Mitä tekemistä 5v ja 6v lasten kanssa? Kaikki on jo tehty
Pari viikkoa oltu lomalla, ja tuntuu ettei enää keksitä mitään tekemistä. Lapset hyppii seinille! =(
Kommentit (50)
Luontomuseo, uimahalli, sisäleikkipuisto (jos sataa), kiipeilyseinä, eläinpuisto tai kotieläinpuisto, taidenäyttely (esim. ite-taide), kirjasto, kahvila, lintutorni, pyöräretki.
Elokuvamaratoni poppareiden ja karkkien kera, linnunpöntön tms. nikkarointi, vesiväreillä maalaaminen, palapelin, legojen tai pienoismallien kokoaminen, majan rakentaminen (ulos tai sisälle vilteistä), lettukestit (yhdessä tehden), leipominen, sarjakuvien lukeminen tai itse piirtäminen, levyraati, kukkaseppeleen tai saunavihdan tekeminen, kirpputorilla tai vanhojen tavaroiden liikkeessä kiertely.
Tuurin kyläkauppa (heinäkuussa taisi olla lapsille ilmainen tivoli), risteily, Power Park, Särkänniemi tai Linnanmäki.
Rutiinit kuntoon myös lomalla.
Lapset eivät hypi seinille kun vuorokausi rytmi toimii.
Herätys voi olla myöhemmin kuin koulu päivänä, mutta aina samaan aikaan, myös nukkumaan käydään joka päivä samaan aikaan, jolloin unirytmi pysyy ehjänä.
Matkat voi suunnitella niin että lapset pääsee nukkumaan riittävästi, jos lapsi ei nuku vaikka autossa, niin ajoita pitkät ajomatkat aamuun.
Ruokailut pitää olla säännöllisesti ja ruoka ravitsevaa.
Ulkoilua ja liikuntaa kannattaa sisällyttää paljon päiviin. Vaikka lukeminen, piirtäminen, lautapelit on hyvää rauhallista tekemistä, näitä rauhallisia hetkiä pitää myös olla päivän aikana.
Poikikohan tämä lehtikirjoituksesta Lapset mätänee kotona. Ihmettelin otsikkoa niin, etten viittinyt tuhlata aikaani lukeakseni sen. Lapset ovat kautta aikain olleet lomat kotona tai mummolassa ja ihan fiksusti kasvaneet.
Mun mielestä pahinta on se, että tehdään koko ajan jotain "erikoista". Lapset tottuu siihen ja kinuavat sellaista koko loman. Tekee vaan itselleen karhunpalveluksen.
Tähän on sitten vissinkin tultu, että lapsoset ei enää keksi itse mitään tekemistä kun eivät osaa ihan rauhassakaan olla.
Vanhemman tehtävä ei ole jatkuvasti tarjota mitään elämyksiä vaan opettaa ne olemaan ihan paikallaankin. Puhelimet pois, älypelit pois.
Nyt voi tarjoilla vaikka palapelien rakentelua tai pelata vanhempien kanssa jotain seurapelejä. Voi tutustua luontoon vaikka ne muksut siitäkin varmaan vinkuu. Voi etsiä murkun pesiä tai katsella tarttuuko kaupungin puiston nurtsista punkkeja jos istahtaa istumaan. Opettaa niille sitten miten toimitaan jos niinkin pääsee käymään.
Omat lapseni olivat tuon ikäisiä kuusi vuotta sitten. En juuri koskaan keksinyt heille tekemistä (ei siis tullut mieleen, että vanhemman pitäisi keksiä lapselle tekemistä). Lapset leikkivät keskenään ja kavereiden kanssa sisällä ja pihalla. Välillä kurkistin ulos nähdäkseni mitä puuhailivat. Toki kun lapset tulivat juttelemaan tai halusivat jotain näyttää, pysähdyin heitä kuuntelemaan ja katselemaan (ja toki tätä tapahtui tuon ikäisten kanssa paljon). Silloin tällöin tehtiin perheen kanssa jotain erityistä. Ruutuaikaa (YLE Areena) oli tunti päivässä. Lapset eivät vielä tuon ikäisinä valittaneet tylsyyttä. Viime aikoina toinen on alkanut valittaa. Olen siihen vastannut, että sellaista elämä välillä on ja että tylsyydestä syntyy uusia ideoita, odotahan vain, niin pian keksit uuden leikin. Ja pienen kiukuttelun jälkeen niin aina käykin.
Istuin kerran päivystyksessä lapsen kanssa odottamassa vuoroa. Paikalle tuli keski-ikäinen nainen vanhan mummon kanssa. Hän kävi vähän päästä luukulla tivaamassa, koska mummon vuoro on, mummo ei jaksa odottaa.
Lopulta hoitaja tuli mummon luo ja kysyi, jaksaisiko hän vielä hetken odottaa. Mummo sanoi, että ei hänellä mitään kiirettä ole, mutta tytär on niin kärsimätön luonne.
Tästä tein sanonnan "Mummo ei jaksa odottaa". Se tarkoittaa, että joku itse ei jaksa, mutta pistää syyn toisen niskoille.
Olisiko niin, että olet itse kyllästynyt lasten kanssa olemiseen? Ratkaisu on napakka lukujärjestys. Aamiaisen jälkeen ulos metsään/ puistoon, siellä vaikka pallopelejä. Siten kotiin ja ruokailu. Voitte paistaa yhdessä lettuja. Sen jälkeen itsenäistä aikaa. Voi piirrellä/ rakennella legoja/katsoa lyhyen lasten elokuvan. Sano, että äidillä on myös omaa aikaa nyt. Sitten välipala ja vaikka uimaan tai pihalle pelaamaan.
Tärkeää, että sulla on henkinen yhteys lapsiin. Lue heille kirjoja tai runoja ja pohtikaa niitä yhdessä. Keskustele lasten kanssa, huomaat, että he ovat yllättävän älykkäitä. Näin viihdyt itsekin paremmin.
Kyllähän sitä tekemistä keksii vaikka kuinka, kun on vähän luova. Tässä esimerkki miltä esim meidän loma voisi näyttää:
1. Tutustutaan leikkipuistoon nro 1
2. Kirjastopäivä
3. Eväsretki lähipuistossa, etsitään niin monta eri kasvilajia kuin löydetään.
4. Leivontapäivä, pallon potkimista pihalla.
5. Retki kuntoportaille, ylhäällä eväät katsoen näköalaa
6. Uimarantapäivä
7. Maalaus-/askartelupäivä, tutustutaan leikkipuistoon nro 2
8. Käydään katsomassa paikallisia vanhoja rakennuksia ja mietitään millaista siellä on ollut asua joskus
9. Retki paikalliselle luontopolulle
10. Käydään paikallisessa kotieläin kahvilassa syömässä jäätelöt ja nähdään eläimiä samalla.
11. Majaleikki olohuoneessa ja pallon potkimista kotipihalla
12. Leikkipuisto nro 3 ja kirjastoreissu
13. Retki kirpputorille, lapset saavat valita yhdet lelut reissusta.
14. Vesisotaa pihalla, leikkipuisto nro 4
15. Leffapäivä, lelueläinten piilotusta kotipihalla
16. Mato-ongintaa
17. Uimarantapäivä, kirjastoreissu
18. Leikkipuisto nro 1, leivontapäivä
19. Bussimatka lähikaupunkiin, kesäisillä kaduilla kiertelyä, omien eväiden syöntiä puistossa ja jäätelöt.
20. Lautapelipäivä, askartelua ja pallon potkimista pihalla.
21. Mato-ongintaa ja kirjastopäivä.
22. Majaleikki ja nukkumista olohuoneessa, leikkitreffit lähipuistossa kaverin kanssa.
23. Uimarantapäivä ja leffa-ilta. Tehdään itse herkut esim leipoen.
24. Joku lasten ilmaistapahtuma/markkinat tai muuta jossa on ilmaista tai pari euroa maksavaa poniratsastusta.
25. Leikkipuisto nro 2 ja palapelejä kotona.
26. Temppurata ulkona. Rekvisiittana kaikkea kotoota. Pyydetään kavereita lasten kaa mukaan suunnittelemaan ja kisaamaan.
27. Kirjastopäivä ja leikkipuisto nro 3.
28. Retki paikalliselle luontopolulle ja lautapelejä kotona.
Ei muuten ollut kallis loma 🙂
Me kierrettiin yksi kesä kaikki pienen kaupungin leikkipuistot. Lapset tykkäsi tosi paljon.
tee vaihtari jonkun tutun lapsiperheen kanssa. Maanantaisin he tuovat lapset leikkimään sinun valvonnassa teille ja torstaina sinä viet teidän lapset tuonne kylään leikkimään. Näin lapsilla kahtena päivänä viikossa leikkikavereita ja sinulla yhtenä päivänä lapsivapaata
Kyllä käy raskaaksi jos koko ajan pitää ola jotain aikuisten vetämää "ohjelmaa".
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käy raskaaksi jos koko ajan pitää ola jotain aikuisten vetämää "ohjelmaa".
Olen lukenut ketjua kauhuissani. Lapseni on nyt 19 eikä ole koskaan sanonut, että on tylsää tai että mitä mä tekisin. Ihan itse on keksinyt tekemistä. Tietenkin olen hankkinut hänelle kaikenlaista, mutta niistä onkin ollut vuosikausien ilo.
Eivätkö osaa olla ja leikkiä? Itsekseen ja/tai yhdessä? Mukaan kotitöihinkin ja kerrot, mikä homma. Lapset tykkäävät auttaa ja olla mukana tarpeellisia. Arkisista asioista leikkiä. Etkö osaa leikkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehän aina kehutte, miten lapsista on seuraa toisilleen. Joten?
Lapset voivat myös tapella keskenään, mutta parempi sekin kuin että ainoa lapsi roikkuu vanhemmassaan eikä päästä tätä edes vessaan yksin.
Olin yh 7 vuotta, eikä lapseni koskaan roikkunu minussa kiinni. Jo hänen ollessa vauva pääsin paskalle.
Sellaista se on, lapset on erilaisia. Kyllä minäkin "pääsin" suihkuun kun vain menin, mutta lapsi kirkui itsensä tikahduksiin. Toinen lapsi oli sitten toista maata. Eri näkyy edelleen kun muksut on teinejä, mutta nykyään ei toki tartte ottaa kumpaakaan vessaan mukaan.
Ap ei oikeasti halua olla lasten kanssa. Lapset yllättivät. Ei olisi halunnut lapsielämää lainkaan. Jatkossa varmaankin tyyliin rahaa kouraan ja erittäin laajat eli rajattomat kotiintuloajat.
Olin 3 v kotona kahden lapsen kanssa syntymän jälkeen ja ennen esikoisen ekan luokan kesällä 9 viikkoa molempien kanssa. Ikäeroa 1 v 7 kk. Ei ollut koskaan tylsää vaan päivät loppui aina kesken. Salaisuus on rutiinit. Niin päivän kuin viikon sisällä. Esim joka pe sauna-ilta jolloin leivotaan pitsaa (jokainen täyttää omansa) ja tehdään jälkiruoaksi marjarahkaa. Tähän lisäksi kesällä kaveritreffejä, puistoilua,uimarantoja, kotieläimiä,sukulaisia, mökkeilyä, juhlia, pyöräilyä, kivien etsintää (finnstones), geokätköilyä, lautapelejä, ilmais tapahtumia ympäri suomen, kylpylöitä, tallinnan matka ja lentosatama/eläintarha/piritan rannat, eri kaupungit Suomessa mm. Porvoo, Hanko, Fiskars, Tammisaari, Tampere, Turku etc eri leikkipuistot kuten Turussa, Tampereella ja Lahdessa, Eläinpuistot ja tarhat, Huvipuistot, Museot, Linnat, Ravintolat, Lelukaupat, Leffat, julkisilla ajelu esim juna, metro ja ratikka jänniä sekä lautat rai Turun funikulaari ja Föli. Leipominen ja ruoan laitto kotona. Nerf tai vesi-ilmapallosota. Kirjojen lukua. Piirtämistä ja värittämistä, Legojen rakentelua. Videopelejä koko perheen kesken. Kirjasto. Soittimia. Paljon enemmän ton ikäisten kanssa on tekemistä kuin aikuisten... Eikä ton ikäisey kyseenalaista vielä mitään vaan osallistuu kaikkeen ihan innoissaan jos aikuinenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehän aina kehutte, miten lapsista on seuraa toisilleen. Joten?
Lapset voivat myös tapella keskenään, mutta parempi sekin kuin että ainoa lapsi roikkuu vanhemmassaan eikä päästä tätä edes vessaan yksin.
Olin yh 7 vuotta, eikä lapseni koskaan roikkunu minussa kiinni. Jo hänen ollessa vauva pääsin paskalle.
Sellaista se on, lapset on erilaisia. Kyllä minäkin "pääsin" suihkuun kun vain menin, mutta lapsi kirkui itsensä tikahduksiin. Toinen lapsi oli sitten toista maata. Eri näkyy edelleen kun muksut on teinejä, mutta nykyään ei toki tartte ottaa kumpaakaan vessaan mukaan.
Kumpikaan lapsistani ei ole kirkunu tikahduksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut ketjua kauhuissani. Lapseni on nyt 19 eikä ole koskaan sanonut, että on tylsää tai että mitä mä tekisin. Ihan itse on keksinyt tekemistä. Tietenkin olen hankkinut hänelle kaikenlaista, mutta niistä onkin ollut vuosikausien ilo.
Ihmiset on erilaisia. On introvertteja ja extrovertteja.
Järjestä pieniä kisoja retkellä. Kuka näkee ensimmäisen kukan/linnun/oravan? Opeta tunnistamaan puita ja kasveja. Voitte etukäteen katsella kotona luontokirjoja.