Ostan aina halvinta, voinko silti olla terve?
Eli vaikka ruokakaupassa valitsen aina halvimman ruisleivän, halvimmat tuoreet kasvikset, halvimmat pakastekasvikset, riisin, maidon, juuston, kanan jauhelihan, pikakahvin, ketsupin, kaurahiutaleet yms. Kilohinnaltaan lähes poikkeuksetta aina halvinta. (En osta mehuja, karkkeja tai makkaraa eli niistä en osaa sanoa). Niin voinko olla terve?
Veriarvoni olivat kaikki viimeksi vuosi sitten labratesteissä vihreällä eli viitteiden sisällä, vaikka en paljoa urheile, mutta voiko se vain olla sattumaa? Uusi tapailukumppanini on selkeästi antanut ymmärtää, että syön roskaa ja huonosti, koska brändit keittiössäni ovat X-traa, Kotimaista ja K-menua usein. Eli ole luksustuotteita, mitä hän selkeästi halveksuu. Mutta olen aina syönyt näin.
Mitä mieltä tästä? Rahatilanteeni on vakaa, vaikka työtön olenkin. On säästöjä pahan päivälle jos vaikka tiskikone menee rikki tai haluaa lähteä jonnekin reissuun. On nyt alkanut vain painostus tapailukumppanilta, että pitäisi ostaa kalliimpia tuotteita ja käyttää enemmän rahaa ruokaan.
Kommentit (31)
Riippuu ihan siitä kuinka paljon syöt. Jos syöt liikaa, vaikka sitä kaikkein kalleinta, voit huonommin kuin jos söisit juuri ja juuri tarpeesi mukaan sitä halvinta.
Kysymys: syötkö sinä ap tapailukumppanisi luona aina brändejä? Ja hän sinun luonasi valittaa ainaisia halpoja merkkejä? Saatteko kuitenkin toistenne luona vatsanne täyteen hyvää ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Kysymys: syötkö sinä ap tapailukumppanisi luona aina brändejä? Ja hän sinun luonasi valittaa ainaisia halpoja merkkejä? Saatteko kuitenkin toistenne luona vatsanne täyteen hyvää ruokaa?
Ap: en ole käynyt tämän tapailukumppanini luona. Ymmärsin, että asuu kämppiksensä kanssa. Minulla perinnöksi saatu kolmio, niin ollaan oltu luonani koska voi olla rauhassa. Saa toki syödä luonani mitä haluaa, mutta on arvostellut paljon, että huonoa ruokaa minulla. Ja kun kysyin syytä, niin sanoi, että kuivakaapissa melkein kaikki tuotteet on halpisbrändejä ja siksi epäterveellisiä ja huonoja. Että ensi kerralla hän tulee kauppaan valitsemaan, että mitä ostan.
Aiemmin minulla siis talous on ollut ihan kunnossa ja nyt pelottaa, että kuinka paljon ylimääräistä rahaa alkaa mennä miehen pyyntöjen takia. En haluaisi koskea säästöihini ja olen aiemmin ollut tyytyväinen ja terve ihan syömällä noita kaupan kilohinnaltaan halvimpia tuotteita. Pyrin siis syömään terveellisesti tai ainakin paljon kasviksia ja vähän eineksiä.
Kaupan kilohinnaltaan halvimmissakin aineksista saa tosi hyvää ruokaa tehtyä jos osaa kokata. Eli ei se auta jos ostat kaupan kalleinta kanan maustamatonta sisäfilettä versus halvinta kanan sisäfilettä, jos et osaa maustaa ja kypsentää ja tehdä lisukkeita.
Ostan myös aina halvimmat kananmunat. En erota kun leivon, että minkä hintainen kananmuna siellä leipomuksen joukossa oli. Sama mausteissa, yrteissä yms. Kallia hinta ei todellakaan tarkoita parempaa tuotetta, makua ja lopputulosta.
Vierailija kirjoitti:
Halvin voi olla terveellisinkin
esim halvinta leipää on juuri ruisleipäpalat, halvin maito on rasvaton jne
Rasvaton maito ei le sitä terveellisintä maitoa, vaikka kuinka inttäisit.
Vierailija kirjoitti:.
Pakaste vihannekset ovat parempia syödä kuin tuoreet, pakaste vihannekset säilyttää vitamiinit paremmin, tuoreet, oli hinta mikä hyvänsä, vain tyhmä maksaa "merkkituotteesta" jos se on kalliimpi.
Näistäkin on monipuolisin se halvin, eli vihannessekoitus. Porkkanaa, kukkakaalia, papuja, herneitä. Meillä monipaikkaisesti asuvilla tuo on monen ruoan pelastus. Jos ostaa tuoretta jääkaappiin, eikä sitten ennätäkään tehdä ruokaa, kun täytyy sännätä jonnekin muualle, kotiin tultua saa sitten taas täyttää bioastiaa. Luovuin tuon takia noiden kasvisten ostamisen tuoreina ainakin talviaikaan jo vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Maitotuotteissa tuskin on juurikaan eroja, muissa voi olla.
Kiinaan menee se p*ska mitä täällä ei syödä.
"Tapailukumppani" haluaa sinun ostavan kalliimpia ruokia, jotta saa itse mässäillä. Siis toivoo että voi hyötyä sinusta jatkossakin ja manipuloi. Vaikka päästit housuihisi, älä päästä päähäsi mielenrauhaasi rikkomaan.
Lopeta suhde ennenkuin pahenee. Ei tarvi perustella mitenkään.
Tyhmä ei se ole se, joka pyytää. Vaan se, joka maksaa. Eli ehdottomasti vaan edullisimmat tuotteet ruokakaupasta käyttöön niin jää rahaa säästöön ja vaikka elämyksiin ja matkustukseen, nyt kun vielä pystyy!
Terveyteen ei tuotteen hinnat tai brändi vaikuta. Terveyteen vaikuttavat ravinto-oppien mukaiset valinnat, eli valitseeko kaupasta mieluummin sen ruisleivän ja tomaatin, vaiko makkaran ja majoneesituubin. Lautasmallin mukaan kun syö niin kaikki ok! Se salaatti voi sisältää vaikka metsästä itsekeräämiäsi voikukkia sekä naapurilta ilmaiseksi saatua kesäkurpitsaa ja omenaa.
Ap:n tapailukumppani on hyväksikäyttäjä, jos käskee nyt uutta kultaansa ostamaan hänelle kaikkea kallista syötäväksi! Älä osta! Miksi hän ei itse osta sinulle kassikaupalla koko ajan kallista brändiruokaa, jos se kalliimpi riisi nyt tekee terveemmäksi? Luulisi että haluais sun parasta ja auttaa! Auttaminen ei ole sitä, että käsketään toista tuhlaamaan kaikki rahansa, koska hän itse haluaa siinä hyötyä jotain, kuten sen että on tottunut syömään kallista roskaruokaa, eikä halua sitä itse ostaa. Siksi käskee sut ostamaan sille haluamaan ruokaa ja brändejä.