IS: "Osa lapsista mätänee koko kesän kotona"
https://www.is.fi/perhe/art-2000011309765.html
"Kaikki lapset eivät tänä kesänä lähde reissuun tai huvipuistoon hyvä, jos he käyvät edes ulkona. Lasten mätäneminen on ilmiö, joka huolestuttaa nyt maailmalla ja Suomessa. Lastenpsykiatri kertoo, millaisia vaikutuksia sillä voi olla koko perheeseen ja mitä aikuisen pitäisi tajuta tehdä."
Te, ketkä pääsette lukemaan, kertoisitteko enemmän jutusta? Kiinnostaa miltä kantilta se on kirjoitettu. Onko edes huomioitu, ettei vanhemmilla välttämättä ole lomaa, tai on hyvin vähän lomaa, jonka aikana on ehkä pakko levätä ja hoitaa joitakin asioita? Superaktiiviset suorituslomat ovat aika uusi juttu kuitenkin. Ennen keksittiin lähinnä itse puuhaa, ja ehkä käytiin tyyliin mummolassa.
Kommentit (499)
Vierailija kirjoitti:
Kohta on varmaan lööpeissä: "Ällövaroitus - Lapset mätänevät"
"Oletko aina mädäntynyt väärin."
Vierailija kirjoitti:
Arvoisa lastenpsykiatri voisi hieman miettiä millaisia termejä käyttää asiakkaistaan.
Siihen on lukuisia syitä, miksi lapset ovat vain kotona neljän seinän sisällä kesäloman. Tässä yleisimmät:
1. ei ole kavereita, päinvastoin nuori voi olla rankasti koulukiusattu. Mihin menee 13v nuori viettämään aikaa, kun ei ole ainoan ainutta kaveria, jonka lisäksi voit joutua haukutuksi tai jopa hakatuksi jos pyörit yksin paikallisella futiskentällä/ kauppakeskuksessa/ puistossa yksinään?
2. perheellä ei ole taloudellisesti mahdollista järjestää MITÄÄN ylimääräistä reissua tai tekemistä koko kesän aikana, koska rahat ei riitä edes ruokaan ja laskuihin. Moni lapsi ja nuori siis käytännössä NÄKEE NÄLKÄÄ koko kesäloman, Suomessa, vielä vuonna 2025.
3. perheen vanhemmilla ei ole YHTÄÄN jäljellä voimavaroja järjestää lapsille mitään tekemistä, koska he ovat eläneet jo monta vuotta niin
Jep.
Tuohon ensimmäiseen ongelmaan olisi ainakin se ratkaisu, että (koulu)kiusaaminen ja lasten kesken tapahtuva väkivallta otettaisiin tarpeeksi vakavasti, eli se olisi poliisiasia ja kiusaajille sellaiset sanktiot niskaan, ettei yhdenkään lapsen tarvitse pelätä ELÄÄ. Ulos meneminen ja koulussa oleminen on lapsen ja nuoren normaalia elämää, ja se pitäisi taata ilman pelkoa ja kiusaamista. Tämä on ihan ykkönen, ei tuollaista pitäisi tällaisessa maassa sallia ollenkaan.
Muihin ongelmiin voisi varmaan sossusta tai sossun kautta vapaaehtoiset järjestää jotain? Jos perhe voi noin huonosti eikä huolehtivia sukulaisia tai muita läheisiä ole, niin tukiperhe varmaan pakollinen? Eli lapsi/nuori saisi sitten edes tukiperheessä kerran kuussa jotain kivaa ja hänen kanssaan oltaisiin.
Aika huono ennustehan se on, jos vanhemmat ei oikeasti jaksa ollenkaan kasvattaa lasta eikä huolehtia perusasioista. Ei varmasti hyvä kasvuympäristö, mutta muualle sijoittaminenkaan ei välttämättä ole parempi. Apu kotiin lienee paras.
Mistä lähtien lomalla olemusta on sanottu mätänemiseksi? Muualla maailmassa ei edes ole mitään lomia, siellä lapset tekee kesät töitä maatiloilla tai vanhempien yrityksissä tai sitten keksivät itselleen tekemistä.
Mikä nykysuomalaisia vaivaa?
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lasta ei kiinnosta lomalla kuin pelata tai katsella videoita, onko ok antaa hänen mädäntyä kotona? Mitä aamusta iltaan tai illasta aamuun virtuaalimaailmaan juuttuneelle jälkikasvulle oikein pitäisi tehdä?
todellisuudessa kun suomalaisten ostovoima tuhottiin täysin 2020-2025 harvalla on varaa tehdä kalliita mukavia asioita pitkin kesää
Kirjastosta voi lainata kirjoja joita voi mennä lukemaan puistoon,samoin museoilla on ilmaispäiviä. Metsäretki luontoa tutkien ei maksa mitään, samoin uintireissut. Tekosyitä kun ei viitsitä lapsia kasvattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mädännyn työttömänä. Mitä tekisin kun ei ole rahaa.
Olen työttömänä ja rahaa niukasti. Itse lenkkeilen aktiivisesti ja jos sää sallii käyn uimassa. Mustikkaan on myös tarkoitus mennä, kunhan ne kypsyvät. Tänään olen siivonnut ja kitkenyt kukkapenkin. Suunnittelen ikkunanpesua. Tämä on aktiivista ja ilmaista tekemistä, josta tulee myös hyvä mieli.
Kuulostaa ihan samanlaiselta touhulta mitä minä teen lomalla tai viikonloppuisin. Jotain aktiivista ja sitten saunotan itseni oikein hyvin ja laitan jotain herkkuruokaa. Kunnon lenkki uimapaikalle koiran kanssa, pulahdus ja hissukseen kotiin. Sitten kodin siivous saunan lämmetessä. Koko kesän on luonnonkukkia maljakossa ja krassit edellisen vuoden siemenistä kasvaa terassilla. Grillissä edullista broile
No sovitaan että olin mummo jo 20 v sitten, 25 vuotiaana lapsettomana nuorena vaimona, joka oli miehen työn vuoksi runsaasti yksin kotona. Nautin täsmälleen samoista aktiviteeteista silloin. Jännä kun omaa lähipiiriä katsellessa ei ole niin kovin tavatonta nauttia omasta puhtaasta kodista, kukista, hyvästä itse valmistetusta ruoasta, liikunnasta ja (luonnon)rauhasta. Mutta toisaalta emme olekaan mitään pubeissa notkuvia röökimuijia, kerran-pari vuoteen terassilla riittää. Varmaan tuo tietotyö uuvuttaa niin ettei jaksa enää vapaalla riekkua..
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ei jaksa lomalla tehdä mitään yhdessä lapsen kanssa. Käsketään lapsi ulos, otetaan puhelin pois jne. ei ole toimiva apu silloin, kun lapsen kanssa pitäisi tehdä jotain. Ei vanhemmat enää osaa, ei niitä kiinnosta.
Käyn joskus varamummuilemassa 5v lapsen luona ja taloyhtiön pihassa olen ainoa aikuinen lasten kanssa. Lapsilla on hurja tarve selittää minulle asioita ja minulla epätoivoinen olo, kun taas yksi vanhempi lapsensa kanssa kaupasta tultuaan sanoo, että jää vaan ulos vähäksi aikaa ja taas oletetaan, että minä katson perään.
Tuo nimenomaan on ennen ollut normaali käytäntö, lapset on komennettu ulos eikä siihen ole aikuisia mukaan tarvittu. Aloituksessa puhuttiin sisälle mädäntyvistä lapsista.
Mulla on keskimmäinen pojista tällainen "mätänijä". Menee nyt lukioon. On todella introvertti, viihtyy itsekseen. Koulussa on kavereita, mutta vapaa-ajalla viihtyy oikeastaan vain perheen kanssa. Keskiarvo 9,5, ei koulussa poissaoloja. Kotona kyllä näkyy ja on ihan sosiaalinen, mutta jos en patistaisi, niin en tiedä montako kertaa kesässä kävisi ulkona.
Mätänin itsekin kesät kotona jo 80-luvulla. Kävin oikeastaan vain kirjastossa. Ihan olen kasvanut korkeakoulutetuksi perheenäidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työttömänä ja rahaa niukasti. Itse lenkkeilen aktiivisesti ja jos sää sallii käyn uimassa. Mustikkaan on myös tarkoitus mennä, kunhan ne kypsyvät. Tänään olen siivonnut ja kitkenyt kukkapenkin. Suunnittelen ikkunanpesua. Tämä on aktiivista ja ilmaista tekemistä, josta tulee myös hyvä mieli.
Onhan tämä parodiaa? Sanokaa että on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää. Jollekin vanhemmalle ihmiselle nyt voi tietty riittääkin elämänsisällöksi joka ikinen päivä jotkut kotihommat ja lenkkeily. -eri
Tässä vastattiin aikuiselle työttömälle, joka ei voi tehdä mitään, koska ei ole rahaa. Aika moni kiva kesäjuttu on kuitenkin ilmaista niin aikuisille kuin lapsillekin.
Laittomat rakennelmat tulee purkaa, tuo ei ollut enää jokaisenoikudella kerätyistä risuista tehty.
Onko se nyt muka uusi juttu, että varsinkin teinit saattaa lomalla vaan möllötellä kotona? Tai siis anteeksi mädäntyä?
Kerrankin on aikaa tehdä mitä haluaa niin mikä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Voisko näitä asioita mitenkään miettiä ennen kuin tehtailee niitä kakaroita?
Ei voi, haluavat ulkoistaa kasvatuksen valtiolle ja työssäkäyvien veronmaksajien kukkarolla tietenkin. Sosialismi on vaarallista,se mädättää kansalaiset joista tulee täysin toimintakyvyttömiä edes lapsiaan kasvattamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lasta ei kiinnosta lomalla kuin pelata tai katsella videoita, onko ok antaa hänen mädäntyä kotona? Mitä aamusta iltaan tai illasta aamuun virtuaalimaailmaan juuttuneelle jälkikasvulle oikein pitäisi tehdä?
todellisuudessa kun suomalaisten ostovoima tuhottiin täysin 2020-2025 harvalla on varaa tehdä kalliita mukavia asioita pitkin kesää
Kirjastosta voi lainata kirjoja joita voi mennä lukemaan puistoon,samoin museoilla on ilmaispäiviä. Metsäretki luontoa tutkien ei maksa mitään, samoin uintireissut. Tekosyitä kun ei viitsitä lapsia kasvattaa.
Ilmaispäivä, usein vain ilta, on kerran kuussa. Kesäisin ei välttämättä ollenkaan.
Kaikilla on varaa Tallinnan-reissuun ja välillä voi käydä mökillä. Viitseliäisyydestä kiinni.
Otsikko kolahti muhun ja mun lapsiin. Kesälomaa kulunut noin 22 päivää ja sisällä mennyt melkein koko loma ja just ne puhelimet kädes joka päivä. Ulkona sataa nytkin. Äsken syötiin makaroonilaatikkoa. Puistossa ollaan käyty jos sää sallii. Mato-ongellakin. Olishan kivaa viedä lapsia johonki maksullisiin huvituksiin mutta mistäs revit rahat? Kaikki mahdollinen menee ruokakauppaan. Vanhimman lapsen kaverit huitelee missä lie ulkomaanmatkoilla ja leireillä
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on varaa Tallinnan-reissuun ja välillä voi käydä mökillä. Viitseliäisyydestä kiinni.
Kaikki asuu siinä Helsingin kupeessa, niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vie lapsen ulkolemaan ja leikkimään luontoon, niin ei se kyllä maksa paljon eikä ole yhteiskunnan tehtävä, vaan vanhempien.
Salilla kulkeminen ja muu aktiivisuus viittaa roinaamiseen. Samaten rahan ahneus viittaa lapasesta lähteneisiin kustannuksiin.
First world problems 🙄