Ostan aina halvinta, voinko silti olla terve?
Eli vaikka ruokakaupassa valitsen aina halvimman ruisleivän, halvimmat tuoreet kasvikset, halvimmat pakastekasvikset, riisin, maidon, juuston, kanan jauhelihan, pikakahvin, ketsupin, kaurahiutaleet yms. Kilohinnaltaan lähes poikkeuksetta aina halvinta. (En osta mehuja, karkkeja tai makkaraa eli niistä en osaa sanoa). Niin voinko olla terve?
Veriarvoni olivat kaikki viimeksi vuosi sitten labratesteissä vihreällä eli viitteiden sisällä, vaikka en paljoa urheile, mutta voiko se vain olla sattumaa? Uusi tapailukumppanini on selkeästi antanut ymmärtää, että syön roskaa ja huonosti, koska brändit keittiössäni ovat X-traa, Kotimaista ja K-menua usein. Eli ole luksustuotteita, mitä hän selkeästi halveksuu. Mutta olen aina syönyt näin.
Mitä mieltä tästä? Rahatilanteeni on vakaa, vaikka työtön olenkin. On säästöjä pahan päivälle jos vaikka tiskikone menee rikki tai haluaa lähteä jonnekin reissuun. On nyt alkanut vain painostus tapailukumppanilta, että pitäisi ostaa kalliimpia tuotteita ja käyttää enemmän rahaa ruokaan.
Kommentit (31)
Meillä vähän sama tilanne, puoliso ostaa kalliita valmisruokia ja minä edullista kaalia ja porkkanaa yms. Josta teen itse coleslawit, wokit ja keitot. Puoliso pyörittelee usein silmiään ja totesikin joskus, että onpa köyhää :D Hänellä joku ihme päähän pinttymä, ettei edullinen ruoka ole hyvää. Itse ainakin välttelen lisäaineita, enkä arvosta yhtään enempää valmis-brändiriisiä kuin sitä halvinta K-menun pitkäjyväistä riisiä. En yleensä syö pelkkää riisiä muutenkaan, vaan sen kanssa aina kasviksia ja usein esimerkiksi itsetehty kanakastike. Eli en erota riisin brändiä lautaselta.
Jotain vikaa kyllä sinun päässäsi täytyy olla.
Totta kai voit olla terve, geeneistä se hyvin pitkälti on kiinni. Ja usein niitä epäterveellisimpiä on kalliitt tuotteet, tyyliin pika- ja valmisruoat ja naposteltavat.
Vierailija kirjoitti:
Jotain vikaa kyllä sinun päässäsi täytyy olla.
Mitä vikaa on elää varojensa mukaan? Monet rikkaatkin ostaa sitä halvinta parmesan-juustoa kaupasta, eikä todellakaan kalleinta. Ei voi pysyä rikkaana jos tuhlaa kaikki rahat jatkuvasti.
Monet ovat pula-aikana oppineet säästämään, ja se näkyy joka päiväisessä elämässä. Kierrätetään kaikki, palautetaan kaikki pullot, ei heitetä ruokaa biojätteeseen vaan suunnitellaan kaikki etukäteen ja käytetään jämät. Saman verran saa vatsansa sitä paitsi täyteen, että söisikö sitä kaupan kalleinta ruisleipää 200g vai sitä halvinta Kotimaista-ruisleipää 200g. Hinta vain eri vaikka ravintoarvot lähes identtisiä olisivatkin.
No, riippuu tuotteesta. Monet luultavasti ihan täysin ok.
Jotkut ei, esim. kotimaiset luomupavut on luultavasti täysin eri asia kuin Kiinassa tuotetut myrkkypavut.
Lain mukaan Suomessa tuotteen ainesosaluettelon ja sisällön tulee vastata toisiaan eikä elintarvike saa olla terveydelle vaarallinen, vaikka se olisi edullinen. Esim torjunta-aineiden, hometoksiinien ym pitoisuuksia valvotaan.
Eli ei sen ainakaan pitäisi olla niin, että edullinen bränditön tuote on terveydelle haitallinen. Enempi on kyse siitä, mitä se tuote on: jos on eniten sokeria, lisäaineita yms niin ihan sama, mikä logo siinä on, ei ole terveellistä.
Kannattaa tsekata ainesosaluettelo ja alkuperä. Ne kertoo enemmän kuin hinta, joka voi olla myös merkkilisää ja katetta.
Maitotuotteissa tuskin on juurikaan eroja, muissa voi olla.
Halvin voi olla terveellisinkin
esim halvinta leipää on juuri ruisleipäpalat, halvin maito on rasvaton jne
Niin. Osalla on haasteita ettei voi laittaa ruokaa jos sairastelee tai jotkut ahdistuneita. Ja ehkä osa ei pysty edes puuroa keittelemään. Siksi pitäisi olla riittävän kokoinen raha, että voi valita enemmän ja paikka jossa valikoimaa. Vihannekset ym. hedelmät.
Vierailija kirjoitti:
No, riippuu tuotteesta. Monet luultavasti ihan täysin ok.
Jotkut ei, esim. kotimaiset luomupavut on luultavasti täysin eri asia kuin Kiinassa tuotetut myrkkypavut.
En oo ap, mutta oon käsittänyt että kaikki Suomessa myytävät tuotteet on läpäissyt EU-sääntöjen lisäksi tarkat kotimaiset säädökset. Eli Suomessa ei voi syödä mitään myrkyllistä tai huonoa tuotetta kaupasta ostettuna. Tietenkin suurin osa tuotteistaan pestään tai huuhdellaan ennen käyttöä. Tai no toki karkkia tai sipsiä ei kenenkään kroppa tarvitse, mutta eivät ne ole myrkyllisiä. Toki jos jossain makkarassa on lihaa 50% ja jossain 99% niin ei se silti ole suoraan verrannollinen kumpi on parempi. Ei ole hyvä sipsien lisäksi syödä myöskään liikaa punaista lihaa. Kaikessa kohtuus. Pieni määrä muutenkin riittää, eli muutamalla grammalla ei ole terveyden kannalta mitään väliä päivässä.
Pakaste vihannekset ovat parempia syödä kuin tuoreet, pakaste vihannekset säilyttää vitamiinit paremmin, tuoreet, oli hinta mikä hyvänsä, vain tyhmä maksaa "merkkituotteesta" jos se on kalliimpi.
Ostan itekin yleensä halpoja tuotteita. Jotain luksustakin tosin on esim golden delicious omenat, jotka parhaita omppuja mielestäni, mutta kalliita. Vertailen hintoja kaupassa ja kilohinta joskus ratkaisee. Ruokakulut pysynyt suht maltillisena n. 150-250e kuussa sinkkutaloudelle.
Yleensä halvin merkki juu! Joskus ostan jotain luksus juustoja tai kalliimpaa punaviiniä. Työtön minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Osalla on haasteita ettei voi laittaa ruokaa jos sairastelee tai jotkut ahdistuneita. Ja ehkä osa ei pysty edes puuroa keittelemään. Siksi pitäisi olla riittävän kokoinen raha, että voi valita enemmän ja paikka jossa valikoimaa. Vihannekset ym. hedelmät.
En ymmärtänyt tästä mitään. Miten se että mitä ostaa kaupasta liittyy siihen, että ei voi itse laittaa ruokaa koska on ahdistunut? Jos on sairas, haetaan apua siihen ongelmaan. Miten vihannekset ja valikoima liittyy ahdistukseen tai sairauteen?
ja jos on haasteita laittaa ruokaa, niin siihen haetaan sitten apua. Se ei parane sillä, että saisi enemmän rahaa ruokaan ja isomman kaupan, missä enemmän valikoimia hedelmien suhteen.
Useimmat tuotteet ovat samoja keskenään, mutta brändi maksaa. Itsekin ostan usein halvinta, koska eivät eroa merkkituotteista mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on, niitäkin löytyy että maito oltava Valion ja kahvi Presidenttiä. Olen tarjonnut Saludo kahvit, tiesin että nirso tulee niin vaihdoin purut tyhjään Presidentti pussiin. Naapuri tekee vieraalleen vaihtotempun maidossa, säästänyt Valio tölkin ja kaataa siitä Kotimaista maitoa pieneen kannuun kahvipöytään. Hyvin kelpaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on, niitäkin löytyy että maito oltava Valion ja kahvi Presidenttiä. Olen tarjonnut Saludo kahvit, tiesin että nirso tulee niin vaihdoin purut tyhjään Presidentti pussiin. Naapuri tekee vieraalleen vaihtotempun maidossa, säästänyt Valio tölkin ja kaataa siitä Kotimaista maitoa pieneen kannuun kahvipöytään. Hyvin kelpaavat.
Aika köyhää menoa.
En minä odota kylässä saavani sitä samaa, mitä kotona aina käytän. Jos ärsyttää muiden halpa maito niin vien kylään tullessa itse ostaman IKaffen. Pyydän sitä saada kahvin kanssa. Samoin herkkujen laita. Tai sitten sanon, että söin juuri ja vatsa vielä ihan täynnä, pelkkä lasillinen vettä riittää minulle.
Monet halvat ja kalliit elintarvikkeet tehdään samassa tehtaassa. Monesti oon huomannut ku oon katsonut kaupassa. Ainesosatkin melkein samat, joku yksittäinen ainesosa saatta olla eri.
Sun rahat, sä päätät mitä ostat. Eikai työttömänä kannattakaan missään nimessä ostaa tai syödä yli varojensa. Tapailukumppanisi voi ostaa kylään tullessa sitä kallista brändiä, jos sinun ruisleipäsi ja tomaattisi ei kelpaa.