Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä teillä alkoi esivaihdevuosioireilu?

Vierailija
26.06.2025 |

Ja millaisilla oireilla?

Terveisin yksi 40v, jolla monenlaista oiretta ja olo ei tunnu yhtään omalta. Ankeaa..

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin jälkeenpäin ajateltuna varmaan ekat oireet oli joskus 38-vuotiaana, mutta eihän niitä osannut esivaihtarien aiheuttamiksi ajatella. Eikä sen paremmin kyllä keski-ikäisyydenkään mukanaan tuomiksi. Tuossa suht samoihin aikoihin myös kasvot koki sen ekan rupsahduksen ns yhdessä yössä eli yhtäkkiä peilikuva ei näyttänyt entiseltä, mutta sekään ei soittanut mitään kelloja että hei, vastaavanlaista muutosta varmasti tapahtuu nahan sisäpuolellakin. Nyt näiden tuntemusten kanssa on jurnutettu vuosikymmen eikä loppua näy.

Ne tuntemukset on juurikin tuollaista, että on tosi outo olo. Ei tosiaan mitään kuumia aaltoja.

Vierailija
2/55 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei alkanut ollenkaan. Yhtäkkiä 50 -vuotiassyntymäpäovän jälkeen kuukautiset vain loppuivat. Siinä koko menopaussi. Odotin koska alkaa kuumat aallot, eivät alkaneet koskaan. Olen jo lähemmäs 70.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko ollut 41. Menkkojen väli alkoi pidetä, en huomannut muita oireita. Myöhemmin voinut jotain tullakin, mutta esim. huonot unet voi johtua muustakin.

Vierailija
4/55 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna eli 45v. Kuukautiskierto lyheni ja väheni. Tänä vuonna on tullut jotain niveltuntemuksia nilkkoihin mikä voi olla oire. Yksi hassu oire on korvien kutina. Välillä häiritsevää, mutta on mainittu yhtenä esivaihdevuosioireista. Iho ja limakalvot kuivuu ja korvakäytävät on herkät kutiseen. 

Vierailija
5/55 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuonna eli 45v. Kuukautiskierto lyheni ja väheni. Tänä vuonna on tullut jotain niveltuntemuksia nilkkoihin mikä voi olla oire. Yksi hassu oire on korvien kutina. Välillä häiritsevää, mutta on mainittu yhtenä esivaihdevuosioireista. Iho ja limakalvot kuivuu ja korvakäytävät on herkät kutiseen. 

Kollageeni ja omega-7 auttaa.

Vierailija
6/55 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierto lyheni 30-31 päivästä 26-28 päivään 42- vuotiaana.

Nyt oon 44, muita oireita en oo vielä havainnut. 

Vierailija
7/55 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden jälkeen, olin 35v, loppui menkat, ei tullut enää. 

Lääkäri kertoi että mulla on jokin, mikä lie, eli raskauskin oli onnenkantamoinen.

Ei ollut mitään oireita, ihan jatkui elämä kuten ennenkin. Ilman menkkoja heh.

Vierailija
8/55 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

37-vuotiaan alkoi kiertoheittelyt (siis aiempaa pahemmat, mulla on aina ollut epäsäännöllinen kierto) ja yöhikoilut ennen menkkoja. Siitä kierto lyheni jonnekin 43-vuotiaaksi asti, pysyi lyhyenä ja runsaana kunnes hermostuin joskus 46-47 -vuotiaana ja hankin minipillerit tuon kierron kuriin saamiseksi (kun tuntui, että koko ajan vuotaa).

Ja minusta on tullut entistäkin aamuvirkumpi, ihan normaalia on mulle herätä itsekseen siinä 4.45 - 6.00 välisenä aikana, päivästä riippumatta.

Ja itse ainakin olen todennut, että se "esi-oireilua voi olla jopa 5 vuotta ennen menopaussia" on ihan kukkua osalla ihmisistä. Mulla se on lähinnä yli 10 v.

Vierailija
9/55 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

42-vuotiaana alkoi menkkakierto lyhentyä. Jonkinlaista aivosumuakin vähän esiintyi, töissä meni niin huonosti että sain kerran varoituksenkin siitä etten suoriudu odotusten mukaan. Aivosumu kuitenkin meni ohi parissa vuodessa. Mitään muita oireita mulla ei esivaihdevuosista kyllä ollut kuin menkkakierron vaihtelut ja se parin vuoden aivosumu. Nyt ikää 50 ja menkat tulee enää 1-2 kertaa vuodessa, saisi jo loppuakin.

Vierailija
10/55 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kertoa, mitä ovat esivaihdevuosioireet? 48-vuotiaana kellontarkat kuukautiset.

Vierailija
11/55 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

37-vuotiaan alkoi kiertoheittelyt (siis aiempaa pahemmat, mulla on aina ollut epäsäännöllinen kierto) ja yöhikoilut ennen menkkoja. Siitä kierto lyheni jonnekin 43-vuotiaaksi asti, pysyi lyhyenä ja runsaana kunnes hermostuin joskus 46-47 -vuotiaana ja hankin minipillerit tuon kierron kuriin saamiseksi (kun tuntui, että koko ajan vuotaa).

Ja minusta on tullut entistäkin aamuvirkumpi, ihan normaalia on mulle herätä itsekseen siinä 4.45 - 6.00 välisenä aikana, päivästä riippumatta.

Ja itse ainakin olen todennut, että se "esi-oireilua voi olla jopa 5 vuotta ennen menopaussia" on ihan kukkua osalla ihmisistä. Mulla se on lähinnä yli 10 v.

Ei se ole edes harvinaista että on 10 vuotta. Duodecimin sivuillakin sanotaan, että keskimäärin kuukautiskierto on naisella lyhyimmillään 42-vuotiaana, eli silloin ihmisillä on jo alkaneet esivaihdevuosiin liittyvät hormonimuutokset niin vahvasti, että vaikuttaa kuukautiskiertoon. Menopaussi kuitenkin keskimäärin vasta 51-vuotiaana, eli melkein 10 vuotta siihen tulee keskimäärinkin. Se toki vaihtelee, missä iässä klassisempia vaihdevuosioireita kuten kuumia aaltoja ja unettomuutta alkaa tulla, vai tuleeko koskaan.

Vierailija
12/55 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi univaikeudet 47-48-vuoden iässä, mutta samaan aikaan ilmaantui elämääni stressiä aiheuttava asia. Muita oireita minulla ei ollutkaan, paitsi silmien kuivuminen itse vaihdevuosissa. Sen huomasin vasta, kun sain laastarin 53-vuotiaana uniongelmiin, niin silmien kuivuminen loppui. Nyt olen 56 v. 

Vierailija
13/55 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole edes harvinaista että on 10 vuotta. Duodecimin sivuillakin sanotaan, että keskimäärin kuukautiskierto on naisella lyhyimmillään 42-vuotiaana, eli silloin ihmisillä on jo alkaneet esivaihdevuosiin liittyv

Mulla on siis yli, sillä nyt on jo 12 vuotta tuosta oireiden alkamisesta ja viimeks viime talvena tuli minipillereistä huolimatta tiputteluvuotoa. Ja siis ikää ensi syksynä 50.

Vierailija
14/55 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 42-vuotiaana tuli totaalinen romahdus. Ahdistus, unettomuus, masennus, kivut. Samaan aikaan sattui tragedia ja nämä kaksi asiaa yhdistettyinä, romahdin ja sain burnoutin. Menetin kaiken resilienssin.

Olin työkyvytön lähes kaksi vuotta. Nyt olen kaksi vuotta ollut hormonikorvaushoidolla, kierukka+estrogeeni. Pystyn käymään töissä ja nukkumaan. Kaksi vuotta olen tehnyt lyhyempiä päiviä ja ollut osasairauslomalla. 

Nyt siis "kunnolla" töissä, tosin 80% työaika.

Luulen, että yhteiskunta menettää hirveät määrät rahaa, kun esivaihdevuosia ei hoideta kunnolla.

ps. Joudun käyttämään estrogeenia yli sen suositellun päiväannoksen. Olen miettinyt, että onko minulla joku juttu, että olen jotenkin resistentti estrogeenille. En tiedä onko se joku juttu ylipäätään.

Vierailija
15/55 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa, mitä ovat esivaihdevuosioireet? 48-vuotiaana kellontarkat kuukautiset.

Ei ne ensisijaisesti kuukautisiin liity ne esivaihdevuosioireet, siis kyllä menkatkin useimmilla muuttuu niin että kierto ensin lyhenee, sitten pitenee, mutta harvaa se erityisesti häiritsee. Mutta kun voi olla kaikkea unettomuudesta nivelkipuihin, lähes dementialta tuntuvasta aivosumusta masennukseen ja kuumiin aaltoihin, iho ja limakalvot kuivuu karrelle, väsymystä ja raihnaisuuden ja vanhuuden tunnetta. Monien elimistöltä kestää aikansa sopeutua uusiin alempiin hormonitasoihin.

Niillä joilla menkat loppuu aikanaan kerrasta ilman hormonivaihteluita ennen, tulee sitten menopaussin jälkeen kertarytinällä se sopeutuminen uusiin hormonitasoihin, ja se voi olla jopa vaikeampaa kuin niillä joilla elimistö jo 5-10 vuotta ennen menopaussia alkoi sammutella lisääntymisjärjestelmää vähitellen.

Vierailija
16/55 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt tiputtelee sadetta. On niin kuumia aaltoja että  lähellä muovikipot sulaa...voi nyt kamalaaaa ja kauheeetaaaa.   🤭🤭🤭

Vierailija
17/55 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 50v, ja mun persepuoli ei oleilee mitenkään....

Vierailija
18/55 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01118

https://kotiliesi.fi/hyvinvointi/terveys/premenopaussi-voi-alkaa-jo-nel…

Ja oireita ei tule kaikille eikä niille, joille oireita tulee, ne kestä aina samaa aikaa. Osalla vaan loppuu menkat ykskaks ja siinä se. Toiset kärvistelee yli 10 vuotta erilaisten oireiden kanssa.

Vierailija
19/55 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

43, luomukuukautisten ollessa vielä säännölliset mutta kierron lyhyt. Koko kroppa hajosi kerralla tai siltä se tuntui: sain 20 päivän menkat (myoomia), nivelkivut, unettomuuden, kuivat limakalvot ja silmät, uudet allergiat, järkyt raivarit, muistamattomuuden, aivosumun ja kuumat aallot. Ilman hormonikorvausta olisin nyt (46) joko työkyvytön, lataamossa, vankilassa tai kirkkomaalla. Paskat geenit näissä asioissa, äiti sekosi.

Vierailija
20/55 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 36 ja hormonit on ihan sekaisin olleet vuoden jo ainakin. Kovat pms-oireet, menkat runsastuneet mutta kestää vähemmän aikaa. Kierto on edelleen säännöllinen. Väsymystä, unettomuutta, erilaisia kolotuksia. Naama rupsahtanut (ekat rypyt ilmestyneet, samoin selluliitit ja raskausarvet, paino ei laske millään). Jos ei ole esivaihdevuodet kyseessä, niin ainakin esi-esivaihdevuodet; selvästi jotain on muuttumassa. 

Menkat meidän suvun naisilla on kuitenkin loppunut vasta lähemmäs 55-vuotiaana, eli liekö tässä sit 20 vuoden kärsimys edessä 

Mietin pitäiskö vielä raskautua, se kuulemma hidastaa naisen fysiologista vanhenemista, jos saa vauvan vielä nelikymppisenä (luonnon tapa varmistaa, että pystyt huolehtimaan jälkikasvusta vielä seuraavat 20 vuotta helposti) 😁

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän