Sairastuneen opiskelijan kokemus: Suomi ei ole enää hyvinvointivaltio
Sairastuin noin vuosi sitten ensin fyysisesti ja sen siivittämänä myös henkisesti (/burn out) ja on ollut suorastaan traumaattista huomata tämän prosessin yhteydessä, miten vaikea ja hidas prosessi avun saaminen ja kuntoutuminen voi Suomessa olla.
Minua on palloteltu paikasta toiseen, annettu odottaa jo pelkkää jatkoarviosoittoa kohtuuton aika ja lääkärille tuntuu olevan jotenkin aivan ylivoimaisen hankala päästä, vaikka tilanne olisi ihan oikeasti jo hälyttävän huono.
Tämän sanominen ääneen jopa satuttaa, sillä olen aina rakastanut kotimaatani, sen kaunista luontoa, ahkeraa rehellistä kansaa ja ainutlaatuista kulttuuria ja historiaa, ja olen pitänyt myös aina selvänä sitäkin, että tarpeen tullen puolustan sitä kirjaimellisesti henkenikin uhalla -
mutta en pysty enää itse kutsumaan Suomea hyvinvointivaltioksi.
Se teki kipeää kirjoittaa taas auki tähän, mutta sanani tulivat syvältä sydämestä.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Kun pyrit politiikkaan saat huomata, että rahaa palaa paljon ennenkuin pääset sinne, ellei sinulla ole todella laajaa kannattajakuntaa. Kun olet päässyt eduskuntaan, huomaat että asioiden käsittely on paljon puhetta, vähän tekoja. Joudut puhumaan, verkostoitumaan, vaikuttamaan ja sinulle puhutaan, sinua manipuloidaan ja saat kaikenlaista palautetta. Joudut pitämään pääsi kylmänä että pystyt erottamaan mikä on sinulle se tärkein agenda. Kun olet muutaman vuoden hakannut päätä seinään angentasi kanssa, alat luovuttaa ja siinä vaiheessa valta on jo turmellut sinut. Et enää erota oikeaa väärästä ja olet unohtanut ne, joiden avulla pääsit valtaan.
Minä en loppuunpalaneelle, kiltille, tunnolliselle ja hyvälle ihmiselle suosittelisi psykopaattien hiekkalaatikolle menoa, eli politiikkaan lähtemistä.
Vierailija kirjoitti:
Kokemus riippuu varmasti paljon sairaudesta. Toisiin tauteihin saat hoidon välittömästi, toisia ei välttämättä perusterveydenhuolto kykene edes diagnosoimaan tai löydy osaamista ohjata jatkotutkimuksiin. Tässä ei ole yhtä suurta totuutta.
Tutkimuksiin ei pääse erikoistuneelle lääkärille edes jatkuvista vaatimuksista huolimatta, koska jotkin sairaudet on sysätty pth:n vastuulle. Osaamistahan yleislääkäreillä ei ole mutta ovat hyvin itsevarmoja osaamisestaan, joskus jopa niin varmoja että kävelevät pokkana erittäin kokeneen erikoislääkärin diagnoosin yli. Ja hoidot jätetään tekemättä tai kesken jolloin vuoden päästä potilas onkin sitten sairaalassa kuuntelemassa lääkärin huutoa miksi ei ole hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole käynyt kuuteen vuoteen kroonisen sairauteni vuoksi lääkärissä. Ei ole lääkkeitä, hoitoa, tutkimuksia. Olen työssäkäyvä ja sinua sentään pompotellaan siellä koneistossa. Itse elätän myös sinutkin loinen
Krooninen sairaus johon et ole saanut tutkimuksia, lääkkeitä ja hoitoa vuosiin. Kysymys kuuluu onko näihin edes tarvetta jos monta vuotta on mennyt hyvin. Monissa perussairauksissa lääkitystä tarvitaan ja kun diagnoosi on saatu sekä lääkitys kohdalleen niin seuranta voi olla harvempaa (tai sitä ei nykyaikaan ole). Luulisi että verenpainelääkitys ja diabetes sekä vastaavat ainakin hoidettaisiin nykypäivänä.
Erikoissairaanhoidossa työskentelevänä välillä kuulen että terveyskeskuksiin ei saa aikaa ja tutkimuksiin ei pääse vaikka olisi ihan hälyttävät oireet. Sellaisessa tilanteessa ei voi muuta suositella kun hakeutua yksityiselle lääkärille jotta saisi tutkimukset käyntiin kun odottaminen tuskin korjaa tilannetta. Perusterveydenhuollon kriisi on jatkunut parinkymmenen vuoden ajan ja tilanne on koko ajan mennyt heikommaksi. Monessa muussa maassa on toki samanlaisia ongelmia.
Väestön vanhentuessa hoidontarve tulee kasvamaan ja toimintaa tullaan tehostamaan kun lisää resursseja tuskin on tulossa. Hoidon laatu tuskin tulee nousemaan vaikka kuinka toivoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemus riippuu varmasti paljon sairaudesta. Toisiin tauteihin saat hoidon välittömästi, toisia ei välttämättä perusterveydenhuolto kykene edes diagnosoimaan tai löydy osaamista ohjata jatkotutkimuksiin. Tässä ei ole yhtä suurta totuutta.
Tutkimuksiin ei pääse erikoistuneelle lääkärille edes jatkuvista vaatimuksista huolimatta, koska jotkin sairaudet on sysätty pth:n vastuulle. Osaamistahan yleislääkäreillä ei ole mutta ovat hyvin itsevarmoja osaamisestaan, joskus jopa niin varmoja että kävelevät pokkana erittäin kokeneen erikoislääkärin diagnoosin yli. Ja hoidot jätetään tekemättä tai kesken jolloin vuoden päästä potilas onkin sitten sairaalassa kuuntelemassa lääkärin huutoa miksi ei ole hoidettu.
Olin vuosikymmen sitten sisätaudeilla ja jossain vaiheessa olin kuukauden reumataudeilla. Muistan miten seniorilääkäri sanoi että voisin yrittää siirtää jonkun kauan seurannassa olleen potilaan jatkohoitoa terveyskeskukseen tai yhden vanhan rouvan seurantaväliä pitkittää puolesta vuodesta yhdeksään kuukauteen.
Jotta poliklinikan työmäärä pysyisi vakaana niin kaikkia potilaita ei voi pitää poliklinikan seurannassa koko ikää kun lähetteitä kuitenkin tulee joka kuukausi lisää. Suuri osa potilaista oli toki sellaisia joiden hoito kesti muutaman tai vain yhden kerran kuten nivelsärkyjen tutkiminen nuorella naisella ilman mitään statuslöydöksiä tai poikkeamia laboratoriokokeissa (dg. fibromyalgia) tai infektion jälkeinen nivelturvotus sekä punoitus (dg. reaktiivinen artriitti).
Olen ymmärtänyt että psykiatrian puolella lähetteiden määrä on kasvanut ainakin puolitoistakertaiseksi ilman että lisää resurssia on tullut henkilökuntaan. Yksi psykiatri sanoi että nykyään halutaan että kaikki mahdoliset hoitokeinot kokeillaan. Valitettavasti aina ei apua löydy kaikille eli lääketiede ei voi auttaa aina kaikkia vaikka moni hoidosta hyötyykin jos sitä saa.
Monet potilaat ovat tippuneet kehityksen kelkasta pois. Luullaan ehkä edelleenkin, että jos on jotain vaivaa, niin pitäisi päästä lääkärin vastaanotolle (nykyisin ei enää tarvitse), jos pitäsi varata aika lääkäriin, niin soitellaan ajanvaraukseen (nykyisin ei tätäkään tarvitse tehdä), jos ei pääse yhteyteen tk:hon kanssa puhelimitse tai jos henkilökohtaisestikaan asioimalla sanotaan ei oota, niin mennään sairaalapäivystykseen, koska lääkäriin tk:hon ei päässyt ja sieltä käännytetään pois, koska potilaan vaiva ei vaadi päivystykäyntiä ja sitten siitä suututaan. Tai sitten suututaan siitä, kun lääkäri valitsikin toisen tutkimus- ja hoitolinjan mitä vauvapalstalla neuvottiin, tai sellaisen, josta google ei kertonut ja siitä päätellään, että ei se lääkäri tietenkään mitään tiedä, taas se nähtiin.
Pitäisi vain luottaa prosessiin ja siirtyä nykyaikaan. Varmaan suurimmalla osalla hyvinvointielueista on nettichatti, josta voi saada varattua aikaa, tai kysyttyä sairaanhoitajalta, että olisiko syytä päästä lääkäriin, kun on tällaista ja tällaista oiretta. Se on paljon nopeampi väylä. Meillä on chatissa myös mahdollist apuhua psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa ja jos en väärin muista, niin saada nettiaika psykologillekin - joskus huomaisn tuollaiset vaihtoehdot kun etsin ekoja kertoja paikkaa mistä sen siaraahoitajachatin löytää. Taisi siellä olla joku päihdehoitajankin chatti. Kannattaa tutustua nettitarjontaan oikeasti. Voitte todellakin saada nopeammin hoitoa sitä kautta. Sain taannoin itse sieltä sh:lta labralähetteen epäilleessäni virtsatieinfektiota ja seuraavana aamuna oli lääkäri kirjoitanut reseptin vti:hen, kun vti vljelynäytteen perusteella todetttiin. jos olis pitänyt soitella johonkin ajanvaraukseen, niin varmaan koko prosessi olisi vienyt muutaman päivän. hirveän pitkä aika vti-oireiden kanssa kärvistellessä.
Vierailija kirjoitti:
tk lääkäreillä on ohjeet ja listat siitä millaisissa oireissa potilas ohjataan erikoissairaanhoitoon. Ne ohjeet on erikoissairaanhoito itse laatinut. Ei siis ole tk-lääkärin vika, jos hän joskus sanoo ettei tässä vaivassa laiteta sairaalaan erikoislääkärille. Sen lähetteen voi saada silloinn, jos vaiva vian jatkuu ja tk:ssa on tutkittu kaikki mahdollinen mitä siellä voi tutkia ja kokeiltu kaikki hoidot erikoissairaanhoidon laatimien ohjeiden mukaan. Noin siis niissä tapauksissa, joissa vaiva on sellainen, että yleensä se on hoidettavissa tk-johtoisesti. Toki on myös vaivoja, joita edes lähdetä hoitamaan tk-johtoisesti, silloin laitetaan suurinpiirtein heti lähete sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tk lääkäreillä on ohjeet ja listat siitä millaisissa oireissa potilas ohjataan erikoissairaanhoitoon. Ne ohjeet on erikoissairaanhoito itse laatinut. Ei siis ole tk-lääkärin vika, jos hän joskus sanoo ettei tässä vaivassa laiteta sairaalaan erikoislääkärille. Sen lähetteen voi saada silloinn, jos vaiva vian jatkuu ja tk:ssa on tutkittu kaikki mahdollinen mitä siellä voi tutkia ja kokeiltu kaikki hoidot erikoissairaanhoidon laatimien ohjeiden mukaan. Noin siis niissä tapauksissa, joissa vaiva on sellainen, että yleensä se on hoidettavissa tk-johtoisesti. Toki on myös vaivoja, joita edes lähdetä hoitamaan tk-johtoisesti, silloin
Minulla on fyysinen sairaus jota ei haluta tutkia erikoissairaanhoidossa vaan mieluummin pidetään työkyvyttömänä. Voi olla että yksi käynti riittäisi kun vaan saisin kokeiltavaksi eri lääkkeen. Sen sijaan minusta yritetään väkisellä tehdä mielenterveyspotilas painostamalla syömään masennuslääkkeitä. Sen jälkeenhän ei sitten tarvitsekaan koskaan enää hoitaa mitään.
Olen ollut samassa tilanteessa. Sain jonkinlaista apua, mutta en ole varma oliko se riittävää. Joka tapauksessa aloin hoitaa ongelmaa itse, koska ei terveydenhuolto kovinkaan paljon voi tehdä tilanteessa, jossa tekemistä on vain yksinkertaisesti liikaa. Jostakin pitää karsia. Suosittelen ap keskittymään opintoihin ja jättämään työt hetkeksi pois, vaikka elintaso hieman kärsisi. Opinnoissa rimaa alemmas, valmistuminen tärkeämpää kuin yksittäiset arvosanat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulotautinen.
Kaikillahan teillä pakanoilla oli kuulemma kollektiivinen KORONA luulotauti alkaen 2020 kun pedon hallitus sen teille TV:n kautta noitui ja sittemmin otitte kaikki kokeellisia CV -injektioitia a.k.a pedonmerkin, kaikille tuli välittömästi pelleomicron..Loput on historiaa, köyhän ja kipeän kyykytys ja kaikki, koska suurella osalla on nyt demoninen ihmispedon luonne kun näin JULMASTI (lainaten propagandalehtien vakiosanastoa) vainoatte täällä jäljellä olevaa Herran omien jäännöstä.. Mutta Herran päivä on jo ovella, Halleluja!
Iriootti.
Onhan. Hyvinvointialueita on ympäri Suomea. Kuka lie keksinyt tuon nimen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun siellä poliittiikassa olet, niin mistä otat rahat palveluihin, jotka vastaavat sinun ja muiden kriteereitä?
Nostetaanko veroja? Mistä kiristetään?
Vaikka typeristä tutkimusrahoista joita jaetaan satojatuhansia euroja täysin turhuuksiin tai säätiöt verolle, sopeutumisrahat pois muutaman mainitakseni.
Eri
Täytyy myöntää, että vaikka lähtökohtaisesti suhtaudun erittäin myönteisesti opiskeluun, tutkimukseen ja ylipäänsä houkutukseen, juuri tänään palstallakin keskustelua herättänyt merkittävän suuruinen apuraha, joka oli myönnetty kynsienhoidon historian tutkimiseen Euroopassa (aihe oli vielä tarkempi, mutta en tähän hätään muista sitä täysin yksityiskohtaisesti) käy kyllä mielessä, että pitäisikö tuota rahankäyttöä oikeasti valvoa vähän tarkemmin.
Vaikka varmasti Suomen tilanne on maailman muttaluokassa hyvä. Liikaa kuitenkin meilläkin suoraan sanottuna haaskataan rahaa. Nuo siten johtoportaat myös yksi esimerkki.
Ei nyt tarvitsisi mennä mihinkään NL-touhuun, mutta ihan tosissani mietin, pitäisikö tuota rahankäyttöä seuraamaan kokeilla palkata joku valtiolle tai jotain? Jos kerta riittää noin paljon rahaa kynsihoitoloiden tutkimiseen, kai sitä riittäisi tuollaiseen kokeiluunkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori tyhmä kysymys, mutta mitä tarkoittaa pth
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun siellä poliittiikassa olet, niin mistä otat rahat palveluihin, jotka vastaavat sinun ja muiden kriteereitä?
Nostetaanko veroja? Mistä kiristetään?
Miten olisi yritystukien lopetus, eläkekatto, byrokratian purku jne.
On erikoista, että meillä on valtavan kallis ja mittava sote-sektori, mutta palveluja se ei kykene tuottamaan.
Eri
Hammashoito toimii helsingissä, terveyskeskukset ei. Hitto 4kk et sain reseptin uusittua (onneks vaan allergialääke).
Et joo ymmärrän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori tyhmä kysymys, mutta mitä tarkoittaa pth
Perusterveydenhuolto = pth
Pääsin vaivastani erikoissairaanhoidon tutkimuksiin. Ko. tutkimus paljasti, ettei vaivani johtunut lääkärin arvelemasta syystä. Kysyin lääkäriltä, mikä minua sitten vaivaa. Hän sanoi, ettei heitä kiinnosta, mikä minua vaivaa, heidän tehtävänsä oli vaan tarkistaa, ettei se ole mitään vaarallista.
"Kun olen jaksanut olla tiukka, vaativa ja jopa kova, olen saanut asioita etenemään yleensä ainakin vähän nopeammin."
Olen nyt samassa tilanteessa kuin ap, sairastuin mielestäni tapaturmaisesti n 2-3 kk sitten, ja apua on ollut vaihtelevasti saatavilla. ITSE se pitäisi osata vaatia. KERTOISITKO minullekkin ne keinot, joita käyttäen sait apua? Siis ihan konkreettisetsi MITÄ SANOIT, että asiat lähti rullaamaan? Alkaen ekasta soitosta hoitajalle, ja sit lääkärissä?
Oma keino oli kun sanoin että tarviin lääkärintodistuksen sairaslomaa varten, niin johan sain ajan heti samalle päivälle lääkäriin. Muuten en olisi saanut. Mut mitä sille lääkärille voi sanoa että alkaa oikeesti MYÖS tutkimaan? Uhata THL:llä? Valviralla, lupien menetyksellä, kantelulla, korvausvaatimuksillako, VAI? mitä? Haluan nimittäin sisätautipoliklinikalle. Saisin sen lähetteen yksityiseltä, mutta laittaa siihen joku 300+ 100 e +30 on VÄÄRIN! Ja, sehän on lahjus, periaatteessa.
Vierailija kirjoitti:
Monet potilaat ovat tippuneet kehityksen kelkasta pois. Luullaan ehkä edelleenkin, että jos on jotain vaivaa, niin pitäisi päästä lääkärin vastaanotolle (nykyisin ei enää tarvitse), jos pitäsi varata aika lääkäriin, niin soitellaan ajanvaraukseen (nykyisin ei tätäkään tarvitse tehdä), jos ei pääse yhteyteen tk:hon kanssa puhelimitse tai jos henkilökohtaisestikaan asioimalla sanotaan ei oota, niin mennään sairaalapäivystykseen, koska lääkäriin tk:hon ei päässyt ja sieltä käännytetään pois, koska potilaan vaiva ei vaadi päivystykäyntiä ja sitten siitä suututaan. Tai sitten suututaan siitä, kun lääkäri valitsikin toisen tutkimus- ja hoitolinjan mitä vauvapalstalla neuvottiin, tai sellaisen, josta google ei kertonut ja siitä päätellään, että ei se lääkäri tietenkään mitään tiedä, taas se nähtiin.
Pitäisi vain luottaa prosessiin ja siirtyä nykyaikaan. Varmaan suurimmalla osalla hyvinvointieluei
No virtsatietulehukset suomessa hoidetaan pian, se on totta, samana päivänä saa reseptin, kun hoitaja kysyy tietyt kysymysket. Näin on ollu täällä ainakin. Puhelimsessa onnistuu. Tai pitää mennä sit päivystykseen jos eivät soita takas samana päivänä. Kyl sieltä saa reseptin. (Tää on mun näkemys, kerran kaks ollu).
Lapset ja vanhukset menee työikäisten edelle aina.
No jopas oli. Ei tuollaiselle ihmiselle voi muuta toivoa kuin pahaa. Paljon pahaa.