Missä iässä teillä alkoi esivaihdevuosioireilu?
Ja millaisilla oireilla?
Terveisin yksi 40v, jolla monenlaista oiretta ja olo ei tunnu yhtään omalta. Ankeaa..
Kommentit (55)
Heti neljänkympin jälkeen alkoi. Uniongelmat ja nivelvaivat. Kumpikaan ei hoidu millään eikä löydy syytä. Onnekas olen siinä, että kuukautisista ei ole minulle mitään vaivaa, mutta ne on olleet aina niukat ja epäsäännölliset, joten vaikea huomata muutoksia.
41-vuotiaana täysin puun takaa todella rajulla yöhikoilulla. Joudun edelleen, 12 vuotta myöhemmin,vsyömään hormonikorvaushoitoa. Onneksi se pitää oireet hyvin poissa.
Vierailija kirjoitti:
Heti neljänkympin jälkeen alkoi. Uniongelmat ja nivelvaivat. Kumpikaan ei hoidu millään eikä löydy syytä. Onnekas olen siinä, että kuukautisista ei ole minulle mitään vaivaa, mutta ne on olleet aina niukat ja epäsäännölliset, joten vaikea huomata muutoksia.
Nivelvaivat ja uniongelmat hoituu hormonikorvaushoidolla, koska niiden syy on estrogeenivajaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nivelvaivat ja uniongelmat hoituu hormonikorvaushoidolla, koska niiden syy on estrogeenivajaus.
Mutta eikö se määrätä vasta kun on vaihdevuodet? Olen kuitenkin vasta 43-vuotias ja rintasyöpään on kohonnut riski. Käyn yksityisellä gynellä ja hän sanoi, että minulla on vaihdevuosiin aikaa todennäköisesti yli viisi vuotta.
Ei koskaan. Menkut päättyivät ykskaks yllättäen 42 vuotiaana. Ei koskaan tullut takaisin eikä koskaan mitään oireita muustakaan ole ollut. Ikää nyt 60
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö se määrätä vasta kun on vaihdevuodet? Olen kuitenkin vasta 43-vuotias ja rintasyöpään on kohonnut riski. Käyn yksityisellä gynellä ja hän sanoi, että minulla on vaihdevuosiin aikaa todennäköisesti yli viisi vuotta.
Kyllä niitä määrätään yleisesti esivaihdevuosiin. Monilla nimenomaan esivaihdevuosissa on kovimmat vaihdevuosioireet. Vaihda gynekologia.
Mitä muuten tarkoitat kohonneella rintasyöpäriskillä? Pari tapausta lähisuvussa ei olevielä kohonnut riski vaan sattumaa, sillä rintasyöpään sairastuu 8 % naisista. Oletko lihava ja käytät alkoholia?
Kiitos kaikille kokemuksista <3
Minulla siis runsasta yöhikoilua, kierto lyhentynyt/muutenkin epäsäännöllistynyt, alavireinen ja itkuherkkä olo. Pms-oireet myös todella rajut. Ihanaa tämä naisen elämä kaikkine myllerryksineen.
Ap
"Kyllä niitä määrätään yleisesti esivaihdevuosiin. Monilla nimenomaan esivaihdevuosissa on kovimmat vaihdevuosioireet. Vaihda gynekologia.
Mitä muuten tarkoitat kohonneella rintasyöpäriskillä? Pari tapausta lähisuvussa ei olevielä kohonnut riski vaan sattumaa, sillä rintasyöpään sairastuu 8 % naisista. Oletko lihava ja käytät alkoholia?"
Olipa ilkeä kommentti.
Painan 52kg ja elän terveellisesti. Rintasyöpä on vienyt kaikki äitini perheen naiset. Siis he eivät vaan sairastuneet vaan menehtyivät. Lisäksi serkullani on sairastettu rintasyöpä 37-vuotiaana. Tapauksia on siis yhteensä kahdeksan.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä niitä määrätään yleisesti esivaihdevuosiin. Monilla nimenomaan esivaihdevuosissa on kovimmat vaihdevuosioireet. Vaihda gynekologia.
Mitä muuten tarkoitat kohonneella rintasyöpäriskillä? Pari tapausta lähisuvussa ei olevielä kohonnut riski vaan sattumaa, sillä rintasyöpään sairastuu 8 % naisista. Oletko lihava ja käytät alkoholia?"
Olipa ilkeä kommentti.
Painan 52kg ja elän terveellisesti. Rintasyöpä on vienyt kaikki äitini perheen naiset. Siis he eivät vaan sairastuneet vaan menehtyivät. Lisäksi serkullani on sairastettu rintasyöpä 37-vuotiaana. Tapauksia on siis yhteensä kahdeksan.
Vastaus ei ollut ilkeilyä sinulle. Moni kuvittelee, että yksi rintasyöpätapaus suvussa on kohonnut riski. Eikä ole myöskään mitenkään ilkeää luetella rintasyövän muita riskitekijöitä, kun et itse riskiäsi täsmentänyt. Moni ei ymmärrä ylipainon ja alkoholin olevan riskitekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, mitä ovat esivaihdevuosioireet? 48-vuotiaana kellontarkat kuukautiset.
Ei ne ensisijaisesti kuukautisiin liity ne esivaihdevuosioireet, siis kyllä menkatkin useimmilla muuttuu niin että kierto ensin lyhenee, sitten pitenee, mutta harvaa se erityisesti häiritsee. Mutta kun voi olla kaikkea unettomuudesta nivelkipuihin, lähes dementialta tuntuvasta aivosumusta masennukseen ja kuumiin aaltoihin, iho ja limakalvot kuivuu karrelle, väsymystä ja raihnaisuuden ja vanhuuden tunnetta. Monien elimistöltä kestää aikansa sopeutua uusiin alempiin hormonitasoihin.
Niillä joilla menkat loppuu aikanaan kerrasta ilman hormonivaihteluita ennen, tulee sitten menopaussin jälkeen kertarytinällä se sopeutuminen uusiin hormonitasoihin, ja se voi olla jopa vaikeampaa kuin niillä joilla elimistö jo 5-10 vuotta ennen menopaussia alkoi sammutella lisääntymisjärjestelmää vähitellen
Olen nro 2. Kehoni sopeutui hyvin uusiin hormonitasoihin. Ei mitään oireita.
Olen 49v, kierto vielä suht säännöllinen ja muutenkin entisenlainen. Mutta kaikenlainen kuivuus vaivaa, lähinnä silmät ja alapää. Käytän silmätippoja ja estrogeenivoidetta mutta ne ei tunnu olevan kovin tehokkaita, auttavat vähän mutta ei tarpeeksi. Kierukka en haluaisi. Ehkä jonkinlaiset pillerit? Ei ole ylipainoa, ylenpalttista juopottelua, tupakointia tai muutakaan riskitekijää. Auttaako yhdistelmä- tms pillerit noihin kuivuuksiin?
Ensimmäiset perimenopaussioireet ehkä 47-48 vuotiaana (aamuyön unettomuus). Nyt 55 v ja edelleen säännölliset kuukautiset.
48v jos lasketaan hienoinen kk-kierron lyheneminen. Kierto sittemmin piteni, harveni ja niukkeni ja loppui 54v. Ei muita oireita, olen 56v.
Minulla se tuntui siltä, miltä pahin PMS. Järkyttävä ahdistus, joka saattoi alkaa aivan tyhjästä. Itkin työpaikan vessassa monet kerrat. Yhtäkkiä alkoi kurkkua kuristaa ja tuli pakkoajatuksia, joita en voinut hallita.
Nivelkivut, aivosumu, kutisevat korvat mulle lasten leikkiä tuohon verrattuna.
Todella runsaat menkat lukitsivat kotiin 2-3 päivää kuukaudessa.