Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairastuneen opiskelijan kokemus: Suomi ei ole enää hyvinvointivaltio

Vierailija
27.06.2025 |

Sairastuin noin vuosi sitten ensin fyysisesti ja sen siivittämänä myös henkisesti (/burn out) ja on ollut suorastaan traumaattista huomata tämän prosessin yhteydessä, miten vaikea ja hidas prosessi avun saaminen ja kuntoutuminen voi Suomessa olla.

Minua on palloteltu paikasta toiseen, annettu odottaa jo pelkkää jatkoarviosoittoa kohtuuton aika ja lääkärille tuntuu olevan jotenkin aivan ylivoimaisen hankala päästä, vaikka tilanne olisi ihan oikeasti jo hälyttävän huono. 

Tämän sanominen ääneen jopa satuttaa, sillä olen aina rakastanut kotimaatani, sen kaunista luontoa, ahkeraa rehellistä kansaa ja ainutlaatuista kulttuuria ja historiaa, ja olen pitänyt myös aina selvänä sitäkin, että tarpeen tullen puolustan sitä kirjaimellisesti henkenikin uhalla -

mutta en pysty enää itse kutsumaan Suomea hyvinvointivaltioksi. 

Se teki kipeää kirjoittaa taas auki tähän, mutta sanani tulivat syvältä sydämestä. 

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

olipahan taas itkuvirsi

Vierailija
22/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole käynyt kuuteen vuoteen kroonisen sairauteni vuoksi lääkärissä. Ei ole lääkkeitä, hoitoa, tutkimuksia. Olen työssäkäyvä ja sinua sentään pompotellaan siellä koneistossa. Itse elätän myös sinutkin loinen

Ehkä olisi aika käydä. Työterveyslääkäri? 

Ehdottaisin pakkohoitoa. 

T. Psykiatri 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP jatkaa vielä vähän avautumistaan teille, ilmaiset nettiterapeuttini, lukekaa jos jaksatte, 

Mutta siis - tämä satuttaa myös siksi, että vaikka olen usein huono kehumaan itseäni, voin nyt kuitenkin ihan neutraalisti ja kuin faktan todeten, että olen yksi ihmisistä, joista yhteiskunnan olisi oikeasti järkeväkin huolehtia.

Olen sivistynyt, kunnollinen ihminen, joka toki on saanut yhteiskunnalta paljon lapsesta asti, mutta on myös maksanut sille jo tähän mennessä veroja takaisin teini-ikäisestä lähtien kesät töissä ollen, ahkerasti opiskellen ja niissä ihan hyvin menestyen, ja on kaiken lisäksi vielä raitis, en riehu, rellestä tai aiheuta mitään häiriötä yhteiskunnassa.

Yksinkertaisesti, yhteiskunta vain menettää kun se ei pysty hoitamaan kansalaisiaan tehokkaasti ja järkevästi organisoiden. Jonkin täytyy myös olla pahasti pielessä terveydenhuollon rakenteissa,

Hyvä tarkennus, koska olin jo tulossa kyseenalaistamaan edellisen kirjoituksen arvolatausta. Eli juuri se, kun nähdään joku ei niin tuttavansa, kuin tuo yksi kommentoija tuolla vahvasti kommentoi. 

Vierailija
24/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkinen puoli on hirveä kun pääset lähinnä terv aseman yleislääkärille joka voi olla nuori harjoittelija suoraan korkeakoulusta. Eivätkä kuitenkaan myönnä virheitään. 

Yksityinen taas rahastaa minkä kerkiää 

Joskus ne nuoret harjoittelijat voivat olla motivoituneempia, ystävällisempiä ja tehokkaampia auttamaan ja selvittämään vaivaasi kuin työhönsä leipääntynyt ja kaavoihinsa kangistunut "kokenut" lääkäri. Ei kannata yleistää. 

Vierailija
25/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olipahan taas itkuvirsi

Menes persunpaska siitä vonkumasta. 

Vierailija
26/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pyrit politiikkaan saat huomata, että rahaa palaa paljon ennenkuin pääset sinne, ellei sinulla ole todella laajaa kannattajakuntaa. Kun olet päässyt eduskuntaan, huomaat että asioiden käsittely on paljon puhetta, vähän tekoja. Joudut puhumaan, verkostoitumaan, vaikuttamaan ja sinulle puhutaan, sinua manipuloidaan ja saat kaikenlaista palautetta. Joudut pitämään pääsi kylmänä että pystyt erottamaan mikä on sinulle se tärkein agenda. Kun olet muutaman vuoden hakannut päätä seinään angentasi kanssa, alat luovuttaa ja siinä vaiheessa valta on jo turmellut sinut. Et enää erota oikeaa väärästä ja olet unohtanut ne, joiden avulla pääsit valtaan. 

Vierailija
27/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulotautinen.

Vierailija
28/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP jatkaa vielä vähän avautumistaan teille, ilmaiset nettiterapeuttini, lukekaa jos jaksatte, 

Mutta siis - tämä satuttaa myös siksi, että vaikka olen usein huono kehumaan itseäni, voin nyt kuitenkin ihan neutraalisti ja kuin faktan todeten, että olen yksi ihmisistä, joista yhteiskunnan olisi oikeasti järkeväkin huolehtia.

Olen sivistynyt, kunnollinen ihminen, joka toki on saanut yhteiskunnalta paljon lapsesta asti, mutta on myös maksanut sille jo tähän mennessä veroja takaisin teini-ikäisestä lähtien kesät töissä ollen, ahkerasti opiskellen ja niissä ihan hyvin menestyen, ja on kaiken lisäksi vielä raitis, en riehu, rellestä tai aiheuta mitään häiriötä yhteiskunnassa.

Yksinkertaisesti, yhteiskunta vain menettää kun se ei pysty hoitamaan kansalaisiaan tehokkaasti ja järkevästi organisoiden. Jonkin täytyy myös olla pahasti pielessä terveydenhuollon rakenteissa,

Kuka sitten ei ansaitse hyvää hoitoa, jos päideriippuvaisia pitää hoitaa, mutta muuten hoidon pitää olla lyhytaikaista. Siis ei hoideta diabetesta, reumaa, migreenia, epilepsiaa jne., koska nämä potilaat tarvitsevat elinikäistä hoitoa? Vai todetaan 60+ ihmisille, että ei teitä kannata hoitaa, tuossa jonossa seuraavana olevalla 21v narkkarilla voi olla edessä 60 hyvää vuotta, joten hän ansaitsee superkalliit hoidot keskimääräisen eliniänodotteen takia, mutta ei me sun lonkkaan 20 vuoden käytön takia proteesia laiteta!

Vierailija
29/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemuksia niin hyvistä kuin huonoista lääkäreistä ja hoitoketjuista.

Keskustelin koulukaverin kanssa, miten me molemmat saimme vuosia taistella hoidosta, mutta kun pääsimme erikoissairaanhoidon äärelle, hoito on ollut erinomaista. Olen ollut yksin hyvin pahoissa tilanteissa, ja toisinaan tilanteet, joita en ole pitänyt vakavina, on otettukin kovin tosissaan. 

On paljon kiinni lääkäristä, hoitajista ja sairauden mitattavuudesta minkälaista hoitoa saa. Toivon, että löydät edestäsi vielä viisaan ja kuuntelevan lääkärin <3

Vierailija
30/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulotautinen.

Kaikillahan teillä pakanoilla oli kuulemma kollektiivinen KORONA luulotauti alkaen 2020 kun pedon hallitus sen teille TV:n kautta noitui ja sittemmin otitte kaikki kokeellisia CV -injektioitia a.k.a pedonmerkin, kaikille tuli välittömästi pelleomicron..Loput on historiaa, köyhän ja kipeän kyykytys ja kaikki, koska suurella osalla on nyt demoninen ihmispedon luonne kun näin JULMASTI (lainaten propagandalehtien vakiosanastoa) vainoatte täällä jäljellä olevaa Herran omien jäännöstä.. Mutta Herran päivä on jo ovella, Halleluja! 

Vierailija
31/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On turhauttavaa, jos hakee apua, eikä sitä saa. On ikävää taistella sairauksien kanssa. Hoitovelkaa on paljon. Suomessa tuetaan lapsiperheitä, mutta kotoa muutetaan aikaisessa vaiheessa ja jätetään nuoret ja nuoret aikuiset selviytymään. Vakituisille ja määräaikaisille työntekijöille kuuluu mielettömän hieno etu kuin työterveyshuolto. 

Ensin pitää olla työkuntoinen, ennenkuin voi tehdä työtä. Ihmisen tulee saada terveellistä ravintoa. Nuudeleilla ja makaronilla ei pitkälle pötkitä. Kun perusasiat ovat kunnossa, sen jälkeen opiskelu ja työnteko sujuu. 

Vierailija
32/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olipahan taas itkuvirsi

Menes persunpaska siitä vonkumasta. 

Ai tää palstahullu persusta jankkaava i d i oottikin tässä ketjussa

Vierailija
33/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun siellä poliittiikassa olet, niin mistä otat rahat palveluihin, jotka vastaavat sinun ja muiden kriteereitä? 

Nostetaanko veroja? Mistä kiristetään?

Ihan ensiksi alkaisin tutkia, että miten koko järjestelmää pitäisi ravistella ja muuttaa ihan toisenlaiseksi. En ole alan asiantuntija, mutta uskallan silti väittää olevani täysin varma, että rahaa palaa esimerkiksi liiallisiin väliportaisiin ja järjestelmää olisi hyvä saada yksinkertaistettua.

Lisäksi sanon suoraan, että esim. näistä paljon puhutuista sote-pomojen täysin ylisuurista palkoista ei oo syyttä puhuttu paljon.

Mielestäni jokainen looginen ihminen, jolla on suhteellisuudentajua ja käytännön järkeä toteaa sen, että nämä palkat ovat lähteneet täysin käsistä. Yksinkertaisesti ei voi olla mahdollista, että sotepomon työ olisi niin vaativaa, että se oikeuttaisi jopa yli 18 000 euron kuukausipalkkaan.

Järjestelmässä on yksinkertaisesti liikaa väliportaita muuhunkin. Kun niitä kaikenlaisia pikkupomoja on sotepomojen lisäksi, jotka saavat usein myös kohtuullisen suurta palkkaa, vaikka eivät ehkä ihan sinne 15 000/kk joukkoon pääse, niin helposti palaa "huomaamatta" tuhansia, kymmeniä, satoja tuhansia euroja väliportaisiin, joiden määrää voitaisiin ihan varmasti vähentää.

Olen jo nyt 100% varma tästä, vaikka en ole tähän mennessä ehtinyt syventyä oikein syvällisesti jokaiseen yksityiskohtaan, jotta voisin laatia konkreettisia ehdotuksia kansanedustajille ja ministereille lähetettäviksi.

Jotenkin tyrmistyttää aina uudelleen, millaisiin asioihin rahaa uppoaa. Lukekaa itse jo vaikka tähän kerättyjä yksityiskohtia (esim. kokouspalkkiot, joihin kuin varkain uppoaa hämmästyttävän suuria summia).

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010121322.html

-AP

Vierailija
34/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennaltaehkäisyn luulisi tulevan paljon halvemmaksi, kuin että annettaisiin fyysisen ja/tai henkisen terveyden romahtaa ennen kuin annetaan hoitoa. Suorat kustannukset terveydenhuoltoon PLUS vähemmät saikkupäivät jne.

Valitettavan moni meistä tietää tapauksia, joissa työssäkäyvän vaivoja ei tutkita tarkemmin (esim. päänsärky, poissaolokohtaukset jne eivät ole mitään, ennen kuin pää suostutaan kuvaamaan ja paljastuu liian suuri kasvain) ja lopulta hoito tulee kalliimmaksi tai ei voida enää parantaa. Mt-puolella pari juttelukertaa matalalla kynnyksellä olisi halvempaa kuin totaalinen burnis, masennus ja pitkät sairaspoissaolot.

Vierailija
35/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä aikajanaa Herran päivään, katukaa jos vielä pystytte ja ottakaa Jeesus vastaan 

https://m.youtube.com/@geraldbadalamento4906/posts

Vierailija
36/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole käynyt kuuteen vuoteen kroonisen sairauteni vuoksi lääkärissä. Ei ole lääkkeitä, hoitoa, tutkimuksia. Olen työssäkäyvä ja sinua sentään pompotellaan siellä koneistossa. Itse elätän myös sinutkin loinen

Hyvässä hyvinvointivaltiossa olisit päässyt terapeutille jo ennen kuin muutuit ihmispedoksi. 

Vierailija
37/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin oletteko koskaan pysähtyneet miettimään MIKSI niin monella teistä tässä maassa (hyvinvointivaltioksi vieläkin kutsutussa, enää vain vahvoista välittävässä) on nyt demoninen, julma ihmispedon luonne toista ihmistä kohtaan, eli naapuria?

Vierailija
38/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen asti, kunnes saat ihmisapua, mene tuonne ja aloita itseterapiaohjelma:

https://www.mielenterveystalo.fi/fi/aikuisten-omahoito-ohjelmat

Sen lisäksi kerro henkisestä stressistäsi jollekin läheiselle ja pyydä häntä vaikka olemaan puoli tuntia viikossa kanssasi, ihan vain siksi, että saisit jotain ihmisseuraa ja ajatukset pois omista keloista. Jos sinulla ei ole läheisiä, niin etsi facesta vaikka aiheeseen liittyviä ryhmiä, niin voit löytää vertaistukea. 

Suomessa on julkinen terveydenhuolto, etenkin mielenterveyspuoli tukossa, joten odotusajat ovat pitkiä. Tk-lääkäriltä voi saada lääkityksen kautta apua, kannattaa ehkä sitäkin harkita ja sinnikkäästi olla uudestaan yhteydessä sinne. 

olet opiskelija, joten olet yths:n piirissä, mutta jos ne antavat eioota, niin ota rohkeasti yhteyttä julkiselle. 

Vierailija
39/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun siellä poliittiikassa olet, niin mistä otat rahat palveluihin, jotka vastaavat sinun ja muiden kriteereitä? 

Nostetaanko veroja? Mistä kiristetään?

Sotenhan piti olla säästöä. Piti olla.

Vierailija
40/79 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennaltaehkäisyn luulisi tulevan paljon halvemmaksi, kuin että annettaisiin fyysisen ja/tai henkisen terveyden romahtaa ennen kuin annetaan hoitoa. Suorat kustannukset terveydenhuoltoon PLUS vähemmät saikkupäivät jne.

Valitettavan moni meistä tietää tapauksia, joissa työssäkäyvän vaivoja ei tutkita tarkemmin (esim. päänsärky, poissaolokohtaukset jne eivät ole mitään, ennen kuin pää suostutaan kuvaamaan ja paljastuu liian suuri kasvain) ja lopulta hoito tulee kalliimmaksi tai ei voida enää parantaa. Mt-puolella pari juttelukertaa matalalla kynnyksellä olisi halvempaa kuin totaalinen burnis, masennus ja pitkät sairaspoissaolot.

ennaltaehkäisyyn ja itsehoitoon mielenterveystalo piste fi