Olen 35-vuotias nainen onnellisessa parisuhteessa emmekä halua lapsia. Tämä on yhteinen ja harkittu päätös. Rakastamme elämäämme juuri näin.
Ongelma on muiden ihmisten reaktiot. Sukulaiset vihjailevat "biologisen kellon tikityksestä", ja ystävät, joilla on lapsia, katsovat minua säälien. Jopa lääkärissä on kyseenalaistettu päätöstäni. Saan jatkuvasti kuulla olevani itsekäs. Miksi naisen arvo mitataan edelleen vain äitiyden kautta? Miksi minun pitää puolustella valintaa, joka ei kuulu kenellekään muulle? Onko Suomessa edelleen vuonna 2025 pakko lisääntyä ollakseen 'normaali' nainen?
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Musta se on vaan todella luonnotonta, että nainen ei halua lapsia eikä tulla äidiksi. En osaa suhtautua yhtään tällaisiin ihmisiin, musta heissä on jotain kummallista ja epäilyttävää.
Juu, niin varmaan. Provoilu jatkuu näemmä kommentoinnin puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta se on vaan todella luonnotonta, että nainen ei halua lapsia eikä tulla äidiksi. En osaa suhtautua yhtään tällaisiin ihmisiin, musta heissä on jotain kummallista ja epäilyttävää.
Kautta ihmishistorian on ollut naisia ja miehiä jotka ovat jääneet lapsettomiksi, se ei ole mitenkään luonnotonta. Sinä se kummallinen olet.
Niin, JÄÄNEET lapsettomiksi nimenomaan. On hieman eri asia jäädä lapsettomaksi jos ei pysty lisääntymään, kuin tehdä se ihan vaan omasta halustaan.
Mulle tulee vapaaehtoisesti lapsettomista aina mieleen, että sellaisen ihmisen on pakko olla tosi mukavuudenhaluinen ja vastuuta välttelevä ihminen. Ei osaa katsoa yhtään pidemmälle omaa elämäänsä.
Miten pitkälle sitä omaa elämäänsä pitäisi osata katsoa? Joillakin on halu ja kyky elää hetkessä, ei miettiä tulevaisuutta, mihin ei juuri pysty itse vaikuttamaan. Kuolla voi vaikka jo huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kautta ihmishistorian on ollut naisia ja miehiä jotka ovat jääneet lapsettomiksi, se ei ole mitenkään luonnotonta. Sinä se kummallinen olet.
Niin, JÄÄNEET lapsettomiksi nimenomaan. On hieman eri asia jäädä lapsettomaksi jos ei pysty lisääntymään, kuin tehdä se ihan vaan omasta halustaan.
Mulle tulee vapaaehtoisesti lapsettomista aina mieleen, että sellaisen ihmisen on pakko olla tosi mukavuudenhaluinen ja vastuuta välttelevä ihminen. Ei osaa katsoa yhtään pidemmälle omaa elämäänsä.
Olen tavannut vastuuta vältteleviä ja mukavuudenhaluisia vanhempia, joiden mielestä on kiva ryypätä lapsilisät ja sossun lapsen vaatteeisiin tarkoittamat rahat voi käyttää myös päihteisiin.
Sinun kannattaisi tarkistaa vähän omia ajatuksiasi. Ei vanhemmuus tee ihmisestä automaattisesti vastuullista tai mitään muutakaan.
Pidä taskussa rusinaa, ja jos joku alkaa puhua lastenteosta, näytä sitä ja sano väräjävällä äänellä että sinun kohtu on poistettu ja olet pitänyt kuivatun kohdun itselläsi muistona, tässä on kaikki mitä siitä on jäljellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitenkähän lääkärissä on kyseenalaistettu?
Olen kuullut lääkärin suusta vaikka mitä asiatonta. En ihmettelisi yhtään.
Ai, mitä esim?
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Olen 35-vuotias, uusi parisuhde, enkä halua enää lapsia.
Miehellä entisestä suhteestaan lapset 16v ja 13v.
Itselläni 14v ja 11v.
8 vuotta seurustelua nyt takana.
Ja ihanko oikeasti ihmiset kyselee, että koska (TAAS) lisäännytte? Eiköhän suurin osa tuossa kohtaa ajattele, että toivottavasti ymmärrätte olla lisääntymättä.
Vierailija kirjoitti:
Minua enemmänkin ihmetyttää miksi moni juuri m.35v vela kokee automaattisesti asiakseen kertoa että hänelle ei sitten ole lapsia tulossa. Näin on käynyt esim töissä, vaikka en ole asiaa kysellyt. Viimeksi kun totesin työkaverille että teen enää muutaman viikon ennen äitiyslomaa niin sain kuulla pitkät pätkät juttua miten he ovat yhteisymmärryksessä puolison kanssa valinneet lapsettoman elämän. Ok, ei minua kiinnosta, en minäkään perustele miksi olen päättänyt lisääntyä :D
Joutuuko tätä lapsettomuusasiaa tosiaan selittelemään niin paljon että se tulee jo automaationa kysymättä.
Tätä just tarkoitan minäkin! Että otatko ap ehkä itse myös painetta tästä valintanne selittämisestä? Oletko varma, että ne ystävien katseet ovat sääliviä? Mitä he jos ovatkin salaa kateellisia, eivätkä pysty myöntämään sitä? Tai mitä, jos eivät ajattele koko asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Olen 35-vuotias, uusi parisuhde, enkä halua enää lapsia.
Miehellä entisestä suhteestaan lapset 16v ja 13v.
Itselläni 14v ja 11v.
8 vuotta seurustelua nyt takana.
Ja ihanko oikeasti ihmiset kyselee, että koska (TAAS) lisäännytte? Eiköhän suurin osa tuossa kohtaa ajattele, että toivottavasti ymmärrätte olla lisääntymättä.
Minä ainakin ajattelisin että nyt pitäkööt jo ehkäisyt kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi pitää lapsista, mutta ei halua omia lapsia? Ei mene ymmärrykseen.
Pitää koirista, mutta ei halua omaa koiraa. Pitää hevosista, mutta ei halua omaa hevosta. Pitää mökkeilystä, mutta ei halua omaa mökkiä.
Eikö mee ymmärrykseen?
Ei ole millään lailla sama asia. Lisääntyminen ja halu hoivata omia jälkeläisiä on meidän dna:ssa. On luonnotonta olla haluamatta omia lapsia.
Joku koiran hankkiminen lapsen tilalle vie tän luonnottomuuden jo ihan toisiin sfääreihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten? Saa ihminen olla mukavuudenhaluinen ja tehdä omia valintojaan, ei se ole sinulta pois. Sinäkin saat lisääntyä niin paljon kuin itse haluat, onko se sitten viisasta levittää vähän tyhmiä geenejä eteenpäin on sitten eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on neljä lasta ja lasteni iän puolesta minusta saattaisi hyvinkin tulla ihan lähivuosina mummu... Miehen kanssa on keskusteltu aiheesta jonnin verran ja ollaan molemmat aika lailla sitä mieltä, että jos oltaisiin nyt perhettä perustamassa, niin lapset jäisivät varmaan tekemättä. Ei suinkaan siksi, etteikö omiamme valtavasti rakastettaisi, mutta kuka tähän maailmaan haluaa enää lapsia lisää tehdä. Omillemme ei kyllä vihjailla jälkikasvusta sanallakaan.
Eihän jälkikasvusta vihjailu ole vanhempien eikä kenenkään tehtävä. Ei ole kovin asiallista edes.
Vapaaehtoisesti lapsettomat eivät pidä itsestään. Miten muuten voisi olla niin luotaantyöntävä ajatus jatkaa omia geenejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää koirista, mutta ei halua omaa koiraa. Pitää hevosista, mutta ei halua omaa hevosta. Pitää mökkeilystä, mutta ei halua omaa mökkiä.
Eikö mee ymmärrykseen?
Ei ole millään lailla sama asia. Lisääntyminen ja halu hoivata omia jälkeläisiä on meidän dna:ssa. On luonnotonta olla haluamatta omia lapsia.
Joku koiran hankkiminen lapsen tilalle vie tän luonnottomuuden jo ihan toisiin sfääreihin.
Ei se ole kuin seksin halua se lisääntymisvietti. Moni ei ajattele että sieltä putkahtaakin sitten lapsi. Ihan hyvä että mietitään toden teolla onko minusta vanhemmaksi.
Olemme 62v vapaaehtoisesti lapseton pariskunta. Koskaan ei kumpikaan ennen tutustumista( n 30vuotiaana ) kyseenalaistanut valintaamme. Kumpikin pitää lapsista, siitä ei ole kyse
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoisesti lapsettomat eivät pidä itsestään. Miten muuten voisi olla niin luotaantyöntävä ajatus jatkaa omia geenejä?
Minä ja mies ei aiota tehdä lapsia koska huono taloudellinen tilanne ja molemmilla sairauksia. Mietitään lapsen parasta. En tiedä miksi tämäkin nyt sitten väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö mee ymmärrykseen?
No voi. Nyt sun on vaan opittava elämään sen kanssa että toiset eivät tahdo lisääntyä. Soita vaikka terapeutille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö mee ymmärrykseen?
Ei se ole kuin seksin halua se lisääntymisvietti. Moni ei ajattele että sieltä putkahtaakin sitten lapsi. Ihan hyvä että mietitään toden teolla onko minusta vanhemmaksi.
Tässäpä se. "Onko minusta vanhemmaksi". Eli näillä ihmisillä vastaus on selkeästi ei. Mikä todistaa sen, että ovat vastuuntunnottomia, itsekeskeisiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
No esimerkkinä:ehkä eivät pidä omista vanhemmistaan. Ei kaikilla ole hyviä ja rakastavia vanhempia, valitettavasti. Oma lapsuus voi olla niin huono, ettei halua lapsia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä se. "Onko minusta vanhemmaksi". Eli näillä ihmisillä vastaus on selkeästi ei. Mikä todistaa sen, että ovat vastuuntunnottomia, itsekeskeisiä ihmisiä.
Sinun näkemyksesi on nähty ja kuultu. Voit nyt poistua trollaamasta ketjua. Tästä olisi ihan oikeastikin kiva keskustella, tärkeä aihe!
Eikö mee ymmärrykseen?