Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri haluaisi aina kyydin kotiin ja että käyttäisin häntä välillä kaupassa

Vierailija
27.06.2025 |

Olen aloittanut uudet työt vieraassa kaupungissa ja ollut nyt muutamia kuukausia uudessa työssä.

Olen aika etäinen ihminen, lähipiiriini kuuluu vain pieni osa ihmisiä ja työpaikalla pyrin olemaan kaikille ystävällinen ja riittävän etäinen, koska en halua kavereita lisää, kun en vanhoihinkaan aina jaksaa pitää yhteyttä. Työ on vaan työ, enkä halua hengailla työkavereiden kanssa vapaa-ajalla. 

Työyhteisööni kuuluu tietenkin "pummi", joka on äärettömän sanavalmis ja voimakastahtoinen ihminen, josta myös huokuu suuria rahankäytön ja elämänhallinnan ongelmia.

Yhden kerran kyseli, missä päin kotini on, ja hän huomasi, että hänen koti on myös samoilla suunnilla. Nyt haluaa kyydin joka ikinen kerta.

Jos menen suoraan kotiin, matkani autolla on 10 minuuttia. Jos ajan hänet kotiin, matkani on noin 18 minuuttia. Hän ei välttämättä myös edes kysele, saattaa vaan olettaa, että heitän ja tyyliin kulkee kannoillani koko ajan, etten varmasti häntä unohda. 

Nyt on alkanut kyselemään jo työpäivän aikana, että "Etkös käytäkin mua tänään kaupassa töiden jälkeen ja heitä mut kotiin." Sanon tähän ei, mutta seuraavana päivänä kysyy uudestaan. 

On alkanut myös pummaamaan rahaa, johon olen sanonut, että en voi lainata. 

Koska olen kiltti, rauhallinen ja hän kaikkea muuta, mulle on tosi vaikea laittaa stoppi tälle hänen pummailulleen. En ole kertonut omasta elämästäni hänelle mitään, hän on taas kaiken ja hänellä onkin ihmeellinen taito kuvitella, että olen hänen hyväkin kaveri ja muutenkin tulee töissä koko ajan bondaamaan ja taputtelemaan selkään, että "Sinä oot sitten mahtava tyyppi, eikös mennäkin yhdessä kohta kahville, minäpäs tulen sinua nyt auttamaan siinä työtehtävässä, tules tonne nii minäpä kerron sulle pari juttua, mitä kuulin." Suhtaudun siis kaikkeen kovin etäisesti ja en edelleenkään kerro hänelle elämästäni mitään. 

Miten oikein toimia? 

Kommentit (180)

Vierailija
121/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa sanot, että sulla on kiire, mutta pääsee kyydissä paikkaan x asti (paikka x joku sopiva pysähtynispaikka sen nopean reitin varrella).  Jos selittää jotain, sanot vaan, että sorry, kauhea kiire, muuta en ehdi. Ja tämä vain joka päivä,xet yksinkertaisesti aja sitä hänen reittiään. 

Ja aina joka toinen kerta olet menossa ihan toiseen suuntaan, kiire kiire. 

Tuollaiset ihmiset laskevat juuri sen varaan, että kun tarpeeksi jankkaa, toinen antaa periksi. 

Vierailija
122/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän täällä ohjeita voidaan antaa. Mutta ne on kaikki teoriaa. Käytäntö on toisenlaista. Vaikeampaa, hankalaa. Koko työhyvinvointi voi tuhoutua jos teet väärän liikkeen. Sama kuin koulukiusaamisessa; tee sitä ja tätä. Joo, kuinka moni tekee kun on todellisesta elämästä kyse? Ei monikaan. Kun tietää että voi tulla kymmenkertaisesti ongelmia.

Muuta tänne Saksaan. Jos et saa kakistettua oikeaa mielipidettäsi (tässä tapauksessa ei), sinua pidetään epärehellisenä kieroilijana. Rajansa täytyy oppia asettamaan, koska muuten kaikki kävelevät yli ja vielä suuttuvat, jos et oikeassa paikassa inahtanutkaan. Kyllä sen oppii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja olen sanonut monesti ei, mutta se ei tunnu riittävän aina. Vaikka sanoisin, että mies hakee mut, saattaa kysyä, että no eikös miehes ota häntäkin kyytiin tms. 

Joo tiedän tunteen! Kuskasin ilmaiseksi ja sitten pientä korvausta vastaan, todella pientä, hermot meni. Onneksi meni myös välit, ei tarvinnut enää jankata joka päivä

Vierailija
124/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että haluat olla yksin, olet väsynyt.

Vierailija
125/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele sanomaan EI.

Ja jos et osaa, alat joka kerta pyytää hinnan kyydeistä. Kun seuraavan kerran kysyy pääseekö kyydissä, sanot että pääset sitten kun alat maksaa bensasta.

Vierailija
126/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli myös kerrran tuollainen "kaveri". Olin tuntenut hänet vasta vähän aikaa, kun eräs hänen tuttavapiiriin kuuluva sanoi minulle, että "ole varovainen hänen kanssaan, älä suostu lapsenvahdiksi". Ihmettekin sitä, minusta tämä uusi kaverini oli tosi mukava.

Muutaman kerran teimme asioita yhdessä, kuten kävimme kirppiksellä ja baarissa. Sitten hän erään kerran pyysi lapsenvahdiksi. Suostuin ja sitten niistä pynnöistä ei tullut loppua. Hänen olisi pitänyt päästä joka viikonloppu baariin ja halusi että olisin mennyt lapsenvahdiksi. Hän ei ollut enää yhtään kiinnostunut tekemään mitään minun kanssani. Vedin lopulta rajat, kun hän olisi halunnut, että olisin vahtinut myös hänen, minulle tuntemattoman, kaverinsa lasta. Sen jälkeen hän laittoi minulle viestin, ettei halua elämäänsä hankalia ihmisiä ja poisti minut mm. facekavereistaan.

Rajat kannattaa laittaa ajoissa

Vierailija
127/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita uskovaisten musiikki soimaan   - pauhaamaan oikein - autoradioon  ja hoilaa mukana. Ja ala siteerata jotain vanhan testamentin syntilistoja. Työkaveri joko tulee synnintuntoon tai jättäytyy paatuneena pois kyydeistä. Tehokas tapa toimia!

Vierailija
128/180 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydät puolet bensarahoista, niin eiköhän tuo hiljene. Lisäksi juttelisin muille työkavereille, jos he voisivat antaa taustatukea sinun kieltäytymisellesi. Toki jos heidänkään kanssa et ole tekemisissä niin vähän vaikea pyytää apua.

Miten niin puolet bensarahoista? Kuskaaminen  tekee ylimääräistä matkaa ja vaivaa sekä vie aikaa. Puolet on aivan liian vähän.

Vierailija
129/180 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota aloite omiin käsiin. Töissä mene itse tämän kyydin pummaajan luo ja sano, että olet miettinyt tätä kyyditsemisasiaa uudemman kerran, ettekä enää jatkaa sitä. Haluat kulkea työmatkat yksin, ajatella omia asioita ja puhua puhelimessa rauhassa. Voi ihan hyvin sanoa että tarvitsee omaa tilaa ja rauhaa. Vaikka ihan noilla sanoilla.

Jos siihen aletaan sanoa vastaan, kehotetaan kysymään kyytiä joltain toiselta. Ja tämän jälkeen jos vielä yritetään tingata, vedetään naamalle hienoinen hymy ja todetaan että taksithan kulkee. Tästä voi lähteä kävelemään jo oman työkohteen suuntaan. Jos tämä jos ei mene perille, askel pummia kohti, suora katsekontakti, pieni hiljaisuus ja tasaisella äänellä -Minä haluan olla rauhassa.

En itse lähtisi ajelemaan vääriin suuntiin tai lastaamaan autoa täyteen tavaraa. Ongelman pitää ratketa puhumalla ja ratkaisun tulee olla lopullinen ja helposti muistettavissa. Myös sellainen, joka ei tarvitse toimia joka kerta (suunnan valinta, auton täyttö jne.).

Vierailija
130/180 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala piereskelemään ja kaivamaan nenää autossasi, sekä valita vain muka sairaasi äitisi huonosta hoitopaikasta ja huonoista hoitajista. Kuvaile myös sanatarkasti miten viikonlopun huussityhjennys sujui. Älä siivoa autoasi hetkeen. Ala siis niin vastenmieliseksi ihmiseksi että toinen alkaa inhota sinua eikä halua kyytiisi. Ja tee tätä siis vain tämän pummijan läsnäolessa.

Vierailija
131/180 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ei sovi. Auton ovi lukkoon ja menoksi, heippa!

Vierailija
132/180 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö ap vaihtamaan työpaikkaa? Mä en työskentelis työyhteisössä jossa joku pummii kyytiä tuolla tavoin.

Vierailija
133/180 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja olen sanonut monesti ei, mutta se ei tunnu riittävän aina. Vaikka sanoisin, että mies hakee mut, saattaa kysyä, että no eikös miehes ota häntäkin kyytiin tms. 

Sano ei käy etkä selittele miksi se ei käy.

Nimenomaan. Selittelyihin manipuloijia osaa taitavasti vastata ja kumota ne. Joudut vain syvemmälle suohon. Ei sovi. Työt voi kuitenkin hoitaa, siksi töissä ollaan.

Vierailija
134/180 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala tulemaan pyörällä töihin. 

Tämä on sikäli hyvä idea, että voi vaihdella autolla ja pyörällä kulkemista niin, ettei autolokki voi ennakoida.

Sanot, että haluat kasvattaa kuntoa, ja aiot tehdä tuota vuoden ympäri.

Tyypin vaihtoehdot on joko luovuttaa, tai kiivetä väkisin tarakalle. Muista ottaa videota meitä varten.

Vierailija
135/180 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksin miten voit ainakin hidastaa tyypin autoon pääsyä. Kasaa auto täyteen tavaraa. Ei voi istua eteen, eikä taakse. Jos autoon ei mahdu, niin ei mahdu. Eiköhän se viesti mene perille jos et tyhjennä autoasi🤷

Vierailija
136/180 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keksin miten voit ainakin hidastaa tyypin autoon pääsyä. Kasaa auto täyteen tavaraa. Ei voi istua eteen, eikä taakse. Jos autoon ei mahdu, niin ei mahdu. Eiköhän se viesti mene perille jos et tyhjennä autoasi🤷

Muuten hyvä idea, ja voisi vaikka sanoa kuskaavansa jonkin firman tavaroita kaverin apuna, mutta että saisi auton niin täyteen, ettei sovi istumaan vaatii PALJON tavaraa.

Vierailija
137/180 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä idea, ja voisi vaikka sanoa kuskaavansa jonkin firman tavaroita kaverin apuna, mutta että saisi auton niin täyteen, ettei sovi istumaan vaatii PALJON tavaraa.

Roinaa takapenkille ja konttiin, tai patja rullalla. Mattoja. Laatikoita (tyhjiä) takapenkille. 

Kaikki tämä, koska joudut myymään tavaraa, että saat auton kuluja katettua.

Kauppa ei käy, niin tavarat on sitten autossa. Ei voi mitään.

Tämä, tai sitten täytyy sanoa, että ei käy kyyditys. Ei tarvitse selitellä.

Vierailija
138/180 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän täällä ohjeita voidaan antaa. Mutta ne on kaikki teoriaa. Käytäntö on toisenlaista. Vaikeampaa, hankalaa. Koko työhyvinvointi voi tuhoutua jos teet väärän liikkeen. Sama kuin koulukiusaamisessa; tee sitä ja tätä. Joo, kuinka moni tekee kun on todellisesta elämästä kyse? Ei monikaan. Kun tietää että voi tulla kymmenkertaisesti ongelmia.

Aloittajan työhyvinvointi on jo kärsinyt. Hän on tähän saakka tehnyt vääriä liikkeitä. Mikä voisi mennä kymmenkertaisesti huonommin kuin nyt, jos ottaisi käyttöön jonkun täällä neuvotun keinon? Luultavasti lokki etsisi ensitöikseen uuden uhrin.

Vierailija
139/180 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvata pallit ja sano ettet aio jatkossa toimia kenenkään yksityiskuljettajana. Se että olette menossa samaan suuntaan ei tarkoita että sun kyydissä voi kulkea. Tai että olisit joka päivä menossa kotiin suoraan. Lisäksi saattaisin puhua esimiehelle ja sanoa että olet vähän hankalassa välikädessä kun et halua toraa työpaikalle. Samalla pomo saa ennakkovaroituksen tulevista kostotoimenpiteistä nimittäin tommosille tyypeille jää aina jotian hampaankoloon. Jos pomo kysyy onko nyt niin iso vaiva niin voit sanoa suoraan että syyksi riittää ettet halua toimia autonkuljettajana vieraalle ihmiselle. Oma aikasi on omaa aikaa eikä sun tarvitse todellakaan sietää lähelläsi ihmistä josta et edes pidä. Ja tietnekin tyyppi  kaveeraa kosjka hyväksikäyttäjät haistaa kynnysmatot pitkälle. Se että on yrittänyt pummata rahaa olisi myös hyvä sanoa pomolle.

Vierailija
140/180 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se vaadi kuin kolme isoa tyhjäää pahvilaatikkoa. Kaksi taakse ja yksi etupenkille. 7

Itse en vaivautuisi vaan sanoisin suoraan ettei nyt käy, kuljen työmatkat eli vapaa-aikani sillin kun haluan ja minne haluan ilman kyytiläisiä. Hommatkoon oman auton jos julksiet ei kelpaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme