Miksi Helsingin keskusta on nykyään niin kuollut?
Ihmetyttää, kun Tukholman meininkiä katselee, kuinka erilaista on kuin Helsingissä. Keskellä viikkoa hirveä määrä ihmisiä liikkeellä.
Miksei Helsingin keskusta ole enää houkutteleva? Johtuuko siitä, että kaikki liikkeetkin muuttaneet kauppakeskuksiin? Missä ihmiset nykyään liikkuu ja asioi?
Kommentit (397)
Vierailija kirjoitti:
Kuollut? Olen juuri kauppatorilla kahvilla, eikä näytä yhtään kuolleelta vaikkei ilmakaan ole paras mahdollinen.
95% ketjuun kirjoittaneista tai reagoineista on jostain kaukaa Kehä 3:n ulkopuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuollut? Olen juuri kauppatorilla kahvilla, eikä näytä yhtään kuolleelta vaikkei ilmakaan ole paras mahdollinen.
95% ketjuun kirjoittaneista tai reagoineista on jostain kaukaa Kehä 3:n ulkopuolelta.
Mä asun kyllä Kehä 3:n sisäpuolella, mutta etätyöläisenä ei ole mitään tarvetta käydä Helsingin keskustassa. Itseasiassa ei ollut ennen etätöitäkään, koska toimisto oli Pasilassa. Ei sieltä tullut lähdettyä töiden jälkeen keskustaan, kun koti oli just päinvastaisessa suunnassa. Ja toistan nyt taas saman asian eli eihän keskustan "autioitumisesta" valitakaan siellä hengailevat ihmiset vaan ne keskustan yrittäjät, joiden putiikeissa ei kauppa käy.
Vierailija kirjoitti:
Koska vihreät.
Ja koska Anni mäki tai jotain Sinnepäin.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä asun kyllä Kehä 3:n sisäpuolella, mutta etätyöläisenä ei ole mitään tarvetta käydä Helsingin keskustassa. Itseasiassa ei ollut ennen etätöitäkään, koska toimisto oli Pasilassa.
Minä olen ollut töissä Kaisaniemessä 25v sitten kun sinne pääsi vielä autolla ja valkokaulusduunit olivat teknokuplan puhkeamiseen asti keskustassa. En kyllä silloinkaan jäänyt kertaakaan keskustaan pyörimään kun perhe, harrastukset ja elämä olivat aivan muualla kuin Helsingissä.
Sen jälkeen minunkin työpaikkani ovat siirtyneet muiden hyväpalkkaisten tapaan ensin Ruoholahteen johon espoolaiset avainhenkilöt pääsivät vielä omakotitaloistaan autoilla länäriä ja viimeiset 10v ollaan oltukin jo kokonaan Espoon puolella.
Parhaat työpaikat ovat siellä minne autolla pääsee vaivatta firman parkkihalliin eli Keilaniemessä ja Leppävaarassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähiöihin pitää saada kauppoja, joilla iäkkäät pärjäävät. Vaatteita jms. myyntiin, kaikilla ei ole ketään viemässä kauppakeskuksiin. Muutenkin keskieurooppalainen tyyli pikkukauppoineen toimii paremmin kuin jättikauppakeskukset jättimäisine autoliikentöineen.
Ei näille riitä asiakkaita sitäkään vähää kuin keskustassa. Kaikkiin lähiöihin kaavoitetaan koko ajan kivijalkaliikkeitä, paljolti tietty siksi, että kukaan ei halua asua pohjakerroksessa suoraan kadulla. Liiketilat ovat kuitenkin tyhjillään, sillä niihin ei löydy vuokralaisia.
Suomalaiset eivät enää halua kulkea kaupasta toiseen. Täällä ollaan prismakansaa. Siellä on lihatiski, kaupan paistopiste ja kymmenien metrien maitohylly. Ei tarvita erikseen lihakauppaa, leipäkauppaa ja maitokauppaa. Keski-Euroopassa on siihen erilainen historia ja paljon en
Onneksi en tunne yhtään kuvaamasi kaltaista iäkästä. Minä ja muut tuntemani iäkkäät ostamme kyllä uusia vaatteita ihan omaksi iloksemme ja omia menojamme vastaaviin tarpeisiin. Toki nappikin osataan ommella, jos irtoaa. Lopeta tuollaisen asenteellisen roskan kirjoittaminen ja puhu vain omasta puolestasi.
Vasemmistovihreät ovat näivettäneet Hesan. Henkisesti ja fyysisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa kun todistat pointin että halveksut niitä ihmisiä joiden kuitenkin toivoisit vierailevan helvetinkolossasi.
Helsingin keskustassa ja Kalliossa asuvat ovat juuri tuollaisia, ja ovat ihan oikeasti syy siihen ettei kukaan halua sinne tulla. Asun Kehä 3:n sisäpuolella, mutta en halua tulla lähellekään sinua ja kaltaisiasi, eikä halua kukaan muukaan.
"Yhyy miksei kukaan vihaamani ihminen tule Helsinkiin?"
Sinun takiasi. Nauti olostasi siellä ilman meitä. Turha kerjätä meitä takaisin ja ihmetellä miksemme tule.
"Ja oikeistolaisen politiikan vuoksihan me olemme tässä tilanteessa. Kaavoitetaan hyvät vuokratulot tuovat kauppakeskukset, joihin on helppo autoilla. Ei mikään muu paina kuin raha."
Miten keskusta elävöityy sillä että työssäkäyvät kustantavat loisille hulppeat kämpät keskustasta?
Nro 354: "Onneksi en tunne yhtään kuvaamasi kaltaista iäkästä. Minä ja muut tuntemani iäkkäät ostamme kyllä uusia vaatteita ihan omaksi iloksemme ja omia menojamme vastaaviin tarpeisiin. Toki nappikin osataan ommella, jos irtoaa. Lopeta tuollaisen asenteellisen roskan kirjoittaminen ja puhu vain omasta puolestasi."
Joo, mutta nyt ei ollutkaan kyse hyväkuntoisista vanhuksista vaan niistä, jotka eivät kykene liikkumaan lähiötään kauemmas ja joilla ei ole omaisia tai muitakaan tuttuja, jotka auttaisivat kauppakeskuksiin asti.
Minä en kyllä väittäisi ettei Helsingin keskustassa ole elämää.
Pikemminkin päinvastoin. Siellä on nykyään sellaista "elämää' että jättäisin menemättä siinäkin tapauksessa että minulla olisi enää tällä vuosituhannella ollut mitään syytä mennä sinne.
En ole tuollaista keksinyt enää sen jälkeen kun työpaikkakin muutti Helsingistä Espoon puolelle vähän sen jälkeen kun teimme perheen kanssa saman siirtymän.
En ole alkoholisti enkä muidenkaan päihteiden käyttäjä eikä hyvätuloisesta autoilijasta ole edes eloabinaksi joten mitäpä minä siellä tekisin?
Rahani kelpaavat kummasti ilmaista parkkihallia tyrkyttäville ostareille ja ilmaista kotiovelle kuljetusta tarjoaville verkkokauppoille että näillä mennään.
Helsinki voisi yrittää houkutella pois muuttaneita hyvätuloisia autoilijoita takaisin vaikka näkyvällä mainoskampanjalla
"Tule Helsingin ytimeen. Veroeurosi ovat jo täällä!"
Luulisi että tällainen slogan saisi aikaiseksi suoranaisen ryntäyksen kun suosituin ihmettelyn aihe autoilevien nettoveronmaksajien keskuudessa on juurikin se että mihin HEL VET TIIN minun veroni oikein käytetään kun en saa enää itse mitään niiden vastineeksi.
Vierailija kirjoitti:
Pikemminkin päinvastoin. Siellä on nykyään sellaista "elämää' että jättäisin menemättä siinäkin tapauksessa että minulla olisi enää tällä vuosituhannella ollut mitään syytä mennä sinne.
En ole tuollaista keksinyt enää sen jälkeen kun työpaikkakin muutti Helsingistä Espoon puolelle vähän sen jälkeen kun teimme perheen kanssa saman siirtymän.
En ole alkoholisti enkä muidenkaan päihteiden käyttäjä eikä hyvätuloisesta autoilijasta ole edes eloabinaksi joten mitäpä minä siellä tekisin?
Rahani kelpaavat kummasti ilmaista parkkihallia tyrkyttäville ostareille ja ilmaista kotiovelle kuljetusta tarjoaville verkkokauppoille että näillä mennään.
Etkö käy museoissa? Ravintoloissa? Missä näet ystäviäsi?
Noista museoista vielä... onko vaikkapa kansallismuseoon tullut jotain uutta sitten 1990-luvun? Tosin nyt näyttäisi olevan koko museo suljettunakin vuoteen 2027 asti. Ja perusnäyttelyt voi katsoa netistä virtuaalinäyttelyinä. En kuulu ihmisiin, jotka lukee saman kirjan kahteenkymmeneen kertaan. En, vaikka olisi miten hyvä kirja tahansa. Siksi en myöskään käy uudestaan ja uudestaan katsomassa samoja kattofreskoja ja samoja esineitä. Voin mennä, jos mukanani on joku sellainen, joka näkee ne ensimmäistä kertaa. Ihan kuten lapseni olivat silloin ysärillä. Olen asunut koko elämäni - kohta 64 vuotta - pääkaupunkiseudulla ja jo Munkkivuoressa kansakoulussa käytiin luokkaretkillä kiertämässä niin Helsingin kirkot kuin museotkin. Oli jopa sellainen oppiaine kuin kansalaistaito ja siinä oli kokeetkin, missä piti osata sijoittaa kirkot ja patsaat kartalla oikeaan kohtaan. Kun olen reissannut ulkomailla, en mä silloinkaan käy katsomassa samoja nähtävyyksiä, vaikka samaan paikkaan matkustaisinkin. Jos jossain on tarpeeksi nähtävää, voi käydä useammankin kerran ja aina seuraavalla kerralla käydä katsomatta ne paikat, mitä ei aiemmilla kerroilla vielä ehtinyt. Eipä taida Helsinkiin saapuvat turistitkaan käydä joka kerta katsomassa samat nähtävyydet. Käydään kerran ja sitten pitää olla jo jotain muuta nähtävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö käy museoissa? Ravintoloissa? Missä näet ystäviäsi?
Toki käydään. Viimeksi Italiassa, Berliinissä ja Wienissä.
Syömässä ja museoissa on tullut käytyä tietenkin myös Viron puolella ja ihan kotimaassakin aina kun tulee asiaa esim. Turkuun tai Tampereelle.
Ystäviä tavataan grillailemalla omakotitalon terassilla tai mökeillä.
Olen nähnyt suurimman osan Helsingin museoista ja nähtävyyksistä jo. Osan moneenkin kertaan. Myös monet näyttelyt olen nähnyt.
Ystäviäni tapaan ulkoilun merkeissä tai jonkun kotona. Ravintoloita en harrasta. Muut harrastukset löytyy täältä lähempää missä asun. Tai naapurikaupungeista.
Tämä vastauksena tuon yhden kysymykseen, että miksemme käy keskustan museoiss yms.
Noista museoista vielä... onko vaikkapa kansallismuseoon tullut jotain uutta sitten 1990-luvun? Tosin nyt näyttäisi olevan koko museo suljettunakin vuoteen 2027 asti. Ja perusnäyttelyt voi katsoa netistä virtuaalinäyttelyinä. En kuulu ihmisiin, jotka lukee saman kirjan kahteenkymmeneen kertaan. En, vaikka olisi miten hyvä kirja tahansa. Siksi en myöskään käy uudestaan ja uudestaan katsomassa samoja kattofreskoja ja samoja esineitä. Voin mennä, jos mukanani on joku sellainen, joka näkee ne ensimmäistä kertaa. Ihan kuten lapseni olivat silloin ysärillä. Olen asunut koko elämäni - kohta 64 vuotta - pääkaupunkiseudulla ja jo Munkkivuoressa kansakoulussa käytiin luokkaretkillä kiertämässä niin Helsingin kirkot kuin museotkin. Oli jopa sellainen oppiaine kuin kansalaistaito ja siinä oli kokeetkin, missä piti osata sijoittaa kirkot ja patsaat kartalla oikeaan kohtaan. Kun olen reissannut ulkomailla, en mä silloinkaan käy katsomassa samoja nähtävyyksiä, va
Esimerkiksi Ateneumissa, Kiasmassa, Amos Rexissa ja HAMissa on vaihtuvia näyttelyitä.
Nro 366: "Esimerkiksi Ateneumissa, Kiasmassa, Amos Rexissa ja HAMissa on vaihtuvia näyttelyitä. "
Siis taidemuseoissa. Onko noissa oikeasti laadukasta taidetta vai nykytaidetta? Siis jotain von Wrightin tasoisia tauluja vai niitä eskari-ikäisten töherryksiä ja jesarilla seinään liimattuja banaaneja?
Vierailija kirjoitti:
Helsinki voisi yrittää houkutella pois muuttaneita hyvätuloisia autoilijoita takaisin vaikka näkyvällä mainoskampanjalla
"Tule Helsingin ytimeen. Veroeurosi ovat jo täällä!"
Luulisi että tällainen slogan saisi aikaiseksi suoranaisen ryntäyksen kun suosituin ihmettelyn aihe autoilevien nettoveronmaksajien keskuudessa on juurikin se että mihin HEL VET TIIN minun veroni oikein käytetään kun en saa enää itse mitään niiden vastineeksi.
Itseasiassa Helsinki voisi mainostaa sitä keskustaansa ihan muutenkin. Ei vain autoilijoille vaan muillekin. Eikä edes vain helsinkiläisille veronmaksajille. En minä lähde täältä naapurikaupungista Helsingin keskustaan katsomaan, onko siellä mitään mua kiinnostavaa. Vain todetakseni, että no ei ole. Voisko Helsingin kaupunki nyt vaikka laatia jonkun hyvän mainoskampanjan iltapäivälehtiin? Aika moni kuitenkin lukee Ilta-Sanomia ja Iltalehteä. Tai vaikka telkkarista MTV:tä. Ei nämä uutiset stadin konkurssikypsistä ravintoloista ihan oikeasti houkuttele tulemaan sinne. Hyvä myyntitykki myy vaikka hiekkaa Saharaan ja jäätä Etelämantereelle.
Ei vihervasemmisto osaa myydä. Ne osaa vain pakottaa ja tuputtaa. Kyllä sille ihan syy on miksi ne haluaa loisia työssä käyvien ja yrittäjien lompakoilla.
Pariisin keskusta on myös aito keskusta. Se on keskellä kaupunkia. Joka suunnasta lyhyt matka.
Asun itse Helsingissä, mutta minulla menee lähes tunti päästä keskustaan. Sinne menemiseen pitää olla erillinen syy. Eikä niitä syitä enää ole. Vaikka olen opiskellut ja ollut töissäkin keskustassa, hoidin ne asiat ja lähdin sen jälkeen kotiin. Kauppa-asiat hoidetaan aina lähempänä kotia.