Voiko housut lyhentää ilman ompelukonetta?
10 senttiä pitäisi lyhentää, eikä ole ompelukonetta käytössä.
Kommentit (26)
Käsinkin voi ommella. Neula ja lankaa vaan ja eikun tökkimään, saksetkin kai olis hyvä olla että saa ylimääräiset pois.
leikkaa ja sitten kangasliimalla liimaa lahkeet sisään :)
Totta kai voi. Saksilla. Eri asia, tuleeko kuinka hyvä.
Nitoja tai erikeepperi toimii aina.
Käsin olen ommellut pukuhousujen lahkeita. Ja pukutakin hihoja.
Aina olen lyhentäessä ommellut käsin. Ja joskus on ollut sellaista silitysnauhaa jolla myös onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pienillä pistoilla ja kuinka moneen kertaan tuo pitää tehdä?
Nitojalla olen verhoja lyhentänyt. Luulisi että housujen lahkeet menisvät yhtä helposti.
Palttausnauhalla. Leikkaat ensin 7 senttiä pituudesta pois, käännät housut nurinpäin, taitat kummastakin punaista sentin, silität reunan teräväksi, taitat 2 senttiä, laitat palttausnauhan sinne väliin ja silität sauman kiinni. Palttausnauha on siis sitä silitettävää liimanauhaa, jota tulee etsien esim valmisverhojen mukana, joka silittäessä sulaa ja liimaa kaksi kangasta yhteen.
Ehdottomasti. Vaikka koko housut voi ommella käsin. Backstitch (en tiedä suomenkielistä nimeä) tikeillä tulee ihan samannäköistä jälkeä kuin koneella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pienillä pistoilla ja kuinka moneen kertaan tuo pitää tehdä?
Vaikka 3 millin välein pisto.
Otat vaan sakset käteen ja leikkaat ylimääräisen pois.
Mikä kangas ap on kyseessä? Puuvilla? Farkkukangas?
Vierailija kirjoitti:
55% pellava, 45% viskoosi
Vierailija kirjoitti:
Neula ja lanka käteen vaan.
Jos olet seurannut räätälin tekemiä miesten kalliita pukuja, niissä on kauluksessa ompeleet pitkällä tikillä Samaan tapaan voit lyhentää housujesi lahkeet käsin. Jos housut ovat vesipestävät, suosittelen pesua ennen lyhennystä koska saattavat pesussa kutistua. Jos housut ovat kalliit, vie ompelijalle. Jos asut Helsingissä, Pasilan virastotalon katutasossa on edullinen ompelimo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
55% pellava, 45% viskoosi
Neulomaan vaan
Marttojen tarkat ohjeet koneella lyhentämiseen, mutta lopussa on myös ohje käsin lyhentämiseen.
https://www.martat.fi/wp-content/uploads/2016/11/garderobilahkeenlyhenn…
Ompelijalla.
Joskus myytiin myös sellaista teippiä millä silitettiin lyhennys. Mutta ei kovin toimivaa.