Työkaveri haluaisi aina kyydin kotiin ja että käyttäisin häntä välillä kaupassa
Olen aloittanut uudet työt vieraassa kaupungissa ja ollut nyt muutamia kuukausia uudessa työssä.
Olen aika etäinen ihminen, lähipiiriini kuuluu vain pieni osa ihmisiä ja työpaikalla pyrin olemaan kaikille ystävällinen ja riittävän etäinen, koska en halua kavereita lisää, kun en vanhoihinkaan aina jaksaa pitää yhteyttä. Työ on vaan työ, enkä halua hengailla työkavereiden kanssa vapaa-ajalla.
Työyhteisööni kuuluu tietenkin "pummi", joka on äärettömän sanavalmis ja voimakastahtoinen ihminen, josta myös huokuu suuria rahankäytön ja elämänhallinnan ongelmia.
Yhden kerran kyseli, missä päin kotini on, ja hän huomasi, että hänen koti on myös samoilla suunnilla. Nyt haluaa kyydin joka ikinen kerta.
Jos menen suoraan kotiin, matkani autolla on 10 minuuttia. Jos ajan hänet kotiin, matkani on noin 18 minuuttia. Hän ei välttämättä myös edes kysele, saattaa vaan olettaa, että heitän ja tyyliin kulkee kannoillani koko ajan, etten varmasti häntä unohda.
Nyt on alkanut kyselemään jo työpäivän aikana, että "Etkös käytäkin mua tänään kaupassa töiden jälkeen ja heitä mut kotiin." Sanon tähän ei, mutta seuraavana päivänä kysyy uudestaan.
On alkanut myös pummaamaan rahaa, johon olen sanonut, että en voi lainata.
Koska olen kiltti, rauhallinen ja hän kaikkea muuta, mulle on tosi vaikea laittaa stoppi tälle hänen pummailulleen. En ole kertonut omasta elämästäni hänelle mitään, hän on taas kaiken ja hänellä onkin ihmeellinen taito kuvitella, että olen hänen hyväkin kaveri ja muutenkin tulee töissä koko ajan bondaamaan ja taputtelemaan selkään, että "Sinä oot sitten mahtava tyyppi, eikös mennäkin yhdessä kohta kahville, minäpäs tulen sinua nyt auttamaan siinä työtehtävässä, tules tonne nii minäpä kerron sulle pari juttua, mitä kuulin." Suhtaudun siis kaikkeen kovin etäisesti ja en edelleenkään kerro hänelle elämästäni mitään.
Miten oikein toimia?
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vi ttu sinun kaltaiset ihmiset työpakoilta pitäisi potkia ensimmäisten joukossa pois.
Onko työsopimuksessa pykälä joka veloittaa kuljettamaan työkaverit töiden jälkeen kotiin? Mitä SINÄ teet kollegoidesi hyvinvoinnin eteen? Vippaat rahaa, tarjoat kaljat aw:llä?
Niinpä! Kohta pitää tehdä "vaatijan" duunitkin!
Vierailija kirjoitti:
'Pyydät puolet bensarahoista, niin eiköhän tuo hiljene. Lisäksi juttelisin muille työkavereille, jos he voisivat antaa taustatukea sinun kieltäytymisellesi. Toki jos heidänkään kanssa et ole tekemisissä niin vähän vaikea pyytää apua.'
Kyllä. Bensarahan tarjoaminen.
Olisi asiallista ja huomaavaista
jo kerran parin ilmaiskyydin jälkeen.
En mäkään mene rinkuttamaan
naapureiden ovikelloja autokyytejä
lokkeillen. Joko maksan Postin tai muun
kulj.yrityksen kotiinkuljetusmaksun tai
vastaavasti tarjoan saman summan, vaikka
kyse olisi vain 600 metrin matkasta
loskasateessa. Jututkaan eivät mene liian
henk.koht. työkseen kuljettavien
kanssa. Hyvää vkl! 👋
No jätä se siihen kohtaan reittiä, mistä a) menisit muutenkin ja b) hän pääsee kävelemään kotiinsa. Tapahtuu näin: pysäytät auton, sanot hei hei, jatkat matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista manipulaattoria ja hyväksikäyttäjää on vaikea rajoittaa, mutta koska raha on hänelle selkeästi haaste neuvottele kuljetuspalveluista. Ja tee se paperille Exceliin, jolloin se vähän virallisempi kuin pelkkä puhe. Yhteen sarakkeeseen tulee päiväkohtaiset maksut pelkälle työmatkalle, toiseen sarakkeeseen viikon, kolmanteen kuukauden ja sitten neljäs sarake mihin tulee kauppareissut erikseen. Jos osaat tehdä kaavioita soluihin hän voi itse laskea mitä korvauksia haluat mistäkin palvelusta.
Yleensä hyväksikäyttäjät eivät halua maksaa mitään, joten voit ainakin kokeilla ein sijaan myös laskutoimituksia. Hän lopettaa kyllä, kun tajuaa ettei voi manipuloida sinua. JA muista se, ettei hän todellakaan korvaa sinulle mitään kiltteydestäsi
Sitten kun maksusta on sovittu, tämä pummi jatkaa:
"Sori, mulla just nyt meni kaikki rahat kun tuli yllättäviä menoja, maksan kun tili tulee..." Eikä tietysti maksa sittenkään.
Kiltit ihmiset keräävät hyväksikäyttäjiä ympärilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma piilee siinä, että pääsen kotiin niin monta eri kautta. Vieraassa kaupungissa asuessani en sitä ensin ymmärtänyt, mutta nopeiten pääsen motaria pitkin, vaikka se on pisin reitti, mutta nopein (10 minuuttia).
Pääsen kotiin myös tätä työkaverin reittiä, se on matkallisesti lyhyin, mutta hitain (15 minuuttia + kiekurat hänen talolleen 3 min).
Bensaa en siis oikeastaan häviä rahallisesti, vaan ehkä jopa säästän, koska menen normaalisti muutenkin tuota pisintä, mutta nopeinta reittiä. Olisi hölmöä pyytää tavallaan bensarahaa.
Ja työpäivän jälkeen kun laahustan autolleni, en edes ehdi kissaa sanoa, kun tämä pummi jostain aina putkahtaa, ja tuumaa, että "Heitäs mut äkkiä kotiin, nyt onkin niin kiire (ja joku ihan älytön selitys loppuun)" En oikein ehdi edes reagoimaan pyyntöön, ja äkkiä hän istuukin jo autossa.
Välillä vaikka sanon, että en o
Kyydinmankuja vastasi heh!
Vierailija kirjoitti:
No jätä se siihen kohtaan reittiä, mistä a) menisit muutenkin ja b) hän pääsee kävelemään kotiinsa. Tapahtuu näin: pysäytät auton, sanot hei hei, jatkat matkaa.
Tuossa kohtaa lokki sanoo että heitäs mut nyt kotiin asti, ei sulla nyt niiiin kiire ole, eikä nouse autosta.
Rajat pitää asettaa jo aikaisemmin.
Puolet bensarahasta on ihan liian vähän. Siinähän tulee ajoa, jota ei muuten tulisi sekä kuluu aikaa.
Suosittelen selkeää eitä ja sitä, ettei ole mitään kyytiä koskaan, se on selkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista manipulaattoria ja hyväksikäyttäjää on vaikea rajoittaa, mutta koska raha on hänelle selkeästi haaste neuvottele kuljetuspalveluista. Ja tee se paperille Exceliin, jolloin se vähän virallisempi kuin pelkkä puhe. Yhteen sarakkeeseen tulee päiväkohtaiset maksut pelkälle työmatkalle, toiseen sarakkeeseen viikon, kolmanteen kuukauden ja sitten neljäs sarake mihin tulee kauppareissut erikseen. Jos osaat tehdä kaavioita soluihin hän voi itse laskea mitä korvauksia haluat mistäkin palvelusta.
Yleensä hyväksikäyttäjät eivät halua maksaa mitään, joten voit ainakin kokeilla ein sijaan myös laskutoimituksia. Hän lopettaa kyllä, kun tajuaa ettei voi manipuloida sinua. JA muista se, ettei hän todellakaan korvaa sinulle mitään kiltteydestäsiSitten kun maksusta on sovittu, tämä pummi jatkaa:
"Sori, mulla just nyt meni kaikki rahat kun tuli yllättäviä meno
No mitä muita voi odottaa jos aina suostuu kaikkeen kuin sitä että hyväksikäyttäjät oppivat huomaavat sen että kaikki käy.
Harmi tuollainen henkilö, aina on vain kieltäydyttävä, rahaa älä yhtään kertaa lainaa, palkan saatte molemmat. Minusta hänen kuuluisi maksaa bensarahaa sulle jos joka päivä kuskaat.
Vaikuttaa aika rutinoituneelta hyväksikäyttäjältä. Varsinkin tuo toteamus vaan huolettomasti, että eipä tää nyt niin paljon sun aikaas vie kertoo hävyttömyydestä.
Eli kilttinä olemiset, vihjailut tai kiertoilmaisut. voi tässä tapauksessa unohtaa. Manipulointi ja pikkuhiljaa hivuttautuminen rajattomasti on näiden ihmisten tapa. Nyt jo hän kuvittelee että olette kavereita ja rahanlainaaminen on tosiaan seuraava vaihe. Alkaa pian ängetä elämääsi muutenkin.
Eli nahka kovemmaksi! Olet selkeä ja lyhytsanainen. Kuule tänään ei käy. Ja huomenna sama: ei sovi. Kauppareissuista voi kieltäytyä ihan laakista, että ei todellakaan tule ikinä tapahtumaan! 
Sinulla on oma aika ja oma elämä ja muita menoja. Että se siitä.
Minulta yritti myös yksi semi-juoppo pelihullu työpaikan lokki saada rahaa lainaksi. Sanoin että en mä pidä ikinä käteistä mukanani. Yritti vielä sanomalla, että onhan sulla nyt varmasti varaa kun miehes tienaa niin hyvin Oli jostain kuullut mieheni ammatin ja ihan vaan sitten sillä perusteella multa olisi pitänyt joka kuukauden lopussa irrota parikymppinen hänelle. Kiessus sentään. Olin varmaan sen näköinen tästä kommentista, että se lopetti rahan kyselemisen siihen.
Otan osaa ap, mutta nyt ei auta kun olla aika kova ja tyly! Nämä tämmöiset ei kertakaikkiaan ymmärrä mitään muuta.
Vaimollani oli hieman vastaava tilanne aikanaan. Koski kuskausten lisäksi myös työvuoroja, joita tämä lokki alkoi laittamaan samaksi kuin itsellään. Sitten sälytti kaikki hommat vaimoni niskaan + lokkeili kyydit ja vippasi rahaa. Homma meni lopulta siihen että käskin vaimoani sanomaan että minä olen kieltänyt kaiken ja olen hullu diktaattori. Että vastuu kieltäytymisestä tuli minulle. Minähän en sitä akkaa siis tuntenut, joten sama se. Se auttoi jonkin verran, vaikka johti kuulemma siihen että tämä lokki suureen ääneen levitteli juttua mikä "hullu" tuolla on miehenä. Sama se, minun oli pakko ottaa vastuu kun vaimoni elämä olisi mennyt pilalle muuten töissä.
Lukematta muiden kommentteja tässä mun: pistä välit poikki! Ei ole muuta keinoa. Mulla osui ihan samanlainen pummi kohdalle. Ollaan edelleen samassa työpaikassa, mutta mun oli pakko jossain vaiheessa pistää kunnolla rajat ja välit poikki niin etten kommunikoi hänen kanssaan muuta kuin pakollisista työasioissa. Jotkut tyypit osaa luikerrella muiden kustannuksella, välit poikki niin pian kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Pyydät puolet bensarahoista, niin eiköhän tuo hiljene. Lisäksi juttelisin muille työkavereille, jos he voisivat antaa taustatukea sinun kieltäytymisellesi. Toki jos heidänkään kanssa et ole tekemisissä niin vähän vaikea pyytää apua.'
Kyllä. Bensarahan tarjoaminen.
Olisi asiallista ja huomaavaista
jo kerran parin ilmaiskyydin jälkeen.
En mäkään mene rinkuttamaan
naapureiden ovikelloja autokyytejä
lokkeillen. Joko maksan Postin tai muun
kulj.yrityksen kotiinkuljetusmaksun tai
vastaavasti tarjoan saman summan, vaikka
kyse olisi vain 600 metrin matkasta
loskasateessa. Jututkaan eivät mene liian
henk.koht. työkseen kuljettavien
kanssa. Hyvää vkl! 👋
🤍
Vierailija kirjoitti:
Lukematta muiden kommentteja tässä mun: pistä välit poikki! Ei ole muuta keinoa. Mulla osui ihan samanlainen pummi kohdalle. Ollaan edelleen samassa työpaikassa, mutta mun oli pakko jossain vaiheessa pistää kunnolla rajat ja välit poikki niin etten kommunikoi hänen kanssaan muuta kuin pakollisista työasioissa. Jotkut tyypit osaa luikerrella muiden kustannuksella, välit poikki niin pian kuin mahdollista.
Miten sinä ne välit laitat poikki kun olet samassa työpaikassa? Eihän siitä tule helvettiäkään, pelkkiä ongelmia.
Käsket sen tyypin ottaa taksin tai uberin.
Puhelin soi.
"Make tässä moi, mitä kuuluu? Ei ole sitten koulusikojen nähtykään... Mulla olis yks juttu, muutin just takaisin ja remontoin ostamaani taloa.
Mulla on takapihalla hirveä vuori remontodta jäänyttä purkujätettä ja sekaroskaa. Kun sulla on se mastila, voithan sä hakea traktorilla ne ja polttaa jossain tai haudata maillesi? Maksais varmaan tonnin viedä ne jäteasemalle.
Sullahan varmaan on hyvät alennukset K-rautaan, voisitko ostaa mulle seinäpaneelia ja lattialankkua, voisit kato laittaa ne maatilan verotukseen? Minä maksan sulle vähitellen takas kun tili tulee.
Voisitko muuten vipata 50€ kun on tankki tyhjä ja pitäis töihin päästä..."
Tämä tarina on pääpiirteiltään tosi, tuohon on yhdistetty parin pummin ehdotukset ja yksityislohtia muutettu!
Minusta sinä voisit sanoa nyt joka kerta, että ei käy, kun on muuta menoa. Selitysvelvollinen et ole omista menoistasi, vaikka kuinka kyselisi.
Jos tyyppi alkaa maksaa kyydeistään bensarahaa, niin hän alkaa sitten kuvitella, että hänellä on käytössään henkilökohtainen taksi.
Eipä tossa. Sanot vaan, että "olen hoksannut, että pääsen motaria pitkin nopeammin, menen tulevaisuudessa aina sitä reittiä". Jos toinen äpistelee, niin toteat että onhan hän päässyt töihin ennen kuin lyöttäytyi sinun kyytiläiseksi, jatkaa vaan entiseen malliinsa. Normaali ihminen tarjoaa ensin kyytirahat, jos tarvitsee kyytiä jonnekin, eli tähän työkaveriin ei voi suhtautua kuin normaaliin ihmiseen.
Eräs tuttu pyysi hoitamaan koiraa heinäkuussa yli viikon. Kerroin hinnan, jolloin totesi, ettei tarvitsekaan apua. Kuvitteli, että sitoutuisin koiraan keskellä parasta kesää ilmaiseksi.
Yksi kyytipummi sai mittani niin täyteen, etten ottaisi häntä enää autooni edes rahasta.