Suomessa on ihan mahdoton löytää asuntoa
Perheellämme ei ole asuntoa eikä mistään löydy. Olen täysin uupunut tähän tilanteeseen. Ensi viikolla synttärit enkä tahdo enää niitä viettää. Vihaan tätä maata.
Kommentit (106)
Moni vuokraa mielellään aivan kenelle tahansa jos alue kehno ja muita tulijoita ei ole, esim. Itä Helsinki ja vantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina saanut Helsingistä helposti vuokra-asuntoja, isoja ja pieniä, perheelle ja itselleni. Onnistuu kyllä kun on luottotiedot kunnossa ja maksukykyä. Asumistukea en ole saanut koskaan.
Niin, menetin luottotiedot koska jouduin työkyvyttömäksi eikä Kela maksanut tukia. Jos olet yh, ei ole sitä toista vanhempaa jakamassa taakkaa.Ap
Luottotiedoton yh lasten kanssa saa kyllä asunnon pk-seudulla. Ei lapsia jätetä kadulle. Jotain jätät nyt kertomatta.
Vinkki: Hekalta saa asunnon, kun ruksii hakemukseen ihan joka ikisen kohteen ja laittaa, että on asunnoton. Jos alkaa nirsoilla ja ruksii vain mieleisiä kohteita, ne katsovat, ettei tuon asunnontarve kovin vakava voi olla, ja laittavat jonon viimeiseksi. Eli ap sun pitää hakea mitä tahansa asuntoa. Lisäksi kriteerinä on, että vuokrarästejä ei saa olla, ne pitää maksaa pois ensin.
Ap, kannattaa ensin opetella suomea, niin voi löytää asunnon. Ei näin: Suomessa löydetään, vaan Suomesta löydetään.
Minulle päinvastainen kokemus, paitsi jotkut maat nosti vuokria enemmän. Suomessa katsotaan vain luottotiedot ja vakuus, mikään muu ei merkkaa täällä. Ja jotkut jopa juoksuttaa näytölle ja ei anna asuntoa ensin lupaa. Että silleen. Muualla merkkaa se kun maksaa sen vuokran, täällä tulee maksaa ylimääräistä kuluja esim. 3kk vakuus tuhansia ja vuokra. Kulut voi ylittää palkan. Tiedän useita maita joissa riittää pelkkä vuokra, tai vuokra ja 1kk vakuus. En nyt tarkoita kalliita suurkaupunkeja, mutta muissa toimitaan noin. Täällä ihme vaatimuksia vaikka hakisi vain vanhaa homeista yksiötä. Jopa ruotsissa saattaa joskus riittää kun maksaa vuokra ja palvelumaksu, täällä tulisi olla tuhansia vakuudesta. Asuntoon voi helposti mennä Suomessa 5000e vaikka olisi vain homeinen yksiö. Ja palkka voi olla puolet tai alle tuon. Laatu ei kohtaa asunto voi olla homeinen ja remontit tekemättä.