Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Helsingin keskusta on nykyään niin kuollut?

Vierailija
26.06.2025 |

Ihmetyttää, kun Tukholman meininkiä katselee, kuinka erilaista on kuin Helsingissä. Keskellä viikkoa hirveä määrä ihmisiä liikkeellä.

Miksei Helsingin keskusta ole enää houkutteleva? Johtuuko siitä, että kaikki liikkeetkin muuttaneet kauppakeskuksiin? Missä ihmiset nykyään liikkuu ja asioi? 

Kommentit (397)

Vierailija
301/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap yrittää esittää että kaupunki kuolee kun hän ei enää kehyskuntalaisena saa ajaa autolla ovelta ovelle.

Siitä täällä koko ajan valitetaan. 

Sitä vastoin kuntavaaleissa vain helsinkiläiset saavat päättää. Kehyskuntalaisia ärsyttää kun helsinkiläiset eivät äänestä autojen puolesta vaan helsinkiläisten puolesta.

Olin eilen keskustassa (fillarilla muuten) ja siellä oli mustanaan väkeä. Ja hyvä niin. Ap oli varmaan lähimmällä ostarilla kun sinne saa ajaa sisään. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukholman keskustassa on jopa Ikea. Helsingin keskustassa ei ole edes kunnon ruokakauppaa. Jotain ylikallista herkkua ei lasketa.

Siis täh. Postitalon K-Supermarket, Sokosen S-market ja useampi iso Lidl eivät ole sulle tarpeeksi kunnollisia ruokakauppoja?? :D

En ole edellinen, mutta Postitalon K ja Sokoksen S ovat ihan överikalliita, ei niissä viitti käydä. Ne Lidlit on kyllä ihan OK. 

Joskus vuosia sitten oli Lasipalatsissa pieni elintarvikemyymälä. En jaksa muistaa sen myymälän nimeä, mutta möi siis kaikenlaista luomua ja muuta kotimaista. Kävin siellä siihen aikaan täältä Vantaan perukoiltakin pari kertaa kuukaudessa, mutta sitten yks kerta koko myymälää ei ollutkaan enää. En ole ikinä raahannut julkisilla sellaisia ostoksia, jotka saan kävelymatkan päästäkin, mutta tuolla tuli käytyä just sen vuoksi, että niitä tuotteita ei saanut edes kauppakeskuksista. 

Jonkin aikaa Sokoksen alla olevasta S-kaupasta sai mm Pekan leipä -leipomon yhtä aivan ihanaa leipää sekä Tammisen chilinen - firman erilaisia chilijuttuja. Jaksoin säännöllisesti hypätä bussiin ja mennä sinne ostoksille, mutta niin vaan sieltäkin loppui se maailman paras leipä sekä Tannisen chilituotteet. Ymmärrän ihan hyvin sen, ettei niitä ollut myynnissä vain mua varten, mutta kun ei niitä ollut enää myynnissä ollenkaan, lakkasin käymästä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun pitää päästä sinne keskustaan autolla. En lähde sataa kilsaa ajamaan, että saan vaihtaa loppumatkasta bussiin tm. Ihan tarpeeksi oon tehnyt eläessäni työmatkaa julkisilla. Bussi-juna-metro-metro-juna-bussi. Ei kuule jaksa enää minkään haisevan sotkuisen paskaläjän takia. Kun koko matkaa en kuitenkaan julkisilla pääse. Suuntaan sitten vaikka ennemmin Tampereelle, joka vielä jotenkuten toimii. Tosin sielläkin oli tänä kesänä niin pahat tietyömaat, että en olisi mennyt, jos olisin tiennyt.

Mikä ero on Helsingillä ja Tampereella? Kummassakin joudut laittamaan sen auton johonkin lukuisista parkkihalleista. Ei Tampereellakaan joka kaupan eteen suoraan autolla kurvata.

Tampereelle pääsee kuitenkin helpommin ja se on toimivampi.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä asun Meilahdessa, ja hyvin harvoin käyn keskustassa. Lenkkeilyt hoituu Seurasaaressa ja ravintolat Meilahden suunnalla (tai Triplassa) ja isommat kauppa-asiat, leffat jne Triplassa myös. En oikein tiedä, mitä varsinaisesti tekisin keskustassa. 

Onko muuten Ravintola Lehtovaara vielä olemassa?

On kyllä, joskin tämän kesän ajan remontin vuoksi suljettuna. 

Kiitos tiedosta <3 Mun ensimmäiset muistot Lehtovaarasta on jo 1960-luvulta. Käytiin muutaman kerran vuodessa siellä perheen kanssa syömässä. Toinen mun vanhempieni suosikkipaikka sunnuntailounaiksi oli Munkkiniemessä sijaitseva Solnan grrilli. Ja vielä 10 vuotta sitten käytiin lähisuvun kanssa Lehtovaarassa syömässä, kun siskoni täytti 60. Ja muistan, kun olin 1986 Naistenklinikalla esikoisen synnyttyä ja sairaalaruoka oli oikeesti ihan yök yök yök, niin mun sisko miehensä kanssa meni Lehtovaaraan syömään ja toi mulle annoksen aivan sairaan hyvää sapuskaa sinne Naistenklinikalle. Hoitajatkin ihmetteli, mikä ihana tuoksu täällä on. Laitanpa siskolleni viestiä, että mentäiskö loppukesästä Lehtovaaraan syömään :) 

Vierailija
305/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Risteilyturisteja liikkuu kyllä Helsingin keskustassa ja Kauppatorilla. Nähty on heitä muutama päivä sitten. Venäläisiä on toki vähemmän kuin ennen.

Mutta kantasuomalaisia ei näy missään kun he ovat pakotettu omassa maassaan pieniin luukkuihin kuin vankilaan vangeiksi.

Eivät ole pakotettuja, vaan asioivat siinä kodin läheisessä kauppakeskuksessa. Pääsee autolla, pyörällä ja julkisilla. Niitä on niin paljon, että on ihan valittavaksi asti, missä haluaa asioida.

"Mutta kantasuomalaisia ei näy missään kun he ovat pakotettu omassa maassaan pieniin luukkuihin kuin vankilaan vangeiksi."

?? Tämäpä vasta omituinen väite. Olen kantasuomalainen (ja kantahelsinkiläinen), enkä tunne ketään jonka joku olisi pakottanut johonkin pieneen luukkuun! Itse elelen täysin tyytyväisenä 75 neliön omistusasunnossani. Riittää oikein hyvin omiin tarpeisiin. Ruokaa tilaan joko Woltista kotiin, tai pyöräilen lähikauppaan. Jos tarvitsen jotain erityisempää valikoimaa, pyöräilen Vantaan puolelle Tammistoon tai Jumboon (n. 5 km matkaa). Viimeksi olen käynyt ostoksilla Stockmannin keskustan tavaratalossa maaliskuussa, kun kävin ostamassa sieltä untuvapeittoja ja tyynyjä 1200 eurolla (olivat tarjouksessa). 

Teen etätyötä 12 työpäivää/kk, ja käyn keskustassa työpaikalla vain 1-2 päivänä viikossa. Näin tekevät monet tuntemani ihmiset. Koronaa edeltävään aikaan verrattuna keskustaa tyhjentää myös pysyväksi jäänyt etätyön määrä. Eivät ihmiset siellä päivittäin enää liiku, kun ei ole pakko. Ja kun olen tulossa lähipäivältä Kasarmitorin laidalta kohti rautatietoria kotiin päin, miksi ihmeessä poikkeaisin johonkin kauppatorille turistien sekaan ryysimään. Tai miksi kanniskelisin ruokakasseja keskustasta asti kotiin, kun voin matkalla poiketa lähikaupassa?

Jotkut suomalaiset tuntuvat oikeasti kuvittelevan, että "kaikki" suomalaiset elävät suojaosuuden varassa:). Helsikiläisten mediaaniansiotulot vuonna 2024 olivat 3 888€/kk. Kaikkein pienituloisimpia paikkakuntia olivat Ranua, Savukoski ja Puolanka. Ehkäpä se johtuu matuloisten invaasiosta sinne? Tai sitten vaan sielläpäin ihmiset ajelevat autolla rappeutuvalle kyläraitille Osuuspankin eteen parkkiin ja valittelevat bensan hintaa. Täytyy olla vilkasta elämä siellä maaseututaajamien keskustoissa...

Vierailija
306/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukholman keskustassa on jopa Ikea. Helsingin keskustassa ei ole edes kunnon ruokakauppaa. Jotain ylikallista herkkua ei lasketa.

Siis täh. Postitalon K-Supermarket, Sokosen S-market ja useampi iso Lidl eivät ole sulle tarpeeksi kunnollisia ruokakauppoja?? :D

Kun vertaa ostoskeskusten Prismoihin ja K-citymarketeihin, niin onhan noissa naurettavan pienet valikoimat. 

Vierailija
307/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Citycenterissä ja muualla keskustan kauppakeskuksissa on tavattomasti tyhjää liiketilaa, varsinkin pieniä kauppoja. Tilojen hinnat on liian korkeat, sinne ei kannata monenkaan yrittäjän mennä. Jos laskisivat hintoja, niin moni pienyrittäjä pääsisi pop-up-kaupalla kokeilemaan siipiään ja keskustassa olisi jotain, mitä ei maakunnista saa. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap yrittää esittää että kaupunki kuolee kun hän ei enää kehyskuntalaisena saa ajaa autolla ovelta ovelle.

Siitä täällä koko ajan valitetaan. 

Sitä vastoin kuntavaaleissa vain helsinkiläiset saavat päättää. Kehyskuntalaisia ärsyttää kun helsinkiläiset eivät äänestä autojen puolesta vaan helsinkiläisten puolesta.

Olin eilen keskustassa (fillarilla muuten) ja siellä oli mustanaan väkeä. Ja hyvä niin. Ap oli varmaan lähimmällä ostarilla kun sinne saa ajaa sisään. 

Nyt ihan oikeesti. Kukaan muu ei valita siitä, että keskusta kuolee, kuin ne keskustan yrittäjät. Kehyskuntalaisia ei tasan tarkkaan ärsytä mikään siinä, että ne samat ravintolat, kaupat ja palvelut löytyy lähempääkin. Kehyskuntalaiset näissä ketjuissa korkeintaan koittavat kertoa, miksi heillä ei ole enää tarvetta tulla Helsingin keskustaan. Kunhan keskustan yrittäjät lopettavat vikinänsä, sekä helsinkiläiset itse että kehyskuntalaiset ovat tyytyväisiä. Mua itseänikään ei vantaalaisena haittaa tippaakaan se, että Helsinki kehittää kaupunkiaan helsinkiläisille. Niinhän kaupungin pitää tehdäkin. Mua kiinnostaa se, miten Vantaan kaupunki kehittää Vantaata meille vantaalaisille. Mulla on paljon Helsingissä asuvia kavereita, mutta ei he itsekään käy ostoksilla Helsingin keskustassa vaan asuinpaikastaan rippuen joko Itiksessä tai Triplassa. Pari Munkkiniemessä asuvaa tuttua käy Sellossa (Espoo) ja yksi Siltamäessä asuva Jumbossa (Vantaa). Eli kyllä se on helsinkiläisten ihan ikioma ongelma, jos siellä keskustassa ei ole tarpeeksi helsinkiläisiä asiakkaita. 

Vierailija
309/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä ei ole rahaa. Persaukiset ei voi käyttää palveluja. Kaikki on pysähtynyt.

Vierailija
310/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma syyni on Hkl:n kallistuneet lippuhinnat. Hintaan 6, 60 en viitsi sinne mennä kuin hyvin harvoin.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Citycenterissä ja muualla keskustan kauppakeskuksissa on tavattomasti tyhjää liiketilaa, varsinkin pieniä kauppoja. Tilojen hinnat on liian korkeat, sinne ei kannata monenkaan yrittäjän mennä. Jos laskisivat hintoja, niin moni pienyrittäjä pääsisi pop-up-kaupalla kokeilemaan siipiään ja keskustassa olisi jotain, mitä ei maakunnista saa. 

Juuri näin. Odotan sitä päivää, että Kehä I sisäpuolelta saa jotain, mitä sen ulkopuolelta ei saa. 

Vierailija
312/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustan erikoisliikkeistäkin kaikki tuotteet saa nykyään helpommin tilattua kotiin. Pari tuotetta just tilasin, kun en sattunut olemaan kauppojen aukioloaikaan liikkeellä.

Ylipäätään jos tarvitsen jotain niin ensimmäiseksi googlaan mistä sellaisen saisin. Turhaan ei viitsi lähteä kauppoihin kiertelemään. Tilaan kuitenkin suomalaisista kaupoista, en mistään Temusta. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä ei ole rahaa. Persaukiset ei voi käyttää palveluja. Kaikki on pysähtynyt.

Persaukset ei asu Helsingin keskustassa. Persaukiset asuu lähiöissä ja käyttää lähiöiden palveluita. Moni muukin kuin vain persaukiset tekee ostoksensäa mieluummin läheltä kuin kaukaa. 

Vierailija
314/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tämä nasuhallitus, joka on tuhonnut yritykset ja kansalaisten ostovoiman. Joten ei siellä Stadissa maleksi varsinkaan nyt kesälomakaudella kuin tyhmät maalaispersut.

Stadilaiset on mökeillään ja säästää. Eivät kuluta yhtään ylimääräistä. Samoin jäljellä olevien keskustan liikkeiden väki on kesälomilla. Miksi pitää liikkeitä auki kun ei käy maksavia asiakkaita? 

En tiedä ketään, joka lomalla säästäisi. Kyllä silloin ostetaan yleensä vähän parempaa ruokaa tms. Toki sieltä mökkipaikkskunnan ruokakaupasta. Hyvä niin, pysyvät nekin pystyssä. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustan erikoisliikkeistäkin kaikki tuotteet saa nykyään helpommin tilattua kotiin. Pari tuotetta just tilasin, kun en sattunut olemaan kauppojen aukioloaikaan liikkeellä.

Ylipäätään jos tarvitsen jotain niin ensimmäiseksi googlaan mistä sellaisen saisin. Turhaan ei viitsi lähteä kauppoihin kiertelemään. Tilaan kuitenkin suomalaisista kaupoista, en mistään Temusta. 

Mä teen tuota ihan samaa. Muutama vuosi sitten kesällä päätin olla "kunnon kansalainen" ja lähdin stadiin. Haussa oli koon 35-36 kirkkaanpunaiset ballerinat. Kiersin kaikki kesksutan kenkäkaupat ja tavaratalot. Suurimmassa osassa ei ollut mitään sinnepäinkään ja joissain sitten pienin koko 37. Palasin 6 tunnin kävelureissun jälkeen kotiin, tein Googleen haun ja minuutin päästä olin tilannut koon 35 kirkkaanpunaiset ballerinat. Olen myös käynyt aikoinaan Simonkadun Sievissä sovittamassa kenkiä, mutta kun sielläkään ei mun kokoani ollut, osasin kyllä arvioida, että sama  malli, mutta numeroa pienempi on ihan ok. Tulin kotiin ja tilasin ne kengät Sievin verkkokaupasta. Muutenkin Sievin mallisto on mun kintuilleni sellainen, että kun kerran olen sovittanut, voin sen jälkeen tilata verkkokaupasta. Ei ole tarvetta lähteä enää myymälään. 

Vierailija
316/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin keskustassa pitäisi siis olla jotain sellaista, mitä ihmiset haluavat ja mitä ei mistään muualta saa.

Siinäpä se. Helsingin ostovoima ei riitä erikoisliikkeille, vaan asiakaskunta tulee Uudeltamaalta ja joissakin tapauksissa koko eteläisestä Suomesta. Kun Anni teki keskustaan menosta vaikeaa ja kallista, niin ensimmäisenä jäivät pois Helsingin ulkopuolella asuvat, mikä johti erikoisliikkeiden lopettamiseen. Tänään keskustassa ovat enää Tokmanni ja muut vastaavat geneeriset ketjuliikkeet, joita löytyy lähes joka paikkakunnalta.

Kiitos Anni tästäkin.

Vierailija
317/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomen kaikista paikoista juuri Helsingin ydinkeskustan pussinperästä, joka on suunnilleen Suomen ainoa paikka, jossa on edes jollakin tavalla suurkaupungin menoa, pitää tehdä joku Vihreiden ihannoima maalaisidylli. Kun sitä varten on olemassa koko muu Suomi.

Vierailija
318/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täs on neljä syytä: Tripla, Kaari, Sello ja Iso Omena.

Ne neljä syytä on vihreät, vasemmisto, demarit ja rkp. 

No mittee ne tek?

-Kuopiolainen

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin keskustassa pitäisi siis olla jotain sellaista, mitä ihmiset haluavat ja mitä ei mistään muualta saa.

Siinäpä se. Helsingin ostovoima ei riitä erikoisliikkeille, vaan asiakaskunta tulee Uudeltamaalta ja joissakin tapauksissa koko eteläisestä Suomesta. Kun Anni teki keskustaan menosta vaikeaa ja kallista, niin ensimmäisenä jäivät pois Helsingin ulkopuolella asuvat, mikä johti erikoisliikkeiden lopettamiseen. Tänään keskustassa ovat enää Tokmanni ja muut vastaavat geneeriset ketjuliikkeet, joita löytyy lähes joka paikkakunnalta.

Kiitos Anni tästäkin.

Onneksi Helsingin keskustassa asuvat on kuitenkin tyytyväisiä, että ei tarvitse hankkia autoa päästäkseen keskustan ullkopuolelle  Tokmannille :D

Vierailija
320/397 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiöihin pitää saada kauppoja, joilla iäkkäät pärjäävät. Vaatteita jms. myyntiin, kaikilla ei ole ketään viemässä kauppakeskuksiin. Muutenkin keskieurooppalainen tyyli pikkukauppoineen toimii paremmin kuin jättikauppakeskukset jättimäisine autoliikentöineen.