Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raudanpuutteesta kuntoutuminen

Vierailija
23.06.2025 |

Minulla oli raudanpuutetta noin kahden vuoden verran. Nyt arvot alkaneet pikku hiljaa nousta. Oma fyysinen kunto edelleen heikko ja en kestä kevyttäkään rasitusta. Esim kevyellä varsi-imurilla imurointi on fyysisesti raskasta, puhumattakaan sitten lattian luuttuamisesta. Kävellä jaksan, mutta sekin tuntuu toisinaan reisissä raskaalta lyhyelläkin matkalla. Aiemmin olen urheillut säännöllisesti pyöräilyn ja juoksun merkeissä ja kuntosaliakin harrastanut, joten kontrasti normaaliin vointiin on merkittävä. Miten kauan muilla raudanpuutteisilla on kestänyt, että kunto on palautunut ennalleen? Onko terveydenhuollosta saanut mitään apua fyysiseen kuntoutukseen? Turhauttaa kun kunto ei nouse millään, toki parempia päiviä on mutta en jaksa edes kotijumppaa harrastaa sen paremmin kuin vuosi sitten. Kaikki muut veriarvot  on kunnossa, on tutkittu kaikki mahdollinen eli muuta selitystä tähän heikkoon fyysiseen vointiin ei ole. 

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellenkiin rautavarastojen mataluudesta, liki 0 tilasta, ferritiineistä siis, tietämys on monilla melko huteraa.

Ei tarvii isoja tehä niin uupimus, väsymys, kivut iskee.

Minulla oli anemia, punasolut pieniä, ferritiini hyvä. Olin raato. Kun kuukautiset loppu kokonaan, nousi hb. Ja nyt olen elämäni kunnossa. 

Mikä se hyvä ferritiini oli anemisena?

Normi lukemat. Mun hb oli hyvin alhainen.

"Normilukema" ei tarkoita hyvää. 🤦🏻

Vierailija
22/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan uupumukselta. Se voi ja usein hiipiikin pikkuhiljaa. 

Jos kyseessä olisi vain raudanpuutteesta johtuva oireilu, olisi sen pitänyt alkaa jo edes helpottamaan. Eli todennäköisesti syy löytyy nyt jostain muualta. Ja jos keho ei palaudu, ei sitä pidä väkisin ruveta liikunnalla rääkkäämään, menee vaan pahemmaksi.

En pysty olemaan täysin liikkumatta, koska silloin lihakset menee jumiin ja sitten menen aivan toimintakyvyttömäksi kivun ja/tai lihasjumien takia. On pakko jotain kevyttä liikuntaharjoittelua tehdä päivittäin tai muuten joudun olemaan kivuissa. Käytännössä esim reidet menee aivan tukkoon, jos yhden päivän olen käymättä edes parin kilsan kävelyllä. Sitten en voi käydä wc pöntöllä ilman, että jalat tutisee. Minusta normaalien elintoimintojen suorittaminen tai kotiaskareiden tekemisen pitäisi kuitenkin olla mahdollista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on hankalampi kun täällä ainakaan ei Kelpokerääjät enää myy romurautaa.  Oli raudanpuutetta kun tielanaa korjasin.  Naapurilta löytyi 

Vierailija
24/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla CFS eli väsymysoireyhtymä. Kuulostaa aika samalle ja monilla sen on laukaissut joku pitkäkestoinen tila/sairaus kehossa. 

Vierailija
25/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös viime mittauksessa ferritiini 50, huomattavasti parempi olo ja kunto kuin silloin kun oli 5, mutta ei kyllä vielä lähelläkään normaalia oloa. Lääkäri arvioi että yli 70 ois hyvä saada. 

Vierailija
26/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellenkiin rautavarastojen mataluudesta, liki 0 tilasta, ferritiineistä siis, tietämys on monilla melko huteraa.

Minulla oli anemia, punasolut pieniä, ferritiini hyvä. Olin raato. Kun kuukautiset loppu kokonaan, nousi hb. Ja nyt olen elämäni kunnossa. 

Esim tulehdus kehossa (voi olla ihan vain pikkuflunssa tai jokin muu pikkujuttu) nostaa herkästi ferritiiniä, ja se näyttää virheellisesti hyviä lukemia. Ferritiini on sikäli todella huono mittari raudanpuutteen kartoituksessa se nousee paljonkin tuollaisissa tilanteissa, eikä pelkästään sen perusteella voi koskaan torpata raudanpuutetta. Crp pitäisi ottaa aina samalla, ja jos se on vähänkin koholla, on ferritiinilukema epäluotettava.&nbs

En tiedä miksi hallitset asiat paremmin kuin työterveys?!

Siinäpä vasta oivallinen kysymys! Oiskohan siellä aiheeseen liittyen tiedon ja osaamisen puutetta? 

Vierailija
27/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan uupumukselta. Se voi ja usein hiipiikin pikkuhiljaa. 

Jos kyseessä olisi vain raudanpuutteesta johtuva oireilu, olisi sen pitänyt alkaa jo edes helpottamaan. Eli todennäköisesti syy löytyy nyt jostain muualta. Ja jos keho ei palaudu, ei sitä pidä väkisin ruveta liikunnalla rääkkäämään, menee vaan pahemmaksi.

En pysty olemaan täysin liikkumatta, koska silloin lihakset menee jumiin ja sitten menen aivan toimintakyvyttömäksi kivun ja/tai lihasjumien takia. On pakko jotain kevyttä liikuntaharjoittelua tehdä päivittäin tai muuten joudun olemaan kivuissa. Käytännössä esim reidet menee aivan tukkoon, jos yhden päivän olen käymättä edes parin kilsan kävelyllä. Sitten en voi käydä wc pöntöllä ilman, että jalat tutisee. Minusta normaalien elintoimintojen suorittaminen tai kotiaskareiden tekemisen pitäisi kuitenkin olla mahdollista. 

Kuulostaapa todella oudolta... Sinuna suosisin kevyitä ja venyttäviä lajeja kuten joogaa tai fasciametodia, tai ihan vain dynaamista venyttelyä. Ohjeita löytyy varmasti youtubesta. 

Vierailija
28/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 ei ole hyvä ferritiiniarvo. Yleisesti ajatellaan, että pitää olla vähintään 100 naisella, mielellään 150.

Vierailija
29/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on alkanut noin kuukaudessa olo kohentua ja on selvästi huomannut oireiden liventyvän ja joidenkin poistuneen. Silloin kun oli hemoglobiini anemian puolella, niin jo jokapäiväisen työmatka (15 min kävelyä) tuntui melkein ylivoimaiselta. Vuosia matalasta ferritiinistä kärsinyt, usein oli noin 10 luokkaa. Mulla ferritiini ei mittauksissa noussut koskaan yli 30, mutta oireet helpotti paljon jo arvojen noustessa 20:een tai sen yli.  

Nyt ei ole tullut aikoihin mitattua, kun ei ole ollut verenhukkaakaan. Kiitos kohdunpoiston. 

Vierailija
30/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli reilu vuosi sitten ilmeisesti IBS-kohtaus, suolisto kramppasi n. puolen tunnin välein (varmaan kävin paskomassa 20 kertaa  "lampaanpapanoita"). Alkoholilla ollut mitään osuutta asiaan. Sitten terkkarille, perusverikokeet, Hb niin matalalla, ettei ollut kuin joskus lapsena ja söin siihen rautaa tablettina.

Terkkari kumminkin laittoi lähetteen lääkärille, p*t se mitään lisärautaa kirjoittanut. Mulla myös ummetusta, niin otin asiasta selvää: tablettirauta voi aiheuttaa joko ripulia tai ummetusta. Jälkimmäistä on ihan tarpeeksi, kun joudun syömään a- ja b-salpaajia. Ostin sitten (netistä) Fe-suihketta ja samalla myös B-vitskua. koska syön aika vähän lihaa. Se väsymys kyllä lähti. Saattoihan se johtua hormooneistakin (vaikka mies olen).

Niin, B-vitsku auttaa suihkeena myös krapulaan: yks kalia ja B-suihke, niin kankkunen on tiessään :) ... Sattumalöydös :) Tuo siis, jos ei ole tarkoitus "jatkaa" (dokaamista).

Vierailija
31/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle gynekologi määräsi ferritiinimittauksen yhteyteen myös tulehdusarvojen mittauksen. Työterveyslääkäri taas ihmetteli, miksi tulehdusarvot piti mitata. Eli lääkäreilläkin voi olla eri tiedot/eri osaaminen. Tässä asiassa luottaisin gynekologiin, koska runsaista kuukautisista johtuva raudanpuute on enemmän hänen osa-aluettaan. 

Vierailija
32/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 ei ole hyvä ferritiiniarvo. Yleisesti ajatellaan, että pitää olla vähintään 100 naisella, mielellään 150.

Esa Soppi laittoi rautakuurille miehen, jonka ferritiini oli 57.

Hän sanoi, että pitkäaikainen raudanpuute alkaa parantua, siis tuntua kuntoutumisena vasta 65-70 ferritiinin kohdilla. 

Vierailija
33/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saathan tarpeeksi magnesiumin? Etkä välttele suolaa liikaa? Nämä ovat tärkeitä lihasten toiminnan kannalta. 

Vierailija
34/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle gynekologi määräsi ferritiinimittauksen yhteyteen myös tulehdusarvojen mittauksen. Työterveyslääkäri taas ihmetteli, miksi tulehdusarvot piti mitata. Eli lääkäreilläkin voi olla eri tiedot/eri osaaminen. Tässä asiassa luottaisin gynekologiin, koska runsaista kuukautisista johtuva raudanpuute on enemmän hänen osa-aluettaan. 

Jos kehossa on tulehdus, ferritiiniarvot nousevat, vaikka rautavarastot eivät parane. Työterveyslääkärisi on vain tietämätön.

Vierailija
35/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä yleisesti ajatellaan? Käsittääkseni se virallinen viitearvo on jotain 15. Entä jos millään maailman konsteilla ei saa arvoaan 100-150 lukemiin eikä se varsinkaan pysy noilla lukemilla? Oletko nyt ihan varma, ettei tässä asiassa voi olla vaihtelua yksilöiden välillä? 

Jos hemoglobiini on oikein hyvä, eli viitearvojen puoliväli-yläarvo, niin miksi sitä varastorautaa pitäisi pakottamalla saada lukuihin, jotka eivät omalle elimistölle ole luontaisia? Varsinkin kun sekä rautalisillä että influusiolla on ja voi olla myös vaikeita haittavaikutuksia joillekin. 

Vierailija
36/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, kahvi/kofeiini ja maito estää raudan imeytymistä, jos niitä menee paljon, niin auttaako vähentäminen? Teillä naisilla sitten se osteoporoosin riski, jos maidonjuonnin tai kalsiuminsaannin lopettaa kokonaan. Äiti lopetti maidonjuonnin ja juustosyönnin kokonaan, koska vatsavaivoja. Paljastuikin, et hänellä oli iso sappikivi, joka ilmeisesti aihetti ne vatsakivut. Sen lisäksi vielä diag. Alzh. Neurologi tuon sanoi: koska sappikivi ei enää vaivaa, niin ei tehdä mitään.

t, tuo #30

Vierailija
37/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että anemia on oire jostakin. Esim. runsaiden kuukautisten vuoksi voi punasolut olla pieniä ja tästä hb alhainen. Ei ole aina ferritiinistä kyse.

Vierailija
38/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä yleisesti ajatellaan? Käsittääkseni se virallinen viitearvo on jotain 15. Entä jos millään maailman konsteilla ei saa arvoaan 100-150 lukemiin eikä se varsinkaan pysy noilla lukemilla? Oletko nyt ihan varma, ettei tässä asiassa voi olla vaihtelua yksilöiden välillä? 

Jos hemoglobiini on oikein hyvä, eli viitearvojen puoliväli-yläarvo, niin miksi sitä varastorautaa pitäisi pakottamalla saada lukuihin, jotka eivät omalle elimistölle ole luontaisia? Varsinkin kun sekä rautalisillä että influusiolla on ja voi olla myös vaikeita haittavaikutuksia joillekin. 

Et tainnut ihan ymmärtää lukemaasi...

Eri

Vierailija
39/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tulehdusta, voi tuo 50 olla paljon matalampi. Minulla oli flunssaviikolla 95, nyt on 18. 

Vierailija
40/59 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normi lukemat. Mun hb oli hyvin alhainen.

"Normilukema" ei tarkoita hyvää. 🤦🏻

Ottakaa nyt ihmeessä selvää mitä anemia tarkoittaa. Anemia ei ole = alhainen ferritiini. Normilukema on 50-60 huippulukema 100 pintaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi