IS: "Osa lapsista mätänee koko kesän kotona"
https://www.is.fi/perhe/art-2000011309765.html
"Kaikki lapset eivät tänä kesänä lähde reissuun tai huvipuistoon hyvä, jos he käyvät edes ulkona. Lasten mätäneminen on ilmiö, joka huolestuttaa nyt maailmalla ja Suomessa. Lastenpsykiatri kertoo, millaisia vaikutuksia sillä voi olla koko perheeseen ja mitä aikuisen pitäisi tajuta tehdä."
Te, ketkä pääsette lukemaan, kertoisitteko enemmän jutusta? Kiinnostaa miltä kantilta se on kirjoitettu. Onko edes huomioitu, ettei vanhemmilla välttämättä ole lomaa, tai on hyvin vähän lomaa, jonka aikana on ehkä pakko levätä ja hoitaa joitakin asioita? Superaktiiviset suorituslomat ovat aika uusi juttu kuitenkin. Ennen keksittiin lähinnä itse puuhaa, ja ehkä käytiin tyyliin mummolassa.
Kommentit (499)
Vierailija kirjoitti:
No eipä sitä ennenkään tehty mitään järkevämpää. Lomalla nukuttiin pitkään, luettiin sarjakuvia, katsottiin telkkaa, pelattiin Nintendoa, käytiin uimassa, kalassa, oltiin kavereiden kanssa. Ja vanhempien mielestä tietenkin vain "mädännyttiin" kotona eikä tehty mitään järkevää.
Minä luin "liikaa" kirjoja vanhempieni mielestä, olisi pitänyt olla ulkona ainakin 10h... Joskus menin sit ulos lukemaan, kivaa sekin.
Vierailija kirjoitti:
No ei sitä ennenkään käyty reissuissa eikä huvipuistoissa kesälomilla. Mutta ei istuttu sisälläkään. Ulkoiltiin, uitiin, juostiin, hypittiin, retkeiltiin, kerrottiin kummitusjuttuja, luettiin. Pyllyt pois penkeistä ja ulos.
Ei nykyään ole kavereita kotona, kun ne kaverit on ulkomaanmatkoilla ja kesämökeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mädännyn työttömänä. Mitä tekisin kun ei ole rahaa.
Olen työttömänä ja rahaa niukasti. Itse lenkkeilen aktiivisesti ja jos sää sallii käyn uimassa. Mustikkaan on myös tarkoitus mennä, kunhan ne kypsyvät. Tänään olen siivonnut ja kitkenyt kukkapenkin. Suunnittelen ikkunanpesua. Tämä on aktiivista ja ilmaista tekemistä, josta tulee myös hyvä mieli.
Onhan tämä parodiaa? Sanokaa että on!
Ihmettelen, miksi todella monet ihmiset melkein suuttuvat, jos heille kertoo, että siivosin tänään. Eikö se nyt ole aika peruselämistä, että laitetaan ruokaa, käydään suihkussa ja saunassa ja siivotaan kotia. Mikä siinä niin harmittaa?
Ja minä tykkään liikkua luonnossa
Yllättäen, perusasiat elämässä on sitä arjen luksusta. Joillekin on ja he saavat iloita siitä.eri
Huvipuisto on nyt sitten olennainen osa lapsen kesää:
Jonotus, väenpaljous, meteli, roskaruoka ja makeiset, erilaisissa vempeleissä kieppuminen, krääsän ostaminen. Rahan käyttäminen hömpänpömppään.
En tajua.
No mitä me vanhemmat teemme? Itsekin, kunhan loma alkaa, aion "mädätä" ihan huolella. Neljä kirjaa valittu lomalukemiseksi ja aion pötkötellä terassilla lukemassa, sippailemassa sangriaa ja grillailemassa. No välistä käyn polkujuoksulenkillä ja maauimalassa uimassa. Eli rentoutua. En aio tavata sukulaisia, tai tuttavia kertaakaan. Parin kaverin käydään Tahkolla maastopyöräilemässä ja laskemassa mäkeä.
Muksut ovat nyt olleet kesäduunissa ja treeneissä. Muuten lähinnä maanneet huoneissaan ja jutelleet kuulokkeet päässä kavereidensa kanssa milloin pelatessa, milloin jotain muuta videopuhelua vääntäessään.
Kavereidensa kanssa muksut käyvät kerran kesässä siellä hirmuisen kalliislla Linnanmäellä kyllä, mutta selvinnevät vaikka eivät sitä yhtä päivää pääsisikään. "Ihan sama" olisi todennäköisesti vastaus.
No boohoo. Kylla lapset varmasti nyt traumatisoituvat.
Jos on sen ikainen etta pystyy yksin olemaan kotona, niin varmasti voi kavereiden kanssa keksia puuhaa. Mun sukupolvi oli lapsia 90-luvulla ja 2000-luvun taitteessa, ja sillon kun paasi kerran kesassa automatkalle Tuuriin, niin se oli hieno homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lasta ei kiinnosta lomalla kuin pelata tai katsella videoita, onko ok antaa hänen mädäntyä kotona? Mitä aamusta iltaan tai illasta aamuun virtuaalimaailmaan juuttuneelle jälkikasvulle oikein pitäisi tehdä?
todellisuudessa kun suomalaisten ostovoima tuhottiin täysin 2020-2025 harvalla on varaa tehdä kalliita mukavia asioita pitkin kesää
Kirjastosta voi lainata kirjoja joita voi mennä lukemaan puistoon,samoin museoilla on ilmaispäiviä. Metsäretki luontoa tutkien ei maksa mitään, samoin uintireissut. Tekosyitä kun ei viitsitä lapsia kasvattaa.
Ilmaispäivä, usein vain ilta, on kerran kuussa. Kesäisin ei välttämättä ollenkaan.
Kesäisin on vaikka kuinka paljon ilmaistapahtumia ja konsertteja. Pitää vaan olla aktiivinen ja seurata niitä esim. paikallislehtien sivuilta. Jos asuu pk-seudulla niin hs.fi/menokone.fi tai stadissa.fi
Kirkoissa järjestetään paljon erilaisia ilmaiskonsertteja ja taidenäyttelyitä.
Vierailija kirjoitti:
Jonotus, väenpaljous, meteli, roskaruoka ja makeiset, erilaisissa vempeleissä kieppuminen, krääsän ostaminen. Rahan käyttäminen hömpänpömppään.
En tajua.
Hämmästely kun joku on pukeutunut muumiksi tai joksikin muuksi maskotiksi. Sitten otetaan kuvia maskotin seurassa. Aivoni mädäntyy.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on varaa Tallinnan-reissuun ja välillä voi käydä mökillä. Viitseliäisyydestä kiinni.
Oikeastaan ulkona pitäisi vähän liikuntaa harrastaa joka päivä, ei se kerran kesässä tehtävä retki paljon auta.
Ja kyllä se on vanhempien tehtävä, ei yhteiskunnan. Pitäisi harkita sitä lasten tekemistä pari kertaa, jos ei ole valmis lasten tarpeista huolehtiman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työttömänä ja rahaa niukasti. Itse lenkkeilen aktiivisesti ja jos sää sallii käyn uimassa. Mustikkaan on myös tarkoitus mennä, kunhan ne kypsyvät. Tänään olen siivonnut ja kitkenyt kukkapenkin. Suunnittelen ikkunanpesua. Tämä on aktiivista ja ilmaista tekemistä, josta tulee myös hyvä mieli.
Kuulostaa ihan samanlaiselta touhulta mitä minä teen lomalla tai viikonloppuisin. Jotain aktiivista ja sitten saunotan itseni oikein hyvin ja laitan jotain herkkuruokaa. Kunnon lenkki uimapaikalle koiran kanssa, pulahdus ja hissukseen kotiin. Sitten kodin siivous saunan lämmetessä. Koko kesän on luonnonkukkia maljakossa ja krassit edellisen vuoden siemen
Niin, osalla on hieno koti. Omakotitalo ja lapsilla omat huoneet.
Nykyään osa lapsiperheistä asuu vuokrakaksioissa ja vuokrakolmioissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi ollut kännykät tai edes netti, niin mädännytty olisi itsekin. Turha antaa kuvaa, että olisi oltu reippaina tiskaamassa ja mattoja pesemässä, että äipälle tulee siitä hyvä fiilis. DonkeyKongia pelattiin 5 kertaa ympäri ja sitten juotiin vettä ja pelattiin uudestaan. Vanhempana kuunneltiin älppäreiltä musaa kuulokkeilla yötkin. Perjantai- ja lauantai-iltaisin oli tietysti kartsalla hengailua ja kesäkeleillä arkisin lähiön kesken ostoskeskuksella ja tulihan telkkaristakin joitain katsottavaa.
"DonkeyKongia 5 kertaa ympäri, sitten juotiin vettä ja pelattiin uudestaan." Kuvasit juuri minun lapsuuteni. Mulla oli myös Snoopy-peli ja ennätys oli siinä yli 1200! Vaati muuten ahkeraa pelaamista se!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asteikolla 1-5, miten hauskana pidät ilkunanpesun suunnittelua?
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen yleiskäsitys kun on se, että kesälomat ollaan mökillä tai etelän kohteessa.
Kaikki muu patikointi ja leikkiminen kodin lähistöllä on sitä mätänemistä.
Äiti itkee mulle joka kevät, kun me vaan mädännytään kesät kotona, kun ei ole mökkiä.
Sitten kutsuin äidin meidän normaaliin loma-arkeen mukaan parin viikon ajan.
Kahden viikon päästä se huusi armoa. Pkseudulla riittää edullista tekemistä.
Joillain ihmisillä on ihmeellinen käsitys, että viikon lomamatka tai kallis reissu = ei mätänemistä, vaikka mitään muuta ei tekisi. Sitten taas päivittäiset retket lähimaastoon ja museoihin on automaattisesti mätänemistä, koska ei ole tehty mitään reissua.
Omalla äidilläni on myös käsitys että emme tee mitään lomalla. Ei myöskään toki ymmärtänyt kun sanoin että emme halua ostaa omakotitaloa, koska emme ehdi hoitaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Arvoisa lastenpsykiatri voisi hieman miettiä millaisia termejä käyttää asiakkaistaan.
Siihen on lukuisia syitä, miksi lapset ovat vain kotona neljän seinän sisällä kesäloman. Tässä yleisimmät:
1. ei ole kavereita, päinvastoin nuori voi olla rankasti koulukiusattu. Mihin menee 13v nuori viettämään aikaa, kun ei ole ainoan ainutta kaveria, jonka lisäksi voit joutua haukutuksi tai jopa hakatuksi jos pyörit yksin paikallisella futiskentällä/ kauppakeskuksessa/ puistossa yksinään?
2. perheellä ei ole taloudellisesti mahdollista järjestää MITÄÄN ylimääräistä reissua tai tekemistä koko kesän aikana, koska rahat ei riitä edes ruokaan ja laskuihin. Moni lapsi ja nuori siis käytännössä NÄKEE NÄLKÄÄ koko kesäloman, Suomessa, vielä vuonna 2025.
3. perheen vanhemmilla ei ole YHTÄÄN jäljellä voimavaroja järjestää lapsille mitään tekemistä, koska he ovat eläneet jo monta vuotta niin
Sosionomin näkökulmasta asiat voivat näyttää tuolta. Mutta todellisuus on kumminkin niin, että suurinta osaa lapsia ei kiusata ja heillä on kavereita. Ja aika harvassa on ne joilla ei ole rahaa ruokkia lapsiaan tai voimavarat ovat niin vähissä ettei mitään keksitä. Huostaan ne pitäisi ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Otsikko kolahti muhun ja mun lapsiin. Kesälomaa kulunut noin 22 päivää ja sisällä mennyt melkein koko loma ja just ne puhelimet kädes joka päivä. Ulkona sataa nytkin. Äsken syötiin makaroonilaatikkoa. Puistossa ollaan käyty jos sää sallii. Mato-ongellakin. Olishan kivaa viedä lapsia johonki maksullisiin huvituksiin mutta mistäs revit rahat? Kaikki mahdollinen menee ruokakauppaan. Vanhimman lapsen kaverit huitelee missä lie ulkomaanmatkoilla ja leireillä
Siis ette keksi sisällä muuta tekemistä kuin istua puhelimet kädessä?
Ok.
Vierailija kirjoitti:
En tajua.
Et tainnut olla koskaan lapsi? Vai etkö päässyt koskaan huvipuistoon?
Kyllä tykkään näin nelikymppisenäkin mennä lasten kanssa Lintsille ja Särkänniemeen. Nyt viime kesänä molemmat muksut jo pääsivät, ja uskalsivat, kaikkiin laitteisiin. Onhan se nyt pirun hauskaa kieppua niissä itsekin. Ruoka siellä nyt on mitä on, mutta hyvin sitä sen päivän syö. Ei sen takia, että se olisi "roskaruokaa" vaan koska se on surkeaa roskaruokaa. Ehtii sitä leania vetää sitten ne muut 350+ päivää vuodessa, jos välistä syökin jotain höttöä. (Useinhan kaikenlaiset "roskaruoka, yhyy" -puritanistit eivät ole mitään timmejä fitnesstyyppejä kuitenkaan...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lasta ei kiinnosta lomalla kuin pelata tai katsella videoita, onko ok antaa hänen mädäntyä kotona? Mitä aamusta iltaan tai illasta aamuun virtuaalimaailmaan juuttuneelle jälkikasvulle oikein pitäisi tehdä?
todellisuudessa kun suomalaisten ostovoima tuhottiin täysin 2020-2025 harvalla on varaa tehdä kalliita mukavia asioita pitkin kesää
Kirjastosta voi lainata kirjoja joita voi mennä lukemaan puistoon,samoin museoilla on ilmaispäiviä. Metsäretki luontoa tutkien ei maksa mitään, samoin uintireissut. Tekosyitä kun ei viitsitä lapsia kasvattaa.
Ilmaispäivä, usein vain ilta, on kerran kuussa. Kesäisin ei välttämättä ollenkaan.
Kesä
Entä kun ei asu Helsingissä?
Olipas törkeä sossun kirjoitus.
Onneksi tulee potkulaki ja moni pääsee kokeilemaan työttömän elämää 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä sitä ennenkään tehty mitään järkevämpää. Lomalla nukuttiin pitkään, luettiin sarjakuvia, katsottiin telkkaa, pelattiin Nintendoa, käytiin uimassa, kalassa, oltiin kavereiden kanssa. Ja vanhempien mielestä tietenkin vain "mädännyttiin" kotona eikä tehty mitään järkevää.
Minä luin "liikaa" kirjoja vanhempieni mielestä, olisi pitänyt olla ulkona ainakin 10h... Joskus menin sit ulos lukemaan, kivaa sekin.
Minä taas luin Aku ankkoja liikaa ja sekin oli kuulemma mädättävää. Telkkari oli toinen mädättäjä. Huvittavaa kyllä että se oli meidän vanhempien sukupolvi jotka kehitti digiyhteiskuntaa ja nyt hämmästellään kun sitä käytetään.
Tuo juttu nyt kuitenkin on lapsista, joista aikuiset ei välitä sen vertaa, että olisi lastensa kanssa. Helpompi antaa lapsen pelata.
Ennen lapset oli kesät töissä jo 7v iästä lähtien, siis vielä 50 vuotta sitten oli ihan normaalia, että lapset harvensi sokerijuurikasta, perkasi perunapeltoja ja oli mukana heinänteossa. Siellä oli aikuisetkin!