Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkaveri haluaisi aina kyydin kotiin ja että käyttäisin häntä välillä kaupassa

Vierailija
27.06.2025 |

Olen aloittanut uudet työt vieraassa kaupungissa ja ollut nyt muutamia kuukausia uudessa työssä.

Olen aika etäinen ihminen, lähipiiriini kuuluu vain pieni osa ihmisiä ja työpaikalla pyrin olemaan kaikille ystävällinen ja riittävän etäinen, koska en halua kavereita lisää, kun en vanhoihinkaan aina jaksaa pitää yhteyttä. Työ on vaan työ, enkä halua hengailla työkavereiden kanssa vapaa-ajalla. 

Työyhteisööni kuuluu tietenkin "pummi", joka on äärettömän sanavalmis ja voimakastahtoinen ihminen, josta myös huokuu suuria rahankäytön ja elämänhallinnan ongelmia.

Yhden kerran kyseli, missä päin kotini on, ja hän huomasi, että hänen koti on myös samoilla suunnilla. Nyt haluaa kyydin joka ikinen kerta.

Jos menen suoraan kotiin, matkani autolla on 10 minuuttia. Jos ajan hänet kotiin, matkani on noin 18 minuuttia. Hän ei välttämättä myös edes kysele, saattaa vaan olettaa, että heitän ja tyyliin kulkee kannoillani koko ajan, etten varmasti häntä unohda. 

Nyt on alkanut kyselemään jo työpäivän aikana, että "Etkös käytäkin mua tänään kaupassa töiden jälkeen ja heitä mut kotiin." Sanon tähän ei, mutta seuraavana päivänä kysyy uudestaan. 

On alkanut myös pummaamaan rahaa, johon olen sanonut, että en voi lainata. 

Koska olen kiltti, rauhallinen ja hän kaikkea muuta, mulle on tosi vaikea laittaa stoppi tälle hänen pummailulleen. En ole kertonut omasta elämästäni hänelle mitään, hän on taas kaiken ja hänellä onkin ihmeellinen taito kuvitella, että olen hänen hyväkin kaveri ja muutenkin tulee töissä koko ajan bondaamaan ja taputtelemaan selkään, että "Sinä oot sitten mahtava tyyppi, eikös mennäkin yhdessä kohta kahville, minäpäs tulen sinua nyt auttamaan siinä työtehtävässä, tules tonne nii minäpä kerron sulle pari juttua, mitä kuulin." Suhtaudun siis kaikkeen kovin etäisesti ja en edelleenkään kerro hänelle elämästäni mitään. 

Miten oikein toimia? 

Kommentit (180)

Vierailija
81/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin sen sinne kauppaan 🤣

Vierailija
82/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän täällä ohjeita voidaan antaa. Mutta ne on kaikki teoriaa. Käytäntö on toisenlaista. Vaikeampaa, hankalaa. Koko työhyvinvointi voi tuhoutua jos teet väärän liikkeen. Sama kuin koulukiusaamisessa; tee sitä ja tätä. Joo, kuinka moni tekee kun on todellisesta elämästä kyse? Ei monikaan. Kun tietää että voi tulla kymmenkertaisesti ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita jatkossa työhuoneen ovi lukkoon 

Vierailija
84/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie kauppaan ja lähde kotiin 

Vierailija
85/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletat että hänellä olisi mitään työhuonetta? Hän voi olla tehtaan linjastolla, hoivakodissa tai vastaavassa, jossa työkaveri on siinä vieressä tai kahvihuoneessa päivystämässä. Ja aloittaa siellä heti sen kyselyn ja painostamisen.

Vierailija
86/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän täällä ohjeita voidaan antaa. Mutta ne on kaikki teoriaa. Käytäntö on toisenlaista. Vaikeampaa, hankalaa. Koko työhyvinvointi voi tuhoutua jos teet väärän liikkeen. Sama kuin koulukiusaamisessa; tee sitä ja tätä. Joo, kuinka moni tekee kun on todellisesta elämästä kyse? Ei monikaan. Kun tietää että voi tulla kymmenkertaisesti ongelmia.

Se on paska tsägä, että osui kiusaaja kohdalle, mutta silti on toimittava. Ap sairastuu muuten. 

Vierailija
87/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletat että hänellä olisi mitään työhuonetta? Hän voi olla tehtaan linjastolla, hoivakodissa tai vastaavassa, jossa työkaveri on siinä vieressä tai kahvihuoneessa päivystämässä. Ja aloittaa siellä heti sen kyselyn ja painostamisen.

Kaikki täällä ovat johtajia tai asiantuntijoita 

Vierailija
88/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia vaihtoehtoja, jos ei pysty sanomaan ei:

- ei sovi, menen töistä suoraan tapaamaan salaista rakastettuani muutamaksi tunniksi

- ei sovi, menen kansalaisopistoon sanskriitin (tai muu vastaava ei-houkuttava laji) luennolle

- kuuntelen sanskriitin kielistä äänitettä autossa suurella volyymilla

- kuuntelen samaa Katri-Helenan, Jaakko Tepon tai Souvareitten kappaletta kerta toisensa jälkeen koko matkan ja laulan mukana suurella volyymilla (selvitä työkaverin inhokki)

- kuuntelen hartausohjelmia suurella volyymilla ja yhdyn virsiin

- kauppareissukyselyihin voi aina sanoa, että on tilannut kotiinkuljetuksen tai mies käy kaupassa

- pyydät rahaa lainaksi

Vierailija
89/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kanssa aikoinaan sama tilanne, työkaveri änkesi kyytiin joka päivä.  Tilanne meni vielä pahemmaksi, kun sai lapsensa päiväkotiin.  Sitten piti vielä hakea se lapsi sieltä päikystä ja sitten heittää heidät kotipihaan.  Helppoa.  Heille.

Jotenkin vielä ymmärtäisin, mutta sitä en mitenkään, että miksi ei toisen aikaa kunnioiteta ollenkaan.  Toimittaisiin sitten edes ripeästi, kun ollaan toisen ihmisen kyydissä liikkeellä.

Mutta ei.  Päiväkodin pihassa laklatetaan vielä hoitajan tai jonkun toisen lapsen vanhemman kanssa iät ja ajat, käydään välillä vielä takaisin sisällä katsomassa jotain muka tärkeätä ymv.  Ihan sama, vaikka minä odotan autossa.

Kerran mies haki minut omalla autollaan ja tämä taas tuli kyytiin.  Mies poikkesi matkalla jossain kaupassa, ja alkoi kauhea valitus siitä, kuinka tämä viipyi siellä ja hänen pitää hakea lapsi hoidosta.  Sanoi siitä vielä miehellekin naama mytyssä, jolloin mies vain tokaisi rauhallisena, että sitten menet muulla kyydillä, jos tästä on valittamista.  Hiukan se auttoi.  Sai sovituksi oman miehensä kanssa, että tämä hakee hänet töistä aina kun on sellaisessa vuorossa, että pystyy hakemaan.  Ja joskus peräti meni bussillakin.

Myöhemmin kuulin, että yksi toinen työkaveri oli hänelle sanonut, että sinähän käytät tuota "Liisaa" ihan hovikuskinasi.  Ehkä sekin vähän pisti ajattelemaan.

Vierailija
90/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä oli työkavereiden kuskaaja. Mitään ei siitä koskaan hyötynyt ja on vieläkin katkera kun pidettiin taksina.

Vierailija
91/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei ja ajan tänään vanhempien kautta koska hoito

Sanot joka iltapäivä näin

Vierailija
92/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en edes käyttäisi autoa noin lyhyillä matkoilla. Ehkä sadepäivänä.

Kimppakyytiläinen tietty maksaa osuutensa, vaikka seinänaapurista lähtis.

Kyllä sä tuosta ongelman saat vuosiksi, jos et nyt sano napakasti Ei. Ethän sä kenenkään palvelija ole.

Vierailija
93/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ei ole muuta kestävää ratkaisua kuin laittaa rajat ja ilmoittaa ettei kyytipalvelut onnistu. Vaikeaa se on, mutta mikään muu ei auta. Seurauksena voi olla että lokki suuttuu sinulle ja jättää sut rauhaan (hyvä juttu?), mutta voi myös alkaa puhua sinusta paskaa selän takana. Siinä tapauksessa ei auta kuin toivoa että muutkin työkaverit tietävät millainen lokki on. 

Vierailija
94/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat sanomaan hänelle, että vaadit nyt maksun kyydeistä, että missä on 100 euroa aiemmista matkoista? Huuda hänelle, jos ei maksa. "Sinä maksat matkastasi, ymmärrätkö!" Aloita tällä niin hän varmasti lopettaa tai saat kyydeistäsi rahaa.

Vierailija
95/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauraisin ja toteaisin että en mä mikään taksi ole. 

Vierailija
96/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäisin sen sinne kauppaan 🤣

Ja seuraavana päivänä iloisesti: "En muistanut, että olit mukana. Sori siitä."

Vierailija
97/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kanssa aikoinaan sama tilanne, työkaveri änkesi kyytiin joka päivä.  Tilanne meni vielä pahemmaksi, kun sai lapsensa päiväkotiin.  Sitten piti vielä hakea se lapsi sieltä päikystä ja sitten heittää heidät kotipihaan.  Helppoa.  Heille.

Jotenkin vielä ymmärtäisin, mutta sitä en mitenkään, että miksi ei toisen aikaa kunnioiteta ollenkaan.  Toimittaisiin sitten edes ripeästi, kun ollaan toisen ihmisen kyydissä liikkeellä.

Mutta ei.  Päiväkodin pihassa laklatetaan vielä hoitajan tai jonkun toisen lapsen vanhemman kanssa iät ja ajat, käydään välillä vielä takaisin sisällä katsomassa jotain muka tärkeätä ymv.  Ihan sama, vaikka minä odotan autossa.

Kerran mies haki minut omalla autollaan ja tämä taas tuli kyytiin.  Mies poikkesi matkalla jossain kaupassa, ja alkoi kauhea valitus siitä, kuinka tämä viipyi siellä ja hänen pitää hakea lapsi hoidosta.  Sanoi si

Tälläiseen ei pitäisi ikinä suostua.Siis oikeastiko suostuit päivittäin odottamaan päiväkotihautkin?Maksoiko edes kyydeistä?

Vierailija
98/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti ei ole muuta kestävää ratkaisua kuin laittaa rajat ja ilmoittaa ettei kyytipalvelut onnistu. Vaikeaa se on, mutta mikään muu ei auta. Seurauksena voi olla että lokki suuttuu sinulle ja jättää sut rauhaan (hyvä juttu?), mutta voi myös alkaa puhua sinusta paskaa selän takana. Siinä tapauksessa ei auta kuin toivoa että muutkin työkaverit tietävät millainen lokki on. 

Kyllä ne tietää. Edellinen orja henkäisee helpotuksesta.

Mutta tosiaan, voisi tuosta edes jollkekin mainita tai kysyä, onko muilla kokemusta henkilön kyytitarpeista. Yleensä tuollaista joutuu muutkin jotenkin passaamaan.

Itse olen aikoinani ollut tuollainen hyväksikäytettävä hölmö ja maksanut kaverin puolesta monenlaista hyödykettä, kuten bensakulut ihan pyydettyihin kyyteihin (ei edes yhteisiä työmatkoja) tai pienet palvelukset (esim. leipominen henkilökohtaisiin juhliin lahjaksi, mutta ei tervetullut tilaisuuteen, vaikka olisin halunnut - ensin luvattiin, mutta sitten kiellettiin).

Vierailija
99/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä!!! Ehkä tuo nauru saisi lokin tajuamaan, että toimintansa on ihan naurettavaa.

Vierailija
100/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!!! Ehkä tuo nauru saisi lokin tajuamaan, että toimintansa on ihan naurettavaa.

Tai: MINÄ en halua, EN!