Äidin tyttö puheet ja isyyden vähättely ärsyttää
Ottaa aivoon kun eräät minun sukulaiset puhelee jatkuvasti että meidän vauva on ihan "äitin tyttö". Kyllä, minun perään on jonkun verran mutta se on käsittääkseni ihan normaalia kun imettää ja on pääasiallinen lapsen hoitaja miehen ollessa töissä. Muutenkin tuntuu että miestä sorsitaan aina, että eihän se voi olla ikinä väsynyt tai stressaantunut elämästä kun se on "vain isä". Ihan ku sillä ei elämä olisi yhtälailla mullistunut tässä. Minun suku korostaa jatkuvasti sitä miten raskasta minulla varmasti on ja miten hienosti selviän, mutta tuntuvat loukkaantuvat jos uskallan mainita että enhän minä mikään yh ole tässä. Miehen omakaan suku ei kysele mieheltä mitään isyydestä, ei kehu häntä tai anna vertaistukea. Hän on huippu isä ja hellä ja huolehtiva ja osaa tehdä tasan samat asiat kuin minäkin, niin jotenkin harmittaa että miksei häntä arvosta kukaan muu kuin minä. Onko tämä ihan normaalia ettei miehestä kukaan isyydessä välitä vai olenko itse jotenkin vainoharhainen? Tai jos ei hänen jaksamista kukaan pohdi niin miksi minun vointia ja upeutta pitää jatkuvasti nostaa jalustalle, voisivat edes sen lopettaa kun alkaa jo hävettää tuommoinen.
P.s ollaan 25 vuoden kieppeillä ja ei, miestä ei häiritse nämä asiat vaan minua jostain syystä :D
Kommentit (41)
Tjaah. Kyllä minä kuuntelisin ennemmin tuota äidin ylistystä kuin sitä, että äidin nyt kuuluu sitä ja tätä, koska on äiti. Ja isä saa vaan vetää lonkkaa ja ei kai isän nyt tarvitse sitä ja tätä, kun se on äidin homma. Tätä minä jouduin kuuntelemaan. Esimerkiksi äitini nauroi päin naamaa, että ihanko totta lapsen isä jää kotiin puoleksi vuodeksi, että eikös se nyt ole ÄIDIN TEHTÄVÄ VAAN. Kyllä jäi ja hienosti jäikin.
Siis onko nyt kyse äidin tyttöpuheista vai äidintyttö-puheista? Kaksi eri asiaa.
Ota iisisti hormonihirmu. Aina pitää löytää jotain, mistä loukkaantua.
Enemmän olen kuullut puhetta isin tytöistä. Parempi?
Mulla on kolme poikaa, niin en ehkä ihan ymmärtänyt kysymystä?
Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Toiset ihmiset eivät vain tajua ettei mitään vanhemmuusasioita tarvitse kommentoida yhtään. Ihmisille voi kyllä sanoa suoraan, että eipäs puhuta meidän perheen vanhemmuusasioista vaan keskustellaan muista asioista.
No, varmasti vanhempanne ovat juuri sitä sukupolvea, kun isä ei todellakaan tehnyt samoja juttuja kuin äiti ja lastenhoito ylipäänsä oli naisen vastuulla. Mikset voi heille sanoa, että teillä on tasa-arvoinen suhde ja mies hoitaa vauvaa yhtälailla? Esimerkiksi meillä opetettiin vauva heti pullolle, että mieskin sai syöttää, ettei ollut vain minun tissien varassa.
Ovatko läheiset nähneet miehesi hoitavan vauvaa?
Kyllä minä ainakin ihailen niin vävyni kuin poikani isyyttä, heille on luonnollista ottaa lapsi kainaloon ja vaihtaa vaippa tai syöttää lapsi tai herätä öisin hoitamaan lasta, molemmat ovat olleet noin puoli vuotta lasten kanssa kotona kun äiti on mennyt töihin.
He eivät missään vaiheessa ole olleet mitään äidin pikku apulaisia vaan omien lastensa tasa-arvoisia hoitajia.
Mies on perheen pää ja elättäjä. Akka hoitaa kodin ja lapset. Jotta näin on jämpti.
M60
Vierailija kirjoitti:
Tjaah. Kyllä minä kuuntelisin ennemmin tuota äidin ylistystä kuin sitä, että äidin nyt kuuluu sitä ja tätä, koska on äiti. Ja isä saa vaan vetää lonkkaa ja ei kai isän nyt tarvitse sitä ja tätä, kun se on äidin homma. Tätä minä jouduin kuuntelemaan. Esimerkiksi äitini nauroi päin naamaa, että ihanko totta lapsen isä jää kotiin puoleksi vuodeksi, että eikös se nyt ole ÄIDIN TEHTÄVÄ VAAN. Kyllä jäi ja hienosti jäikin.
No totta, eipä kuulosta herkulta tuokaan kyllä. Ärsyttää miten paljon meuhkataan tasa arvosta mutta arjessa ylläpidetään samoja vanhoja ajattelumalleja, että eihän isän tarvii tai eihän nyt isä osaa ja äidin hommiahan nuo on. Samaan settiin minusta kuuluu tämäkin että sitten kun isä hoitaa ja osaa niin sitä ei kukaan huomioi mitenkään, tai ettei isä vaan voi olla väsynyt tai masentunut tai mitä ikinä koska "mitäs raskasta sillä muka on".
Joku sanoi että hormonit jyllää, voi olla ja jyllätkööt vaikka lapsi on kyllä jo lähemmäs vuosikas. Ei se sitä muuta että minusta tämä vaan tuntuu epäoikeudenmukaiselta.
Voimaantuneimmat eukot luulee, ettei lapsi edes tarvitse isää.
Suomessa on isättömyyden perinnettä.
Vierailija kirjoitti:
Mies on perheen pää ja elättäjä. Akka hoitaa kodin ja lapset. Jotta näin on jämpti.
M60
Taidat olla lasteni isä, milloin viimeksi olet aikuisia lapsiasi tavannut?
Mietipä mikä oli suuri syy miksi erosimme?
Älä ole moksiskaan.
Anna hienovaraisesti takaisin kehumalla vuolaasti lapsesi isää ja hänen hoitopanostaan aina näissä keskusteluissa.
He ovat huomanneet että jotkut naiset tarvitsevat tollasta vahvistusta äitiyteensä. Ei se liity isään millään tavalla. Tai ehkä niin, että he haluavat jauhaa sulle asiasta ettei miehesi tarvitse sitä yksin tehdä.
Äläkä huoli, tytöt yleensä siinä 3-4-vuotiaista lähtien on sit isän tyttöjä ja sit sä saat olla ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No totta, eipä kuulosta herkulta tuokaan kyllä. Ärsyttää miten paljon meuhkataan tasa arvosta mutta arjessa ylläpidetään samoja vanhoja ajattelumalleja, että eihän isän tarvii tai eihän nyt isä osaa ja äidin hommiahan nuo on. Samaan settiin minusta kuuluu tämäkin että sitten kun isä hoitaa ja osaa niin sitä ei kukaan huomioi mitenkään, tai ettei isä vaan voi olla väsynyt tai masentunut tai mitä ikinä koska "mitäs raskasta sillä muka on".
Joku sanoi että hormonit jyllää, voi olla ja jyllätkööt vaikka lapsi on kyllä jo lähemmäs vuosikas. Ei se sitä muuta että minusta tämä vaan tuntuu epäoikeudenmukaiselta.
Pidetäänkö? Ei ainakaan omien lasteni perheessä, jos isovanhemmat pitävät niin sanokaa ääneen sen ärsyttävän.
Mummi 63v
Vierailija kirjoitti:
Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Toiset ihmiset eivät vain tajua ettei mitään vanhemmuusasioita tarvitse kommentoida yhtään. Ihmisille voi kyllä sanoa suoraan, että eipäs puhuta meidän perheen vanhemmuusasioista vaan keskustellaan muista asioista.
Voi myös heittää pallon takaisin: "Kuinkas teillä nämä lapsiasiat hoidettiin?"
Onhan sitä puhetta ollut että isiä ei juuri huomioida esim.neuvolassa. Pääasia kuitenkin että teillä toimii tasapuolinen vanhemmuus! Ulkopuolisillehan asia ei kuulu, mutta muutaman vuoden kuluttua miehesi osallistuva isyys kyllä näkyy kaikille kun vie tyttöä puistoon ja muualle siinä missä sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
No, varmasti vanhempanne ovat juuri sitä sukupolvea, kun isä ei todellakaan tehnyt samoja juttuja kuin äiti ja lastenhoito ylipäänsä oli naisen vastuulla. Mikset voi heille sanoa, että teillä on tasa-arvoinen suhde ja mies hoitaa vauvaa yhtälailla? Esimerkiksi meillä opetettiin vauva heti pullolle, että mieskin sai syöttää, ettei ollut vain minun tissien varassa.
Minkähän ikäinen on 25-vuotiaan vanhempi? Kyllä 50+ ikäluokan miehet tekevät kotona hommia ja hoitivat lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä puhetta ollut että isiä ei juuri huomioida esim.neuvolassa. Pääasia kuitenkin että teillä toimii tasapuolinen vanhemmuus! Ulkopuolisillehan asia ei kuulu, mutta muutaman vuoden kuluttua miehesi osallistuva isyys kyllä näkyy kaikille kun vie tyttöä puistoon ja muualle siinä missä sinäkin.
Neivolassahan päähuomio on raskaudessa ja vauvassa.
Minä olin isin tyttö. Olin aina isin mukana. Sekös äitiä ärsytti.