa Ranskassa 🥰
Kuinkas muuten. Suomi maksaa siirtomaaherroille ja -rouville takuueläkettä vastineeksi ei mistään. Miten eläkettä voisi näin ollen työtä tehneille jatkossa maksaakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteisesti näihin kyselyihin palstalla vastaavilla on velaton asunto, velaton kesämökki, pari velatonta autoa ja iso osakesalkku.
Sama toistuu nytkin
Tuo on liioittelua eikä sitä usko kukaan
Minulla on bidee, joten pyllyn voi huuhdella muullakin kuin tuulella.
Todennäköisesti on jos edes elän niin vanhaksi, että voisin kutsua itseäni eläkeläiseksi. Taitaa olla vain turha haave koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama toistuu nytkin
Uskotko sä sitten kaiken ton muun?
Sekä sukurasitesairaudet että elämäntapani ovat sellaiset, että on maailman ihme jos elän vajaa seitsenkymppiseksi asti, jolloin pääsisin eläkkeelle. Ja mitä sitten tekisin? Olla möllöttäisin. Ei, kyllä mä elän tämän elämäni tässä prime-aikaan, olen ja menen ja elän. Veikkaan että lähtö tulee 50-60v, kuten lähes kaikille sukuni miehille on käynyt, elintavoista huolimatta. Sinänsä vapauttava tunne, kun ei tarvitse harmitella pientä eläkettä, vanhuuspäivien hoitoa jne.Siinä sivussa en myöskään ole rasitteena kellekään. Tietenkin kuolen unohdettuna, mutta niin ne unohdetaan kaikki muutkin kuoltuaan, vaikka olisi itse kuvitellut olevansa minkälainen suuruus eläessään. People die, life goes on.
Vierailija kirjoitti:
Talot Suomessa ja ulkomailla yhteisenä miehen kanssa, vähän säästöjäkin. Hyvin selvitään
Eri tulee ennen eläkeikää. Fact.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama toistuu nytkin
Uskotko sä sitten kaiken ton muun?
Ne on sentään mahdollistakin, muutamalle tuhannesta
Vierailija kirjoitti:
Sama toistuu nytkin
Ei ole mulla mitään omaisuutta. Asun vuokralla. Olen työtön, entinen duunari.
50+
No, kertyneen omaisuuden valtio kuittaa viimeistään hoitokodinlaskuissa pois ikä ihmisiltä.
Näin nelikymppisenä ja monisairaana tuskin jaksan elää eläkeikään asti. Jo kahdesti käynyt kuoleman rajalla ja päässä tikittää aikapommi muodossa, jolle lääkärit eivät uskalla tehdä mitään leikkauksella, koska se todennäköisesti johtaa halvaantumiseen tai kuolemaan. Ei kaikilla ole samat mahdollisuudet. Teen mitä pystyn, mutta köyhä olen.
Vierailija kirjoitti:
No, kertyneen omaisuuden valtio kuittaa viimeistään hoitokodinlaskuissa pois ikä ihmisiltä.
Ikä-ihminen on yhdyssana
Ei, koska en anna tuulen huuhdella pyllyäni.
Tuuli ei huuhtele pyllyäni. Ei ole velkaa. Sen sijaan on säästöjä ja riittävän hyvä eläke. Lisäksi teen vielä töitä ja saan tekijänoikeuskorvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Näin nelikymppisenä ja monisairaana tuskin jaksan elää eläkeikään asti. Jo kahdesti käynyt kuoleman rajalla ja päässä tikittää aikapommi muodossa, jolle lääkärit eivät uskalla tehdä mitään leikkauksella, koska se todennäköisesti johtaa halvaantumiseen tai kuolemaan. Ei kaikilla ole samat mahdollisuudet. Teen mitä pystyn, mutta köyhä olen.
Onko valtimonpullistuma vai kasvain?
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun eläkeikä alkaa olla 70 vuotta, niin otsikon kysymys muuttuu jo aika teoreettiseksi. Harva mies elää noin pitkään.
Miehet elää Suomessa noin 80-vuotiaiksi, eli ei yhä pienenevä työssäkävijöiden joukko pysty jatkossa elättämääm 15 vuotta eläkeläisiä. Naiset vielä monta vuotta vanhemmiksi.
Kysymys on vain siitä, mistä saataisiin vaikka vähän lyhyemmän työajan työpaikkoja näille pirtsakoille eläkeläisille , jotka esim. matkustelevat maailmalla, yksikin tuttava kiipesi vasta Kilimantsarolle.
Maailmalla ei taida olla monta maata, joka eläisi sillä että käydään kuolua 20 - 30 -vuotiaaksi ja eläköidytään sitten alle 70-vuotiaina.
Nykyiset eläkeläiset ovat tehneet töitä jopa 7 vuotta ennen eläkertymän alkua. Nyt taitaa työttömänkin työeläke kertyä, en ole varma.
Jotain suunnitelmia kai on, että juuri ja juuri selvitään tuosta tulevasta eläkekriisistä.
Vierailija kirjoitti:
Omistan talon arvoalueella, jossa jäljellä ei ole enää ollenkaan tällaisia isoja tontteja. Ja kt-yksiön.
Eläkkeeni tulee olemaan noin 3400 euroa kuussa, mutta aion tehdä jonkin verran töitä, vuokrata alakerran siivessä olevaa asuntoa sekä tuon kt-yksiön pitää vuokralla.
Kannattaa huomata, että eläkkeelle siirtyessä veroprosentti nousee, vaikka tulot pienenevät. Tuosta 3400 euron eläkkeestä veroprosenttisi tulee olemaan noin 30 - 32.
Sama toistuu nytkin