Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raudanpuutteesta kuntoutuminen

Vierailija
23.06.2025 |

Minulla oli raudanpuutetta noin kahden vuoden verran. Nyt arvot alkaneet pikku hiljaa nousta. Oma fyysinen kunto edelleen heikko ja en kestä kevyttäkään rasitusta. Esim kevyellä varsi-imurilla imurointi on fyysisesti raskasta, puhumattakaan sitten lattian luuttuamisesta. Kävellä jaksan, mutta sekin tuntuu toisinaan reisissä raskaalta lyhyelläkin matkalla. Aiemmin olen urheillut säännöllisesti pyöräilyn ja juoksun merkeissä ja kuntosaliakin harrastanut, joten kontrasti normaaliin vointiin on merkittävä. Miten kauan muilla raudanpuutteisilla on kestänyt, että kunto on palautunut ennalleen? Onko terveydenhuollosta saanut mitään apua fyysiseen kuntoutukseen? Turhauttaa kun kunto ei nouse millään, toki parempia päiviä on mutta en jaksa edes kotijumppaa harrastaa sen paremmin kuin vuosi sitten. Kaikki muut veriarvot  on kunnossa, on tutkittu kaikki mahdollinen eli muuta selitystä tähän heikkoon fyysiseen vointiin ei ole. 

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä oma kauhutarina: kävin verikokeissa pari vuotta sitten, havaittiin matala ferritiini. Lääkärin ehdottamana ryhdyin rautakuurille kuvitellen, että tulen siitä energisemmäksi ja terveemmäksi. Vointi oli nykyiseen verrattuna huomattavan paljon energisempi ja parempi, joka tasolla. 

Nyt pari vuotta myöhemmin yhä kuntoudun siitä rautakuurista. Koskaan en eläessäni ole ollut yhtä kuolemanväsynyt kuin mitä se rauta aiheutti enkä koskaan enää palautunut rinnalleni myöskään nyt, en ole edes kykenevä normaaliin elämään. 

Suosittelen olemaan varovainen sen raudan kanssa. Kaikki ei sovi kaikille. En tiedä tulenko koskaan toipumaan tästä. Jotain hyvin negatiivista se teki, koska siitä lähtien olin myös jatkuvassa tulehduskierteessä.

Vierailija
42/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä oma kauhutarina: kävin verikokeissa pari vuotta sitten, havaittiin matala ferritiini. Lääkärin ehdottamana ryhdyin rautakuurille kuvitellen, että tulen siitä energisemmäksi ja terveemmäksi. Vointi oli nykyiseen verrattuna huomattavan paljon energisempi ja parempi, joka tasolla. 

Nyt pari vuotta myöhemmin yhä kuntoudun siitä rautakuurista. Koskaan en eläessäni ole ollut yhtä kuolemanväsynyt kuin mitä se rauta aiheutti enkä koskaan enää palautunut rinnalleni myöskään nyt, en ole edes kykenevä normaaliin elämään. 

Suosittelen olemaan varovainen sen raudan kanssa. Kaikki ei sovi kaikille. En tiedä tulenko koskaan toipumaan tästä. Jotain hyvin negatiivista se teki, koska siitä lähtien olin myös jatkuvassa tulehduskierteessä.

*ennalleni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellenkiin rautavarastojen mataluudesta, liki 0 tilasta, ferritiineistä siis, tietämys on monilla melko huteraa.

Ei tarvii isoja tehä niin uupimus, väsymys, kivut iskee.

Minulla oli anemia, punasolut pieniä, ferritiini hyvä. Olin raato. Kun kuukautiset loppu kokonaan, nousi hb. Ja nyt olen elämäni kunnossa. 

Mikä se hyvä ferritiini oli anemisena?

Tiesitkö, että anemia on oire jostakin. Esim. runsaiden kuukautisten vuoksi voi punasolut olla pieniä ja tästä hb alhainen. Ei ole aina ferritiinistä kyse.

Jos runsaiden kuukautisten vuoksi punasolut ovat pieniä ja hemoglobiini matala, niin on kyseessä raudanpuute. 🙄

Vierailija
44/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

26/40

minulla ei ole alhainen ferritiini. Minulla oli anemia! Hb oli alhainen, sairas kohtu, joka vuoti. Pienten punasolujen vuoksi hb alhainen. Ei FERRITIINI! 

Vierailija
45/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellenkiin rautavarastojen mataluudesta, liki 0 tilasta, ferritiineistä siis, tietämys on monilla melko huteraa.

Minulla oli anemia, punasolut pieniä, ferritiini hyvä. Olin raato. Kun kuukautiset loppu kokonaan, nousi hb. Ja nyt olen elämäni kunnossa. 

Normi lukemat. Mun hb oli hyvin alhainen.

"Normilukema" ei tarkoita hyvää. 🤦🏻

Ottakaa nyt ihmeessä selvää mitä anemia tarkoittaa. Anemia ei ole = alhainen ferritiini. Normilukema on 50-60 huippulukema 100 pintaan. 

Onko sinulla luetun ymmärtämisessä ongelmia? Kukaan ei ole väittänytkään, että anemia ja alhainen ferritiini olisivat yksi sama asia. Raudan puutetta voi olla ilman anemiaakin. Ja jos ferritiini on matala on kyseessä raudan puute ilman anemiaa (eli alhaista hemoglobiinia). Hemoglobiini on usein viimeinen arvo, joka alkaa laskea raudanpuutteessa.

On tutkittu ja todeksi todettu, että jos ferritiini on alle 30, niin rautavarastot on käytännössä katsoen tyhjät. 

Vierailija
46/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raudanpuutehan aiheuttaa infektioherkkyyttä. Millaiset rauta-arvosi  ovat nyt? 

Vierailija
47/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli raudanpuutetta vuosikausia. Kun ferritiini viimein mitattiin se oli 5. Olen kuitenkin liikkunut ja touhunnut ihan normaalisti aina joten en usko että oireesi johtuvat raudanpuutteesta.

Oma ferritiiniarvoni on nyt 50 ja yreenaan vähintään 4 tuntia viikossa.

Minkä ikäinen olet? Lihaskato alkaa kolmevitosena ja siihen ainoa lääke on sali. Ja jos kunto on muuten vaan huono ei se siitä kohene kuin kuntoilemalla.

Vierailija
48/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä te, joilla on imeytymisen kanssa ongelma, saatte raudan imeytymään? 

Syön reseptillä rautaa (ja vitamiineja sekä kalsiumia) koko loppuikäni, koska minulla on imeytymishäiriö. Olen ollut tarkkana enkä ole unohtanut lisiä. Kalsiumista olen pitänyt sen 2 h välin rautaan, jotta se imeytyisi. Siitä huolimatta ferritiini laskusuunnassa (viimeisen 6 kk aikana laskenut 61 -> 50). Arvo on vielä viitteessä, mutta jos lasku ei pysähdy, niin sittenhän se ei enää ole.

Mikä valmiste olisi suolistovaivaisellekin hyvin imeytyvä? Suusuihke?

Vierailija
49/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normi lukemat. Mun hb oli hyvin alhainen.

"Normilukema" ei tarkoita hyvää. 🤦🏻

Ottakaa nyt ihmeessä selvää mitä anemia tarkoittaa. Anemia ei ole = alhainen ferritiini. Normilukema on 50-60 huippulukema 100 pintaan. 

100 pintaan ei todellakaan ole mikään HUIPPUarvo! 50-60 arvo on viitteiden keskiluokkaa ihan vain siksi, että Suomessa kovinkaan monella naisella ei ole lähellekään hyvät rautavarastot. 

Vierailija
50/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raudanpuutehan aiheuttaa infektioherkkyyttä. Millaiset rauta-arvosi  ovat nyt? 

Minulla se meni nimenomaan päinvastoin. Aneemisena olin harvemmin sairaana. 

Jos se, että jaksan elää, ulkoilla, ei ole jatkuvaa aivosumua, ja voin hyvin vaatii, että on raudanpuute, niin sitten se on niin. Hemoglobiini oli itselläni hyvä. Ei olisi koskaan pitänyt ryhtyä sille rautakuurille ja uskoa tähän hypetykseen. En toivoisi näiden kahden vuoden olotilaa pahimmalle vihollisellekaan.

Kannattaa muistaa myös se, että kaikki elimistön opportunistiset bakteerit ja hiivat myös käyttää rautaa. Bakteerit ei voi lisääntyä ilman rautaa. Nyt lääketieteen kentällä tutkitaan hoitona antibioottiresistentteihin bakteereiden elimistön rautavarastojen keinotekoista romahduttamista.

Tämä on yksinkertaisesti asia, josta ei tiedetä vielä kaikkea. Itse en aio enää koskaan ryhtyä rautakuurille, koska se pilasi elämäni. Koskaan, ikinä en ole ollut yhtä väsynyt, sairas ja huonovointinen yhtä pitkäjaksoisesti.

Vierailija
51/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini 50 ei ole vielä hyvä. 75+, niin alkaa elämä voittaa.

HUOM! Mikäli käyt Mehiläisessä labrassa (tai Puhdin kautta), kerro tulos 0,6:lla, niin saat muihin labroihin vertailukelpoisen tuloksen. Muuttivat keväällä mittaustapaa.

Eli Mehiläisen ferritiini 100 = HUS:n 60 = vielä huono arvo. 125 arvo Mehiläisessä vastaa HUS:n 75, 150 taas 90, jne.

Vierailija
52/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP itse raudanpuutteen useamman  kerran elämässä kokeneena tuo ei kuulosta siltä. Itsellä olo on alkanut helpottaa kuukausissa, kun arvot on nousseet. Sun oireet kuulostaa ihan samalta kuin ystävällä, jolla on long covid. Koronan jälkeen myös ainakin itsellä on romahtanut rauta hetkellisesti. Voisko olla, että sulla on long covid/väsymysoireyhtymä problematiikkaa. Netissä on paljon tietoa. Voit lukea ja miettiä, että täsmääkö oireisiin. Toivottavasti saat apua.

Vierailija
53/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla elämä voitti muutaman viikon päästä infuusiosta. Sinne jäi puuskutus ja "huono kunto".

Vierailija
54/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä te, joilla on imeytymisen kanssa ongelma, saatte raudan imeytymään? 

Syön reseptillä rautaa (ja vitamiineja sekä kalsiumia) koko loppuikäni, koska minulla on imeytymishäiriö. Olen ollut tarkkana enkä ole unohtanut lisiä. Kalsiumista olen pitänyt sen 2 h välin rautaan, jotta se imeytyisi. Siitä huolimatta ferritiini laskusuunnassa (viimeisen 6 kk aikana laskenut 61 -> 50). Arvo on vielä viitteessä, mutta jos lasku ei pysähdy, niin sittenhän se ei enää ole.

Mikä valmiste olisi suolistovaivaisellekin hyvin imeytyvä? Suusuihke?

Mitä rautaa nyt syöt? Niissä on aika paljon eroja ja kokeilemalla selviää mikä toimii itselle parhaiten. Sideral esim on toisilla loistava, toisilla taas ei toimi ei niin yhtään. Se imeytyy maksassa, mikä vaatii sen jonkin tietyn maksaentsyymin  tms olemassaolon (en muista nimeä), kaikilla sitä ei ole. Mutta jos esim Panacod ei tehoa kipuun, niin silloin unohtaisin Sideralin saman tien. 

Onhan b-vitamiinien saanti myös turvattu? Foolihappo ja b12. 

Sinuna pidentäisin tuota kalsiumin ja raudan väliä entisestään. Joku keksi ottaa raudan aina yöllä vessassa käydessään, niin ei ainakaan ollut ruokailun rytmittämisen kanssa ongelmia. Raudan kanssa aina jotain c-vitamiinipitoista. Ei kahvia, teetä, maitotuotteita pariin tuntiin ennen tai jälkeen. 

Vierailija
55/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini 50 ei ole vielä hyvä. 75+, niin alkaa elämä voittaa.

HUOM! Mikäli käyt Mehiläisessä labrassa (tai Puhdin kautta), kerro tulos 0,6:lla, niin saat muihin labroihin vertailukelpoisen tuloksen. Muuttivat keväällä mittaustapaa.

Eli Mehiläisen ferritiini 100 = HUS:n 60 = vielä huono arvo. 125 arvo Mehiläisessä vastaa HUS:n 75, 150 taas 90, jne.

Linkki? Onko siis Mehiläinen kertonut tuon jossain? 

Vierailija
56/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim tulehdus kehossa (voi olla ihan vain pikkuflunssa tai jokin muu pikkujuttu) nostaa herkästi ferritiiniä, ja se näyttää virheellisesti hyviä lukemia. Ferritiini on sikäli todella huono mittari raudanpuutteen kartoituksessa se nousee paljonkin tuollaisissa tilanteissa, eikä pelkästään sen perusteella voi koskaan torpata raudanpuutetta. Crp pitäisi ottaa aina samalla, ja jos se on vähänkin koholla, on ferritiinilukema epäluotettava.&nbs

Työterveys ja tavalliset lääkärit eivät tajua juuri mitään raudanpuutteesta ilman anemiaa, itse sain vakavasti raudanpuutteisena vasta sisätautilääkäriltä avun. Julkisen puoli jätti heitteille

Vierailija
57/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

56

Millaista apua sait sisätautilääkäriltä? Oma ferritiinini on matala, tutkimuksia edessä. Ei vielä mitään apua. 

Vierailija
58/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

56

Millaista apua sait sisätautilääkäriltä? Oma ferritiinini on matala, tutkimuksia edessä. Ei vielä mitään apua. 

Sain lähetteen rautainfuusioon, ferritiini alle 12. Vakava, hoitamaton raudanpuute, kova uupumus ja sydänoireet. Yksityinen sisätautilääkäri joka on erikoistunut raudanpuutteen hoitoon. Hiljattain sain infuusion, tuloksia vielä odotellaan...

Vierailija
59/59 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50 ei ole hyvä ferritiiniarvo. Yleisesti ajatellaan, että pitää olla vähintään 100 naisella, mielellään 150.

Jos on tulehdusta, voi tuo 50 olla paljon matalampi. Minulla oli flunssaviikolla 95, nyt on 18. 

Mulla mitattiin lääkärissä kun oli korona, lukema 125. Ihmettelin lääkärille ettei ikinä ole ollut noin hyvä niin miten muka noussut.

No, jonkun aikaa sen jälkeen kun tervehdyin, halusin tarkistaa uudelleen. Se sama "mahtava" arvo 32 siellä kuin ennenkin. Eikä lääkärille silloinkaan tullut mieleenkään että kipeänä olo nostaa ferritiiniä virheellisesti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan