Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä nykyään paheksuttu asia tai tapa oli ihan normaalia sinun nuoruudessasi?

Vierailija
27.06.2025 |

Ei meillä karkkia päin syljetty. Karkkia syötiin.

Kommentit (461)

Vierailija
221/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ekana tulee kyllä mieleen groomaus. Sitä tapahtuu ihan järkyttävän paljon ja sitä ei paheksuttu yhtään niin paljon mitä tänä päivänä.

Millaisissa piireissä olet kasvanut, jos aikuisen toimesta tapahtuvaa lapsen manipulointia seksuaaliseen suhteeseen ei paheksuttu? Itse syntynyt 80-luvulla ja ainakin minun elinaikanani pedofilia on ollut ihan yhtä paheksuttua kuin nykyisinkin. 

Eli et ollut edes syntynyt silloin kun me elimme nuoruuttamme. Onko se noin vaikeaa käsittää että ajat ja asenteet eivät ole olleet muuttumattomia läpi vuosisatojen?

Oletko sinä elänyt jo vuosisatoja? Minäkään en tunnista tuota groomausta, että se olisi ollut jotain hyväksyttyä, vaikka olen jo

Groomaus ei ole ikinä ollut normaalia. Se, että sinun piireissäsi pedofilia on ollut normi, ei tee siitä yleisesti normaalia. 

Vierailija
222/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voisin saada lisätietoja aiheesta joltain jonka vanhemmatkaan ei olleet vielä syntyneet silloin, saati eläneet nuoruuttaan silloin?

No vaikka soittamalla ja kysymällä. 

Miten voin kysyä 1998 syntyneeltä että mikä oli silloin nuoruudessasa kuuskytluvulla asenne raiskauksiin? Kerro nyt ihan omin sanoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos lapsia vaani hetero kansanedustaja, esimies, valmentaja, opettaja tai ihan vain hitaalla käyvä autonrassaaja, kaikki oli entisaikaisen hyvin.

Joo! Ja jos meni sen kaa naimisiin, sai r a i skata sarjassa ja jatkuvasti ihan koko ajan. Semmoista oli meno ennen lakimuutosta!

Vierailija
224/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

177: Kukaan ei voi uskoa sinua eikä ottaa tosissaan, ainakin valehtelet ylioppilasstatuksestasi. Kukaan sinne asti opintonsa päästänyt ei kerro kaupunkilaisuuttaan isolla alkukirjaimella eikä julkista suku- tai etunimeään yleisellä keskustelupalstalla.

Makailen sohvalla, kirjoitan puhelimella - tulee kirj. virheitä. Vastasin viestiin, jossa mainittiin viitekehyksenä pk-seutu, akateemisuus etc. Mainitsin vain omista empiirisistä kokemuksista ko. viiteryhmissä Helsingissä. En ole maininnut missään nimeäni ja yliopiston käymisellä viittaan kirjoittajan väitteeseen akateemisesta keskustelusta. Hän selvästi kaivaa infoa netistä, eikä tiedä lainkaan mistä puhuu - itse kerroin omista näkökulmistani.

Vierailija
225/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aa, okei, ei se raiskaaminen oli sitten kuitenkin ihan OK silloin 70- ja 80-luvuilla, kunhan se vaan ei tapahtunut kotibileissä?

Ei se ollut OK. Mutta lain silmissä se oli sallittua, toisin kuin kotibileissä toteutettu joukkoraiskaus. Kaikki laillinen ei ole OK: Yllättikö?

Kuka on raiskaamisesta puhunut? Raiskaaminen vaati edelleen kieltäytymistä ja hanttiin pistämistä 70- ja 80-luvulla, ei humalainen sellaista tehnyt.

Ei vaadi. Raiskaaminen tapahtuu, jos seksuaalista toimintaa harjoitetaan ilman molempien osapuolten suostumusta. 

Ei ole tapahtunut kuin hädin tuskin viimeiset 10 vuotta, jos sitäkään.

Ei ole mitään väliä, milloin on tapahtunut. Raiskaaminen on raiskaamista, vaikka se olisi tapahtunut 1800-luvulla eli silloin, kun sinä olit teini. 

Vierailija
226/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnteko ja toisten ihmisten kunnioitus ja arvostus

Työn tekemistä ei kyllä missään nykyäänkään paheksuta. Toisten ihmisten kunnioittaminen ja arvostaminen on kyllä vastatuulessa, ihmisoikeudet ovat ihan wokea, empatia hävitettävä ja herjaaminen ihanan kansanomaista, aitoa ja rouheaa.

Vierailija
227/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ekana tulee kyllä mieleen groomaus. Sitä tapahtuu ihan järkyttävän paljon ja sitä ei paheksuttu yhtään niin paljon mitä tänä päivänä.

Millaisissa piireissä olet kasvanut, jos aikuisen toimesta tapahtuvaa lapsen manipulointia seksuaaliseen suhteeseen ei paheksuttu? Itse syntynyt 80-luvulla ja ainakin minun elinaikanani pedofilia on ollut ihan yhtä paheksuttua kuin nykyisinkin. 

Eli et ollut edes syntynyt silloin kun me elimme nuoruuttamme. Onko se noin vaikeaa käsittää että ajat ja asenteet eivät ole olleet muuttumattomia läpi vuosisatojen?

Oletko sinä elänyt jo vuosisatoja? Minäkään en tunnista tuota groomausta, että

Groomaus ei ole ikinä ollut normaalia.

Mitäköhän aktuaalista hevonvittua nyt taas? Ei tässä nyt ihan kauhean monta sukupolvea taaksepäin tarvitse pakittaa kun oli täysin normaalia naittaa tyttö jollekin setämiehelle heti kun tytöllä alkoi kuukautiset.

Vierailija
228/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta mä olen syntynyt 80 ja seurustelin 16-vuotiaana lähes kolmekymppisen miehen kanssa. Kukaan ei puuttunut mitenkään. Nykyään sitä on tosi vaikea ymmärtää. Mä olin ihan lapsi. Nykyään uskon ja toivon että tuohon puututtaisiin ainakin joltain taholta.

Miten tuo liittyy pedofiliaan? 16v on lain silmissä valmis seksiin riippumatta si

Suojaikäraja on kyllä 18 silloin kun toinen on auktoriteettiasemassa tai esim merkittävästi vanhempi. 

Groomaaminen ei liity vain pedofiliaan, vaan vanhempiakin lapsia groomataan.

Vierailija
229/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin teini vielä vuonna 2005. Silloinkin vielä ne täysi-ikäiset autoilijamiehet hakivat tyttöystävänsä kyytiin yläasteen pihasta, tytöt siis ikähaarukassa 13-16v. Samaiset tytöt vetivät ketjussa tupakkaa ja käyttivät talvellakin vatsan ja selän paljastavia vaatteita. Koulun "suosituksi" tytöksi päästäkseen piti olla juuri tämmöinen ja neitsyys menetettynä jo ala-asteen lopulla. Alkoholin kulutus tietty ihan huipussaan, varsinkin pojilla.

Herranjestas, mitä touhua, jos pitää paikkaansa! Kuudesluokkalainen on 12-vuotias. Ihan lapsi siis! Mä leikin tuossa iässä vielä barbeilla. Pojat alkoi kiinnostaa vasta 15-16 -vuotiaana. 

Vierailija
230/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aa, okei, ei se raiskaaminen oli sitten kuitenkin ihan OK silloin 70- ja 80-luvuilla, kunhan se vaan ei tapahtunut kotibileissä?

Ei se ollut OK. Mutta lain silmissä se oli sallittua, toisin kuin kotibileissä toteutettu joukkoraiskaus. Kaikki laillinen ei ole OK: Yllättikö?

Kuka on raiskaamisesta puhunut? Raiskaaminen vaati edelleen kieltäytymistä ja hanttiin pistämistä 70- ja 80-luvulla, ei humalainen sellaista tehnyt.

Ei vaadi. Raiskaaminen tapahtuu, jos seksuaalista toimintaa harjoitetaan ilman molempien osapuolten suostumusta. 

Ei ole tapahtunut kuin hädin tuskin viimeiset 10 vuotta, jos sitäkään.

Ei ole mitään väliä, milloin on tapahtun

Tiedätkö yhtään missä ketjussa olet? 

Vierailija
231/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä elänyt jo vuosisat

Mitäköhän aktuaalista hevonvittua nyt taas? Ei tässä nyt ihan kauhean monta sukupolvea taaksepäin tarvitse pakittaa kun oli täysin normaalia naittaa tyttö jollekin setämiehelle heti kun tytöllä alkoi kuukautiset.

Taidat sekoittaa Suomen johonkin Pakistaniin. 😂

Vierailija
232/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai sanoa tummaihoisia n sanalla, sai leikkiä kuka pelkää mustaa miestä,lipunryöstöä yms. Että oli vain 2 biologista sukupuolta, ei ollut älylaitteita, ei ollut karkkipäiviä ja syötiin ruoka eikä viskattu biojätteeseen ja menty kauppaa ostamaan energiajuomia ja lihapiirakoita.

Vierailija
233/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voisin saada lisätietoja aiheesta joltain jonka vanhemmatkaan ei olleet vielä syntyneet silloin, saati eläneet nuoruuttaan silloin?

Miten voin kysyä 1998 syntyneeltä että mikä oli silloin nuoruudessasa kuuskytluvulla asenne raiskauksiin? Kerro nyt ihan omin sanoin.

Ei ole tarvetta kertoa, koska nyt ei puhuttu asenteista, vaan raiskauksen määritelmästä. Lapsi opettelee lukemaan eikä jankkaa. Lapsihan sinä vielä olet, vaikka kuvittelet olevasi joku 70+ ikäinen, joka raikasi menemään koko nuoruutensa. 

Vierailija
234/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cancelointi tuli vasta 2010-luvulla. Ei sitä ollut 2000-luvun alussa.

Sitä on ollut iät ja ajat. Sitä vain ei ole kutsuttu tuolla termillä. Jo 1700-luvulla ihmisiä "canceloitiin" eli laitettiin sivuun omasta yhteisöstään, jos he tekivät jotain paheksuttavaa. 

Voi olla, mutta 20 vuotta sitten sallittujen mielipiteiden kirjo oli hyvin laaja, toisin kuin nyt. Oma nuoruuteni oli äärimmäisen vapaamielistä ja sallivaa aikaa.

Vierailija
235/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viinaa vedettiin jo ala-asteella, kotiintuloaikoja ei ollut, ylä-asteikäiset tytöt seurusteli 30v miesten kanssa, autolla saatettiin ajaa alaikäisenä.

Ei nuo ole ollut normaalia paitsi ehkä jossain persupiireissä

Pyöriikö se persupiiri päässäsi ihan aamusta iltaan jokaikinen päivä? Käy varmaan raskaaksi.

Vierailija
236/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Taidat sekoittaa Suomen johonkin Pakistaniin."

En nähdäkseni maininnut Suomea sanallakaan, mutta korjaa toki jos olen väärässä.

Vierailija
237/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä sä saat mennä vähintään 150v taaksepäin, jos aiot saada käsiisi tilanteen, jossa 10-11v tytön naittaminen setämiehelle oli Suomessa normaalia. Sinäkään tuskin niin vanha olet, että olisit ollut nuori 1800-luvun puolella. 

Vierailija
238/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksimieliset vitsit. Oikeasti ihan järkyttävää mitä lapsillekin heiteltiin aikuisten toimesta.

Meillä ei yhtään välitetty mitä puhuttiin lapsen kuullen. Ihan kuin lapsi ei olisi edes olemassa. Kaikki n**simis jutut ja iljettävät asiat hierottiin lapsen naamaan ja röhötettiin päälle.

Myös kaikki luunapit, naamaan läpsimiset, tukasta repimiset ja selkäsaunat oli ok. Lapselle rääyttiin ja sähistiin raivon vallassa ilman mitään johdonmukaisuutta, siten että jatkuvasti sai olla stressaantunut ja varpaillaan.

Pesulle pääsi kaksi kertaa viikossa. Hampaat reikiinnytettiin suuhun jo maitohammasvaiheessa.

Jos ei ollut nälkä, niin pyöritettiin joku vaikka pyyheliina kurkun ympärille, ja tungettiin väkisin jotain iljettävää "liha" tai kalanpää soppaa suuhun.

Mitä vit...Ei meillä ollut tuollaista ei yhtään kaikki nuo asiat oli silloin ysärillä kun elin kiellettyjä. Ainoastaan luunappia saattoi saada jos teki kolttosia esim kiipeili katolle.

Vierailija
239/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarvetta kertoa, koska nyt ei puhuttu asenteista, vaan raiskauksen määritelmästä. Lapsi opettelee lukemaan eikä jankkaa. Lapsihan sinä vielä olet, vaikka kuvittelet olevasi joku 70+ ikäinen, joka raikasi menemään koko nuoruutensa. 

"Mikä nykyään paheksuttu asia tai tapa oli ihan normaalia sinun nuoruudessasi?"

Lapsi (sinä) voisi tosiaan koittaa opetella lukemaan niin ei tarvitsisi nolata itseään täysin vanhempien ja viisaampien seurassa.

Vierailija
240/461 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Groomaaminen ei liity vain pedofiliaan, vaan vanhempiakin lapsia groomataan.

Se nimenomaan liittyy pedofiliaan. Pedofiliahan tarkoittaa seksuaalisen kiinnostuksen/toiminnan kohdistamista lapseen. Ihan minkä  tahansa ikäiseen lapseen.